Fotoğraf Kültürü Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fotoğrafla birlikte gerçeklerinn optiğin verdiği şekilde görüneceğini ifade eden ve ressamlarca oluşturulmuş geleneksel algının yıkılacağını söyleyen Macar sanartçı ve eğitmen aşağıdakilerden hangisidir?
Walter Benjamin |
László Moholy-Nagy |
Charles Baudelaire |
Lady Elizabeth Eastlake |
Henry Peach Robinson |
Macar sanatçı ve eğitmeni László Moholy-Nagy (1895-1946) artık bakışın değişmesi
gerektiğini vurgularken, bu yeni teknolojik durumun gelenekselin oluşturduğu ağırlığını da omuzlarımızdan kaldıracağını belirtmiştir. Moholy-Nagy, fotoğraf makinesi yoluyla bu yeni dönemde, herkesin, gerçekleri optiğin verdiği şekilde göreceğini ifade etmiştir. Bu bir anlamda objektif olanı görmeye zorlamaktır. Bu şekilde, Moholy-Nagy’e göre yüzyıllardan beri ressamlar tarafından beynimize kazınmış olan geleneksel yapı da sona erecektir. Yani modernizm döneminin teknolojileri, bunların başında da fotoğraf
ressamlarının oluşturduğu geleneği sarsacaktır.
2.Soru
Fotoğrafın gerçekleri herkese açık olarak sunduğunu ve demokratik bir temsil aracı olduğunu ilk savunan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Rejlander |
Cameron |
Eastlake |
Baudelaire |
Robinson |
Eastlake
3.Soru
Resimselcilik (pictorialism) yaklaşımı ne zaman ortaya çıkmıştır?
1820'lerden itibaren |
1830'lardan itibaren |
1840'lardan itibaren |
1850'lerden itibaren |
1860'lardan itibaren |
Fotoğrafçılar 1850’lerden itibaren resimselcilik (pictorialism) yaklaşımıyla, resim sanatının gelenek içinde oluşturduğu görsel düzenlemeleri fotoğraf yoluyla denemişlerdir. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Fotoğraf makinesinde görüntü ne ile elde edilir?
renk ve doku |
anlam ve duygu |
ışık ve optik |
konu ve kavram |
biçim ve espas |
ışık ve optik
5.Soru
Merdiven adlı fotoğrafı aşağıdaki fotoğrafçılardan hangisi çekmiştir?
Fox Talbot |
Robert Adamson |
Octavius Hill |
Louis Jacques Mande Daguerre |
Joseph Nicephore Niepce |
Merdiven adlı fotoğrafı Fox Talbot 1843 yılında çekmiştir.
6.Soru
Aşağıdaki düşünürlerden hangisi resim yapmak isteyen kişilere camera obscura ile yaptıkları çizimlerden sonra boyamalarını önermektedir?
Giovanni Batista Delta Porta |
Leonardo da Vinci |
Karl Marx |
Rene Descartes |
John Locke |
Fiziksel gerçeklerin bu şekilde yüzey üzerinde sunulmasını İtalyan düşünür, Giovanni Batista Delta Porta (1535?-1615) ünlü eseri olan Doğa Büyüsü (1558; Magia Naturalis) adlı çalışmasında ele almıştır. Resim yapmak isteyenlere karanlık kutuyu bir aygıt olarak önermiştir. Karanlık kutunun verdiği görüntünün konturlarını kalemle çizin ve daha sonra da boyayın demeye getirmiştir. Doğru cevap A şıkkıdır.
7.Soru
Postmodern fotoğraf, kendinden önceki anlayıştan hangi açıdan farklılık gösterir?
olanı yansıtmak |
aynılık |
gerçeklik |
taklit etmesi |
benzerlik kurmaması |
benzerlik kurmaması
8.Soru
Fotoğraf tarihçileri tarafından ilk fotoğraf olarak kabul edilen “Le Gras’da Pencereden Görünüm” hangi fotoğrafçıya aittir?
Mande Daguerre |
Robert Adamson |
Octavius Hill |
Joseph Nicephore Niepce |
Fox Talbot |
İlk fotoğraf olarak kabul edilen “Le Gras’da Pencereden Görünüm” Joseph Nicephore Niepce’e aittir.
9.Soru
Fotoğrafı bir taslak hazırlama aracı olarak kullanan Paul Gauguin’in ünlü Melonkolik adlı eserine taslak olan Tahitili Kadın fotoğrafı hangi sanatçıya aittir?
Nadar |
Bayard |
Charles Spitz |
Alfred Stieglitz |
Andy Warhol |
Nadar ve Bayard Paris Fotoğraf Sergisine katılan, Alfred Stieglitz resimsel fotoğraf alanında ünlenmiş, Andy Warhol ise Pop Art akımının başını çeken sanatçılardır. Tahitili Kadın fotoğrafı Charles Spitz’ e aittir. Doğru cevap C' dir.
10.Soru
Fotoğraf alanında en önem verdiği konu “ışık” olan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Walter Benjamin
|
Laszlo Moholy-Nagy
|
Nicephore Niepce
|
L.J. Monde Daguerre
|
Fox Talbot
|
11.Soru
"Fotoğraf Sanat mı?" adlı denemeyi kim yazmıştır?
Paul Verlaine |
Arthur Rimbaud |
Charles Baudelaire |
Gustave Flaubert |
Victor Hugo |
Fotoğrafın önemini fark eden Charles Baudelaire (1821-1867) sanat eleştirmeni olarak yazdığı ünlü Fotoğraf Sanat mı? (1859) adlı denemesinde bu yeni teknolojiye karşı resim sanatının yanında yer almıştır. Baudelaire, fotoğrafın etkinliğinin giderek arttığı bu dönemi “acınası” olarak tanımlar. Ona göre değerli olan her şeyin bastırıldığı, doğaya dönük sanatın hakim olduğu bir dönem söz konusudur. Fotoğrafın tek işlevi, araştırmayı ve sorgulamayı desteklemesidir. Doğru cevap C'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Lady Elizabeth Eastlake’e göre fotoğrafın, sanat olmasının en büyük engelidir?
Makine yoluyla resmetmesi
|
Çok fazla teknolojik süreci içermesi
|
Fotoğrafın nesneleri seçmeden, belirlemeden, gerçekte olduğu şekliyle resmetmesi
|
Pozlama yoluyla resmetmesi
|
Optik dışı bir yönetimi kullanması
|
13.Soru
Karanlık kutuyu insan gözüyle ilişkilendiren, insan gözüyle bu aygıt arasındaki ilişkiyi araştıran "La dioptrique" adlı eserin sahibi olan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
René Descartes
|
Leonardo da Vinci
|
Georges Seurat
|
Marc Chagall
|
Diego Rivera
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi UV baskı sistemlerinin özelliklerinden değildir?
Akrilik moleküller içerir |
Pigment içeren mürekkep kullanılır |
Mürekkebi solventli mürekkepten daha esnektir |
Özel duyarlık istemeyen her yüzeye baskı yapılabilir |
Solvent baskı sistemine göre daha dayanıklıdır |
Akrilik moleküller içeren bu baskı sisteminde, pigment içeren mürekkep yüzeye düştüğü anda UV ışını sayesinde akrilik moleküller sabitlenir ve mürekkep yüzeye basılmış olur. Solvent kadar esnek olmamasına rağmen, bu mürekkep ile, cam, ahşap ve seramik gibi çok çeşitli yüzeylere ve özel duyarkat gerekmeyen hemen hemen her yüzeye (duvar kağıdı vs.) baskı yapılabilir. Akrilik, dış mekanda, monomerler sayesinde, solvent baskı sistemlerine göre daha dayanıklıdır
15.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi fotoğraf açısından bakıldığında sayısal (dijital) teknolojinin gelişmesiyle oluşan etkilerden biri değildir?
Fotoğraf, toplumsal yaşam içindeki olaylardan ve geleneksel Batı sanatı kalıpları içinde ortaya çıkan öncü gelişmelerden etkilenmiştir. |
Sayısal fotoğrafçılık, bilgisayar programlarıyla birleşerek fotoğrafın melezleşmesine neden olmuştur. |
Fotoğraf, ilk dönemlerinde resim sanatıyla yaşadığı karşılaşmayı bilgisayar teknolojisine karşı yaşamaktadır. |
Yüzyıl, fotoğraf açısından sayısal teknolojilerin dönemidir. |
Bu dönemde görüntü işleme programları gibi olgular fotoğrafın belirleyici öğeleri haline gelmiştir. |
A seçeneğinde yer alan “Fotoğraf, toplumsal yaşam içindeki olaylardan ve geleneksel Batı sanatı kalıpları içinde ortaya çıkan öncü gelişmelerden etkilenmesi” ifadesi yeni sanat akımlarının fotoğraf üzerindeki etkilerinden biridir. Dijital teknolojinin gelişmesinin etkilerinden değildir. Doğru cevap A' dır.
16.Soru
Modernleşmenin oluşturduğu değişim içinde 1970’lerden başlayarak ve 1980’lerden sonra giderek yaygınlaşan yeni bir toplumsal duruma ne ad verilir?
Kapitalizm |
Klasizm |
Modernizm |
Postmodernizm |
Liberalizm |
Modernleşmenin oluşturduğu değişim içinde 1970’lerden başlayarak ve 1980’lerden sonra giderek yaygınlaşan yeni bir toplumsal durum ortaya çıkmıştır. Bu durum, felsefi bir kavram olan postmodernizm ile adlandırılmıştır. Postmodernizm, kapitalizmle birlikte gelişen liberalizm, ekonomik alanda kapitalizm olarak gelişirken, toplumsal yaşamda mekân ve zamanda birçok yeniliklere neden olmuştur.
17.Soru
Fotoğrafın ortaya çıkışını toplumsal düşünceyi şekillendiren kuramlarla ve disiplinlerarası bir yaklaşımla “Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi” adlı eserinde ele alarak irdeleyen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
İhsan Derman
|
John Berger
|
Roland Barthes
|
Levend Kılıç
|
Susan Sontag
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi karanlık kutunun çalışma prensibini ilk açıklayan kişidir?
R. Gemma Frisius |
Roger Bacon |
İbnü’l Heysem |
Leonardo da Vinci |
Öklit |
İçine ışık sızdırmayan dört tarafı kapalı bir kutu.Bu kutunun bir yüzündeki deliğin, üzerine gelen ışığı toplayarak içine aldığı ve kutunun içinde, deliğin tam karşısında görüntü oluş- turduğu bir yüzey. Bu basit aygıt, İÖ V. yüzyılda Çinli bilim adamı Mo Ti’den (İÖ 470-391) beri bilinmektedir. X. yüzyılın sonu XI. yüzyılın başında Arap bilim adamı İbnü’l Heysem (935-1039/40) ise ışığı toplayarak görüntü üreten bu aygıtın çalışma sistemini ilk olarak açıklamış ve aygıtı uygulamalı bir deneyde kullanmıştır. Öte yandan Öklit (İÖ 365-300), Aristoteles (İÖ 384-322) ve daha sonra Roger Bacon (1220-1292), R. Gemma Frisius (1508-1555), Leonardo da Vinci (1452-1519) gibi bilim adamları ve sanatçılar bu aygıttan söz etmişlerdir.
Bir başka deyişle, görmeyle ilgili olarak karanlık kutu üzerinde durmuşlardır. Doğru cevap C şıkkıdır.
19.Soru
Görüntüyle ilgili konuşulan her şeyin doğrudan ya da dolaylı olarak neyle ilgisi vardır?
düş ile |
anılar ile |
ışıkla ve optikle |
bilinç ile |
bellek ile |
ışıkla ve optikle
20.Soru
- Önceden belirlenmiş kurallara göre hazırlanmamış olması;
- Fotoğrafın “benzerlik kurması” ya da “eşlendirmeye” yönelik enerji taşıması;
- Geçmişte çekilmiş olan önemli fotoğrafların similasyon yoluyla yeniden kullanılması;
- Gerçekliğin parçalanması ve yeniden bir araya getirilmesi;
- Neyin anlatıldığından çok nasıl anlatıldığının önem kazanması.
Yukarıdaki verilen ifadeler göz önüne alındığında Postmodernizm döneminde fotoğrafın özelliklerinin tümünün bir arada verildiği seçenek hangisidir?
I, II, III ve IV |
I, III, IV ve V |
II, III ve V |
II, IV ve V |
III, IV ve V |
Fotoğrafın “benzerlik kurması” ya da “eşlendirmeye” yönelik enerji taşıması postmodernizm önceki dönemde fotoğrafın özelliklerinden biridir. Doğru cevap B' dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ