Görsel Estetik Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Seçeneklerde verilen duyu organlarımızın mutlak eşikleri ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur?
Dokunma: Bir santimetre yükseklikten yüzüne düşen bir sineğin kanadı. |
Görme: Karanlık bir gecede 60 km’den bir mum ışığı |
|
Tat alma: Dokuz litrelik bir suda bir çay kaşığı şeker |
Koku alma: Sekiz odalı büyük bir evde bir damla esans |
Bir alıcı organın uyarılabildiği en ufak uyarıcı şiddetine mutlak eşik (abssolute threshold) adı verilir.
Buna göre belirli duyu organlarımızın mutlak eşikleri aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
Görme: Karanlık bir gecede 50 km’den bir mum ışığı
İşitme: Sessiz bir ortamda 5 metreden bir kol saatinin işleyişi
Tat alma: Sekiz litrelik bir suda bir çay kaşığı şeker
Koku alma: Altı odalı büyük bir evde bir damla esans
Dokunma: Bir santimetre yükseklikten yüzüne düşen bir sineğin kanadı
Tat alma: Sekiz litrelik bir suda bir çay kaşığı şeker
Buna göre doğru cevap A seçeneğidir.
2.Soru
“Genellikle küçük bir ampulle sembolize edilir. Bu ayarı fotoğraf makinenizde seçtiğinizde, akkor ampul aydınlatmasının fotoğrafınıza vereceği sarartmayı dengeleyerek fotoğraftaki renklerinizi soğutacaktır.” Yukarıda verilen açıklama hangi temel beyaz dengesi ayarına aittir?
Otomatik (Auto WB) |
Tungsten |
Floresan |
Bulutlu |
Gölge |
Verilen açıklama tungsten ayarına aittir. Bu ayar ile gerçeğe yakın bir renk dengesi yakalanır. Doğru cevap B seçeneğidir.
3.Soru
Daguerre’in pozitif görüntülerinin negatif görüntüsünü elde etmeyi başaran kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Louis Jacques Mande Daguerre |
Johann Heinrich Schulze |
Nicéphore Niépce |
William Henry Fox Talbot |
Thomas Wedgwood |
William Henry Fox Talbot, Daguerre’in pozitif görüntülerinin negatif görüntü elde etmeyi başarmıştır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi lens açıklığının geniş ve dar olması konusunu belirleyen kavrama verilen addır?
Diyafram |
Enstantane hızı |
ISO hızı |
Lens |
Objektif |
Fotoğraf makinesi üzerindeki lensler ışığı toparlar ve odaklarlar ve bu odaklama için ışık gereklidir. Diyafram bu sırada devreye girer. Kısacası lens açıklığının geniş ve dar olduğunun belirleyicisidir. Diyafram, fotoğraf makineniz içerisine alınacak ışığın ne miktarda olacağını kontrol eder. Doğru cevap A'dır.
5.Soru
Fotoğrafın önünü açan buluş olarak kabul edilen, gümüş tuzlarının ışığa duyarlılığının keşfi kime aittir?
Louis Jacques Mande Daguerre |
William Henry Fox Talbot |
Johann Heinrich Schulze |
Thomas Wedgwood |
Nicéphore Niépce |
Fotoğrafın önünü açan buluş, Johann Heinrich Schulze tarafından gümüş tuzlarının ışığa duyarlılığının keşfedilmesidir.
6.Soru
Yaşadığı dünyanın insan eliyle, kurgusal dünyada gözün gerçekliği üzerinden kurulması nedir?
Perspektif |
Sanat |
Rönesans |
Mit |
Kompozisyon |
Perspektif, yaşadığı dünyanın insan eliyle, kurgusal dünyada gözün gerçekliği üzerinden kurulmasıdır.
7.Soru
Fotoğraf makinesinin pozometresi ne olursa olsun fotoğrafların daha parlak veya daha karanlık olmasını sağlamak için poz ayarlarının değişmesine olanak sağlayan özellik aşağıdakilerden hangisidir?
Pozometre Ölçer |
Pozlama Telafisi |
Diyafram |
Vizör |
Poz Ölçüm Cihazı |
8.Soru
Düz bir yüzeye çektiğimiz uzunca bir yatay çizginin üzerine onu kesecek bir şekilde çizdiğimiz ikinci bir çizgiden sonra yüzeyde derinlik oluşması aşağıdakilerden hangisiyle ifade edilir?
Gestalt |
Yanılsama |
Algıda değişmezlik |
İm |
Şekil-zemin ilişkisi |
Resim sanatına özgü bir terim olan yanılsama, resimsel yapıtta yer alan betilerin gerçek dünyadaki nesne ve gerçeklikler olarak tanınabilmesi anlamına gelir. Bu amaçla perspektif, ışık-gölge ve modle gibi yanılsama teknikleri kullanılır. Doğru yanıt B'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 16.yüzyılda karanlık bir ortama açılan iğne deliğinden sızan ışığın giziyle ilgilenmiştir?
Aşağıdakilerden hangisi 16.yüzyılda karanlık bir ortama açılan iğne deliğinden sızan ışığın giziyle ilgilenmiştir?
Aristo |
Ibn Al-Haytam |
Gemma Frisius |
Leonardo da Vinci |
Sir David Brewster |
MO¨ 4. yüzyılda Aristo, 10. yüzyılda ise ışık ışınlarının doğrusal yayılımı ilkesini bulan Ibn Al-Haytam, 15. yüzyılda Leonardo da Vinci ve Paolo Toscanellı, 16. yüzyılda Gemma Frisius ve 19. yüzyılda Sir David Brewster karanlık bir ortama açılan iğne deliğinden sızan ışığın giziyle ilgilenmiştir. Doğru cevap C'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi portre fotoğrafçılığı ile ilgili doğrudur?
Kamera ve konu arasındaki uzaklık arttıkça fon fluluğu arttırılabilir. |
Portre çekimlerinde ters ışık olmasına dikkat edilmelidir. |
Portre çekimlerinde en ideal ışık gece ışığıdır. |
Arka plan uygulamasında ikinci bir portreden destek alınamaz. |
Portrede çene bölgesinden kesilerek kesinlikle çerçeveleme yapılmamalıdır. |
Verilen A seçeneğinin aksine, kamera ve konu arasındaki uzaklık yaklaştıkça fon fluluğunu arttırmak mümkündür; B seçeneğindeki ifadenin aksine, portre çekimlerinde ters ışıktan mümkün olduğunca kaçınılmalıdır. C’nin tam tersi olarak portre çekimlerinde en ideal ışık gün ışığıdır ve son olarak D’deki ifadenin aksine, arka plan uygulamalarında çok kullanılan bir yöntemde ikinci bir portreden destek alınmasıdır. Doğru bilgi verilen ifade ise E seçeneğidir.
11.Soru
Aşağıda kör nokta ile ilgili olarak verilen bilgilerden hangisi yada hangileri doğrudur ?
I-) İki gözümüzde de bir kör nokta bulunur
II-) Kör noktamızı göremeyiz
III-) Görsel alıcı hücrelerin olmadığı noktadır
IV-) Sinirlerin göz küresinden çıkışında bulunur
II ve III |
I ve II |
I, III ve IV |
I, II ve III |
III ve IV |
Kör noktamızı bir kitaba odaklanıp, yavaş yavaş kendimize yaklaştırarak görebiliriz. Kitabı önünüzde tutun. Sol gözünüzü kapayın ve noktaya gözünüzü dikin. Çevresel görüşünüz içinde X işaretini görmeye devam edersiniz. Şimdi kitabı yavaş yavaş kendinize doğru getirin. Belirli bir noktada X işareti kaybolur. Bu anda X’in görünümü kör noktanız üzerine düşmektedir. Sağ gözünüzü kapayıp aynı işlemleri yaparak sağ gözünüzün kör noktasını da keşfedebilirsiniz I, II ve IV’deki seçenekler doğrudur. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
12.Soru
Görsel, işitsel, anlamda sanat eseri ile kurduğumuz bireysel ilişkinin eser özelinde ama tüm kompozisyonel dilin tekil bir anlatımı ile estetik süjenin/öznenin kurduğu tümel ilişki estetiğin hangi kavramı ile açıklanabilir?
Özne |
Nesne |
Tavır |
Beğeni |
Değer |
Estetik tavır, görsel, işitsel, anlamda sanat eseri ile kurduğumuz bireysel ilişkinin eser özelinde ama tüm kompozisyonel dilin tekil bir anlatımı ile estetik süjenin/öznenin kurduğu tümel ilişkidir. Doğru cevap C'dir.
13.Soru
Sanat eserinin, ayırıcı bir anlamı yoktur. ‘Sanatçı’ yaptığını estetik kaygılarla değil, yarattığı etki yoluyla somut olanın, gerçeğin yansımalarında görmektedir. Bu gerçeklik eserle temasa geçende oluşan vecd/yükselme, kendinden geçme yoluyla gerçekleşmektedir. Derinlik bu anlamda kompozisyonun yaratıldığı alanda değil, izleyenin duygusundadır.
Yukarıda belirtilen anlayış hangi çağ sanatçısına aittir ?
İk Çağ |
Yeni Çağ |
Orta Çağ |
Yakın Çağ |
Maden Çağı |
Orta Çağ sanatçısı için, sanat eserinin, ayırıcı bir anlamı yoktur. ‘Sanatçı’ yaptığını estetik kaygılarla değil, yarattığı etki yoluyla somut olanın, gerçeğin yansımalarında görür. Bu gerçeklik ise eserle temasa geçende oluşan vecd/yükselme, kendinden geçme yoluyla gerçekleşir. Derinlik bu anlamda kompozisyonun yaratıldığı alanda değil, izleyenin duygusundadır. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
14.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi imgesel bilginin sembol ve şekillerinin içeriğini oluşturan unsurlardandır?
Hümanisma-mecaz |
Medya okuryazarlığı-görsel okuryazarlık |
Popüler olan - popüler olmayan |
Değerli olan-değersiz olan |
Form-biçim |
Sanatta karşılaştırma, mecaz, espri, abartma, değer (insanileşme-hümanisma) ve artistik metaforlar sanatın varlık nedenlerindendir. İmgesel bilginin en önemli enstrümanlarıdır.
15.Soru
Portre fotoğrafçılığında yüzde deformasyonlar oluşturduğu için tercih edilmeyen objektif türü hangisidir ?
Normal Açılı Objektif |
Dar Açılı Objektif |
Geniş Açılı Objektif |
Zoom Objektif |
Tele Objektif |
Genellikle geniş açılı lensler pek tercih edilmez. Bu lensler perspektif sapmaları ve distortlar oluşturacağı için yüzde de deformasyonlar oluştur
16.Soru
Çoklu Zekâ Kuramını savunan en önemli bilim adamı şıklardan hangisidir?
Victor Vasarely |
Howard Gardner |
Müller-Lyer |
Arnheim |
Raymond Keene |
Howard Gardner, Çoklu Zekâ Kuramını savunan en önemli bilim adamıdır. Standart psikometrik araçlarla ölçülebilen tek bir zekâ olduğunu söyleyen geleneksel kuramı eleştiren Gardner, ilk kez 1983 yılında, her bireyin birbirinden farklı pek çok zekâsının olduğu ve bunların her birinin kendilerine özgü bir biçimde geliştiği ve çalıştığı tezini ortaya atmıştır.
17.Soru
Geleneksel bilgiyle üretilen ve belirli fonksiyonları olan, belirli modellere göre üretilen, özgün denilemeyecek ve sanattan niteliksel olarak farklı olan ürünler aşağıdakilerden hangisidir?
Güncel sanat |
Modern sanat |
Zanaat |
Postmodernizm |
Avangard sanat |
Zanaat, geleneksel bilgiyle üretilen ve belirli fonksiyonları olan, belirli modellere göre üretilen, özgün denilemeyecek ve sanattan niteliksel olarak farklı olan ürünlerdir. Doğru cevap C'dir.
18.Soru
Hayal dünyamızda tasarlanan, nasıl olduğunu bildiğimiz, bilincimizde beliren nesne ve olaylara ne ad verilir?
Boyut |
Vizör |
Kadraj |
Deklanşör |
İmge |
İmge, hayal dünyamızda tasarlanan, nasıl olduğunu bildiğimiz, bilincimizde beliren nesne ve olaylardır.
19.Soru
Objeden yansıyan ışık ışınlarının göz merceğinden geçerek retinada bir görüntü oluşturduğu ve bu görüntünün elektro-manyetik sinir uçlarıyla beyne ulaştığı eyleme ne ad verilir?
İşitme |
Dokunma |
Tat alma |
Koku alma |
Görme |
Görme eylemini sadece gözün işleyişiyle açıklamak yeterli değildir. Bu nedenle görmeyi gerektiren, görmeyi tetikleyen ya da etkileyen birçok biyolojik, fizyolojik ve psikolojik faktör vardır. Fizikçilerin görmeyi tanımlamaları aşağı yukarı herkesçe bilinir. Objeden yansıyan ışık ışınları göz merceğinden geçerek retinada bir görüntü oluşturur ve bu görüntü, elektro-manyetik sinir uçlarıyla beyne ulaşır. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Nörobiyologlar görselliğin büyük oranda kaç ay içinde geliştiğini belirtmektedirler?
4-6 |
8-12 |
12-16 |
16-20 |
20-24 |
Nörobiyologlar görselliğin büyük oranda ilk yılda, özellikle ilk 2-4 ayda daha fazla gelişmekle birlikte, 4-6. aylarda geliştiğini belirtmektedirler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ