Etik Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Uygulamalı etiğin en önemli sorunsalı hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
İyi-kötü |
Faydalı-zararlı |
Teori-pratik |
Güzel-çirkin |
Gerçek-hayal |
Etiğin pratikle ilişkisi, teorik bir etkinlik olarak görülen felsefede zaman zaman tartışma konusu olmuştur. Etiğin doğrudan ya da dolaylı olarak pratikle ilgili olduğu düşünülerek kimi zaman etik, başka bazı disiplinlerle birlikte, “pratik felsefe” başlığı altına yerleştirilmiş; bilgi felsefesi, mantık, varlık felsefesi gibi disiplinlerden oluşan “teorik felsefe”nin karşısına konulmuştur. Felsefenin hangi alanı tarafından ortaya konulmuş olursa olsun, felsefi bilginin aynı temel özelliklere sahip olduğu göz ardı edilerek, teorik ve pratik felsefe gibi bir ayrıma gidilmiş, felsefenin her durumda bir “theoria” etkinliği olduğu göz önüne alındığında, böylece “teorik teori” ve “pratik teori”den söz edilir olmuştur.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi suçlunun rehabilite edilme umudunu ortadan kaldıran bir cezalandırma biçimi olarak kabul edilir?
İşkence
|
Ölüm cezası
|
Müebbet hapis
|
Ağırlaştırılmış müebbet hapis
|
Tutuklama
|
3.Soru
1. Bir bilgi alanı olarak etiğin temellerini atan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
A. Demokritos
|
B. Aristo
|
C. Descartes
|
D. Sokrates
|
E. Aristippos
|
4.Soru
Ahlâki algıların beğeniler ve duyular arasında sınıflandırılması gerektiği görüşü aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?
David Hume
|
Shaftesbury
|
Thomas Hobbes
|
Francis Hutcheson
|
John Locke
|
5.Soru
Etiğin sadece insanlararası ilişkileri değil, yanı sıra doğa üzerine de düşünmesi gerektiğini savunan filozof kimdir?
Jonas
|
Kant
|
Bauman
|
Habermas
|
Marx
|
6.Soru
Stoa okulu ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Bu okula göre bir doğa varlığı olarak insandaki temel güdü hazdır.
|
Bu okul düşünsel temellerini büyük ölçüde Platon’un ve Aristoteles’in etik görüşlerinden almıştır.
|
Bu okulun kurucusu Kıbrıslı Zenon’dur.
|
Bu okulun temsilcileri iyi ve mutlu yaşam için bilgiyi temel koşul saymışlardır.
|
Bu okul erdemi temel alan yaklaşımın eski çağdaki son temsilcisi olmuştur.
|
7.Soru
Aydınlama döneminde, etik sorunların dinden ayrı ele alınması yönünde adım atan filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Bacon
|
Kant
|
Hobbes
|
Hume
|
Shaftesbury
|
8.Soru
Cinayet işleyenlerin ölüm cezasıyla cezalandırılması gerektiğini savunan görüşün öne sürdüğü gerekçelerden biri aşağıdaki seçeneklerin hangisinde verilmiştir?
Ölüm cezası ile ilgili verilen hatalı karardan geri dönüş olanağının olmaması |
Ölüm cezasının suçlunun değişme şansını ortadan kaldırmış olması |
Ölüm cezasının, dişe diş, göze göz ilkesi bağlamında öngörülmüş olması |
Ölüm cezasının caydırıcı bir etkisinin bulunmaması |
Ölüm cezasının suçluları rehabilite etmeye yönelik olmaması |
Cinayet işleyenlerin ölüm cezasıyla cezalandırılması gerektiğini savunan görüşün öne sürdüğü gerekçelerden biri cezalandırmanın intikam almaya yönelik olduğunun kabul edilmesinin bir sonucu olarak ölüm cezasının, dişe diş, göze göz ilkesi bağlamında öngörülmüş olmasıdır. Doğru yanıt C seçeneğidir.
9.Soru
Aşağıda verilen ifadelerden hangisi meta-etik yaklaşımın bir özelliğini açıklamaktadır ?
Bu yaklaşımın temelleri Jeremy Bentham tarafından atılmıştır. |
Bu yaklaşıma göre bir eylemi doğru ya da uygun kılan şey o eylemin olabildiğince çok sayıda insan için fayda sağlıyor olmasıdır. |
Bu anlayış 18. yüzyılda başlamakla birlikte temellerini Eskiçağdan alır. |
Bu yaklaşım etik sorunları çözümleyici ve eleştirel bir bakışla ele alır. |
Bu yaklaşıma göre bir eylem sağladığı fayda ölçüsünde iyi ya da doğru olur. |
Meta-etik yaklaşım etik sorunları çözümleyici ve eleştirel bir bakışla ele alır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
10.Soru
Meslek Etikleri ile ilgili ana sorun aşağıdakilerden hangisidir?
İnsanın değerini çiğneyen ya da onuruna zarar veren eylemlerin yani etik özünün gözden kaçırılması
|
Pratik etik ile meslek etiklerinin yeteri kadar aydınlatıcı olmaması
|
Meslek etik kodlarının yeterince geliştirilmemesi
|
Meslek etiği ilkelerinin iş yaşamında yeterince içselleştirilmemesi
|
Herhangi bir meslekle ilgisi olmayan meslek etiklerinin geliştirilmesi
|
11.Soru
Yoksul ülkelere yardım edilmesini savunanlar arasında aşağıdaki düşüncelerden hangisi bir dayanak noktası sayılamaz?
onların insan olmasına, başka insanlarla dayanışmanın da etik sorumluluk olmasına |
onların yoksulluğunun nedeninin, doğal kaynaklarını sömüren zengin ülkeler olmasına |
en fazla sayıda insanın en fazla mutluluğunu savunan faydacı yaklaşıma |
Kant’ın koşulsuz buyruğuna |
G. Hardin örneğinde olduğu gibi temel haklar düşüncesine |
Yoksul ülkelere yardım edilmesini savunanlar, öncelikle bu olguyu göz önüne almaktadırlar. Bunu kimileri (a) onların insan olmasına, başka insanlarla dayanışmanın da etik sorumluluk olmasına; kimileri (b) onların yoksulluğunun nedeninin, doğal kaynaklarını sömüren zengin ülkeler olmasına; kimileri (c) en fazla sayıda insanın en fazla mutluluğunu savunan faydacı yaklaşıma; kimileri (d) Kant’ın koşulsuz buyruğuna; kimileri de (e) Henry Shue örneğinde olduğu gibi temel haklar düşüncesine dayandırmaktadır
12.Soru
Aşağıda verilen ifadelerden hangisi faydayı temel alan yaklaşımın özelliklerinden birini açıklamaktadır?
Bu yaklaşımda etik ve ahlakla ilgili soruların yalnızca mantıksal, bilgi kuramsal veya anlam bilimsel sorunlar yönünden ele alınması söz konusudur. |
Bu yaklaşım 20. yüzyılda ortaya çıkmıştır. |
Bu yaklaşımda bir eylem sağladığı fayda ölçüsünde iyi ya da doğrudur. |
Bu yaklaşıma göre etik iyi, doğru, erdemli, mutlu yaşam gibi yaşama dünyasıyla ilgili soruları araştıran bir alan olamaz. |
Bu yaklaşım etik sorunları çözümleyici ve eleştirel biçimde ele alır. |
Faydayı temel alan yaklaşımda bir eylem sağladığı fayda ölçüsünde iyi ya da doğrudur. Doğru yanıt C seçeneğidir.
13.Soru
“İnsanın ahlaksal karaktere sahip olabilmesi ve toplumsal erdemlerle hareket edebilmesi için gereksinim duyduğu, insanı sadece kendine yararlı olanı bulmaya çalışmaktan kurtaran, başkalarının yararına ve iyiliğine uygun olanı bulmaya yönelten duy(g)u” aşağıdakilerden hangisidir?
Cesaret
|
Beğeni
|
Sempati
|
Estetik
|
Yiğitlik
|
14.Soru
I. “Doğru”, “yanlış”, “iyi”, “kötü” gibi etik terimlerin ya da kavramların anlamı ya da tanımı nedir?
II. “Doğru”, “yanlış”, “iyi”, “kötü” gibi etik yargıların doğası, anlamı ya da işlevi nedir?
III. Bu tür terimlerin ahlaki anlamda kullanılışı, ahlaki olmayan kullanılışından, ahlaki yargılar normatif yargılardan nasıl ayrılır?
IV. Ahlaki olmayanın zıddı olarak alındığında ahlakînin anlamı nedir?
V. “Eylem”, “vicdan”, “irade”, “özgür irade”, “niyet”, “söz verme”, “özür dileme”, “güdü”, “sorumluluk”, “akıl”, gibi birbiriyle bağlantılı terimlerin ya da kavramların açıklaması ya da anlamı nedir?”
Yukarıdaki maddelerden hangileri Frankena’nın dile getirdiği meta-etiğin çözümleme ile ilgili sorulardır?
I. “Doğru”, “yanlış”, “iyi”, “kötü” gibi etik terimlerin ya da kavramların anlamı ya da tanımı nedir?
II. “Doğru”, “yanlış”, “iyi”, “kötü” gibi etik yargıların doğası, anlamı ya da işlevi nedir?
III. Bu tür terimlerin ahlaki anlamda kullanılışı, ahlaki olmayan kullanılışından, ahlaki yargılar normatif yargılardan nasıl ayrılır?
IV. Ahlaki olmayanın zıddı olarak alındığında ahlakînin anlamı nedir?
V. “Eylem”, “vicdan”, “irade”, “özgür irade”, “niyet”, “söz verme”, “özür dileme”, “güdü”, “sorumluluk”, “akıl”, gibi birbiriyle bağlantılı terimlerin ya da kavramların açıklaması ya da anlamı nedir?”
Yukarıdaki maddelerden hangileri Frankena’nın dile getirdiği meta-etiğin çözümleme ile ilgili sorulardır?
I, II, III, IV |
I, II, IV, V |
I, II, III, V |
II, III, IV, V |
I, II, III, IV, V |
Frankena’nın dile getirdiği meta-etiğin dört sorusundan üçü “çözümleme”yle ilgilidir. “Genellikle kabul edildiği üzere, meta-etik şu soruları sorar: (1) “Doğru”, “yanlış”, “iyi”, “kötü” gibi etik terimlerin ya da kavramların anlamı ya da tanımı nedir? Bu tür terimleri ya da kavramları içeren yargıların doğası, anlamı ya da işlevi nedir? (2) Bu tür terimlerin ahlaki anlamda kullanılışı, ahlaki olmayan kullanılışından, ahlaki yargılar normatif yargılardan nasıl ayrılır? Ahlaki olmayanın zıddı olarak alındığında ahlakînin anlamı nedir? (3) “Eylem”, “vicdan”, “irade”, “özgür irade”, “niyet”, “söz verme”, “özür dileme”, “güdü”, “sorumluluk”, “akıl”, gibi birbiriyle bağlantılı terimlerin ya da kavramların açıklaması ya da anlamı nedir?”
15.Soru
Etiğin bilgisel olamayacağını ve felsefe içinde yer alamayacağını ileri süren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
M. Hare |
K. Baier |
W. Frankena |
K. Nielsen |
H. Reichenbach |
H. Reichenbach, etiğin bilgisel olamayacağını ve felsefe içinde yer alamayacağını ileri sürmüştür.
16.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi yer almazsa insan merkezcilik anlatılmış olur?
İnsanın dünyanın merkezinde görülmesi.
|
Yalnızca insanın değerli bir varlık olduğu.
|
Merkez diye adlandırılan bir yerin olmadığı.
|
Yalnız insan eylemlerinin etik bir değere sahip olabileceği.
|
Her şeyin insan için yaratıldığı.
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi insanda esas olan ve onu “başarıya” götüren şeyin “bencillik” olduğunu belirten 18. yüzyıl felsefecilerindendir?
Bernard de Mandeville |
Francis Hutcheson |
Shaftesbury |
Thomas Hobbes |
David Hume |
İnsanın etik boyutu konusunda uç bir düşünceyi ortaya atan Bernard de Mandeville (1670-1733), insanda esas olan ve onu “başarıya” götüren şeyin “bencillik” olduğunu belirtmiştir. 1714 yılında yazdığı “The Fable of the Bees or Private Vices made Public Benefits” (Arı Masalı veya Kamu Yararlarına Dönüştürülmüş O¨zel Kötülükler) başlıklı kitabında insanın etik yanını yadsır. Ona göre, etik boyutun toplumun iyiliğine ve kültürün gelişmesine bir katkısı yoktur. Ayrıca bütün insanların erdemli olduğu bir toplum da olamaz. Bencillik, her türlü verimli eylemin kaynağı ve toplum yaşamının gelişmesini sağlayan unsur- dur
18.Soru
19. yüzyılda John Stuart Mill'in faydacılık ilkesini aşağıdakilerden hangisi en iyi tanımlar?
Mutluluk arzu edilen biricik şeydir. Erdemse hazza götürdüğü ve acıdan uzaklaştırdığı için arzu edilmektedir.
|
Faydacılık kadının insan hakları sorununa eğilmektir.
|
Hukuk siyaset kültür alanlarında eşitliği savunmaktır.
|
Etik sorunlara toplumsal koşullar içinde çözüm getirmektir.
|
İnsan için asıl amaç mutluluktur.
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefenin temel kavramları içerisinde, insanın kendisiyle doğrudan ilişkili olan alanı işaret eder?
Etik
|
Bilgi
|
Varlık
|
Değer
|
Estetik
|
20.Soru
- Değerler etiği
- İdealar etiği
- Meta-etik
- Uygulamalı etik
- Meslek etikleri
Yukarıda verilen hangi etik türleri 20. yüzyılla birlikte önem kazanmıştır?
I ve II |
I, II ve III |
I, III, IV ve V |
I, II, III ve IV |
I, II, III, IV ve V |
20. yüzyılla birlikte önem kazanan etik türleri; değerler etiği meta-etik, uygulamalı etik ve meslek etikleridir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ