Fotoğraf Tarihi Final 24. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Fotoğrafçılıkta "karar anı" kavramını ortaya atan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Tina Modotti. |
Oskar Barnack. |
Arthur Fellig. |
Lewis Hine |
Henri Cartier Bresson |
Henri Cartier-Bresson fotoğrafçılıkta Karar Anı (moment decisif) kavramını da ortaya atmıştır. Karar Anı, ya da Belirleyici An, fotoğrafçının izlediği sah- nede mutlaka bir noktada oluşacak olan, tüm anlamın görsellik içinde kristalleştiği, kendi içinde önceyi ve sonrayı da taşıyan bir zirvedir.
2.Soru
Londra’daki konferans sırasında sunduğu gösterideki bir kurdelenin renkli görüntüsü ilk renkli fotoğraf çalışmaları sayılan ancak bu bir baskı olmayıp yansıtmalı deneysel çalışma olan James Clerk Maxwell hangi konu üzerine bir konferans sunmuştur?
Siyah beyaz estetiği |
Yeni baskı teknikleri |
Yeni fotoğraf makinesi teknolojileri |
Üç ana rengin teorisi |
Pozlama süresi |
D
3.Soru
Bir araç, bir makine, bir sistem, bir olguya özgü işleyiş biçiminin incelenme, gösterilme ya da açıklanma amacıyla bir maket ya da bir bilgisayar programı aracılığıyla yapay bir şekilde yeniden üretilmesi aşağıdakilerden hangisidir?
Bir araç, bir makine, bir sistem, bir olguya özgü işleyiş biçiminin incelenme, gösterilme ya da açıklanma amacıyla bir maket ya da bir bilgisayar programı aracılığıyla yapay bir şekilde yeniden üretilmesi aşağıdakilerden hangisidir?
Simülasyon |
Simülakra |
Hiper |
Reproduction |
Pop art |
Bir araç, bir makine, bir sistem, bir olguya özgü işleyiş biçiminin incelenme, gösterilme ya da açıklanma amacıyla bir maket ya da bir bilgisayar programı aracılığıyla yapay bir şekilde yeniden üretilmesi. Fransız düşünür Jean Baudrillard’a (1929-2007) göre “simülasyon” adını verdiği yeni bir sanat formunun başlangıcını temsil ederek, sanat tarihinde bir dönüm noktası oluşturmuştur. Baudrillard’ın hiper-gerçek modellerin hem sanatı hem de toplumsal hayatı belirlemeye başladığı 1970’lerin ortalarıyla, 1980’lerin başında geliştirdiği simülasyon olarak ve hiper-gerçekçi sanat kuramları, günümüz postmodern sanat dünyası üzerinde belirleyici olmuştur.
4.Soru
Pozitif fotoğraf elde etmek için kullanılan ve ters tonları olan fotoğrafik görüntüye ne ad verilir?
Heliograf
|
Kalotip
|
Dagerotip
|
Negatif Görüntü X
|
Islak Baskı
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilk defa kendi hazırladığı nitrik asitten gümüşü çözerek gümüş nitrat elde etmiştir?
Câbir İbn Hayyan |
Albertus Magnus |
Georg Fabricius |
Angelo Sala |
Robert Boyle |
Kimya biliminin babası diye anılan Câbir İbn Hayyan'ın konuyla ilgili olarak yaptığı önemli katkı, kendi hazırladığı nitrik asitten, gümüşü çözerek gümüş nitrat elde etmesidir. İbn Hayyan bu bileşimi, karanlık bir odada ışık kullanarak yaptığını eserlerinde belirtir. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi suçluların kimlik tespitlerini yapmak amacıyla onların yüz ölçümlerini almış ve bunlar üzerine belli bir standart geliştirerek antropometrik bir sistem oluşturmuştur?
Alphonse Bertillon |
John Draper |
John Whipple Harvard |
Nadar |
Disdéri |
Alphonse Bertillon (1853-1914) görevli olarak çalıştığı karakolda, suçluların kimlik tespitlerini yapmak amacıyla onların yüz ölçümlerini almış ve bunlar üzerine belli bir standart geliştirmiştir. 1880’lerde Bertillon’un geliştirmiş olduğu bu (antropometrik) sistemle birlikte, sanık fotoğraflarının çekilmesi standart bir ilke hâline gelmiştir. Bertillon, suçlulardan almış olduğu başın ve sağ kulağın uzunluğu, sağ ayağın uzunluğu, orta parmağın uzunluğu, vb. ölçüler ile oluşturduğu geniş çaptaki bilgi arşivine, suçluların yüzlerinin ve yandan çektiği portrelerini ve bu portrelere de, kişilerin göz ve saç rengi gibi bazı tanımlayıcı özelliklerini eklemiştir. Bu yaklaşım biçimi zamanla suçlu kişilere ilişkin geniş bir bilgi dosyalama sistemi oluşmasını sağlamıştır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ülkemizde 1960’lı yıllardaki fotoğrafçıların ortaya koydukları fotoğrafların belirleyici özelliklerinden biri değildir?
Sanatsal çabanın etkisi kişisel eğilimler üzerinde yoğunluk kazanmıştır. |
Türkiye fotoğrafının gerçek kimliğine kavuşarak dışa açılmıştır. |
Fotoğrafçılar toplumsal sorunlara yönelik fotoğraflar çekmişlerdir. |
Fotoğrafçılar, çalışmalarında estetik kaygı gütmemişler ve biçime önem vermemişlerdir. |
Doğa fotoğrafçıları da öne çıkmıştır. |
Fotoğrafçılar, çalışmalarında estetik kaygı gütmemişler ve biçime önem vermemişlerdir.
8.Soru
1872 Yılında kaydedilip basılan Güney Fransa’nın Angoulême bölgesinden bir görünüm, tarihin ilk renkli fotoğrafı olarak kabul edilmektedir. Bu fotoğrafı çeken kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Charles Cros
|
Louis Ducos du Hauron
|
James Clerk Maxwell
|
George Eastman
|
Gabriel Lippmann |
Sorunun yanıtı B seçeneğinde verilmiştir
9.Soru
San Francisco’lu fotoğrafçılar tarafından 1932 yılında kurulan, temel ilkesi büyük boy fotoğraf makineleriyle en kısık diyafram değeriyle çekim yaparak yüksek alan derinliği olan fotoğraflar elde etmek olan grubun adı nedir?
Camera works |
291 |
f/64 |
Iso |
Pürist fotoğraf |
f/64: San Francisco’lu fotoğrafçılar tarafından 1932 yılında kurulan fotoğraf grubu. Grubun temel ilkesi büyük boy fotoğraf makineleriyle en kısık diyafram değeriyle çekim yaparak yüksek alan derinliği olan fotoğraflar elde etmektir.
10.Soru
Deneysel fotoğrafçılık diğer sanat dalları kadar Türkiye'de değişim göstermemiştir. Aşağıdakilerden hangisi bunun başlıca nedenlerinden biridir?
Siyasi gelişmeler |
Türkiye’de fotoğrafın sanatsal boyutunun sorgulanması |
Fotoğraflarda çok yönlü biçim ve mesaj kaygısı olması |
Fotoğraf eğitiminin kurumlaşmaması |
Askeri müdahaleler |
Son 15 yılda ulusal çerçevede deneysel anlayışa gittikçe artan bir ilginin oluşmasına ve
geniş bir kitle tarafından kabul görmesine karşın, diğer sanatların hızlı değişimine paralellik sağlayamayacak kadar yavaş gelişim göstermiştir. Bunun önemli birkaç nedeni vardır. Birincisi, fotoğrafın toplumsal ve sanatsal işlevini yerine getirebilmesi için gerekli ön koşullardan en önemlisi olan eğitimin kurumlaşması, öncelikle birinci sırayı alınması gerekirken geciktirilmiş olmasıdır. Doğru cevap D'dir.
11.Soru
1) Geniş halk kitlelerine fotoğraf sanatının özelliklerini anlatmıştır.
2) Dönemin günümüze kadar ulaşan ve hala yayınlanan önemli dergilerindendir.
2) Fotoğraf tekniğiyle ilgili amatörlere geniş bilgiler vermiştir.
4) Ara Güler’in sahipliğinde çıkartılmıştır.
Yeni Fotoğraf Dergisi ile ilgili olarak yukarıda verilenlerden hangisi/hangileri doğrudur?
1 ve 2 |
2 ve 3 |
3 ve 4 |
1 ve 3 |
1 ve 4 |
1 ve 3
12.Soru
Louis du Hauron fotoğrafçılığın hangi alanında başarılı sonuçlar elde etmiştir?
Belge fotoğrafçılığı. |
Görünüm kalitesini artırma. |
Deneysel renkli fotoğrafçılığın gelişimi. |
Taşınabilir fotoğraf makinasının geliştirilmesi. |
Fotoğraf kağıdı kalitesi. |
Deneysel renkli fotoğrafçılığın gelişimi.
13.Soru
Çektiği fotoğraflarla İstanbul’un halk kültürüne ortaya çıkarmakta katkı sağlamış,bu çalışmalarıyla sarayın da dikkatini çekmiş ve “Padişah Hazretlerinin Fotoğrafçısı” ünvanını almış olan fotoğrafçı aşağıdakilerden hangisidir?
Ernest de Caranza |
Basile Kargapoulo |
Felix Bonfils |
Carlo Naya |
Pascal Sebah |
Çektiği fotoğraflarla İstanbul’un halk kültürüne ortaya çıkarmakta katkı sağlamış,bu çalışmalarıyla sarayın da dikkatini çekmiş ve “Padişah Hazretlerinin Fotoğrafçısı” ünvanını almış olan fotoğrafçı "Basile Kargapoulo"dur. Doğru yanıt B'dir.
14.Soru
Osmanlı İmparatorluğu'na gelip fotoğraf çekenler en çok hangi şehrin fotoğraflarını çekmişlerdir?
Mekke |
Selanik |
Ankara |
İstanbul |
Kahire |
Osmanlı İmparatorluğu'na gelen fotoğrafçıların yoğun olarak fotoğrafladıkları ana yer başkent İstanbul’dur. Doğru cevap D'dir.
15.Soru
Ordusunun başında sefere çıkarken askerlerini durdurup Disderi’nin stüdyosunda “Carte-de-visite” çektiren ünlü şahsiyet kimdir?
Papa |
Kraliçe Victoria |
Prens Albert |
III. Napolyon |
Kral Richard |
Sorunun cevabı D seçeneğidir
16.Soru
Human Race Machine isimli yazılımı aşağıdakilerden hangisi geliştirmiştir?
Nancy Burson |
Deng Xiaoping |
François Mitterand |
Daniel Lee |
Andreas Gursky |
Amerikalı Nancy Burson (d.1948), bilgisayar teknolojisini kullanarak gerçekte hiç var olmamış görüntüler üreten ilk sanatçılar arasındadır. 1970’lerin sonunda Massachusetts Teknoloji Ensitüsü (MIT) mühendisi Tom Schneider ile birlikte, dijital fotoğraf
işleme ve kompozit çalışma mantığının temelini oluşturan, insan yüzünü çeşitlendiren [“morph(ing)” (biçim değiştirme)] bir yazılım yaratmıştır. Daha sonra “Human Race Machine” (İnsan Irkı Makinesi) adını verdiği, insanların kendilerini farklı ten renkleri
ve farklı ırk özelliklerinde görmelerini sağlayan başka bir program geliştirmiştir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
17.Soru
Adam Broomberg ve Oliver Chanarin ortaklaşa gerçekleştirdikleri “The Day Nobady Died” (Bugün Kimse Ölmedi) adlı çalışmalarında hangi konuyu eleştirmişlerdir?
Çok satan gazetelerin savaş ve iç çatışmada kanlı fotoğraf taleplerini. |
HIV-Aids kurbanlarının medya tarfından suistimakl edilmelerini. |
İliştirilmiş haber fotoğrafçılığı anlayışını. |
Yurttaş gazeteciliğinin kuralsızlığını. |
Dijital çağda fotoğraf manipülasyonunun sınırlarını. |
Adam Broomberg (d.1970) ve Oliver Chanarin (d.1971) ortaklaşa gerçekleştirdikleri “The Day Nobady Died” (Bugün Kimse Ölmedi) isimli çalışmalarında, 2008 yılının haziran ayında İngiliz Ordusu birimleri adına iliştirilmiş haber fotoğrafçısı olarak Afganistan’a gitmişlerdir. Onlardan beklenildiği üzere dijital fotoğraf makinelerini yanlarına alıp çekimler yapan ikili, her günün sonunda “bir ayin” yapar gibi çektikleri fotoğrafları silmişlerdir. Ölümün gerçekleşmediği bir gün, yanlarında götürdükleri fotoğraf kâğıdını gün ışığında pozlandırmışlardır. Geri döndüklerinde oraya ait ellerinde kalan tek şey, üzerinde somut hiçbir görüntünün yer almadığı bu fotoğraf kâğıdı olmuştur. Böylece seyircinin görmeyi umduğu ya da görmeyi istediği görüntünün, bir fotoğrafla ne kadarı gösterilirse yeterli bir kanıt oluşturacağını tartışmaya çalışmışlardır. Broomberg ve Chanarin bu absürt performanslarıyla, iliştirilmiş haber fotoğrafçılığı anlayışını eleştirerek, haber kaynaklarına ulaşan haberlerin tarafsızlığını sorgulamışlardır. Doğru yanıt C'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodern sanat ve fotoğraf anlayışını temsil eden kavramlardan biri değildir?
Öznellik |
Belirsizlik |
Paradoks |
Çelişkisizlik |
İroni |
Postmodern sanat ve fotoğraf anlayışı, modernizmin netlik, kesinlik ve çelişkisizlik gibi istikrarlı, rasyonel ve ideal düzen arayışlarını reddetmiştir. Modern sanatın biriciklik, orijinallik ve aidiyet meselelerini sorgulamaya tabi tutmuştur. Postmodernistler, modernistlerin tersine sanatı evrenselliği ve zaman ötesi oluşuyla değil, hiçbir toplum ya da kültürün ötekinden daha önemli olmadığı inancıyla, geçici, kusurlu, sıradan, ulaşılabilir, elden çıkarılabilir olmasıyla değerlendirmişlerdir. Bu bağlamda, öznellik, kişisellik, belirsizlik, düzensizlik, kayıtsızlık, bayağılık, tuhaflık, paradoks, ironi, kitsch, metinlerarasılık, yapı-bozumculuk, eklektizm, çoğulculuk, vb. kavramlar, postmodern sanatın ve dolayısıyla da fotoğrafın dinamikleri hâline gelmiştir. Doğru yanıt D'dir.
19.Soru
Afganistan’a hayatı boyunca hiç gitmediği halde, tamamen kurgu ürünü olan Rus askerlerinin pusuya düşürüldükten sonraki fotoğrafını da stüdyosunda çeken, seyirciyi bir yanılgıya sürükleyen fotoğraf sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
Walker Evans |
Cindy Sherman |
Nikki Seung |
Jeff Wall |
Edward H.Weston |
Kanadalı sanatçı Jeff Wall (d.1946), 1992 yılında gerçekleştirdiği “Dead Troops Talk (A Vision after an Ambush of a Red Army Patrol, near Moqor, Afghanistan, Winter 1986)” [“Ölü Askerler Konuşuyor (Kızıl Ordu Devriyesinin Pusuya Düşürülmesinden Sonraki Bir Görüntü, Afganistan, Moqor Yakınları, Kış 1986)”] isimli çalışmasında, “karar anı”nın belgelenmesine dayalı geleneksel foto muhabirliği ilkelerinden yararlanarak haber fotoğrafı geleneğini kendi sanatına mal etmiştir. Wall, fotoğrafına verdiği isim ve sanki savaş alanında çekilmiş gibi bir haber fotoğrafını taklit ederek oluşturduğu görselliğiyle, seyircisini bir yanılgı içerisine sürüklemeye çalışmıştır. Aslında Wall, Afganistan’a hayatı boyunca hiç gitmemiş, tamamen kurgu ürünü olan bu fotoğrafını da stüdyosunda çekmiştir. Böylece, gerçek bir tanıklığı gösterdiğini iddia eden haber fotoğrafçılığı anlayışını ve algılayışını kavramsal olarak tartışmaya sunmuştur. Doğru cevap D şıkkıdır.
20.Soru
Mande Daguerre pozlanmış levha üzerindeki gizli görüntüyü ortaya çıkarmak için hangi maddenin buharından yararlanmıştır?
İyot
|
Su
|
Civa
|
Sülfür
|
Azot
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ