Fotoğraf Kültürü Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 19 Soru1.Soru
Fotoğraf makinesi bir şeyi resmederken, optik bakış olarak konuya kaç şekilde yaklaşır?
üç |
beş |
sekiz |
on |
20 |
üç
2.Soru
Düş gücünün önem ve özelliğini vurgularken izleyenlerin zihinlerini karıştırmak için fotomontaj, üst üste pozlama, solarizasyon
gibi fotoğrafın kendine özgü yöntemlerini kullanan sanatçılar hangi akımın etkisinde eserlerini üretmiştir?
Gerçeküstücülük |
İzlenimcilik |
Dışavurumculuk |
Postmodernizm |
Fütürizm |
Gerçeküstücülük
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kraliyet Sanat Derneği (Royal Society of Arts) tarafından gerçekleştirilen ilk fotoğraf gösterisinin yapıldığı tarihtir?
1827 |
1841 |
1851 |
1852 |
1855 |
1827 fotoğrafın ilk resmetme tekniği olarak bulunuşu,1841 negatif görüntünün bulunması, 1851 Büyük Serginin açılışı, 1855 Paris Fotoğraf Sergisinin açılışıdır. Doğru cevap D' dir.
4.Soru
Yeniden üretimle ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
İnsanoğlu tarihsel olarak tek olan bir şeyi değerli kavramıyla özleştirmiştir. |
Aynı eserden birden çok üretmek iyi bir şey, övünülecek bir şey olarak görülmüştür. |
Tarih boyunca insan tarafından üretilmiş olan her hangi bir şey, bir başkası tarafından kopyalanmamıştır. |
Çıplak gözle yapılan yeniden üretim olmasına karşın, karanlık kutu yoluyla yapılan ise tekdir. |
Optik yoluyla resmetmek çıplak gözle resmetmeye göre daha az kitlelere ulaşmıştır. |
İnsanoğlu tarihsel olarak tek olan bir şeyi değerli kavramıyla özleştirmiştir. Tek olan bir şey, her zaman kendine özgü bir değere sahip olmuştur. Bu nedenle de, üretilen bir şeyin tek olması ona, özel ve ayrıcalıklı bir durum kazandırmıştır. Tarihsel olarak bakıldığında, bir insan tarafından üretilmiş olan her hangi bir şey, bir başkası tarafından kopyalanmıştır. Aynı şeyin bir benzeri üretilerek, ilk üretilmiş olan şeyin çoğaltılması yapılmıştır. Çıplak gözle görme düzeni içinde yüzey üzerine yapılan bir resim ile karanlık kutu yoluyla yapılan, bu farklı durumu açıklar. Çıplak gözle yapılan tek olmasına karşın, karanlık kutu yoluyla yapılan ise yeniden üretilmesidir. Optik yoluyla resmetmek, yeniden üretimle ve çoğaltma özelliğiyle gelişmiştir. Özellikle yaratıcı insanlar, karanlık kutunun kopyalama, yeniden üreterek çoğaltma özelliğini yeni yapılar içinde kullanmışlardır.
5.Soru
Fotoğraf tarihçileri tarafından ilk fotoğraf olarak bilinen “Le Gras’da Pencereden Görünüm” adlı İlk helyografi çalışması hangi yıla aittir?
1800
|
1826
|
1825
|
1829
|
1839
|
6.Soru
Nicéphore Niépce aşağıdaki baskı tekniklerinden hangisini ilk fotoğrafı elde ederken kullanmıştır?
Taşbaskı
|
Foto baskı
|
Lithography
|
Ahşap baskı
|
Helyografi
|
7.Soru
Fotoğrafın, “insanlararası iletişime yönelik” olduğunu söyleyen, “insanlar arasındaki boşluğu kapatan mektup ve resimden farklı bir biçim söz konusu olduğunu” dile getiren, sanat ve sanat tarihi eleştirmeni kimdir?
Baudelaire |
Lady Elizabeth Eastlake |
Henry Peach Robinson |
Oskar Gustave Rejlander |
Julia Margaret Cameron |
Lady Elizabeth Eastlake’e göre, fotoğraf insanlararası iletişime yöneliktir. Bunu yaparken de insanlar arasındaki boşluğu kapatan mektup ve resimden farklı bir biçim söz konusudur.
8.Soru
Sanatta camera obscuranın kullanımında en önemli örnek aşağıdaki sanatçılardan hangisidir?
İbnü’l Heysem |
Johannes Vermeer |
Öklit |
René Descartes |
John Locke |
Üç boyutlu nesnelerin, bu şekilde yüzey üzerinde iki boyutlu olarak ortaya çıkartılması en çok da ressamların ilgisini çekmiştir. Bu yönüyle bakıldığında, karanlık kutu iyi ve kolay kullanılan bir kopyalama aygıtıdır. Bu anlamda en ünlü ressam Hollandalı Johannes Vermeer (1632-1675) olmuştur. Onun başyapıt niteliğini taşıyan birçok eserinin karanlık kutu yoluyla Vermeer tarafından üretildiği konusunda hem fikir olmasını sağlayacak bilimsel çalışmalar yapılmıştır. Doğru cevap B şıkkıdır.
9.Soru
Fiziksel gerçeklerin yüzey üzerinde sunulmasını "Doğa Büyüsü" isimli çalışmasında ele alan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Giovanni Batista Delta Porta |
Johannes Vermeer |
İbnü’l Heysem |
René Descartes |
John Locke |
Locke insan bilgisinin alanlarını ve bilginin ulaşabildiği derinlikleri araştırırmıştır.René Descartes, karanlık kutuyu insan gözüyle ilişkilendiren René Descartes insan gözüyle bu aygıt arasındaki ilişkiyi araştırmıştır. Hollandalı Johannes Vermeer başyapıt niteliğini taşıyan birçok eserini karanlık kutu yoluyla üretmiştir. İbnü’l Heysem aslında karanlık kutuyu ışınlarına doğrusal olarak yapıldığını deneysel olarak ispatlarken kullanmıştır. İtalyan düşünür, Giovanni Batista Delta Porta ünlü eseri olan Doğa Büyüsü adlı çalışmasında ele almıştır. Resim yapmak isteyenlere karanlık kutuyu bir aygıt olarak önermiştir. Karanlık kutunun verdiği görüntünün konturlarını kalemle çizin ve daha sonra da boyayın demeye getirmiştir. Düşünür, 1558 yılında çıplak gözle görmeye alternatif olarak yeni bir görme durumunu vurgulamıştır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi yeni görme düzeninin başlangıç noktasıdır?
Fotoğraf |
Karanlık kutu |
Optik |
Sosyo-kültürel etkiler |
Teknoloji |
Yeni görme düzeniyle ilgili olarak 1800’lü yılların ilk çeyreğinden itibaren fotoğrafın belirleyiciliği söz konusudur. Öte yandan sunu da unutmamak gerekir, fotoğraf ne teknik ne de içerik olarak bu yeni görme düzeninin başlangıç noktasını oluşturmaz. Fotoğraf daha ortada yok iken karanlık kutu, bu yeni görme düzenini hazırlamıştır. Doğru cevap B seçeneğidir.
11.Soru
Fotoğraf, film, video, ses ve bilgisayarın birlikteliğinden oluşan olguya ne ad verilir?
Çoklu ortam
|
Çoklu bilgisayar
|
Foto-film-ses
|
Görsel-işitsel araçlar
|
Medya
|
12.Soru
Fizik, kimya, sayısal gibi yaklaşımlarla birlikte fotoğrafın kullanımına yönelik kuramsal yaklaşımlar hangi bilim alanın tartışma konusu içine girer?
beşeri bilimler |
fen bilimleri |
sosyal bilimler |
güzel sanatlar |
eğitim bilimleri |
fen bilimleri
13.Soru
Fotoğraf makinesinin bir konuya ya da nesneye bakarak onun bir detayını göstermesi nasıl adlandırılır?
Fotoğraf makinesinin konuya yaklaşması |
Fotoğraf makinesinin konunun içine girmesi |
Fotoğraf makinesinin konuyu göstermesi |
Fotoğraf makinesinin konuyu yeniden yaratması |
Fotoğraf makinesinin konuyu betimlemesi |
Fotoğraf makinesinin bir konuya ya da nesneye bakarak onun bir detayını göstermesine fotoğraf makinesinin konunun içine girmesi adı verilir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi karanlık kutudan ilk bahseden kişidir?
Öklit |
Aristoteles |
Mo Ti |
Roger Bacon |
Leonardo da Vinci |
İçine ışık sızdırmayan dört tarafı kapalı bir kutu.Bu kutunun bir yüzündeki deliğin, üzerine gelen ışığı toplayarak içine aldığı ve kutunun içinde, deliğin tam karşısında görüntü oluşturduğu bir yüzey. Bu basit aygıt, İÖ V. yüzyılda Çinli bilim adamı Mo Ti’den (İÖ 470-391) beri bilinmektedir. Doğru cevap C şıkkıdır.
15.Soru
İletişim Araçlarını Anlama adlı çalışma kim tarafından yazılmıştır?
Harold Innis |
Marshall Mcluhan |
Walter Benjamin |
Neil Postman |
László Moholy - Nagy |
İletişim Araçlarını Anlama adlı çalışma ünlü iletişim kuramcısı Marshall Mcluhan tarafından yazılmıştır. Doğru cevap B'dir.
16.Soru
Hiper gerçeklik ve simülasyon kavramlarını kullanan, üretilen kopyaların yaygınlaşmasıyla birlikte gerçekliğin yok olduğunu ileri süren Fransız düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Jean Baudrillard |
Fredenic Jameson |
Jean-François Lyotard |
Daniel Bell |
Victor Burgin |
Postmodern dönemin önemli düşünürlerinden olan Jean Baudrillard (1929-2007) Simülakrlar ve Simülasyon(5) (1998) adlı eserinde, bir gerçeğin, örneğin fotoğrafı çekilerek elde edilen negatif görüntünün bir sistem (model) aracılığıyla yeniden üretilerek yaygınlaşması konusu üzerinde durmuştur. Bu olguyu hiper gerçeklik ya da simülasyon kavramlarıyla açıklamıştır. Bu şekilde üretilen görüntüler, gerçek dünyasındaki anlamından çok farklı bir şekilde yaşamaktadır. Bunun anlamı şudur: Fotoğrafı çekilen konu, hem fotoğrafı ifade ettiği gerçekten, hem de fotoğrafı çeken fotoğrafçısından bağımsız olarak üretilebilmektedir. Bu durumda, fotoğrafa konu olan gerçek artık, fotoğraf karesi üzerindeki ya da fotoğrafçının belirlediği şey değildir. Fotoğrafı çekilen konu ya da bu konunun fotoğrafçı tarafından çerçevelenmesi değil, yapay bir şekilde üretilmiş olan yeni bir durumdur.
17.Soru
Fotoğraf makinesi kullanmadan, ışık ve ışığa duyarlı yüzeyden hareket ederek yapılan çalışmalara ne ad verilir?
Kolaj
|
Dagerreyotip
|
Fotogram
|
Pozlama
|
Helyografi
|
18.Soru
“Optik bilinçdışı” kavramından söz edilen “Fotoğrafın Küçük Tarihi” (1931) adlı ünlü denemenin yazarı kimdir?
Charles Baudelaire |
Victor Burgin |
André Bazin |
Lady Elizabeth Eastlake |
Walter Benjamin |
Walter Benjamin, Fotoğrafın Küçük Tarihi (1931) adlı ünlü denemesinde “Optik bilinçdışı” kavramından söz etmiştir.
19.Soru
Keşfinin ilk yıllarında fotoğrafın bir sanat olmadığı yönünde görüş bildiren ve bu yönde yazılar kaleme alan İngiliz yazar ve sanat eleştirmeni aşağıdakilerden hangisidir?
Lady Elizabeth Eastlake |
Henry Peach Robinson |
Charles Baudelaire |
Oskar Gustave Rejlander |
Julia Margaret Cameron |
Lady Elizabeth Eastlake (1809-1893). İngiliz yazar, sanat ve sanat tarihi eleştirmeni. Londra Fotoğraf Derneğinin başkanı olan Sir Charles Eastlake’le evlenmiştir. 1857 yılında Fotoğraf (Photography) adlı bir deneme kaleme almıştır. Onun bu denemesi fotoğrafçılıkla ilgili ilk eleştiri yazılarından biridir.Fotoğrafın ilk yıllarında Baudelaire gibi Lady Elizabeth Eastlake (1809-1893) yazılarında fotoğrafın bir sanat olmadığını belirtmiştir. Eastlake 1857’de yayınlanan bir yazısında, fotoğrafın sanat olmasına yönelik çabaların azınlıkta kaldığını belirtirken, büyük halk kitleleri tarafından ise hızlı, gerçeği yansıtan ve ucuz bir resmetme tekniği olarak yaygınlaştığını vurgulamıştır. Eastlake’e göre, fotoğraf insanlararası iletişime yöneliktir. Bunu yaparken de insanlar arasındaki boşluğu kapatan mektup ve resimden farklı bir biçim söz konusudur. Ona göre fotoğrafın peşinde olduğu şey gerçekleri aktarmaktır. Yeni bir estetik arayış söz konusu olamaz. Fotoğraf günlük hayatla ilgili şeyleri sunar, bunlar gizli şeyler değildir. Herkesin gördüğü şeylerdir. Bu bağlamda Eastlake, fotoğrafın gerçekleri herkese açık olarak sunduğunu ve demokratik bir temsil aracı olduğunu ilk savunan yazardır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ