Fotoğraf Kültürü Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi resimselcilik (pictorialism) yaklaşımıyla fotoğrafı, dönemin yaygın sanatı olan resim sanatına öykünerek kullanan ve Rembrandt, Caravaggio gibi ressamların aydınlatma tekniğini uygulayan fotoğrafçıdır?
Ansel Adams |
Julia Margaret Cameron |
Henri Cartier-Bresson |
Edward Muybridge |
Louis Daguerre |
Fotoğrafçılar 1850’lerden itibaren resimselcilik (pictorialism) yaklaşımıyla, resim sanatının gelenek içinde oluşturduğu görsel düzenlemeleri fotoğraf yoluyla denemişlerdir. Oskar Gustave Rejlander (1813-1875), Henry Peach Robinson (1830-1901), Julia Margaret Cameron (1815-1879) gibi sanatçı ruhlu kişiler fotoğrafı, dönemin yayın sanatı olan resim sanatına öykünerek kullandılar. Cameron’un portrelerinde kullandığı aydınlatma, resim sanatından gelen ışık gölge karışımı (chiaroscuro) aydınlatmasıdır. Rembrandt ve Caravaggio gibi usta ressamların eserlerinde görülen bu aydınlatma tekniğini Cameron fotoğrafa uygularken, fotoğrafın kendine özgü anlatım biçiminin öğelerini ortaya koymuştur. Doğru yanıt B'dir.
2.Soru
Sanayi Devrimi sürecinde yaşanan toplumsal süreçlere ne ad verilir?
Çağdaş yaşam
|
Sanat çağı
|
Modernleşme
|
Sanayi dönemi
|
Fotoğraf çağı
|
3.Soru
Hangi yüzyılda Arap bilim adamı İbnü’l Heysem ışığı toplayarak görüntü üreten aygıtın çalışma sistemini ilk olarak açıklamış ve aygıtı uygulamalı bir deneyde kullanmıştır?
XX. yy
|
XXI. yy
|
XIX. yy.
|
XI. yy
|
XVII. yy.
|
4.Soru
İnsan zihninin ayırt etme ve bunları seçme yetisini açıklarken karanlık kutu metaforunu kullanan düşünür kimdir?
Nietzche |
Locke |
Marks |
Engels |
Descartes |
John Locke, insan bigisinin alanlarını ve bilginin ulaşabildiği derinlikleri araştırırken, ikinci kitabın XI. bölümünde insan zihninin ayırt etme ve bunları seçme yetisi üzerinde durur. Zihnimizin bu işlemini açıklarken karanlık kutu metaforunu kullanır. Doğru cevap B seçeneğidir.
5.Soru
Giovanni Batista Delta Porta (1535-1615) ünlü eseri olan..........................................adlı çalışmasında karanlık kutuyu ele almıştır. Resim yapmak isteyenlere karanlık kutuyu bir aygıt olarak önermiştir. Karanlık kutunun verdiği görüntünün konturlarını kalemle çizin ve daha sonra da boyayın demeye getirmiştir.Cümlesinde boş alana aşağıdakilerden hangisi gelir?
Doğa Büyüsü
|
Işığın Gücü
|
Karanlık Oda
|
Güneşin Işığı
|
Renk Tayfı
|
6.Soru
Karanlık kutuyla ilgili yaygın olarak bilinen bir metaforda
John Locke (1632-1704) tarafından yapılmıstır. Locke insanla
ilgili olarak hangi iki farklı durumdan söz etmiştir?
iç ve dış duyular |
gözlem ve inceleme |
ışık ve karanlık |
biliç ve bellek |
ruh ve beden |
iç ve dış duyular
7.Soru
Aşağıdaki algılardan hangisi, fotoğrafın ortaya çıktığı yılların belirleyici özelliklerinden biridir?
Geleneksel yapının korunması
|
Resim sanatının hakim etkisi
|
Değişim ve dönüşüm dönemi olması
|
Gelir dağılımının değişmesi
|
Eğitim düzeyinin yükselmesi
|
8.Soru
İçinde fotoğraf makinesiyle üretilmiş olan fotoğrafların yer aldığı ve fotoğrafın yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı yıllarda yayınlanarak geniş kitlelere yayılan ilk fotoğraf albümü ya da fotoğraf kitabı olarak kabul edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Açık Kapı |
Merdiven |
Fotoğrafın Kısa Tarihi |
Doğanın Kalemi |
Pasajlar |
William Henry Fox Talbot (1800-1877) Doğanın Kalemi adlı kitabını 1844-1846 tarihlerinde yayınlamıştır. Bu kitap, fotoğraf makinesiyle üretilmiş olan fotoğrafların içinde yer aldığı bir fotoğraf albümüdür. Fotoğrafın yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı yıllarda yayınlanmış olan bu kitap, geniş kitlelere yayılan ilk fotoğraf kitabı olarak kabul edilir.
9.Soru
Postmodern fotoğrafın ütopyacı misyonunu içsel farklılaşmalar ve parçalar (segmentler) aracılığıyla yankılamasının bir ilişki olduğunu söyleyen ve postmodern fotoğrafın, eskiden olduğu gibi “benzerlik kurması” ya da “eşlendirmeye” yönelik bir enerji taşımadığını ifade eden yazar kimdir?
Charles Baudelaire |
Fredric Jameson |
László Moholy-Nagy |
Lady Elizabeth Eastlake |
Jean-François Lyotard |
Fredric Jameson, postmodern fotoğrafın ütopyacı misyonunu içsel farklılaşmalar ve parçalar (segmentler) aracılığıyla yankılamasının bir ilişki olduğunu söyler. Ona göre postmodern fotoğraf, eskiden olduğu gibi “benzerlik kurması” ya da “eşlendirmeye” yönelik bir enerji taşımaz.
10.Soru
Fotoğrafa “Marksist kuramla yaklaştığını” belirten yazar kimdir?
André Bazin |
Susan Sontag |
Marshall McLuhan |
John Berger |
André Bazin |
John Berger, Görme Biçimleri (1972) adlı çalışmasında, fotoğrafa kavramsal bir yaklaşımla yönelirken bütün düşünsel temellerinin Walter Benjamin’den kaynaklandığını belirtirken, fotoğrafa Marksist kuramla yaklaştığını belirtmiştir.
11.Soru
Bir nesnenin ışık yoluyla yüzey üzerindeki görüntüsünün nesnenin temsili olduğunu ilk olarak kim belirlemiştir?
Leonardo da Vinci |
İbnü'l Heysem |
Johannes Vermeer |
Öklit |
Aristotales |
İbnü’l-Heysem, Karanlık Kutuyla ışığın hareket halinde olduğunu belirlerken, Leonardo ise ortaya çıkan görüntünün niteliğiyle ilgilenmiştir. Bir nesnenin ışık yoluyla yüzey üzerindeki görüntüsünün nesnenin temsili olduğunu Leonardo belirlemiştir. Doğru cevap A seçeneğidir.
12.Soru
İ.Ö V. yüzyılda ışığı toplayan kutuyu ilk olarak ortaya çıkaran bilim adamı kimdir?
Leonardo da Vinci |
Mo Ti |
Öklit |
Aristotales |
Roger Bacon |
İçine ışık sızdırmayan dört tarafı kapalı bir kutu.Bu kutunun bir yüzündeki deliğin, üzeine gelen ışığı toplayarak içine aldığı ve kutunun içinde, deliğin tam karşısında görüntü oluşturduğu bir yüzey. Bu basit aygıt, IÖ V. yüzyılda Çinli bilim adamı Mo Ti’den (IÖ 470-391) beri bilinmektedir. Doğru cevap B seçeneğidir.
13.Soru
Optik yoluyla resmetmek, hangi özelliği ile daha çok gelişmiştir?
çoğaltma özelliğiyle |
yansıma özelliği ile |
ışık ile |
tek olma özelliği ile |
mercek ile |
çoğaltma özelliğiyle
14.Soru
Bir nesnenin ışık yoluyla yüzey üzerindeki görüntüsünün nesnenin temsili olduğunu aşağıdakilerden hangisi belirlemiştir?
İbnü’l-Heysem |
Johannes Vermeer |
Leonardo da Vinci |
Giovanni Batista Delta Porta |
Aristoteles |
İbnü’l-Heysem karanlık kutunun çalışma sistemini belirlemiştir. Üç boyutlu nesnelerin, yüzey üzerinde iki boyutlu olarak ortaya çıkartılması en çok da ressamların ilgisini çekmiştir. Bu yönüyle bakıldığında, karanlık kutu iyi ve kolay kullanılan bir kopyalama aygıtıdır. Bu anlamda en ünlü ressam Hollandalı Johannes Vermeer olmuştur. Giovanni Batista Delta Porta, resim yapmak isteyenlere karanlık kutuyu bir aygıt olarak önermiştir. Leonardo ise ortaya çıkan görüntünün niteliğiyle ilgilenmiştir. Bir nesnenin ışık yoluyla yüzey üzerindeki görüntüsünün nesnenin temsili olduğunu Leonardo belirlemiştir.
15.Soru
Fotoğraf sanatıyla birlikte “Herkesin, gerçekleri optiğin verdiği şekilde göreceğini” ifade eden, “yüzyıllardan beri ressamlar tarafından beynimize kazınmış olan geleneksel yapıyı da” sona erdireceğini söyleyen sanatçı kimdir?
Walter Benjamin |
László Moholy-Nagy |
Julia Margaret Cameron |
Henry Peach Robinson |
Lady Elizabeth Eastlake |
Moholy-Nagy, fotoğraf makine si yoluyla bu yeni dönemde, herkesin, gerçekleri optiğin verdiği şekilde göreceğini ifade etmiştir. Bu bir anlamda objektif olanı görmeye zorlamaktır. Bu şekilde, Moholy-Nagy’e göre yüzyıllardan beri ressamlar tarafından beynimize kazınmış olan geleneksel yapı da sona erecektir.
16.Soru
Fotoğraf hangi tarihte bulunmuştur?
1827 |
1830 |
1850 |
1892 |
1903 |
Fotoğraf 1827 tarihinde bulunmuş, 1850’li yılarda yayılmaya başlamıştır. Doğru yanıt A’dır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi daguerreyotip fotoğrafın özelliklerinden birisi değildir?
Pozitif görüntü verir. |
Parlak bir yüzeyi vardır. |
Teknik süreç karışıktır. |
Tek olarak üretilir. |
Negatif görüntü verir. |
Daguerreyotip fotoğrafın özelliklerinden birisi pozitif görüntü vermesidir.
18.Soru
Aşağıdaki bilim adamı ve sanatçılardan hangisi camera obscuradan bahsetmemiştir?
Öklit |
Leonardo da Vinci |
Platon |
Aristoteles |
Roger Bacon |
Öklit (İÖ 365-300), Aristoteles (İÖ 384-322) ve daha sonra Roger Bacon (1220-1292), R. Gemma Frisius (1508-
1555), Leonardo da Vinci (1452-1519) gibi bilim adamları ve sanatçılar bu aygıttan söz etmişlerdir. Doğru cevap C şıkkıdır.
19.Soru
Karanlık kutunun içine ışık sızdırmayan dört tarafı kapalı odası, hiyerarşi içinde bir güç sistemine işaret eder metaforunu hangi düşünür kullanmıştır?
Locke |
Engels |
Marx |
Nietzsche |
Descartes |
Nietzsche
20.Soru
Fotoğrafın gerçekleri herkese açık olarak sunduğunu ve demokratik bir temsil aracı olduğunu ilk savunan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Charles Baudelaire |
André Bazin |
Lady Elizabeth Eastlake |
Marshall McLuhan |
Susan Sontag |
Fotoğrafın ilk yıllarında Baudelaire gibi Lady Elizabeth Eastlake yazılarında fotoğrafın günlük hayatla ilgili şeyleri açıkça sunduğunu belirtmiştir. Bu bağlamda Eastlake, fotoğrafın gerçekleri herkese açık olarak sunduğunu ve demokratik bir temsil aracı olduğunu ilk savunan yazardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ