Felsefe Ara 19. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üç unsurlu bilgi anlayışına göre bilginin özelliklerinden biri değildir?
Bilgi objektif olmalıdır
|
Bilgi gerekçelendirilmiş olmalıdır
|
Bilgi haklılandırılmış olmalıdır
|
Bilgi doğru olmalıdır
|
Bilgi inanç olmak durumundadır
|
2.Soru
Bilginin kaynağında ne sadece deneyim ne de salt aklın bulunduğunu, onun akıl ve deneyimin ortak katkılarının ürünü olduğunu dile getiren anlayışa ne ad verilir?
Deneyimcilik
|
Akılcılık
|
Sezgicilik
|
Sentezcilik
|
Görecelik
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefeyi bilimden ayıran ayırt edici temel bir özelliktir?
Akla dayanması
|
Varlığa ilişkin açıklama getirmesi
|
Dünyayı görünüşlerin ötesine geçerek anlamlı hâle getirmeye kalkışması
|
Öznel bir açıklama çabası oluşturması
|
Kapsayıcı olması
|
4.Soru
Felsefeyi esas itibarıyla bir eleştiri ve sorgulama, karşılıklı bir tartışma faaliyeti olarak anlayan, bu yüzden insan zihnini tembelleştirdiğine inandığı yazılı söze değer vermemiş ve fikirlerini ortaya koyduğu yazılı hiçbir şey bırakmamış olan düşünür kimdir?
Sokrates |
Pythagoras |
Platon |
Konfüçyüs |
Thales |
A Socrates
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi a priori bilgi ile a posteriori bilgiyi tanımlayamaz?
A priori bilgi deneyime dayanmayan, deneyimden bağımsız, tecrübe yoluyla kazanılmamış olan bilgidir.
|
A priori bilgi “tüm babalar erkektir” benzeri analitik önermelerle ifade edilir.
|
A priori bilgi, mantıksal analize dayanmaz.
|
A posteriori bilgi deneyim yoluyla kazanılan bilgi olup “ısıtılan metaller genleşir” benzeri sentetik önermelerle ifade edilir.
|
A posteriori bilginin kapsamında metalde “genleşme” özelliğinin olup olmadığını görebilmek amacıyla deney yapmamız gerekir.
|
6.Soru
Bilginin ampirik alanda mümkün, metafizik alanda mümkün olmadığını söyleyen filozof aşağıdakilerden hangisidir?
Rene Descartes
|
Henri Bergson
|
Auguste Comte
|
John Locke
|
David Hume
|
7.Soru
Doğruluk, aşağıdakilerden hangisinin bir özelliği olarak kabul edilir?
Özne |
Bilinç |
Varlık |
Önerme |
Gerçeklik |
Doğruluk, bilginin ya da önermenin bir özelliğidir.
8.Soru
“Var olana ilişkin rasyonel ve kavramsal bir araştırma” olarak tanımlanan metafiziğin konu alanı aşağıdakilerden hangisidir?
Ontoloji
|
Arkeoloji
|
Kozmoloji
|
Epistemoloji
|
Teoloji
|
9.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi felsefe için söylenemez?
Felsefe insana kendini tanıma imkânı sunar. |
Felsefenin yararı sadece dolaylıdır. |
Varlıkla ilgili soruları yanıtlamada yardımcı olur. |
Hayatın akışı içinde karşılaştığımız sorunların üstesinde gelmemize yardımcı olur. |
Toplumsal barışa katkı yapmak suretiyle demokrasinin işleyişinde önemli bir rol oynar. |
B Felsefenin yararı sadece dolaylıdır.
10.Soru
Bilginin üç kurucu öğesinin olduğu söylenebilir. Bu üç temel öğeden birincisi, bilginin öznesi olarak bilen zihin, ikincisi bilginin konusu ya da nesnesi olan şeydir. İkinci öğe, algılanan bir nesne ya da canlı olabileceği gibi, bir önerme de olabilir. Üçüncü bileşen, bilen özne ile bilinen nesne arasındaki ilişkinin ürünü olan şeydir.Yukarıda anlatılan bilgiye göre aşağıdakilerden hangisi bilginin kurucu öğesi özne hakkında bilgi verir?
Bilginin kurucu öğesi özne, bilgi ilişkisinde aktif bir tavır sergiler.
|
Özne, bir nesneye yönelerek onu kendisine konu yapmaz.
|
Nesne, öznenin kendisine yöneldiği pasif varlık değildir.
|
Bilgi ilişkisinde belirleyici olan nesnedir.
|
Bilgi, “gerekçelendirilmiş doğru inanç” olarak tanımlanır.
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefenin temel boyutlarından birisi değildir?
Kurucu boyut
|
Olgusal boyut
|
Analitik boyut
|
Eleştirel boyut
|
Bütünleştirici boyut
|
12.Soru
Aristoteles tarafından metafiziği nitelemek için kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?
Fizikten sonra gelen felsefe
|
İkinci felsefe
|
Sezgisel felsefe
|
Rasyonel felsefe
|
İlk felsefe
|
13.Soru
I. Thales
II. Platon
III. Aristoteles
IV. Aziz Augustinus
V. İbn Sina
Üstteki filozoflardan hangileri Epistemolojiyle meşgul olan filozoflardır?
II, III, IV, V |
I, III, V |
I, II, IV, V |
II, III, IV |
I, II, III, IV |
Epistemolojiyle enine boyuna meşgul olan ilk filozof, ünlü Yunan düşünürü Platon olmuştur. Ondan sonra da antik Yunan’da başta Aristoteles ve Pyrrhon benzeri Yunan kuşkucularıyla, Orta Çağ’da Aziz Augustinus (354-430), Aquinalı Thomas ile İbn Sina (980-1037) ve Farabi gibi filozoflar bilgi konusunu enine boyuna ele almışlardır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi algının ve dolayısıyla bilginin kişiden kişiye değiştiğini savunan görüşlere verilen isimdir?
Diyalektik |
Görecelik |
Realizm |
İkincil doğrular |
İdealizm |
Görecilik ya da rölativizm, algının ve dolayısıyla bilginin kişiden kişiye değiştiğini, bu yüzden genel geçer bilgi ve doğruların olamayacağını söyleyen görüştür.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren modern bilim felsefesindeki görüşlerden değildir?
Romantizm bilim görüşü
|
Yanlışlamacı bilim görüşü
|
Devrimci bilim görüşü
|
Çoğulcu bilim görüşü
|
Mantıkçı pozitivizm bilim görüşü
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, endeterminizmin karşı çıktığı ilkedir?
Nedensellik ilkesi
|
Doğanın düzenliliği ilkesi
|
Özdeşlik ilkesi
|
Çelişmezlik ilkesi
|
Belirsizlik ilkesi
|
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, klasik ya da metafiziksel felsefe geleneğine bir tepki olarak ortaya çıkmıştır?
Çözümleyici (analitik) felsefe |
Bütünleştirici felsefe |
Kurucu felsefe |
Eleştirel felsefe |
Post modern felsefe |
Çözümleyici (analitik) felsefe, klasik ya da metafiziksel felsefe geleneğine bir tepki olarak ortaya çıkmıştır.
18.Soru
Mantıkçı pozitivizmin dogmatik akılcılığının yerine eleştirel akılcılığın geçirilmesini öneren düşünür kimdir?
Rene Descartes
|
Karl Popper
|
Jean Paul Sartre
|
Martin Heidegger
|
Henri Bergson
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisinin Kant’ın düşünceleri arasında değildir?
Bilgi, akıl ile duyuların ortak çalışmasının ürünüdür.
|
Numenler bilinebilir.
|
Akıl metafizik alanda çelişkilere düşer.
|
Metafizik alanla, yani duyuların ötesinde kalan alanla ilgili bilgimiz olamaz.
|
Fenomenler bilinebilir.
|
20.Soru
Platon'a göre bireysel varlıkları konu alan duyu algısına dayalı biliş tarzı aşağıdakilerden hangisidir ?
Sanı |
İçselcilik |
Dışsalcılık |
Temel İnançlar |
İkincil doğrular |
Sanı, Platon’da bireysel varlıkları konu alan duyu algısına dayalı biliş tarzı olarak geçer. Platon, bireysel varlıklar değiştikleri ve duyular da insanı yanıltabildikleri için, sanı ya da doxanın gerçek bir bilgi olamayacağını ileri sürer.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ