Etik Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 20. yüzyıl etiğinde ağırlıklı bir yeri olan meta-etik kuramlarından temel etik ve değer yargılarının her durumda temellendirilebileceğini savunan kuramı yansıtmaktadır?
Betimleyici Olmayan Kuramlar |
Bilişselci Kuramlar |
Sezgici Kuramlar |
Tanımcı Kuramlar |
Doğalcı Olmayan Kuramlar |
20. yüzyıl etiğinde ağırlıklı bir yeri olan meta-etik kuramlarına toplu olarak bakıldığında ise, bunlar üç gruba ayrılabilmektedir: (1) “Temel etik ve değer yargılarının her durumda temellendirilebileceğini” savunan Tanımcı Kuramlar; (2) temel ilkelerimiz ve değer yargılarımızın sezgisel ve kendiliğinden apaçık olduğunu savunan Sezgici ya da Doğalcı Olmayan Kuramlarla; (3) “değer ve etik yargılarının şeylere, kişilere ve eylemlere nitelikler yükleyen (veya onların varlığını reddeden) ifadeler veya iddialar olmadığını savunan Bilişselci ile Betimleyici Olmayan Kuramlardır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Z. Bauman'ın modern etikçileri eleştirme nedenlerinden değildir?
İnsanların tutkularını bastırırsa, karşılıklı ilişkilerin daha iyi düzenlenebileceğini söylemeleri
|
Herşeyi kapsayan birleştirici bir etik dayatmaları
|
Klisenin getirdiği rasyonel kuralların geride bırakılması gerektiğini düşünmeleri
|
İlkeler ve kodalar getirmeye çalışmaları
|
İnsanların bir arada yaşamalarını düzenlemeye çalışmaları
|
3.Soru
“Zengin ülkelerin fakirlere ve açlık çekenlere yardım etme yükümlülüklerinin olduğunu savunan, onları görmemezlikten gelmenin ve ölmelerini beklemenin cinayete ortak olma ile özdeşleştiğini vurgulayan” filozof kimdir?
G. Hardin
|
P. Singer
|
Z. Bauman
|
I. Kant
|
J. Habermas
|
4.Soru
Çeşitli mesleklere özgü etik söylemlerin ortaya çıkmasının temel nedeni aşağıdaki seçeneklerin hangisinde verilmiştir?
Meslek sayısının artması
|
Teknolojinin etkisi
|
Etiğin kapsamının genişlemesi
|
Etik norm gereksinimi
|
Mesleklerin prestij kazanması
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefe tarihinde “aydınlanma dönemi” olarak adlandırılmaktadır?
17. yüzyıl
|
18. yüzyıl
|
19. yüzyıl
|
20. yüzyıl
|
21. yüzyıl
|
6.Soru
Ahlâk Metafiziğinin Temellendirilmesinde de Kant, ahlâk yasasını kaç adet buyruk şeklinde dile getirmektedir?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Ahlâk Metafiziğinin Temellendirilmesinde de Kant, bu ahlâk yasasını üç buyruk
şeklinde dile getirir ve bunlara “kesin buyruk”, “ödev buyruğu” ve “pratik buyruk”
adını verir. Doğru cevap C seçeneğidir.
7.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi insan dünyasının siyasetle ilgili sorunlarına öncelik vermiştir?
Kant
|
Francis Bacon
|
Thomas Hobbes
|
John Locke
|
Bernard de Mandeville
|
8.Soru
Etik sorunları akıldan ziyade duygularla ilgili sorunlar olarak kabul etmesi, günümüzün yaygın etik görüşleri için bir kabul halini almasını sağlayan kişi kimdir?
Kant |
Peter Salinger |
David Hume |
Wittingstein |
Marx |
Hume’un etik sorunları akıldan ziyade duygularla ilgili sorunlar olarak kabul etmesi, günümüzün yaygın etik görüşleri için bir kabul halini almıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangileri Sokrates'in öğrencileri tarafından kurulmuş okullardır? I.Megara Okulu II. Elis Eretria Okulu III. Stoa Okulu IV.Kyrene Okulu V. Kynik Okulu
I ve III
|
I,II, IV ve V
|
Hepsi
|
II,III ve IV
|
Yalnız III
|
10.Soru
“Erdem, kişilerin yatkınlığına göre öğretilebilirdir. Her kişinin “idea” bilgisine ulaşması beklenemez, ama buna yatkın kişiler vardır ve bunlara öğretilebilir.” görüşü aşağıdaki filozoflardan hangisine aittir?
Antisthenes |
Sokrates |
Aristoteles |
Eukleides |
Platon |
Platon, Kharmides adlı diyaloğunda bilgeliği, Protagoras adlı diyaloğunda erdemin bilgi olup olmadığını, Menon adlı diyaloğunda da erdemin ne olduğu ve öğretilip öğretilemeyeceğini tartışmıştır. Platon her ne kadar Menon’da “erdemin öğretilip, öğretilemeyeceği” sorusunu açık bırakmışsa da, Devlet’te ve Yasalar’da (Nomoi) erdemin öğretilebilir olduğunu düşündüğü görülmektedir. Platon’a göre erdem, kişilerin yatkınlığına göre öğretilebilirdir. Her kişinin “idea” bilgisine ulaşması beklenemez, ama buna yatkın kişiler vardır ve bunlara öğretilebilir. Kişiler arasında etik yatkınlık ve “idea” bilgisine erişebilme bakımından derece farkı vardır. Kişiler erdemi kazanmak için gereken “idea” bilgisine ya da bilgi ve bilimi birlikte ifade eden episteme (ἐπıστήμη) dediği felsefi bilgiye ulaşma konusunda aynı yatkınlıkta değildir. Platon bu durumu bir benzetmeyle şöyle açıklar: Kimilerinin mayasında altın vardır, bunlar önder olacak kişilerdir. Kimilerinin mayasında gümüş vardır, bunlar yardımcılar veya koruyucular/bekçilerdir. Kimilerinin mayasında da demir ve tunç vardır, bunlar da esnaf ve çiftçilerdir, üreticilerdir. Bu üç tür yatkınlık içinde felsefi bilgiye ulaşmaya, filozof olmaya, dolayısıyla erdemi kazanmaya en yatkın olanlar mayasında altın bulunanlardır.
11.Soru
Aşağıdaki sorulardan hangisi Frankena'nın ifade ettiği meta-etiğin çözümleme ile ilgili sorularından biri değildir?
“Doğru”, “yanlış”, “iyi”, “kötü” gibi etik terimlerin ya da kavramların anlamı nedir?
|
“Doğru”, “yanlış”, “iyi”, “kötü” gibi etik terimleri ya da kavramları içeren yargıların anlamı nedir?
|
Etik terimlerin ahlaki anlamda kullanılışı, ahlaki olmayan kullanılışından, ahlaki yargılar normatif yargılardan nasıl ayrılır?
|
Etik yargılar ve değer yargıları kanıtlanabilir mi ya da bu yargıların geçerli oldukları gösterilebilir mi? Evetse, nasıl?
|
“Eylem”, “vicdan”, “irade”, “özgür irade”, “söz verme” gibi birbiriyle bağlantılı terimlerin açıklaması ya da anlamı nedir?
|
12.Soru
John Stuart Mill'in etik görüşü için aşağıdakilerden hangisi doğru değildir?
İnsanlarda iyiyi ve kötüyü bildiren doğal bir yeti, bir duygu veya içgüdü vardır
|
Eylemler mutluluğu sağladığı ölçüde doğru, mutsuzluğa yol açtığında yanlıştır
|
Her eylemin son amacı olan mutluluk, ahlaklılığın da ölçütüdür
|
Hazza götürmek için bir amaç olan erdem, mutluluğa ulaşıldığından iyidir
|
Düşünce bakımından gelişmiş insanların mutluluğa kavuşması daha zordur
|
13.Soru
Tarihte aklı merkeze alan görüşü savunan filozoflar aşağıdaki hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
Platon- Hutcheson- Kant
|
Platon- Aristoteles- Kant
|
Aristoteles- Kant- Bauman
|
Kant- Max Scheler- N. Hartman
|
Kant- Hutcheson- Kuçuradi
|
14.Soru
Cicero’nun deyişiyle Sokrates; "felsefeyi gökten alıp yeryüzüne indirmiş, onu kentlere ve evlere taşımıştır" ifadesi dikkate alındığında aşağıdaki çıkarımlardan hangisine ulaşılabilir?
Sokrates, kendi kendisini yetiştiren bir filozoftur.
|
Sokrates, felsefeyi teorik yönüyle ele almıştır.
|
Sokrates, iyi ve mutlu yaşam için erdemi bilmenin önemini vurgulamıştır.
|
Sokrates, felsefeye, varlığın ve doğanın yapısına ilişkin teorik sorularla başlamıştır.
|
Sokrates, felsefeyi pratik bir etkinlik olarak da ele almıştır.
|
15.Soru
Sokrates için asıl araştırma konusu aşağıdakilerden hangisidir?
Bilmek |
Güzel olan |
Yaşam deneyimi |
Kötü |
Erdem |
Sorunun doğru yanıtı E şıkkıdır. Sokrates için asıl araştırma konusu erdemdir. İyi ve mutlu yaşam için erdem gereklidir.
16.Soru
Etik ayrımların bir 6. duyu yardımıyla yapıldığı ileri sürülen " Erdem ya da Liyakatla İgili Araştırma" adlı eser aşağıdaki hangi düşünüre aittir?
Francis Hutcheson
|
Thomas Hobbes
|
Antony Ashley Cooper (Earl of Shaftesbury)
|
David Hume
|
Immanuel Kant
|
17.Soru
Etik tarihinde metaetik yaklaşımın en önemli işlevi nedir?
İlk kez etik sorununa eğilmesi |
En önemli filozofların bu yaklaşımı benimsemesi |
En fazla kabul edilen yaklaşımın olması |
Etik ve ahlâk araştırmalarına üst bir bakış sağlaması |
Dini temele alan bir yaklaşım olması |
Etiği yalnızca bir çözümleme etkinliğine indirgememek kaydıyla metaetik yaklaşımının etik tarihinde önemli bir aşama olduğu söylenebilir. Etik tarihinde yapılan tartışmalara, etik ve ahlâk sorunları olarak araştırılan konulara üst bir bakış sağlaması ve bu alanda ortaya konan düşüncelerin, görüşlerin, anlayışların dil ve anlam yönünden ele alınarak temellerinin sorgulanması önemlidir.
18.Soru
“Çevre etiği”nde “Acaba doğa insan için bir araç mıdır, onun emrine sunulmuş bir hammade midir?” şeklinde sorular ne tür bir tartışma'nın parçası dır?
İnsanmerkezcilik ve Ahlaksal realizm tartışması |
İnsanmerkezcilik ve canlımerkezcilik tartışması |
Konvensiyonalizm ve Postmodernizm tartışması |
Canlımerkezcilik ve Ahlaksal Realizm tartışması |
Ahlaksal realizm ve Postmodernizm tartışması |
“Acaba doğa insan için bir araç mıdır, onun emrine sunulmuş bir hammade midir?” şeklinde sorular daha sık tartışılmaya başlanmıştır...Bu ise “çevre etiği”nde insanmerkezcilik ve canlımerkezcilik (çevremerkezcilik) tartışması olarak anılmaktadır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi uygulamalı etiğin ele aldığı konu alanlarından biridir?
Özgürlük |
Ödev |
Genetik araştırmalar |
Etik bilgi |
Etik doğru |
Bugün “pratik etik” ya da “uygulamalı etik” denince akla, ölüm cezası, işkence, kürtaj, ötanazi, genetik araştırmalar, işkence gibi günümüzün öne çıkan kimi önemli etik sorunlarını ele alan etik çalışmaları gelmektedir. Doğru yanıt C seçeneğidir.
20.Soru
İoanna Kuçuradi’nin değer ve etik görüşünün, Nicolai Hartman’ın ve Max Scheler’in etik görüşünden en büyük farkı aşağıdakilerden hangisidir?
Değerler bilgisine ulaşmak mümkündür.
|
Değerleri ele alırken kuramsal bakışın ve ontolojik bakışın yeterli olmadığını düşünür ve değerleri antropolojik bakış açısıyla ele alması.
|
Değerler kendilerini yaşatan bireylerden bağımsız olarak vardırlar.
|
Değerlerin kişiden kişiye değişmeyeceğini nesnel değerler olduğunu savunması.
|
Değerlerin, insanın varlığa kattı bir boyut olduğunu savunması.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ