Fotoğraf Tarihi Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Çekoslovak asıllı, Magnum üyesi Koudelka, Prag’ın Rus güçleri tarafından işgali, 1968 olayları, Sürgün, Çingeneler ve Kaos serileri ile tanınan tutkulu ve özverili kişiliği ile bugün de dünya fotoğrafçılarına esin kaynağı olmuş şahsiyet kimdir?
Bernd Becher |
Eugene Smith |
Diane Arbus |
Lee Friedlander |
Josef Koudelka |
Josef Koudelka (1938- ). Çekoslovak asıllı, Magnum üyesi Koudelka, Prag’ın Rus güçleri tarafından işgali, 1968 olayları, Sürgün, Çingeneler ve Kaos serileri ile tanınır. Tutkulu ve özverili kişiliği ile bugün de dünya fotoğrafçılarına esin kaynağı olmakta, örnek oluşturmaktadır.
2.Soru
Bir gerçeklik olarak algılanmak isteyen görünüm aşağıdakilerden hangisidir?
Bir gerçeklik olarak algılanmak isteyen görünüm aşağıdakilerden hangisidir?
TEMSİLİ |
SİMU¨LASYON |
SİMU¨LAKR |
ÖZGÜNLÜK |
RASYONEL |
Siimülakr ,bir gerçeklik olarak algılanmak isteyen görünüm anlamına gelmektedir. Baudrillard’a göre gittikçe kurgusallaşmakta olan dünyamız sonuç itibariyle bir “simülasyon evreni”ne dönüşmüştür. Gerçeğin tüm göstergelerine sahip (taklit ya da parodi olarak değil) aslı olmayan bir gerçeğin (simülakra) sonsuz sayıda yeniden üretil- diği bu evrende, artık gerçek ile imgeleri arasında ayırım yapmak imka^nsız ha^le gelmiştir.
3.Soru
Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması, Türkiye’nin ve Türk insanın dışarıda tanıtılması dönemininde en büyük görevi kimin başkanlığında Matbuat Umum Müdürlüğü üstlenmiş ve “La Turquie Kemaliste” adı ile çıkartılan periyodik yayın ve birçok tanıtıcı albüm, kitap fotoğraflarla beslenerek yayımlanmıştır?
Ayhan Songar |
Vedat Nedim Tör |
Rıdvan Tezel |
Ara Güler |
İhsan Erkılıç |
Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulması, Türkiye’nin ve Türk insanın dışarıda tanıtılması dönemini başlatılmıştır. Bu tanıtımda en büyük görevi Vedat Nedim Tör’ün başkanlığında Matbuat Umum Müdürlüğü üstlenmiş ve “La Turquie Kemaliste” adı ile çıkartılan periyodik yayın ve birçok tanıtıcı albüm, kitap fotoğraarla beslenerek yayımlanmıştır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ülkemizde 1960’lı yıllardaki fotoğrafçıların ortaya koydukları fotoğrafların belirleyici özelliklerinden değildir?
Türkiye fotoğrafının gerçek kimliğine kavuşarak dışa açılmıştır |
Sanatsal çabanın etkisi kişisel eğilimler üzerinde yoğunluk kazanmıştır |
Fotoğrafçılar toplumsal sorunlara yönelik fotoğraflar çekmişlerdir |
Ekonomik sıkıntılar geniş halk kitlelerinin fotoğrafa ilgisini azaltmıştır |
Doğa fotoğrafçıları da öne çıkmıştır |
Ülkemizde 1960’lı yıllardaki fotoğrafçıların ortaya koydukları fotoğrafların belirleyici özelliklerini şu başlıklar altında toplayabiliriz:
• Sanatsal çabanın etkisi kişisel eğilimler üzerinde yoğunluk kazanmıştır.
• Türkiye fotoğrafının gerçek kimliğine kavuşarak dışa açılmıştır.
• Fotoğrafçılar toplumsal sorunlara yönelik fotoğraflar çekmişlerdir.
• Toplumcu gerçekçi dil arayışı yönelişi ortaya çıkmıştır.
• Doğa fotoğrafçıları da öne çıkmıştır.
5.Soru
George Eastman adında Amerikalı bir girişimcinin ürettiği, “Kodak” adını verdiği, son derece basit bir yapıya sahip olan fotoğraf makinesi ile içine yerleştirilmiş bulunan bobin hâlindeki filmle kaç kare çekebilmektedir?
50 |
100 |
150 |
200 |
250 |
20. yüzyılın başlarında fotoğrafçılığın tüm dünyaya yayılmasına ve fotoğrafın herkes
tarafından kolaylıkla üretilmesine yol açan bir devrim yaşanmıştı. George Eastman (1854-1932) adında Amerikalı bir girişimci, “Kodak” adını verdiği, son derece basit bir yapıya sahip olan ve içine yerleştirilmiş bulunan bobin hâlindeki film ile 100 kare (gerçekte daire biçiminde) fotoğraf çekilebilen fotoğraf makinelerini üretmeye başladı.
6.Soru
Fotoğraf ve resmin üretim şekli üzerine karşılaştırma yaparak piyanoya benzeten kişi kimdir?
William Henry |
Oscar Gustav Rejlander |
Henry Peach Robinson |
Camille Rechtf |
Fox Talbot |
d
7.Soru
Bir ışık kaynağından çıkan hareket halindeki ışık dalgalarıyla, yani ışınlarla bir yüzey üzerinde görüntü oluşturmaya ne ad verilir?
Gölge
|
İzdüşüm
|
Karanlık kutu
|
Mercek
|
Fotogram
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Magnum Photos ajansı kurucularından değildir?
George Rodger |
David Seymour |
Margaret Bourke-White |
Robert Capa |
Henri Cartier-Bresson |
Savaş yorgunu Avrupa’daki hızlı toplumsal değişimi unutulmaz karelerle kaydeden Bresson, daha sonraları Robert Capa (1913-1954), David Seymour (1911-1956) ve George Rodger (1908-1995) ile birlikte, geçmişte olduğu gibi bugün de dünyanın en etkili belgesel fotoğrafçılarını biraraya getiren Magnum Photos fotoğraf ajansını kurdu (1947).
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Talbot’un fotoğraf alanında yaptığı ikinci büyük buluşu olan Kalotip sürecinde uygulanan bir işlemdir.
Yüzey için kalitesi yüksek kâğıtlar sofra tuzu olarak bilinen sodyum klorür eriyiğine sokulur ve kurutulur.
|
Işığa duyarlı yüzey, kağıt üzerine gümüş nitrat eriyiği yumuşak bir fırçayla sürülerek elde edilir.
|
Pozlama işlemi günümüzde kullanılan kontak baskıya benzer. pozlama süresi gün ışığının durumuna göre on-otuz dakika arasında değişir.
|
Pozlanan kâğıt üzerindeki gizli görüntü kâgıt karanlık odada gallo-gümüş nitrat eriyiğinde birkaç dakika tutulduktan sonra kâğıdın yüzeyinde belirir.
|
Kâğıt üzerindeki gerçek görüntünün kalıcı olması için sıcak tuzlu su yada sodyum hiposülfitten oluşan sabitleme eriyiği kullanılır
|
10.Soru
Özgünlük, kimlik, cinsellik, aidiyet, gerçeklik ve temsil gibi kavramlar çerçevesinde postmodern sanatın önemli stratejilerinden birisi olarak sıklıkla kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
“Kendine mal etme” yöntemi |
Bırakınız yapsınlar |
Gerçekliğin temsili |
Yapı-bozumculuk |
Eklektizm |
Konunun ait olduğu bağlamdan koparılıp başka bir bağlam içerisine taşınmasını ve farklı anlamlar kazanmasını ifade eden “kendine mal etme” yöntemi, sanatta Duchamp’tan beri kullanılagelen bir uygulama olmuştur. Fotoğraf disiplini bağlamında özellikle 1970’li yıllardan sonra etkisini güçlü bir şekilde hissettiren bu yaklaşım, özgünlük, kimlik, cinsellik, aidiyet, gerçeklik ve temsil gibi kavramlar çerçevesinde postmodern sanatın önemli stratejilerinden birisi olarak sıklıkla kullanılmıştır.
11.Soru
Fotoğrafta bir biriyle ilişkili ele alınan konuların tiplerini, benzerliklerini ya da farklılıklarını ortaya koyarak sınıflandıran, böylece belirlemeye ve ayırt etmeye olanak tanıyan yaklaşım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Fonoloji |
Monoloji |
Tipoloji |
Derleme |
Kombinasyon |
Fotoğrafta tipoloji, bir biriyle ilişkili ele alınan konuların tiplerini, benzerliklerini ya da farklılıklarını ortaya koyarak sınıflandıran, böylece belirlemeye ve ayırt etmeye olanak tanıyan bir yaklaşım biçimidir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Carte-de-visite" yöntemlerinden biridir?
P |
P |
Fotografı paylaşılabilir hale getirmiştir. |
Fotoğrafı taşınanilir bir hale getirmiştir. |
Hepsi. |
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet Dönemi ilk fotoğrafçılardan birisi değildir?
Şinasi BARUTÇU |
Ferit İBRAHİM |
Burhan FELEK |
ibrahim HANÇERLİ |
Semiha ES |
Cumhuriyet’in ilanı, Osmanlı döneminde fotoğrafçılık işine Müslümanların girmemesine özen gösteren küçük bir azınlığın hâkimiyetine de son vermiştir. Bu dönemde öne çıkan fotoğrafçılar şunlardır: Şinasi Barutçu, Ferit İbrahim, Burhan Felek, Semiha Es, Hikmet Feridun Es, Arif Hikmet Koyunoğlu, Hikmet Ildız.
14.Soru
Bugün hâlâ birçok belgesel fotoğrafçı için vazgeçilmez olan 35 mm film kullanan ilk fotoğraf makinesi aşağıdakilerden hangisidir?
Kodak |
Canon |
Nicon |
Leica |
Sony |
35 mm.film kullanan ilk fotoğraf makinesi olan Leica bugün hâlâ birçok belgesel fotoğrafçı için vazgeçilmezdir.
15.Soru
Aşağıdaki fotoğrafçılardan hangisi 1980’li yıllarda deneysel çalışmalarıyla öne çıkmıştır?
Özcan Yurdalan |
Çerkes Karadağ |
Şakir Eczacıbaşı |
Kamil Fırat |
Gülnur Sözmen |
Şakir Eczacıbaşı 1980’li yıllarda deneysel çalışmalarıyla öne çıkmıştır. Doğru cevap C’dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi modernizmin sorgulanmasına yol açarak, yeni bir toplumsal dönüşümü zorunlu kılan olaylardan biri değildir?
1929 Dünya Büyük Ekonomik Krizi |
Atom bombası gibi askerî teknolojilerin kullanıldığı II. Dünya Savaşı |
II. Dünya Savaşı sonrasında gelen soğuk savaş ortamı |
Dünyada yaşanan ekonomik ve sosyal değişimler |
İdeal dünya düzeninin oluşması |
Modernizm, akıl ve bilimi ilerlemenin bir aracı olarak gören ve inanca karşı bilimi ön planda tutan bir düşünce sistemini ifade eden “aydınlanma” ilkelerini benimsemiştir. Ancak, I. Dünya Savaşı, 1929 Dünya Büyük Ekonomik Krizi, atom bombası gibi askerî teknolojilerin kullanıldığı II. Dünya Savaşı ve hemen ardından gelen soğuk savaş ortamı ile birlikte, modernizmin peşinde koştuğu ideal dünya düzeni yerle bir olmuştur. Bu anlamda dünyada yaşanan ekonomik ve sosyal değişimler, modernizmin sorgulanmasına yönelik yeni bir toplumsal dönüşümü zorunlu kılmıştır. Doğru cevap E'dir.
17.Soru
Popüler basının, sinemanın, televizyonun, reklamların gerçekliğinin çok daha ağır bastığı bir yaşamın egemenliğini ilan eden akım aşağıdakilerden hangisidir?
Sürrealizm |
Kübizm |
Dadaizm |
Ekspresyonizm |
Pop Art |
İngiltere ve Amerika’da birbirlerinden bağımsız olarak ortaya çıkan Pop Art, sanatta kitle iletişim araçlarını, popüler kültür imgelerini ve gündelik tüketim nesnelerini yücelten bir tavır sergilemiştir. Böylelikle sanat nesnesinin özgünlüğünü ve biricikliğini önemseyen geleneksel sanat yaklaşımına tepki göstermiştir. Pop Art, popüler basının, sinemanın, televizyonun, reklamların gerçekliğinin çok daha ağır bastığı bir yaşamın egemenliğini ilan etmiştir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi II. Dünya Savaşı sonrası yıllardaki fotoğrafın büyük ustaları arasında sayılamaz?
James Clerk Maxwell |
Josef Koudelka |
Bernd Becher |
Eugene Smith |
Lee Friedlander |
II. Dünya Savaşı sonrası yıllarda fotoğrafın altın çağı, Rönesansı yaşanıyordu. Bu döneme damgasını vuran çok büyük ustalar arasında, aşağıdaki isimler sayılabilir:
Josef Koudelka, Bernd Becher ve Hilla Becher, Eugene Smith, Diane Arbus, Lee Friedlander, Irwing Penn, Sebastiao Salgado, Cindy Sherman, Jerry Uelsmann.
19.Soru
Osmanlı Dönemi'nde İstanbul'da stüdyo fotoğrafçılığının geliştiği ana bölge neresidir?
Üsküdar |
Fatih |
Kadıköy |
Galata |
Kasımpaşa |
Stüdyo fotoğrafçılığının geliştiği ana bölge Galata’dır.
20.Soru
İtalya’da ortaya çıkan, klasik dönemin sanatını ve kültürünü şiddetli bir şekilde reddederek modern teknolojiyi, hızı ve şehir yaşamını sanatının merkezine yerleştiren akım hangisidir?
Dadaizm |
Kübizm |
Fütürizm |
Realizm |
Pop art |
İtalya’da ortaya çıkan ve kısmen Kübizm’in araştırmalarından faydalanan Fütürizm (Gelecekçilik), klasik dönemin sanatını ve kültürünü şiddetli bir şekilde reddederek modern teknolojiyi, hızı ve şehir yaşamını sanatının merkezine yerleştirmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ