Fotoğraf Kültürü Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fotoğraf yoluyla yaratılan hislerle fotoğrafın ne şekilde duygularımıza yöneldiğini, bizi fotoğrafın ne şekilde etkilediğini düşünmeye ve anlamaya yönlendiren: Roland Barthes' in ünlü eserinin adı nedir?
Camera Lucida |
Fotoğraf nedir |
Fotoğraf Kültürü |
Sayısal Fotoğraf |
Analog Fotoğraf Çağı |
Camera Lucida
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, ideolojilerin ortaya çıkışı ve yeniden üretimini, bir tür karanlık kutunun görüntüsü gibi ters çevirme durumu ile benzeştiren ve ideolojilerin, gerçeği baş aşağı, ters yüz olmuş olarak sunduklarını eserlerinde dile getiren düşünürlerden biridir?
İbnü'l Heysem |
Rene Descartes |
Mo Ti |
Aristoteles |
Karl Marx |
İşte bu noktada Marx ve Engels ideolojilerin ortaya çıkısı ve yeniden üretimi bir tür karanlık kutunun görüntüsü gibi ters çevirme durumudur. İdeolojiler, gerçeği baş aşağı, ters yüz olmuş olarak sunarlar.
3.Soru
Optik bakış, aşağıdaki hangi kitle iletişim aracının ya da araçlarının belirleyici ögesidir? I. Fotoğraf II. Hareketli görüntü III. Elektronik görüntü
Yalnız I |
Yalnız II |
I-II |
II-III |
I-II-III |
Optik bakış, üç tane birbirinden farklı ortam (medium) yani kitle iletişim aracının belirleyici öğesidir. Bu kitle iletişim araçları fotoğraf, hareketli görüntü, elektronik görüntüdür.
4.Soru
Fotoğrafın ortaya çıkmasını sağlayan teknik ve estetik gerekliliklerin birlikteliğiyle ortaya çıkan, nesnel ve hissediş zamanlarından oluşan zaman boyutuna ……. adı verilmektedir. Noktalı yere gelmesi gereken kavram hangi seçenekte yer almaktadır?
Zaman |
Duygu |
Süre |
Geçmiş |
Ritim |
Nesnel zamandan başlayarak hissediş zamanına doğru fotoğrafa yansıyan şey ritimdir. Ritmi ortaya çıkartan şey ise, o fotoğrafın yarattığı zaman boyutudur. Bir fotoğraf özgün bir zaman boyutu yaratabiliyorsa, özgün bir ritmi de oluşturmuş demektir. Ritim sadece fotoğrafın ortaya çıkmasını sağlayan teknik ve estetik gereklilikler değildir. Bunların birlikteliğiyle ortaya çıkan nesnel ve hissediş zamanlarından oluşan zaman boyutudur. Günümüz fotoğrafçılarının artık tekniğin belirleyiciliğinden ve görsel estetiğin ön yargılarından sıyrılarak, zamanın boyutunun enerjisini yakalamaya çalışması gerekmektedir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, düşünür Descarters tarafından karanlık kutu ile ilişkilendirilmiştir?
Akıl |
Göz |
Beyin |
Burun |
Dokunma |
Karanlık kutuyu insan gözüyle ilişkilendiren René Descartes (1596-1650) insan gözüyle bu aygıt arasındaki ilişkiyi araştırmıştır.
6.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Marshall Mc Luhan’ın teknoloji konusundaki görüşlerinden biridir?
Teknoloji yalnızca bireyi etkiler. |
Teknoloji toplumsal yaşam için belirleyici etkiye sahip değildir. |
Teknoloji toplumlar için negatif bir durumdur. |
Teknoloji toplumsal yaşam için belirleyici bir etkiye sahiptir. |
Gelişen toplumsal yapı sonucu teknolojinin etkisi azalmıştır. |
Teknoloji toplumsal yaşam için belirleyici bir etkiye sahiptir.
7.Soru
Yeni fotoğraf, XIX. yüzyılda özellikle fotoğraf yoluyla ortaya çıkan görüntünün hangi olgusunu, tepe taklak hale getirmiştir?
sayısal oluşunu |
kadrajı |
inandırıcılığı |
duyguyu |
yapaylığı |
inandırıcılığı
8.Soru
Fotoğraf, toplumsal gelişme ve teknolojik ilişkiler, sanat ve sanatçının durumu ile ilgili Walter Benjamin’in önemli eserinin adı nedir?
Fotoğraf Tarihi |
Sayısal Fotoğrafa Geçiş |
Kurgu ve Gerçeklik |
Fotoğrafta Yeni Arayışlar |
Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı |
Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı
9.Soru
Levend Kılıç’ın fotoğraf ve zaman kavramlarına da değindiği eseri hangisidir?
An |
Fizik |
Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi |
Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı |
İtiraflar |
Levend Kılıç’ın fotoğraf ve zaman kavramlarına da değindiği eseri Fotoğraf ve Sinemanın Toplumsal Tarihi adlı kitabıdır.
10.Soru
Fotoğraf makinası yoluyla ulaşılan her yer insan gözünün de ulaştığı yer olmuştur. Bu anlamda değişen şey nedir.
Gerçeklik
|
Doğa
|
Görüntü
|
İçerik
|
Fotoğraf makinası
|
11.Soru
Sayısal dönemde veriler ne şekilde adlandırılır.
0-2
|
0-1
|
0--6
|
0-4
|
0-9
|
12.Soru
Eserleri aynı zamanda hem resim hem fotoğraf olan ve nesnesi olan çok yakın çekim fotoğraflardaki görüntüyü bir koordinat sistemi içinde bölerek büyük tuvallere aktaran sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
Pablo Picasso |
George Seurat |
Vincent van Gogh |
Paul Signac |
Churk Close |
Sanatçı Churk Close (1940- ) fotoğrafın renk ve ton yapısını yansıtan büyük resimler yapmıştır. Onun resimlerinin nesnesi çok yakın çekim fotoğraflardır. Fotoğrafı daha büyük bir tuvale çizerek görüntüyü bir koordinat sistemi içinde parçalara böler. Daha sonra her bir kareyi tek tek boyar.Otoportre eserinde görüldüğü gibi, fotoğrafın ve sayısal etkinin izleri kolaylıkla algılanmaktadır. Bu resimde, hem fotoğraf vardır hem de tek tek küçük karelerden oluşan sayısal bir görüntü söz konusudur. Fotoğrafla birlikte bir uyum oluşturabilmesi için sayısal görüntünün, 0-1 ya da Evet-Hayır yapısal özelliğiyle yapılandırılmış bir resim olması söz konusudur. Resme çok yakından bakıldığında, her bir kare renk ve ışık olarak görülürken, uzaktan bakıldığında ise bir bütün olarak resim yani yüz görülür.
13.Soru
Karanlık kutunun sağladığı görüntünün yüzey üzerinde kalıcı olması sayesinde ulaşılan fotoğrafın bulunuşu kaç yılında gerçekleşmiştir?
1807 |
1812 |
1821 |
1827 |
1872 |
Karanlık kutu yoluyla sanatçıların yüzey üzerinde görüntü elde etmeleri, bu amaca yönelik ihtiyaçlara tam anlamıyla karşılık vermemiştir. Karanlık kutunun sağladığı bu görüntünün yüzey üzerinde kalıcı olması önemli bir aşamadır. Bu arayış çalışmaları sonucunda 1827’de fotoğrafın bulunuşu gerçekleşmiştir.
14.Soru
Camera Obskura'nın dilimizdeki karşılığı aşağıdakilerden hangisidir.
Karanlık küre
|
Karanlık kutu
|
Aydınlık oda
|
Aydınlık kutu
|
karanlık oda
|
15.Soru
"Karanlık kutu" ilk kez kim tarafından tanımlanmıştır?
Albecht Dürer |
İbnü’l Heysem |
Mo Ti |
Jan Vermeer |
Leonardo da Vinci |
İÖ V. yüzyılda Çinli filozof Mo Ti (İÖ 470-391) tarafından ilk kez tanımlanan Karanlık Kutu (Camera Obscura), X. yüzyılda İbnü’l-Heysem tarafından çalışma sistemiyle birlikte açıklanmıştır.
16.Soru
Dijital teknolojilerle bir ağ sisteminin parçası haline gelen bireyin, dünyayı yani dış gerçeğini algılaması bu duruma paralel olarak değişmiştir. Aşağıda yer alan seçeneklerden hangisi bu yeni dönemin kendine özgü özelliklerinden biridir?
Yapay gerçeklik |
Fiziksel gerçeklik |
Pozitivizm |
Biriciklik |
Yeni gerçekçilik |
Bu yeni dönem hız, paylaşım, zaman-mekan sıkışması, iletişimin küreselleşmesi, bilginin akışkanlık kazanması gibi bir farklı özelliği bulunmaktadır. Bunlardan birisini de yapay gerçeklik oluşturur. Yapay gerçeklikte bir nesnenin fotoğraf makinesi yoluyla kaydedilen fiziksel gerçekliği, bu nesne ile doğrudan ilişkisi olmayan bir başka fiziksel gerçekle birleştirilerek yeni bir gerçeklik oluşturulur. Bu durum yeni fotoğrafın bir özelliğidir.
17.Soru
İletişim araçlarını insan uzuvlarının uzantısı olarak gören ve bu araçların Sıcak ve Soğuk Araçlar olarak sınıflandırmasını yapan düşünür kimdir?
Bruce R.Povers |
Marshall McLuhan |
Lady Elizabeth Eastlake |
Henry Peach Robinson |
Oskar Gustave Rejlander |
Kitle iletişim araçları denildiğinde 1960’lardan başlayarak Marshall McLuhan (1911-1980) hem olumlu hem de olumsuz anlamda anılır. McLuhan’ın iletişim araçlarını insan uzuvlarının uzantısı olarak görmesi ve bu araçları Sıcak ve Soğuk Araçlar olarak sınıflandırması belirleyici bir öneme sahiptir.
18.Soru
Rönesans döneminin, bilim ve sanat denildiğinde akla ilk gelen sanatçısı kimdir?
Michelangelo |
Leonardo da Vinci |
Botticelli |
Lucas Cranach |
Piero Della Francesca |
Rönesans döneminde, bilim ve sanat denildiğinde akla ilk gelen sanatçı Leonardo da Vinci (1452-1519) olur. Leonardo, yağlıboya resmin, bilim ve bilimsel gelişmelerin bir göstergesi olduğuna inanmıştır.
19.Soru
- Joshua Reynolds
- Paul Sandby
- Giovanni Antonio Canal Canaletto
- Jan Vermeer
Yukarıda verilen ünlü resim sanatçılarından hangileri resim çalışmalarında Karanlık Kutu kullanmıştır?
I-II-III |
I-II-IV |
I-III-IV |
II-III-IV |
I-II-III-IV |
Karanlık kutu topluma üç farklı alandan yayılmıştır. Bu büyülü aygıt; XVII. ve XVIII. yüzyıllarda Jan Vermeer (1632-1675), Giovanni Antonio Canal Canaletto (1697-1768), Joshua Reynolds (1732-1792) ve Paul Sandby (1725-1809) gibi ünlü resim sanatçıları tarafından resim çalışmalarında kullanılmıştır.
20.Soru
Sayısal teknolojiler ve bilgisayar yoluyla 2000’li yıllarda ortaya çıkan yeni görsel yapıya ne ad verilir?
Yeni bakış açısı |
Yeni fotoğrafik anlayış |
Sayısal fotoğrafçılık |
Yeni görme biçimi |
Bakış açısı |
Sayısal teknolojiler ve bilgisayar yoluyla 2000’li yıllarda ortaya çıkan yeni görsel yapıya Sayısal fotoğrafçılık adı verilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ