Fotoğraf Kültürü Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Kalotip (Calotype) olarak adlandırılan fotoğraf kaydetme yöntemini geliştiren bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir?
L. J. Mandé Daguerre |
Joseph Nicéphore Niépce |
Johann Heinrich Schulze |
Walter Benjamin |
William Henry Fox Talbot |
Bu yeni yöntem, hem fotojenik çizimden hem de Daguerre’in dagerreyotip yönteminden farklıdır. Bu yeni buluşuna Talbot, Yunanca kahos, güzel ve typos, izlenim sözcüklerinden oluşan Kalotip (Calotype) adını verdi (1841).
2.Soru
Dünyadaki herhangi bir olgu ya da durumu açıklamak için bir bilim alanına dayanılarak açıklama yapmaya ne denir?
kuram |
teori |
hipotez |
varsayım |
sınırlılıklar |
kuram
3.Soru
Fotoğrafın bulunması ile resim sanatında hangi tür resim anlayışının etkisi zayıflamıştır.
Peyzaj
|
Natürmort
|
Portre
|
Dışavurumcu
|
Soyut
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi optik yoluyla elde edilen bir görüntünün kendine özgü niteliklerinden / özelliklerinden birisi değildir?
Bir aygıtın eseridir. |
Gözle görünen gerçeğinden farklı bir durumdur. |
Yüzey üzerinde iki boyutlu ve dairesel olarak belirir. |
Fotoğrafçı optiğin sağladığı görüntünün dışına çıkabilir. |
Fotoğrafçı iki gözüyle gördüğü dünyayı optikten tek gözüyle resmeder. |
Fotoğrafçı sadece optiğin sağladığını resmeder, yani görüntünün sınırları dışına çıkamaz. Optiğin görüntü olarak vermediği bir şeyin fotoğrafı çekilemez. Bu anlamda fotoğrafçının durumu ressamdan çok farklıdır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fotoğrafın bilim ve teknoloji yönüne karşı çıkarak, fotoğrafı sanat olarak desteklemeyi amaçlayan “Bağlı Yüzük Kardeşliği” topluluğunun üyelerinden biridir?
Charles Baudelarie |
Henry Peach Robinson |
Walter Benjamin |
Frederic Jameson |
Jean Baudrillard |
Charles Baudelarie, Walter Benjamin, Frederic Jameson ve Jean Baudrillard fotoğraf üzerine çalışmaları olan eleştirmen ve bilim adamlarıdır. Henry Peach Robinson, Frank Sutcliffe, Frederich Evans, Paul Martin ve Alfred Stieglitz, Bağlı Yüzük Kardeşliği topluluğunun üyeleridir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi optik sistem yoluyla bakmanın kendine özgü sınırlılıklarından biridir?
Karanlık kutunun yapısına bağlı olarak gerçeklik değişmez. |
Yatay ve dikey olarak çerçevesi sınırsızdır. |
Görüntü çerçevenin dışına taşabilir. |
Görüntüyle ilgili konuşulan her şeyin doğrudan ya da dolaylı olarak ışıkla ve optikle ilgisi vardır. |
Görüntü boyutu çerçevenin sınırlarından bağımsızdır. |
Görüntüyle ilgili konuşulan her şeyin doğrudan ya da dolaylı olarak ışıkla ve optikle ilgisi vardır. Hele ki karanlık kutuyla başlayan bir gelenekten söz ediyorsak, optik ve optik yoluyla bakış yani optik bakış belirleyici bir durum olarak karşımıza çıkar. Aygıt yoluyla insan gözünün önüne gelen, aslında, bir optik sistemdir. Bu bağlamda şunu sormak gerekir: Optik sistem yoluyla bakmak kendine özgü sınırlamaları içerir mi? Evet içerir. Boş tuvali bir yüzey olarak düşünün. Bu tuvalin üzerinde bir resim yer almadıkça, tuval ikiboyutlu boş bir yüzeydir. Karanlık kutunun görüntü oluşturan yüzeyi için de aynı şey geçerlidir. Bu boş yüzey, tuvalden farklı bir sınırlılığa sahiptir. Karanlık kutunun yapısına bağlı olarak değişebilen bir gerçek söz konusudur. Yatay ve dikey sınırları belli bir çerçevedir. Görüntü bu sınırlı çerçeve içinde üretilir ve görüntü boyutu bu sınırlı alanda oluşur.
7.Soru
Fotoğrafı, klasik ve geleneksel yöntemlerle ressamlar tarafından yapılan resimlerden farklılaştıran en önemli özelliği aşağıdakilerden hangisidir.
siyah beyaz olması
|
renkli olması
|
vizörden bakılarak çekilmesi
|
çoğaltılabilir olması
|
negatifinin olması
|
8.Soru
Resim sanatından gelen ışık gölge karışımı (chiaroscuro) aydınlatmasını portrelerinde kullanan fotoğraf sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
Julia Margaret Cameron |
Oskar Gustave Rejlander |
Lady Elizabeth Eastlake |
Sir Charles Eastlake |
Laszlo Moholy-Nagy |
Oscar Gustave Rejlander aynı çerçeve içinde birden çok negatifi üst üste basarak kullanmış, Lady Elizabeth Eastlake sanat ve sanat tarihi eleştirmeni, Sir Charles Eastlake Londra Fotoğraf Derneği Başkanı, Laszlo Moholy-Nagy herkesin gerçekleri optiğin verdiği şekilde göreceğini ifade eden Macar sanatçıdır. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi karanlık kutu (camera obscura) dahilindeki temel öğelerden biri değildir?
Resmedilen nesne veya manzara |
Görüntü yani aygıtın içerisi |
Aygıtın görüntü üretmesini sağlayan delik |
Aygıtı kullanan kişi |
Oluşturulan görüntüyü inceleyen izleyici |
Karanlık kutu içindeki temel öğeler şunlardır: Aygıt olarak karanlık kutunun kendisi, resmedilen nesne yani aygıtın dışarısı, görüntü yani aygıtın içerisi, aygıtın görüntü üretmesini sağlayan delik, bütün bu sistemin çalışmasını sağlayan ışık ve aygıtı kullanan kişi. Doğru yanıt E’dir.
10.Soru
1841 yılında negatiften hareket ederek, mekanik çoğaltma teknolojisi olarak fotoğrafı yeniden ortaya çıkartan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
George Eastman |
William Henry Fox Talbot |
Joseph Nicéphore Niépce |
Louis Daguerre |
Eadweard Muybridge |
Fox Talbot, 1841’de negatiften hareket ederek, mekanik çoğaltma teknolojisi olarak fotoğrafı yeniden ortaya çıkartan kişidir. Talbot’un yaptığı da fotoğrafın çoğaltım teknolojisi olarak yeniden bulunuşudur. Doğru cevap B'dir.
11.Soru
Optik yoluyla resmetmek çıplak gözle resmetmeye göre neye daha çok kolaylıkla ulaşmayı sağlamıştır?
gerçeğe |
geniş kitlelere |
metafiziğe |
metafora |
kavrama |
geniş kitlelere
12.Soru
Sanatçıların, insan zihnini doğal olmayan şekilde uyaran mekanik aletler yardımıyla kısırlaştırılacağından korktuğunu ancak bu korkunun da temelsiz olduğunu vurgulayan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Laszlo Moholy-Nagy
|
Walter Benjamin
|
Fox Talbot
|
Nicephore Niepce
|
L.J. Monde Daguerre
|
13.Soru
Toplumsal ilişkileri incelerken, insanların ideoloji üretimini karanlık kutunun görüntü oluşturma sistemiyle karşılaştıran metaforu aşağıdaki düşünürlerden hangisi yazmıştır?
Aristoteles |
Friedrich Nietzsche |
John Locke |
Marx ve Engels |
René Descartes |
Karanlık kutuyla ilgili ünlü bir metafor da Karl Marx (1818-1883) ve Friedrich Engels’e (1820-1895) aittir. Alman İdeolojisi (1845-46 [1932]; Die deutsche Ideologie) eserlerinde, materyalist tarih anlayışının özü toplumsal varlık ve toplumsal bilinç konusunu açıklarken, karanlık kutuyu bir metafor olarak kullanırlar. İnsanların anlayışları, düşünceleri karşılıklı zihinsel ilişkileri, onların maddi davranışlarının dolaysız ürünü olarak ortaya çıkar. Bu noktada yapılan vurgulama; insanların anlayışları, düşünceleri ve üretici güçleri sınırları içindedir. Marx ve Engels bu durumu bir tersine çevirme işlemi olarak görür ve bu durumu açıklamak için, toplumsal yasam içinde insanın durumuyla karanlık kutunun görüntü oluşturma sistemini karşılaştırarak çıkarımda bulunurlar. Doğru yanıt D'dir.
14.Soru
ABD’ de “Bağlı Yüzük Kardeşliği” nin devamı olarak kurulan topluluk aşağıdakilerden hangisidir
Camera Lucida |
Camera Work |
Photo-Secession |
Photography |
Camera Obscura |
Camera Lucida araştırmacı Roland Barthes’in kitabı, Camera Work dergi, Photography eleştirmen E.Eastlake’in fotoğrafçılıkla ilgili denemesi, Camera Obscura karanlık kutudur. “Bağlı Yüzük Kardeşliği” nin devamı olarak Alfred Stieglist tarafından kurulan topluluğun adı “Photo-Secession”dur. Doğru cevap C' dir.
15.Soru
Girişinde okuyucu için "Bu kitapta yer alan levhalar (fotoğraflar), bir sanatçının kaleminin yardımı olmaksızın sadece ışığın marifetiyle üretilmiştir. Bunlar güneş ışığının eseridir; insanların tasarlayarak yüzey üzerine yaptıkları taklit çalışmalara benzemez" notu hangi kitapta yer alır?
Doğanın Kalemi |
İletişim Araçlarını Anlama |
Gutenberg Galaksisi: Tipokrafik İnsanın Oluşumu |
Pasajlar |
Tek Yön |
William Henry Fox Talbot Doğanın Kalemi adlı kitabını 1844-1846 tarihlerinde yayınlamıştır. Bu kitap, fotoğraf makinesiyle üretilmiş olan fotoğrafların içinde yer aldığı bir fotoğraf albümüdür. Fotoğrafın yeni yeni yaygınlaşmaya başladığı yıllarda yayınlanmış olan bu kitap, geniş kitlelere yayılan ilk fotoğraf kitabı olarak kabul edilir. Talbot, kitabın girişinde okuyucu için şöyle bir not koymuştur: “Bu kitapta yer alan levhalar (fotoğraflar), bir sanatçının kaleminin yardımı olmaksızın sadece ışığın marifetiyle üretilmiştir. Bunlar güneş ışığının eseridir; insanların tasarlayarak yüzey üzerine yaptıkları taklit çalışmalara benzemez.” Doğru cevap A'dır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mcluhan'ın sıcak araçlar olarak tanımladığı gruba dahildir?
Söz |
Çizgi film |
Sinema |
Telefon |
Televizyon |
McLuhan toplumsal gelişme açısından önemli işlevler yüklediği iletişim araçlarını kendisine göre bir sınıflandırmaya tabi tutar. O, iletişim araçlarını Amerikan Caz Müziğinden esinlenerek “sıcak” (hot) ve “soğuk” (cool) araçlar olarak gruplandırır. Sıcak araçlar; yazı, basılı yayınlar, radyo, sinemadır (çizgi film dışında). Doğru cevap C'dir.
17.Soru
Fotoğrafın aktarım olarak fiziksel gerçekliği bozmadan algılanmasını sağlayacak şekilde gösterilmesi; agaçlarla kaplı geniş bir arazinin, yanan bir binanın,büyük bir caddede trafik akışının fotoğraflarının görüntüsü gibi gerçekliğin görüntüsünün gösterilmesi optik bakış olarak neyi gösterir?
Konuyu gösterir.
|
Eksik bir optik yanılsama gösterir.
|
Gerçeklik dışı görüntüleri gösterir.
|
Sahneyi gösterir
|
Çevremizin farklı olduğunu gösterir.
|
18.Soru
1850’lilerden itibaren fotoğraf sanatçılarının fotoğraflarında öykündükleri akım aşağıdakilerden hangisidir?
Resimselcilik
|
İzlenimcilik
|
Yapısalcılık
|
Modernizm
|
Post modernizm
|
19.Soru
Negatif görüntüden çoğaltma yoluyla fotoğraf elde etme yöntemine ne ad verilir?
Dagerreyotip
|
Kalotip
|
Helyografi
|
Gravür
|
İllüstrasyon
|
20.Soru
1980’lerin dünyasıyla ilgili olarak “tarihin sonunda” olduğumuzu vurgulamış düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Daniel Bell |
Jean-François Lyotard |
Jacques Derrida |
Gilles Deleuze |
Michel Foucault |
Jean-François Lyotard (1924-1998) 1980’lerin dünyasıyla ilgili olarak “tarihin sonunda” olduğumuzu vurgulamıştır. Lyotard’a göre postmodernizm, modernizm içinde sorgulanmayanı sormaktır. Ona göre postmodernizm, modernizm içinden çıkmıştır. Doğru cevap B'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ