Etik Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bauman'ın modernist yaklaşımı eleştirme sebebi nedir?
Fazla analiz yapılması
|
Etik kod önermeleri
|
Yenilikçi olması
|
Çağın ihtiyaçlarına yanıt vermemesi
|
Savunucularının fazla olması
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Max Scheler’in değer ve etik görüşünü yansıtmaktadır?
Scheler, bir içerikli değerler etiği ve bir duyusal a priorizm geliştirmiştir. |
Değerler sorununu ontolojik bakışla ele alır. |
Değerleri bilinç aktları olarak değil, kendi başına varolan şeyler olarak görür. |
“Değerler alanı” ideal varlık alanı içinde yer almaktadır. |
Değerlerin sesini duyan, onu gerçekleştirebilecek ya da onlara sırtını dönebilecek olan tek varlık olan insandır. |
Scheler özünde Kant etiğini sürdürmek ister, ama bunun için Kant’ın “rasyonalist formalizmi”nin aşılması gerekmektedir. Kant’ın etikle ulaşmak istediği hedefteki Scheler bu hedefe bağlılığını sürdürmektedir-ulaşmak için, ona yöneltilen formalizm eleştirisine karşılık verilmesi gerekmektedir. Yoksa o, empirist etik görüşleri söz konusu olduğunda, etikte sintetik a priori bilgiler, ilkeler arayan Kant’ın ya- nındadır. Bu nokta Scheler’in etiğinin hareket noktasını oluşturmaktadır. Ama bu bağlılığına karşın, Scheler onun etiğinde iki önemli hata yaptığını düşünmektedir: İlk olarak Kant a prirori ile formal olanı karıştırmıştır, ikinci olarak da a priori olanı rasyonel (ussal) olanla karıştırmıştır. Scheler etiği bir içerikli değerler etiği ve bir duyusal a priorizm geliştirerek, işte bu iki yanılgıyı düzeltmeye girişmektedir. “Kant’ın etik öğretisinin eleştirisi”, Scheler’in Etikte Formalizm ve İçerikli Değerler Etiği kitabında iki ana amacından birisidir. Bu eleştiriden hareketle gitmek istediği yer ise -ki bu onun esas amacıdır-felsefi etiğin temellendirilmesidir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüz etiği için söylenebilir?
Değer ve insanın değerliliğine yapılan vurgu artmıştır.
|
Etik sorunlara daha fazla çözüm önerileri getirilmektedir.
|
Etikte analitik yaklaşım eski keskinliğini yitirmiştir.
|
Etik kendi bilgi kuramsal sorunlarını çözmüştür.
|
Günümüz etik sorunları 20. yüzyıldaki sorunlardan çok farklılaşmıştır.
|
4.Soru
“Değerler etiği”nin arka planında yer alan Kant kadar önemli ikinci bir görüş de .................... akımıdır. İfadesindeki boşluk aşağıdakilerden hangisi ile dolunca anlamlı olacaktır?
Kinetoloji |
Formalizm |
Fenomenoloji |
İnformalizm |
Gelenekselcilik |
“Değerler etiği”nin arka planında yer alan Kant kadar önemli ikinci bir görüş ise
Fenomenoloji akımıdır. Değerler etiği denince akla gelen iki filozofun, Fenomenolojik düşünce geleneğinden gelen Max Scheler ve Nicolai Hartmann’ın etik ve değer görüşlerine bakıldığında, bunu açık bir biçimde görmek mümkündür.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Apel ve Habermas’ın geliştirmiş olduğu tartışma etiği için söylenemez?
Tüm yaşam biçimleri için geçerli olan sınırlayıcı koşulları ortaya koyar.
|
Farklı kültürlerden alınan geleneksel, dinsel ve etik normlara dayanmaz.
|
Evrensel geçerliliğe sahip bir makro etiktir.
|
Eylemleri sonuçlardan bağımsız olarak niyetle ilişkisinde ele alır.
|
İyi yaşamın ne olduğu sorusunun yanıtını bireylere ve gruplara bırakır.
|
6.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi zengin ülkelerin fakirlere yardım etme yükümlülüklerinin olduğunu savunarak “Cankurtaran Sandalı Etiği” görüşüne eleştiri getirmiştir?
I. Kant
|
L. Pojman
|
G. Hardin
|
P. Singer
|
K. Marx
|
7.Soru
"Eylemlerdeki istemeyi belirleyen şey akıl değil, duygudur. Tıpkı evrendeki
uyumun güzelliğini içduyuyla algılamamız gibi erdemli olmayı ve eylemleri tanıyıp onaylamamızı sağlayan etik bir duyu vardır" düşüncesi hangi düşünüre aittir?
Shaftesbury |
Francis Hutcheson |
David Hume |
Immanuel Kant |
John Locke |
Francis Hutcheson’a göre eylemlerdeki istemeyi belirleyen şey akıl değil, duygudur. Tıpkı evrendeki uyumun güzelliğini içduyuyla algılamamız gibi erdemli olmayı ve eylemleri tanıyıp onaylamamızı sağlayan etik bir duyu vardır.
Doğru cevap B seçeneğidir.
8.Soru
Aşağıdaki filozoflardan hangileri 20 yüzyılda değerler etiğinin temsilcileri arasında yer alır?
Sokrates
|
Platon
|
Max Scheler
|
David Hume
|
John Stuart Mıll
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Postmodern Etik kitabının yazarı Z. Bauman’ın ileri sürdüğü görüşlerden biri değildir?
Modern düşünürler, herşeyi kapsayan birleştirici ahlak kuralları bütünü- oluşturmaya çalışmışlardır.
|
Modern etiğin hedefleri sorunludur.
|
Modernizm “kaos”un olmadığı bir toplum yaratmaya girişmiştir.
|
Postmodernlik, yanılsamaların olduğu modernliktir.
|
Postmodernlik “etik kodu olmayan ahlak”tır.
|
10.Soru
Etik tarihinde, “iyi” ya da “mutlu” yaşamın ve “doğru eylemin” bilgi ile olan ilişkisini doğrudan ele alan ilk filozof kimdir?
Sokrates |
Platon |
Epikouros |
Aristippos |
Gorgias |
Etik tarihinde, “iyi” ya da “mutlu” yaşamın ve “doğru eylemin” bilgi ile olan
ilişkisini doğrudan ele alan ilk filozof Sokrates’tir. Doğru cevap A seçeneğidir.
11.Soru
Aşağıda etikte akıl-duygu ikilemi hakkında verilen yargılardan hangisi yanlıştır ?
Kant'a göre etiğin merkezinde akıl olmalıdır. |
Kuçuradi'ye göre etikte akıl-duygu ikilemi bulunmamaktadır. |
Hume'a göre her eylem akıl ve duyguların ortak ürünüdür. |
Hutcheson aklı ahlakla ilgili bir yeti olarak görmemektedir. |
Aristoteles, Platon gibi aklı merkeze almaktadır. |
Hume'a göre : "etik sorunlar akıl yürütme konusu değilse, akıl hiçbir zaman istemenin herhangi bir eylemi için bir motif oluşturamıyorsa ve istemenin idare edilmesinde hiçbir zaman tutkuya direnemiyorsa etiğin merkezine akıl yerine duygular-tutkular vb. yerleşecektir."
12.Soru
Sorumluluk İlkesi adını verdiği kitabında, Kant etiği türünden etiklerin günümüz sorunlarıyla başa çıkmada yetersiz kaldıklarını, yeni bir etiğe gereksinim olduğunu vurgulayan kimdir?
Freud |
Platon |
Descartes |
Hans Jonas |
Hegel |
Hans Jonas Sorumluluk İlkesi adını verdiği kitabında, Kant etiği türünden etiklerin günümüz sorunlarıyla başa çıkmada yetersiz kaldıklarını, yeni bir etiğe gereksinim olduğunu vurgular. Bunun nedeni ise teknolojik devrim olarak görür.
13.Soru
Hartmann'ın değer için yetisizlik olarak tanımladığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Değer duygusu
|
Değer körlüğü
|
Değer yanılsaması
|
Değer bilinci
|
Değer çatışması
|
14.Soru
6. Aşağıda verilen etik ile ilgili bilgilerden hangisi yanlıştır?
A. Adalet nedir? Erdem nedir? Sorusuna yanıt arar
|
B. Erdemin ne olup ne olmadığını araştırır
|
C. Mutlu bir yaşam elde edebilmek için gereken bilginin koşullarının ne olduğu
|
D. Kişinin herhangi bir koşulda doğru olanın ne olduğunu bulabilmesi
|
E. Bir kişi davranışını olgusal ve deneysel olarak ele alır
|
15.Soru
Transsendental-pragmatik tartışma (müzakere) etiğini kim yada kimler geliştirmiştir?
J. Habermas ve K.-O. Apel |
J. L. Mackie |
David Hume ve Wittgenstein |
Kant |
Platon ve Thrasymakhos |
Apel, insanlığın baştan beri taşıdığı etik taleplerin dramatik bir biçimde artmış ve en yüksek noktasına ulaşmış olmasının kaçınılmaz bir biçimde gerektirdiği bu yeni etiğin, rasyonel olarak temellendirilebilir, evrensel geçerliliğe sahip bir makro etik olduğunu, Habermas ile birlikte geliştirdikleri transsendental-pragmatik tartışma (müzakere) etiğinin bu gereksinime karşılık verebilecek tek etik görüşü olduğunu belirtir (Apel 1992, s. 17).
16.Soru
Aşağıdaki filozoflardan hangisi insanın tüm eylemlerini yöneten ilkenin, kendini koruma ve sevme içgüdüsü olduğunu ileri sürmektedir?
Locke |
Hobbes |
Hume |
Kant |
Bacon |
Hobbes’a göre insanın tüm eylemlerini yöneten ilke, “kendini koruma ve sevme içgüdüsü”dür. Dolayısıyla insanın doğal yapısında başkalarını gözeterek eylemde bulunma eğilimi yoktur. Bu durumda ‘insan, insanın kurdu’ olur. Doğru yanıt B seçeneğidir.
17.Soru
Hinmanna göre ölüm cezasına karşı olanların gerekçeleri düşünüldüğünde aşağıdakilerden hangisi bunlar arasında yer alamaz?
Kutsal olan yaşam hakkının ihlali olduğu için karşıdır |
Verilen hatalı kararlardan geri dönüş olanağı olmadığı için karşı çıkmaktadırlar. |
Sonraki yüzyıllarda kötü anılmak istemediklerinden karşı çıkarlar. |
Suçlunun değişme, iyileşme umudunu ve şansını ortadan kaldırdığı |
İddia edildiği gibi caydırıcı etkisinin olmadığı, aksine devlet tarafından işlenen bir vahşet olduğu düşüncesi ile karşı çıkarlar. |
Bunun dışında, ölüm cezasına karşı olanlar, bu cezanın a) kutsal olan yaşam
hakkının ihlali olduğu, b) suçlunun değişme, iyileşme umudunu ve şansını ortadan kaldırdığı, c) iddia edildiği gibi caydırıcı etkisinin olmadığı, aksine devlet
tarafından işlenen bir vahşet olduğu, d) verilen hatalı kararlardan geri dönüş olanağı olmadığı için ona karşı çıkmaktadırlar (Hinmann)
18.Soru
Ahlâk Metafiziğinin Temellendirilmesi adlı eserinde ahlak yasasını üç buyruk şeklinde sınıflandıran filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Francis Bacon
|
Immanuel Kant
|
David Hume
|
Shaftesbury
|
John Stuart Mill
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde etik göreceliğin türleri doğru olarak verilmiştir?
Öznelcilik- nesnelcilik
|
Öznelcilik-gerçekçilik
|
Öznelcilik- ahlaksal geçerlilik
|
Öznelcilik-uylaşımcılık
|
Öznelcilik-şüphecilik
|
20.Soru
Etik görecelik; tüm ahlak normlarının geçerliliğinin kişilere ve kültürlere bağlı olduğunu, onlara göre değiştiğini iddia eder. Kişilerden ve kültürlerden bağımsız olarak temellendirilmiş etik normların olabileceğini yok sayar. Uylaşımcılık ahlaklılığı, ahlaksal geçerliliği uylaşıma dayandırır. Ahlaklılığı kişisel bir karar olarak görür.Yukarıdaki tanımda hangi ifade yer almazsa etik göreceliğin öznelcilik türü anlatılmış olur?
Ahlak normlarının geçerliliği kişilere bağlıdır.
|
Ahlak normlarının geçerliliği kültürlere bağlıdır.
|
Ahlaklılık kişisel bir karardır.
|
Kişilerden ve kültürlerden bağımsız olarak temellendirilmiş etik normlar yoktur.
|
Uylaşımcılık ahlaklılığı, ahlaksal geçerliliği uylaşıma dayandırır.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ