Etik Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“İki şey, üzerlerine sık sık eğilip ısrarla düşünülürse, insanın ruhsal yapısını hep yeni, hep artan bir hayranlık ve korkunç bir saygıyla dolduruyor: üzerimdeki yıldızlı gök ve içimdeki ahlâk yasası. Her ikisini, karanlıklarda gizlenmiş ya da benim ufkumun ötesinde aşkın alanda imişlercesine aramama ve sırf tahmin etmeme gerek yok; onları önümde görüyorum ve doğrudan doğruya benim kendi varoluşumun bilincine bağlıyorum”
Yukarıda yer alan ve insanın etik bir varlık olmasıyla ilgili ifadeyi aşağıdaki düşünürlerden hangisi ifade etmiştir?
Kant |
Hegel |
Marx |
Platon |
Heraklitos |
Yukarıda yer alan ifade Kant'a aittir.
2.Soru
Platon, ethos’a, insan karakterinin bütününün oluşmasında etken olan şey anlamında “..............” demiştir.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi gelir?
Hırs |
Mizaç |
Alışkanlık |
Ahlak |
Sorumluluk |
Platon, ethos’a, insan karakterinin bütününün oluşmasında etken olan şey anlamında “alışkanlık” demiştir.
3.Soru
I. Elis- Eretria OkuluII. Kyrene OkuluIII. Megara OkuluIV. Stoa OkuluV. Kynik OkuluYukarıda verilenlere göre aşağıdakilerden hangisi Sokrates'in düşüncelerini sürdürme eğilimi göstermiş olan okullara örnektir?
I, II
|
I, III
|
II, III
|
II, V
|
III, V
|
4.Soru
Genel olarak yaşam sorunlarının çözümü konusunda gördüğü önemli işlevin yanında bugün dünya sorunlarına ve özellikle insan hakları sorunlarına elverişli bir yaklaşım getiren etik bir görüş ortaya koymuş olan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Kuçuradi
|
Aristoteles
|
Sokrates
|
Demokritos
|
Platon
|
5.Soru
“Düşünme ve bilme araçlarımız olan kavramlar, nesnelerin kendini değil, insanların nesnelerle ilgili tasarımlarını dile getirirler.” görüşü aşağıdaki filozoflardan hangisine aittir?
Antisthenes |
Sokrates |
Aristippos |
Platon |
Aristoteles |
Felsefede teorik araştırmayı önemli görmeyen, hatta karşı olan Antisthenes’in bilgi anlayışı etik görüşünde belirleyici olmuştur. Ona göre, düşünme ve bilme araçlarımız olan kavramlar, nesnelerin kendini değil, insanların nesnelerle ilgili tasarımlarını dile getirirler. Nesneler için belirlediğimiz kavramlar, nesneleri adlandırdığımız sözlerdir yalnızca. Bizim elimizde yalnızca sözler vardır. Bunlar, adları oldukları şeylerin yapısı hakkında bize hiçbir şey bildirmezler. Bundan dolayı varlıkla ilgili teorik araştırma, sanıldığı kadar önemli değildir. Araştırma ve bilgi, yaşama hizmet ettiği ölçüde önemlidir. Bilgi insanları erdemli, dolayısıyla da mutlu yaparsa anlamlıdır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kant'ın etik görüşünün ana kavramları arasında yer almaz?
Yasa
|
Değerler
|
Ödev
|
Özgürlük
|
İyi İsteme
|
7.Soru
Aşağıda Epikouros’un haz anlayışı ile ilgili olarak verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
İyi ve mutlu yaşam için bilgi temel koşuldur. |
İyi ve mutlu bir yaşam için gereken haz iç dünyamızda yaşadığımız hazdır. |
Haz, mutluluk için gerekli olduğundan her türlü hazza yönelmek gerekir. |
İnsandaki temel güdü kendini koruma güdüsüdür. |
Haz elde etmede bir ölçü söz konusu değildir. |
Epikouros’un haz anlayışında iyi ve mutlu bir yaşam için gereken haz iç dünyamızda yaşadığımız hazdır. Doğru yanıt B seçeneğidir.
8.Soru
I.Ötenazi
II.Yapay zeka
III.Gen teknolojisi
IV.Ahlak
V.Bilgi
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra etiğin konu alanına giren konular doğru verilmiştir?
I, II ve III |
I, III ve V |
IV ve V |
Yalnız I |
Yalnız V |
Doğru cevap A'dır.
9.Soru
Yunancadaki ethikos sözcüğünün yerine Latince moralis sözcüğünü ilk kullanan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Cicero |
Aristoteles |
Platon |
Herakleitos |
Sokrates |
Moralis sözcüğünü ilk kullanan kişi Cicero'dur. Doğru cevap A'dır.
10.Soru
İnsanın bilme etkinliklerini; teorik etkinlikler, pratik etkinlikler ve poietik etkinlikler olarak üçe ayıran filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Sokrates |
Platon |
Aristoteles |
Anaksimenes |
Epikouros |
Sorunun doğru yanıtı C şıkkıdır. Aristoteles insanın bilme etkinliklerini üçe ayırır: Bunlar, teorik etkinlikler, pratik etkinlikler ve poietik etkinliklerdir.
11.Soru
Etiğin önemi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Aristoteles, insanda doğal olarak bilme isteği olduğunu belirtmiştir.
|
İnsan içinde bulunduğu doğal çevreye bağlı ola¬rak yaşayamaz.
|
Bilgi, insanın bir varlık koşuludur.
|
Ortaçağda etiğe önem verilmiştir.
|
Sokrates, felsefenin sorgulayıcı bir etkinlik ola¬rak gelişmesini sağlamıştır.
|
12.Soru
I. Ahlâk, bilgisel nitelikli bir var olandır.
II. Ahlâk(lar) da insanın var olma koşullarından biridir ve onun kültür dünyasının bir parçasıdır.
III. Etik olgusal niteliklidir.
Yukarıda ahlâk ve etik ile ilgili verilen bilgilerden hangisi/hangileri doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Ahlâk bir olgudur ve geniş anlamda söylenirse, insanın toplumsal yanıyla ilişkili bir olgudur. Elbette ahlâk(lar) da insanın var olma koşullarından biridir ve onun kültür dünyasının bir parçasıdır. Ancak, burada etikle
ilgisi bakımından onun, yalnızca olgu olma özelliğine dikkat etmek gerekir. Bu
ana özelliğiyle ahlâk, filozofun kurup var etmediği, toplumda kendiliğinden varolan, ama filozofun yalnızca “bu nedir?” diye sorabileceği bir gerçeklik olgusudur.
Bu soruyu sorabilmek ise etik alanının bilgisiyle olur. Demek ki ahlâk, olgusal
nitelikli bir var olandır, etik ise bilgisel niteliklidir. Doğru seçenek B seçeneğidir.
13.Soru
Faydacılığın temellerini atan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Francis Hutcheson
|
Jeremy Bentham
|
John Stuart Mill
|
James Mill
|
David Hume
|
14.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Yeniçağda etiğin tekrar önem kazanması yönünde katkı sağlayan düşünürlerden biridir?
Spinoza |
Deleuze |
Hegel |
Marx |
Durkheim |
Francis Bacon (1561-1626), René Descartes (1596-1650), Baruch Spinoza (1632-1677), Yeniçağda etiğin tekrar önem kazanması yönünde katkı sağlayan düşünürlerdir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi etiğin eskiçağdaki önemini yitirmesine etkide bulunan olaylardan biri değildir?
Aristoteles’in ölümü
|
Felsefenin theoria yönünün zayıflaması
|
Rönesansın ortaya çıkması
|
Akademia’nın kapatılması
|
Hristiyanlığa aykırılık algısı
|
16.Soru
3. Asıl araştırma konusu erdem olan Sokrates'e göre aşağıdakilerden hangisi doğru sıralamadadır?
İyilik, mutlu yaşam-erdemli olmak-doğru bilgiye varmak-doğru eylemde bulunmak
|
Erdemli olmak-mutlu yaşam-bilgiye ulaşmak-doğru eylemde bulunmak
|
İyi olmak-mutlu yaşamak-doğru olmak-eylemde bulunmak
|
İyilik, mutlu yaşam-doğru bilgi-erdemli olmak-eylemde bulunmak
|
Doğru bilgi-mutlu yaşam-iyilik, mutluluk-erdemli olmak-doğru eylemde bulunmak
|
17.Soru
İnsanın doğal yapısından gelen duygu ve duygulanımları inceleyen Stoa Okulu filozoflarına göre aşağıdakilerden hangisi anormal duygu tanımına girer?
İrkilme ve ürkme
|
Utanma
|
Haz ve acı
|
Pişmanlık duyma
|
Doğadan ve güzellikten sevinç duyma
|
18.Soru
Etiğin önemi konusunda aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?
Etik en parlak dönemini Eskiçağda yaşamıştır. |
Ortaçağ boyunca etik önemli sayılmıştır. |
18. yüzyılda etik geri planda kalmıştır. |
Etiğin yeniden doğuşu ve gelişimi konusunda dönüm noktası 20. yüzyılın ilk çeyreği olmuştur. |
20. yüzyılda etik, “yeni felsefe” anlayışının etkisiyle yeniden önem kazanmıştır. |
Felsefenin en temel bir alanı olmakla birlikte etik felsefe tarihinin her döneminde aynı derecede önemli sayılmamıştır. En parlak dönemi olan Eskiçağdan sonra uzun bir süre, yaklaşık 18. yüzyıla kadar geri planda kalmış, hatta nerdeyse unutulmuş bir alandır. Doğru yanıt A seçeneğidir.
19.Soru
Aşağıdailerden hangisi Demokritos'a göre iyi mutlu bir yaşam için ruhta yer verilmemesi gereken hislerden biri değildir?
Korku
|
Kaygı
|
Boş Kuruntu
|
Saygısızlık
|
Tutku
|
20.Soru
Eski Çağ’dan günümüze izlenen ana çizgiyi yansıtan yaklaşımlardan hangisi etiğin bir bilgi alanı olarak kurulmasında belirleyici olmuştur?
Erdemi temel alan yaklaşım |
Mutluluk ve hazzı temel alan yaklaşım |
Faydayı temel alan yaklaşım |
Metaetik yaklaşım |
Dini temel alan yaklaşım |
Ölçülülüğün, dolayısıyla da erdemin ne olduğunun bilinmesi iyi ve mutlu yaşam için mutlaka gereklidir. Bu bilgi iki bakımdan önemlidir. Birincisi, ölçülülüğü ve ölçüsünü bilmeden bir hazza yönelmek iyi ve mutlu yaşam yerine hatalara ve mutsuzluğa götürebilir. Ölçülülükle ilgisi açıklığa kavuşmayan bir haz anlayışının yaşamda iyi olana, doğru olana ve dolayısıyla mutluluğa götüreceği çok tartışmalıdır. İşte bu noktada etik, tam da bir bilgi alanı olarak işbaşındadır. Eski Çağ’dan günümüze izlenen ana çizgiyi yansıtan dört yaklaşım içinde erdemi temel alan yaklaşım, etiğin bir bilgi alanı olarak kurulmasında belirleyici olmuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ