Felsefe Final 20. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Ahlak yargılarının moral olguları ifade etmek yerine, gerçekte bir etki yaratmak amacıyla kullanılan yargı biçimleri olduğunu söyleyen metaetik görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Duygucu etik
|
Doğalcılık
|
Sezgicilik
|
Akılcılık
|
Gerçekçilik
|
2.Soru
Liberalizm ve komünoteryanizme ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Liberalizm, bireyi temel alır.
|
Locke, Mill, Rawls liberal düşüncenin önemli temsilcileridir.
|
Liberalizm insan doğası ile ilgili olumlu bir görüşe sahiptir.
|
Komünoteryanizm evrenselliği temsil eder.
|
MacIntyre ve Taylor komünoteryanizmin önemli temsilcileridir.
|
3.Soru
"Eğitim sürecinde öğretmenlerin ve öğrencilerin birbirlerine karşı konumları ve birbirleriyle iletişimleri önemlidir." Bu ifade eğitimin hangi boyutuna ilişkindir?
Eğitimin epistemolojik boyutu
|
Eğitimin ontolojik boyutu
|
Eğitimin politik boyutu
|
Eğitimin maliyet boyutu
|
Eğitimin etik boyutu
|
4.Soru
Ahlaki kavramların anlamını dil ve ahlak ilişkisi içinde analiz eden düşünce tarzı aşağıdakilerden hangisidir?
Metaetik |
Erdem Etiği |
Ödev Etiği |
Dini Etik |
Deontolojik Etik |
Metaetik normatif etik sistemlerini, onların ilk ilkeleri olan ahlak yargılarını ve etiğin ilkel terimleri olan ahlaki kavramları çözümler. O, etik bağlamında herhangi bir ahlaki ilke geliştirmek, normatif bir teori üretmek veya belli bir ahlaki ideal teklif etmek yerine, felsefi bir analiz gerçekleştirir.
Başka bir deyişle, metaetik tarihsel, bilimsel, deneyimsel veya normatif yargı gerektiren ya da ihtiva eden bir düşünce biçimi olmayıp ahlaki kavramların anlamını dil ve ahlak ilişkisi içinde analiz eden bir düşünme tarzıdır
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eleştirel pedagoji ile ilgili doğru değildir?
Eleştirel eğitim felsefesinin eğitim alanındaki karşılığı ya da ifadesidir. |
Eleştirel pedagojiye göre eğitim bir değerler bütünün aktarılması ve bu aktarımın gerçekleştirildiği kurumlarla karakterize olur. |
Eleştirel pedagojinin temelinde 20. yüzyılda bir eğitim krizi yaşandığı tespiti bulunur. |
Eğitim doğası gereği siyasi bir faaliyet olmak durumundadır. |
Eleştirel pedagojiye göre mevcut eğitim dünyadaki mevcut hakimiyet ilişkilerine hizmet etmektedir. |
Eleştirel eğitim felsefesi anlayışının özgün karşılığı eleştirel pedagojidir. Eleştirel pedagoji, kendi içinde hayli kompleks ve zor olan eğitimin yirminci yüzyılda yaşanan küresel ölçekli pek çok olay ve politik gelişmenin ardından derin bir kriz içine girdiğini kabul eder. Eleştirel pedagojiye göre, eğitim politik bir araç olmak durumundadır. Eleştirel pedagoji günümüz dünyasının farklı tabakalara ayrılmış, sınıfsal ilişkiler üzerine kurulu ve farklı kimlikler ve toplumsal cinsiyetler tarafından oluşturulan hâkimiyet ilişkileri üzerine tesis edilmiş bir dünya olduğunu varsayar. Eleştirel eğitim felsefesi, bu yüzden eğitimin de esas itibarıyla söz konusu hâkimiyet ilişkilerini mevcut yapısıyla koruyup yeniden üretmeye hizmet ettiğini savunur. Ancak B şıkkındaki bilgi Analitik eğitim felsefesi ile ilgilidir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangi isim "yararcılığı" geliştirmiştir?
John Stuart Mill
|
Jeremy Bentham
|
Kant
|
Maclntyre
|
Bentham
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, 1970’li yıllarda ortaya çıkmış olan “Uygulamalı etik” kapsamı içinde ele alınan problemlerden biridir?
Kürtaj
|
Değer duygusu
|
Özgürlük
|
Ödev duygusu
|
Sorumluluk
|
8.Soru
Estetik özne ve nesneyi, estetik yargıyı, estetik değeri, estetik tutumu, vb. bütün boyutlarıyla ele alan estetik bölümü hangisidir?
Sanat felsefesi olarak estetik. |
Varlık felsefesi olarak estetik. |
Fenomenlerin felsefesi olarak estetik. |
Psikoloji olarak estetik. |
Sanat eleştirisi olarak estetik. |
Estetik iki ana parça ya da bölümden oluşur. Bunlardan birincisi estetik olgu ya da fenomenlerin felsefesi olarak estetiktir; estetik burada, estetik özne ve nesneyi, estetik yargıyı, estetik değeri, estetik tutumu, vb. bütün boyutlarıyla ele alır. İkincisi, doğrudan doğruya sanatı konu alan, sanatın bir özü olup olmadığını soruşturan, sanatsal yaratıcılığın mahiyeti, sanat eserinin statüsü üzerinde duran sanat felsefesidir.
9.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi dini etik anlayışına terstir?
Ahlaki açıdan doğru olan şey Tanrı’nın emirlerine uygun davranmaktır. |
Temelinde belli bir insan tasarımı bulunur. |
Seküler ödev etiğinde ahlak yasası insandan türetilir. |
İnsan, eksik ve kusurlu bir varlıktır. |
İnsan, dünyadaki yaşayışı sırasında Tanrı’nın rehberliğine ihtiyaç duyar. |
Kant’ın ödev etiği dinî etikten sadece iki noktada farklılık gösterir. Bunlardan birincisi, dini etiğin insandan Tanrı tarafından gönderilen evrensel ahlak yasasına tam bir teslimiyet ile itaat etmesini istediği yerde, Kant’ın etiğinin temel kavramı özgürlüktür. İkinci olarak evrensel ahlak yasasının kaynağının dinî etikte Tanrı olduğu yerde, Kant’ın seküler ödev etiğinde ahlak yasası insandan türetilir.
10.Soru
Estetiğin ontolojisi ne anlama gelmektedir?
Estetiğin sınırlarının ve amaçlarının ne olduğu soruları |
Tarihselci estetik anlayışı |
Sanatın ne olduğu, belli bir sanat eserinin nasıl yorumlanacağı |
Estetiğin toplumsal, kültürel ve tarihsel bağlamdan hareketle ele alınması gerektiği |
Estetik nesne, estetik özne, estetik değer, estetik tutum ve estetik yargı estetiğin konusunu, onun ontik bütünlüğünü meydana getirir. |
Estetiğin ontolojisi, belli bir beğeni duygusuna sahip estetik öznenin belli bir estetik değer taşıyan estetik nesneye, estetik diye nitelenen özel bir tutum ya da yaklaşımla yönelmesinin ardından verilen estetik yargıdan oluşur.
11.Soru
Bilginin imkânı söz konusu olduğunda bilginin kesinlikle mümkün olduğunu, insanın sağlam ve kesin bilgiye ulaşabileceğini öne süren hangisidir?
Ampirizm |
Perspektivizm |
Rölativizm |
Dogmatizm |
Pragmatizm |
Bilginin imkânı söz konusu olduğunda iki alternatifle karşılaşılır. Bunlardan birincisi, bilginin kesinlikle mümkün olduğunu, insanın sağlam ve kesin bilgiye ulaşabileceğini öne süren dogmatizmdir. Diğeri ise insanın kesin ve mutlak bilgiye ulaşamayacapını ileri süren kuşkuculuktur.
12.Soru
....................., gözlemlenen olgularla ve olgular arasındaki ilişkilerle ilgili bir genelleme veya bir açıklama taslağıdır.
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri doğru şekilde tamamlayan ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Hipotez |
Sınırlılık |
Amaç |
Tümdengelim |
Tümevarım |
Hipotez, gözlemlenen olgularla ve olgular arasındaki ilişkilerle ilgili bir genelleme veya bir açıklama taslağıdır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi normatif etiğin konusu olamaz?
Uygulamalı Etik
|
Mutluluk Etiği
|
Teleolojik Etik
|
Deontolojik Etiği
|
Erdem Etiği
|
14.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi demokrasi sözcüğünün kökeninde yer almaktadır?
philio
|
sophia
|
kratia
|
ethos
|
ethé
|
15.Soru
Bilimin en büyük güç haline geldiği modern uygarlığın felsefesini ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
İdealizm |
Realizm |
Sosyalizm |
Kapitalizm |
Natüralizm |
Realizmin (gerçekçilik) modern versiyonu natüralizmdir (doğalcılık). Natüralizm, bilimin en büyük güç haline geldiği modern uygarlığın felsefesini ifade eder. Doğru cevap E'dır.
16.Soru
Güzellik konusunda ve dolayısıyla estetik yargılarda karşımıza çıkan karşıtlık aşağıdakilerden hangisidir?
Görecilik - Nesnelcilik |
Görecilik - Öznelcilik |
Görecilik - Mutlakçılık |
Mutlakçılık - Nesnelcilik |
Mutlakçılık - Öznelcilik |
Güzellik konusunda ve dolayısıyla estetik yargılarda karşımıza çıkan karşıtlık, öznelcilik-nesnelcilik veya görecilik-mutlakçılık karşıtlığıdır.
17.Soru
Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde demokrasinin üzerinde yükseldiği üç ana değer doğru olarak verilmiştir?
Çoğunluk - özgürlük - rekabet |
Azınlık - adalet - özgürlük |
Eşitlik - özgürlük - rekabet |
Çoğunluk - adalet - özgürlük |
Eşitlik - adalet - rekabet |
Demokrasinin son tahlilde üç ana değer üzerinde yükseldiği söylenebilir: eşitlik, özgürlük ve rekabet. Doğru cevap C'dir.
18.Soru
"Kant’ın etiği, yapılması gerekenleri söylemez, bunun yerine ................... formunu verir."
Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri doğru şekilde tamamlayan ifade,a şağıdakilerden hangisidir?
ödevin |
yükümlülüğün |
doğrunun |
iyiliğin |
inancın |
Kant’ın etiği, yapılması gerekenleri söylemez, bunun yerine ödevin formunu verir. Bunu etik formalizm olarak
ifade etmekteyiz.
19.Soru
Estetik tutumun yarar amacına dönük olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Pratik tavrın tam karşıtıdır. |
Pratik bir tavırdır. |
Bilişsel bir tutumdur. |
Kişisel bir tavır sergilemek. |
Ticari kaygılar beslemek. |
Sanat eserlerine veya güzel diye nitelenen doğal ürünlere yaklaşmanın estetik olmayan yolları da olduğundan hareketle, ne olmadığı gösterilerek olumsuz bir biçimde tanımlanma yoluna gidilmiştir. Bu açıdan bakıldığında, estetik tutumun yarar amacına dönük pratik tavrın tam karşıtı olduğu söylenebilir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fenomenlerin felsefesi olarak “estetik” in ele aldığı boyutlardan biri değildir?
Estetik özne |
Estetik nesne |
Estetik yargı |
Estetik özü |
Estetik değeri |
Fenomenlerin felsefesi olarak estetik; estetik özne ve nesneyi, estetik yargıyı, estetik değeri, estetik tutumu, vb. bütün boyutlarıyla ele alır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ