Etik Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sokrates’e göre iyi ve mutlu yaşamın ilkelerinden biri değildir?
Ölçülü olmak
|
Toplum işleriyle ilgilenmek
|
Dost edinmek
|
Geleneklere uymak
|
Alçakgönüllü olmak
|
2.Soru
Platon’un insanın toplumda ve kamu işlerinde doğru eylemde bulunmasının, iyi ve mutlu yaşamasının olmazsa olmaz koşulu aşağıdakilerden hangisidir?
Adalet
|
Haz
|
Mutluluk
|
Doğruluk
|
Cesaret
|
3.Soru
“Mutluluk, tercih edilebilir şeyler arasında en fazla tercih edilir olan şeydir. Sonuç olarak mutluluk, kendisi amaç olma, kendine yeterli olma ve en fazla tercih edilen şey olma özellikleri bakımından, en iyi şeydir.” görüşü aşağıdaki filozoflardan hangisine aittir?
Antisthenes |
Sokrates |
Aristippos |
Platon |
Aristoteles |
Aristoteles’e göre, iyi, kendisi için amaç olan şeyler arasında kendisi için en fazla amaç olan şeydir. Yani “hiçbir zaman bir başka şey için tercih edilmeyip, hep kendisi için tercih edilen”, “sadece kendisi için amaç” olan şeydir. Aristoteles, böyle bir şeyin, “mutluluk” olduğunu belirtir: “En çok mutluluğun böyle bir şey olduğu düşünülüyor, çünkü onu hiçbir zaman başka bir şey için değil, hep kendisi için tercih ediyoruz; ama onuru, hazzı, usu ve her erdemi hem kendileri için tercih ediyoruz (çünkü hiçbir yere götürmese bile onların her birini yine tercih ederdik) hem de mutluluk uğruna, onlar aracılığıyla mutlu olacağımızı düşündüğümüz için tercih ediyoruz. Oysa hiç kimse mutluluğu onlar uğruna ya da genel olarak başka bir şey uğruna tercih etmiyor”. Peki, neden böyle düşünülüyor diye sorarsak, mutluluğun, kendisi amaç olan bir şeydir ya da kendine yeterli olan bir şeydir. Yukarıda söylendiği gibi mutluluk, başka iyiler arasında, “kendisi amaç olan iyi” olma özelliğini taşımaktadır. Bundan dolayı mutluluk, tercih edilebilir şeyler arasında en fazla tercih edilir olan şeydir. Sonuç olarak mutluluk, kendisi amaç olma, kendine yeterli olma ve en fazla tercih edilen şey olma özellikleri bakımından, en iyi şeydir.
4.Soru
I. Etik, felsefenin bir dalıdır.
II. Etik doğrudan yaşam sorunlarına ilişkindir.
III. Etiğin sağladığı bilgiler tek başına yeterli değildir.
Yukarıda etik ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
“Etik, felsefenin bir dalıdır” (Kuçuradi, 2009: 47).
Felsefenin ana alanlarından biri olan etik, diğer alanlarda, örneğin varlık felsefesi,
bilgi felsefesi gibi alanlarda ortaya konan bilgilerin yaşamla bağının kurulmasını,
bu bilgilerin bizim için anlamlı hale gelmesini sağlar. Bundan dolayı etik, felsefenin özel önem taşıyan bir dalıdır. Çünkü bu bilgi alanı doğrudan yaşam sorunlarına ilişkindir ve “insanlararası ilişkilerde değer sorunlarını” inceler. “Etiğin
sağladığı bilgiler” tek başına yeterli olmamakla birlikte, “insanca yaşayabilmenin
onsuz olunamaz koşuludur (Kuçuradi, 2009: 47). Bu durumda etik aynı zamanda,
dış dünyada bir olgu olarak varolan ve “değer yargıları” veya “kurallar-ilkeler”
olarak çeşitli biçimlerde kendini gösteren ahlâkı bilme konusu yapabilmektedir. Doğru cevap E seçeneğidir.
5.Soru
4. Sokratese göre en büyük kötülük aşağıdakilerden hangisi olamaz?
Faydalı olmak
|
Bildiğini sanmak
|
Haksızlık etmek
|
Haksızlığa uğramak
|
Yanılgı içinde olmak
|
6.Soru
I. euthymia (ruhumuzun iyi durumda olması) II. ataraksia (ruhumuzun sarsılmaz halde olması) III. eudaimonia (ruhun iyi ve sarsılmaz olması birlikteliğinden gelen mutluluk) Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Demokritos'a göre mutluluğu ifade eden kavramlardır?
Yalnız I
|
I ve II
|
II ve III
|
Yalnız III
|
Hepsi
|
7.Soru
Etik ile ahlak ilişkisi konusunda aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Etik terimi bir bilgi alanını, ahlak terimi ise, tarihsel ve toplumsal nitelikte bir olguyu adlandırmaktadır. |
Ahlak, “erdemli olma” konusunda ölçütler verirken, etik “erdem nedir?” sorusuna yönelir. |
Etik, felsefenin temel bir dalı iken, ahlak yere ve zamana göre değişen ve davranış belirleyen normlardan oluşan bir olgudur. |
Etik ahlak felsefesi olarak ifade edilir. |
Etik ahlak normlarını bilgi nesnesi yapar. |
Ahlâk felsefesi bir araştırma alanıdır. Ancak ahlâk felsefesi çalışmalarında görülen şu özellikten dolayı, ahlâk felsefesi ile etik arasında bir farkın olduğu düşünülmektedir. Ahlâk felsefesi, olgu olarak var olan ahlâklarla ilgili bilgi ortaya koymaya çalışan bir bilgi dalı gibi görünmekle birlikte, bazen, “belirli bir ahlâkın temellendirilmesi olarak”, bazen de “tek tek ahlâkların üstünde onları aşan bir üst ahlâk getirme çabası olarak” da görünmektedir. Ancak, her iki durumda da kişilere doğrudan ya da dolaylı şekilde, “yapılması ve kaçınılması gerekenler” konusunda her koşulda geçerli olabilecek kimi ilkeler, kurallar önermektedir. Doğru yanıt D seçeneğidir.
8.Soru
Platon'un "Devlet" adlı kitabında "Filozoflar yönetici veya yönetici denenler filozof olmadıkça insan soyunun dertleri bitmeyecektir" düşüncesini aktardığı diyalog aşağıdakilerden hangisidir?
Kharmides
|
Protagoras
|
Glaukon
|
Menon
|
Simonides
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “doğru yaşamın koşulları”nın ne olduğu üzerinde duran Sokrates öncesi filozoflardan biridir?
Demokritos
|
Thales
|
Platon
|
Herakleitos
|
Cicero
|
10.Soru
Demokritos'a göre mutluluk ve iyi yaşam için aşağıdakilerden hangisi ön koşuldur?
Akıl
|
Erdem
|
Haz
|
Ölçülülük
|
İstemek
|
11.Soru
İnsanın, yaşamda, "hazzı anlık ve gelip geçici şeylerde aramaması gerektiği çünkü mutluluğun gelişigüzel hazza bağlı olmadığı" ifadesi göz önüne alındığında aşağıdaki çıkarımlardan hangisine ulaşılabilir?
Mutluluk hazla ilgili değildir.
|
Haz için herhangi bir ölçüt belirlemek mümkün değildir.
|
Duyusal haz ve düşünsel haz eşit derecede önemlidir.
|
Mutluluk ancak akılla elde edilebilir.
|
İyi bir yaşam için mutluluğa öncelik verilmemelidir.
|
12.Soru
Epikouros ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Varlık anlayışı bakımından atomculuğu benimsemiştir.
|
Epikouros felsefenin amacını insanın dinginliğe ve mutluluğa ulaşmasına yardımcı olmak olarak görür.
|
Epikouros matematik ve gramer çalışmalarının insanın iyi ve mutlu yaşaması konusunda hiçbir şey katmayacağını ileri sürmüştür.
|
Epikouros doğayı bilmeyi ve onu tanımayı iyi ve mutlu yaşam için önemli saymıştır.
|
Epikouros iyi ve mutlu yaşam için hazzı gerekli görmez.
|
13.Soru
Mutluluğun haz karşısında bağımsızlaşmakla mümkün olabileceğini savunan felsefe okulu hangisidir?
Megara Okulu
|
Elis-Eretria Okulu
|
Kyrene Okulu
|
Kynik Okulu
|
Stoa Okulu
|
14.Soru
Meta-etik yaklaşımla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Bu yaklaşım 20. yüzyılda ortaya çıkmıştır.
|
Bu yaklaşım etik sorunları çözümleyici ve eleştirel bir bakışla ele alır.
|
Bu yaklaşım etiğin bir bilgi alanı olma durumunu mutlak suretle benimsemiştir.
|
Bu yaklaşıma göre etik iyi, doğru, erdemli, mutlu yaşam gibi yaşama dünyasıyla ilgili soruları araştıran bir alan olamaz.
|
Bu yaklaşımda etik ve ahlakla ilgili soruların yalnızca mantıksal, bilgi kuramsal veya anlam bilimsel sorunlar yönünden ele alınması söz konusudur.
|
15.Soru
"........., olgusal nitelikli bir var olandır; etik ise bilgisel niteliklidir."
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdaki kavramlardan hangisi gelirse anlam bütünlüğü olur?
Niyet |
Ahlak |
Sorumluluk |
İlgi |
Bütünsellik |
Ahlâk bir olgudur ve geniş anlamda söylenirse, insanın toplumsal yanıyla ilişkili bir olgudur. Elbette ahlâk(lar) da insanın var olma koşullarından biridir ve onun kültür dünyasının bir parçasıdır. Ancak, burada etikle ilgisi bakımından onun, yalnızca olgu olma özelliğine dikkat etmek gerekir. Bu ana özelliğiyle ahlâk, filozofun kurup var etmediği, toplumda kendiliğinden varolan, ama filozofun yalnızca “bu nedir?” diye sorabileceği bir gerçeklik olgusudur. Bu soruyu sorabilmek ise etik alanının bilgisiyle olur. Demek ki ahlâk, olgusal nitelikli bir var olandır, etik ise bilgisel niteliklidir.
16.Soru
Asıl araştırma konusu 'erdem' olan iyi ve mutlu bir yaşam için erdemin gerekliliğini vurgulayan filazof kimdir?
Sokrates
|
Platon
|
Aristotales
|
Epikouros
|
Demokritos
|
17.Soru
Aşağıdaki konulardan hangisi etiğin kapsamında değildir?
Algılama
|
Amaçlar
|
Kaygı
|
Korku
|
Adalet
|
18.Soru
Aristippos’un ‘Haz’ konusundaki düşüncesi aşağıdakilerden hangisidir?
Yaşamda kendisi için istenebilecek tek şey olarak görülen hazzın, sonuçta da haz olarak yaşanabilmesi için, doğru şekilde elde edilmesi ancak bilgiyle/bilgelikle olabilir. |
Erdemli olmak için hazdan kaçmak, sıkıntılara göğüs germek ve çalışıp çabalamak daha doğru bir yoldur. |
Hazzın bulunduğu yerde ve onun bulunduğu sürece acının, tasanın ya da her ikisinin birden yeri yoktur. |
Haz asla iyi olabilecek bir şey değildir ve yaşamda amaç olarak görülmesi yanıltıcıdır. |
Haz, beden alanında acı çekmemek, ruh alanında da hiçbir huzursuzluk duymamaktır. |
Her ne kadar Aristippos, “iyi” yi, bir anda olabildiğince şiddetli şekilde duyulan, yaşanan haz olarak belirlemişse de, bu hazzın doğru şekilde elde edilmesi gereğini de unutmaz. Ona göre yaşamda kendisi için istenebilecek tek şey olarak görülen hazzın, sonuçta da haz olarak yaşanabilmesi için, doğru şekilde elde edilmesi ancak bilgiyle/bilgelikle olabilir. Kynik Okula göre haz değil, erdem iyidir ve erdem başlıca değerdir. Erdemli olmak için hazdan kaçmak, sıkıntılara göğüs germek ve çalışıp çabalamak daha doğru bir yoldur. “Hazzın bulunduğu yerde ve onun bulunduğu sürece acının, tasanın ya da her ikisinin birden yeri yoktur.” ve “Haz, beden alanında acı çekmemek, ruh alanında da hiçbir huzursuzluk duymamaktır.” Görüşleri de Epikourus’a aittir. “Haz asla iyi olabilecek bir şey değildir ve yaşamda amaç olarak görülmesi yanıltıcıdır.” görüşü ise Stoa Okuluna aittir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ahlâklılık normları ile ahlâk normları arasındaki ayırımı dile getirir?
Ahlâklılık normları bir topluluğa bağlıyken ahlâk normları değildir.
|
Ahlâklılık normları etik ile aynı anlamı taşımaktadır.
|
Ahlâklılık normları etiği belirler.
|
Ahlâklılık normları zaman içerisinde değişmezler.
|
Ahlâklılık normları genel, ahlâk normları yereldir.
|
20.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde etiğin doğduğu ve geliştiği Eskiçağda, etiği başlı başına bir bilgi alanı olarak kuran ve onun bilgi olma niteliğini en açık şekilde ortaya koyan filozoflar bir arada verilmiştir?
Sokrates, Platon ve Aristoteles |
Demokritos, Herakleitos ve Aristoteles |
Herakleitos, Platon ve Sokrates |
Demokritos, Sokrates ve Aristoteles |
Herakleitos, Sokrates ve Aristoteles |
Etiğin doğduğu ve geliştiği Eskiçağda, etiği bir bilgi alanı olarak kuran ve onun bilgi olma niteliğini en açık şekilde ortaya koyan filozoflar Sokrates, Platon ve Aristoteles'tir. Bu filozofların bir arada verildiği A seçeneği doğru yanıttır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ