Fotoğrafın Kullanım Alanları Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir belgesel fotoğrafçının sahip olması beklenilen niteliklerden birisi de, bir olayla karşılaştığı zaman gördüklerini, yaşadıklarını ve hissettiklerini durumun özgünlüğüne hiç bir müdahalede bulunmadan fotoğraflamasıdır. Bu bilgi, belgeselci niteliklerinden hangisinin açıklaması olarak değerlendirilebilir?
Haberdar ve Sorgulayıcı Olmak
|
Bildiklerini Fotoğrafın Diline Tercüme Edebilmek
|
Olay ile Olgu Arasındaki Bağlantıyı Kurabilmek
|
Kolay ilişki Kurabilmek
|
Tanıklığa Hazır Olmak
|
2.Soru
Bir fotoröportajın elemanları konusunda aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Farklı zaman- farklı konu
|
Aynı mekan- farklı konu ve zaman
|
Aynı zaman-farklı konu ve mekan
|
Aynı zaman-mekan-konu
|
Üç bileşen daima aynı zaman-mekan-konu
|
3.Soru
Özel an fotoğraflarında, anın yakalanmasından, doğru aydınlatmaya kadar birçok önemli teknik etmen vardır. Aşağıdakilerden hangisi bu etmenlerden birisi değildir?
Fotoğraflar sadece dikey olarak çekilmeli, |
Odaklanılacak kişi seçilip kompozisyon ona göre oluşturulmalı, |
Bakış noktası olarak nerede durulacağı seçilmeli, |
Fotoğraf çekerken ufuk çizgisine dikkat edilmeli, |
Arka planın karışık olmamasına dikkat edilmeli. |
Özel an fotoğraflarında, anın yakalanmasından, doğru aydınlatmaya kadar birçok önemli teknik etmen vardır. Fotoğraflar hem yatay olarak hem de dikey olarak çekilmeli, odaklanılacak kişi seçilip kompozisyon ona göre oluşturulmalı, bakış noktası olarak nerede durulacağı seçilmelidir. Örneğin bir bebeğin portresi çekiliyorsa, onunla aynı seviyede durmayı tercih edebilir ya da üst bakış açısıyla fotoğraflayabilirsiniz. Bu tamamen fotoğrafçının yaratıcılığına kalmıştır. Fotoğraf çekerken ufuk çizgisine dikkat edilmelidir. Bu çizgi, kompozisyonda referans noktasını oluşturabilir. Geniş alan duygusu yaratmak için, ufuk çizgisini fotoğraf karesinin alt bölümüne, yakınlık duygusu yaratmak için, ufuk çizgisini fotoğraf karesinin üst bölümüne yerleştirirseniz fotoğrafınızın atmosferini de değiştirmiş olursunuz. Bir portre fotoğrafı çekiliyorsa, arka planın karışık olmamasına da dikkat edilmeli, mümkün olduğunca ilginin o portre üstünde yoğunlaşması için sade ve düz bir arka plan seçilmelidir. Özel an fotoğraflarını ticari kazanca dönüştüren, profesyonel olarak üzerinde çalışılan iki alan vardır. Birincisi düğün fotoğrafı, ikincisi ise doğum fotoğrafıdır. Düğün fotoğraflarının geçmişi, fotoğraf tarihi kadar eski olsa da doğum fotoğrafları son dönemde önem kazanmıştır.Doğru cevap "A" şıkkıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir reklam fotoğrafçısının, üretim sürecindeki tamamlaması gereken unsurların son adımıdır?
Planlama |
Portfolyo/Portföy |
Doğru donanım |
Gerekli iletişimi sağlamak |
Düşüncenin görselleştirilmesi |
Portfolyo/Portfö kişinin bireysel ve mesleki başarıları ile gelişimini düzenli
şekilde sergileyen bir kariyer belgesidir. Fotoğrafçı için ise son adımdır.
Fotoğrafçı o zamana kadar yaptığı bütün işlerini bir dosyada toplar.
5.Soru
Stüdyo fotoğrafçılığında en eski uzmanlaşma alanı aşağıdakilerden hangisidir?
Portre fotoğrafçılığı |
Moda fotoğrafçılığı |
Takı fotoğrafçılığı |
Otomobil fotoğrafçılığı |
Gıda fotoğrafçılığı |
Stüdyo fotoğrafçılığında en eski uzmanlaşma alanı yüzyıllardır farklı sanat dallarında kendisini göstermiş olan bir ifade biçimi olan portredir. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi belgesel çalışmaların aşamalarından değildir?
Konu seçimi
|
Araştırma, gözlem, çekim planı
|
Seçme, sıralama
|
Çekim
|
Teknik
|
7.Soru
Fotoğrafçının durumun öznesi olup, meseleye doğrudan katılarak belirli bir dönüşümü hedeflediği tür aşağıdakilerden hangisidir?
Tanımlayıcı belgesel |
Sosyal belgesel |
Foto aktivizm |
Öznel belgesel |
Doğa belgeseli |
Foto aktivistler, ele aldıkları konuyla sadece fotoğrafçı olarak ilişki kurmakla yetinmezler. Aynı zamanda durumun öznesi olur, meseleye doğrudan katılarak belirli bir dönüşümü hedeflerler.
8.Soru
Biyometrik vesikalık fotoğraflarda, kişinin yüzü fotoğrafın yüzde kaçını kapsayacak şekilde çekilmiş olmalıdır?
% 50 |
% 50 – 60 |
% 70 – 80 |
% 90 |
% 100 |
ICAO standartlarına göre biyometrik vesikalık fotoğraflarda kişinin yüzü fotoğrafın yüzde yetmiş ile seksenini kapsayacak şekilde ve son altı ay içinde çekilmiş olmalıdır.
9.Soru
Hangisi stüdyo fotoğrafçılığında nesnenin görüntülenmesinde görüntüyü oluşturan ana unsurlar arasında yer almaz?
Çerçeve |
Tasarım |
Yerleştirme |
Arka Plan |
Renk |
Nesnenin görüntülenmesinde çerçeve, tasarım, yerleştirme, arka plan ve yardımcı malzemeler görüntüyü oluşturan ana unsurlardır.
10.Soru
Ham görüntü teknik açıdan iyi ise, gerekli fotoğraf işleme programlarıyla fotoğraf üzerinde istenilen tüm görsel etkiler gerçekleştirildiği yaklaşım hangisidir?
Ham görüntü teknik açıdan iyi ise, gerekli fotoğraf işleme programlarıyla fotoğraf üzerinde istenilen tüm görsel etkiler gerçekleştirildiği yaklaşım hangisidir?
Özel efekt |
geleneksel |
yarı geleneksel |
belgesel |
samimi |
Ham görüntü teknik açıdan iyi ise, gerekli fotoğraf işleme programlarıyla fotoğraf üzerinde istenilen tüm görsel etkiler gerçekleştirildiği yaklaşım özel efekttir.
11.Soru
Bir hika^ye anlatıyormuş gibi kronolojik bir sırada ameliyathane koşullarında çekilen fotoğrafçılık hangisidir?
Bir hika^ye anlatıyormuş gibi kronolojik bir sırada ameliyathane koşullarında çekilen fotoğrafçılık hangisidir?
Samimi Düğün Fotoğrafçılığı |
Geleneksel Düğün Fotoğrafçılığı |
Özel efekt Düğün Fotoğrafçılığı |
Doğum Fotoğrafçılığı |
Belgesel Düğün Fotoğrafçılığı |
Doğum Fotoğrafçılığıdır
12.Soru
Belgesel Fotoğrafçılıkta fotoröportajda üç arayış ilkesi nedir?
Haber-bilgi-tanıklık
|
Yaratıcı- anlatımcı-derinlikli
|
Çoğaltım-dağıtım -altyazı
|
Zaman-mekan-konu
|
Doğallık-kurgusallık-analiz
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özel an fotoğrafçılarının standart tam kare (full frame) fotoğraf makinelerini tercih etme nedenlerinden biri değildir?
Büyük boy fotoğraf makinesi olmaları
|
İstenilen özellikte objektif takılabilmeleri
|
Çok sayıda yardımcı gereçle birlikte kullanılabilmeleri
|
Hızlı çalışabilmeleri
|
Kompakt makinelere göre daha nitelikli görüntü alabilmeleri
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Reklam Fotoğrafı türleri arasında yer almaz?
Ürün Fotoğrafı |
Moda Fotoğrafı |
Portre Fotoğrafı |
Endüstriyel Fotoğraf |
Tarihi Fotoğraf |
Reklam fotoğrafının altında yer alan fotoğraf türleri, fotoğrafçının neyin fotoğrafını çektiği ile ilişkilidir. Bu kategoriler farklı kaynaklarda değişiklik gösterse de genellikle şöyle sıralanabilir:
- Endüstriyel Fotoğraf
- Ürün Fotoğrafı
- Moda Fotoğrafı
- Portre Fotoğrafı
- Yiyecek İçecek Fotoğrafı
Doğru cevap "E" şıkkıdır.
15.Soru
Yüzey üzerine optik yoluyla negatif olarak kaydedilen bir görüntünün çoğaltılabilir oluşunu keşfeden kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Niepce |
Daguerre |
Fox Talbot |
Oskar Gustave Rejlander |
Nadar |
Fox Talbot, 1841 yılında fotoğrafı yeni bir şekilde yeniden bulmuştur. Onun buluşunun temelinde negatif görüntü yer almaktadır. Talbot’un buluşuyla birlikte yüzey üzerine optik yoluyla negatif olarak kaydedilen bir görüntü çoğaltılabilir olmuştur. İlerleyen yıllarda fotoğraf konusunda birçok yeni gelişme olmuştur; ancak değişmeyen temel öğe ilk çekilen görüntünün negatif olması ve bu negatif üzerinden çoğaltma yapılmasıdır. Bu anlamda, Talbot’un 1841 yılında fotoğraf makinesiyle negatif görüntü elde edilmesi ve bu negatif üzerinden çoğaltma yapılabilmesi temel ve belirleyici bir buluştur. Doğru cevap C'dir.
16.Soru
Düğün fotoğraflarında ışık, mekan ve pozlamanın fotoğrafçı tarafından kontrol altında tutulduğu fotoğraflar aşağıdaki fotoğraf türlerinden hangisi altında tanımlanır?
Geleneksel |
Yarı geleneksel |
Belgesel |
Samimi |
Özel efektli |
Düğün fotoğraflarında ışık, mekan ve pozlamanın fotoğrafçı tarafından kontrol altında tutulduğu fotoğraflar, Geleneksel olarak tanımlanırlar. Bu tür fotoğraflarda, doğru teknikle çekilmiş portreler ve kontrol altında olan ifadeler söz konusudur.
17.Soru
Eser üzerindeki mali hakların kullanım hakkını devreden anlaşmalara ne denir?
Sertifika |
Telif hakkı |
Lisans |
Telif kanunu |
Teşhir hakkı |
Eser üzerindeki mali hakların kullanım hakkını devreden anlaşmalara kanun lafzında ruhsat uygulamada lisans denilmektedir. Fotoğraf eseri sahibi (veya mirasçıları) eserden kaynaklanan mali hakları; süre, yer ve muhteva itibariyle sınırlı veya sınırsız, karşılıklı veya karşılıksız olarak bir başkasına yazılı bir sözleşme ile devredilebileceği gibi bu hakların kullanım (lisans-ruhsat) hakkı da başkasına bırakılabilir. Manevi haklar, hayatta iken veya öldükten sonra devredilemez, feragat edilemez, hukukî işlemlerle sınırlanamaz. Bununla birlikte üçüncü kişilere bu hakların kullanma yetkisi verilebilir. Bu noktada mali hakların devri ile bu hakların kullanma yetkisinin verilmesinin birbirinden farklı kavramlar olduğu unutulmamalıdır. Mali hakların kullanma yetkisinin verilmesi, ruhsat veya lisans olarak adlandırılır. Mali haklar birbirinden bağımsızdırlar. Bu haklar ayrı ayrı devredilebilir veya lisans verilebilir. Devredilen mali haklar, devredenin malvarlığından çıkar. Lisans işlemiyle ise, kullanım yetkileri verildiği için mali haklar, hak sahibinde kalmaya devam eder.
18.Soru
Özel an fotoğrafçısı genellikle hangi objektif türünü tercih etmektedir?
8 mm |
16 mm |
24 mm |
135 mm |
Zoom objektif |
Özel an fotoğrafçısı, sabit objektifleri kullanmaktan kaçınır; çünkü objektif değiştirmeye vakti yoktur. Örneğin portre çekmek için kullandığı 80 mm bir objektifi, gelin odasına girdiğinde değiştirmek zorundadır. Objektiflerin ya hızlıca değiştirilmesi ya da zoom objektifin kullanılması gerekmektedir. Zoom objektif her türlü ortamda fotoğraf çekme olanağı tanıdığından, hızlı bir zoom objektif fotoğrafçının işini görecektir. Doğru cevap E'dir.
19.Soru
Derin uzayda belli bir yörüngede hareket ederek bize görüntüler ileten uydulardan en önemlisi aşağıdakilerden hangisidir?
Zuma |
Curiosity |
BİLSAT |
Hubble (HUT) uzay teleskobu |
TÜRKSAT 3A |
Uzayda belli yörüngede hareket ederek dünyaya görütüler gönderen en önemli uydunun adı Hubble (HUT) uzay teleskobudur.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eser sahibinin manevi haklarından biridir?
İşleme Hakkı |
Çoğalma Hakkı |
Yayma Hakkı |
Teşhir Hakkı |
Pay ve Takip Hakkı |
Eser Sahibinin Manevi Hakları;
- Eseri kamuya sunma hakkı
- Adın belirlenmesi hakkı
- Eserde değişiklik yapılmasını önleme hakkı
- Eserin aslına ulaşma hakkı
- Teşhir hakkı
- Tahrip etmeyi önleme hakkı
Doğru cevap D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ