Görsel Estetik Ara 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir erkek sürücünün yoldan geçen gösterişli bir kadına bakarken kırmızı ışığı fark etmeyip önündeki araca çarpması seçeneklerden hangisi ile açıklanabilir?
Gestalt kuramı |
Görsel yanılsama |
Algı yanılması |
Algıda değişmezlik |
Algıda seçicilik |
Algıda seçicilik, insanların duyu organlarına gelen uyarıcılardan yalnızca bazılarına tepki vermesi olayıdır. Bir anlamda uyarıcılar arasında seçim yapma durumudur. Örneğin bir nesneyi ararken veya bir noktaya ulaşmaya çalışırken çevremizdeki nesneleri varlıklar veya diğer görsel uyarıcılar dikkatimizi çekmez, onlara yoğunlaşmayı ihmal ederiz. Bizi hedefimize ulaştırarak sorunun çözülmesine yarayan bu reel/gerçek durum bazen aleyhimizede olabilmektedir. Çünkü o anda önemsiz görünen ancak sonrasında son derece önemli olabilen bazı
görsel uyarıcıları, nesneleri algılamamız istem dışıbir şekilde engellenebilmektedir. Sorud verilen sürücü de kadına odaklanmış ve çevresindeki varlıklarıa ve uyarıcılara yoğunlaşmayı ihmal etmiştir. Buna göre doğru cevap E seçeneğidir.
2.Soru
Fotoğraf çektiğiniz zaman makinemizin perdesi açılarak gerek gördüğümüz kadar ışığı içeri alır ve kapanır. Bu gerek gördüğünüz kadar açılma-kapanma süresi, aşağıdakilerden hangisi olarak adlandırılmaz?
Enstantane |
Obtüratör |
Shutter |
Örtücü |
Pozometre |
Bu öğe fotoğraf çekim tekniklerinin en temel ögelerinden birisidir ve enstantane, perde, obtüratör, shutter, örtücü ve pozlama süresi gibi isimlerle de adlandırılır. Pozometre ise ışık ölçerdir. Doğru cevap E'dir
3.Soru
I.Diyafram
II.Histogram
III. Estantane
IV.Beyaz Ayarı
V.ISO hızı
Yukarıdakilerden hangileri üçlü pozlama üçgeninin köşeleri içerisinde yer alır?
III, IV ve V |
II, IV ve V |
I, II ve III |
I, III ve V |
I, II ve IV |
Doğru cevap D'dir. Diyafram, enstantane ve ıso hızıdır.
4.Soru
Görsel, işitsel, anlamda sanat eseri ile kurduğumuz bireysel ilişkinin eser özelinde ama tüm kompozisyonel dilin tekil bir anlatımı ile estetik süjenin/öznenin kurduğu tümel ilişki nedir?
Sanat Felsefesi |
Estetik Obje/Nesne |
Estetik Düşünce |
Estetik Tavır |
Estetik Beğeni |
Estetik tavır, görsel, işitsel, anlamda sanat eseri ile kurduğumuz bireysel ilişkinin eser özelinde ama tüm kompozisyonel dilin tekil bir anlatımı ile estetik süjenin/öznenin kurduğu tümel ilişkidir.
5.Soru
Algıyla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Algı, duyu organlarımızın dışardan gelen uyarıları alması ve bunları sinirler aracılığıyla beyindeki ilgili merkeze iletmesidir. |
Algı, dış dünyanın duyumlarla gelen imgesinin bilinçte gerçekleşen tasarımıdır. |
Algı, gerçekliği bilinç ve muhakeme içerir; görme, işitme, tat, koku, dokunma ve diğer vücut duygularıyla ilişkilidir. |
Algı, göz önündeki nesnelerin, varlıkların tüm duyular yoluyla alınan izlenimlerin yorumlanma eylemidir. |
Algı, nesneleri görmek, duymak, tatmak, koklamak veya hissetmek için duyusal bilgilerin edinilmesi ve işlenmesidir. |
Duyu organlarımızın dışardan gelen uyarıları alması ve bunları sinirler aracılığıyla beyindeki ilgili merkeze iletmesi algı değil duyumdur.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günün onaylanmış ve geçerli sanat anlayışlarını yadsıyan deneyci sanatçıları ve onların yapıtlarını niteler?
Modern sanat |
Güncel sanat |
Postmodern sanat |
Avangard sanat |
Klasik dönem sanatı |
Avangard sanat, günün onaylanmış ve geçerli sanat anlayışlarını yadsıyan deneyci sanatçıları ve onların yapıtlarını niteler. Modern sanat, Latince “modo” kökünden türetilmiş, “şimdi” anlamına gelir. Postmodernizm, şimdiden sonrası veya modern sonrası anlamına gelir. Modernizme karşı bir reaksiyon olarak da görülür. Güncel sanat, düşünceyi ön plana alan ve kavramsal bir yanı olduğu için, izleyicinin güncel sanatla ilişkisi, geleneksel estetik değerleri bir yana bırakmayı zorunlu kılar. Antik dönem, Klasik dönem olarak da bilinir, Antik Yunan ve Roma dönemlerini tanımlamak için kullanılır. Doğru yanıt D’dir.
7.Soru
-
Çok parlak veya çok karanlık sahneler
-
Yüksek anahtar (high key) portre pozlamaları
-
Karlı sahneler
-
Plaj, deniz yansıması olan sahneler
-
Büyük miktarda parlak gökyüzü içeren sahneler
-
Çok parlak veya çok karanlık sahneler
-
Yüksek anahtar (high key) portre pozlamaları
-
Karlı sahneler
-
Plaj, deniz yansıması olan sahneler
-
Büyük miktarda parlak gökyüzü içeren sahneler
Yukardakilerden hangileri pozlama telafisi fotoğraf çekim teknikleri içerisinde pozlama üçgenine destek olur?
I, II, III, IV ve V |
I, II ve III |
II, III, IV ve V |
I ve II |
IV ve V |
Pozlama telafisi fotoğraf çekim teknikleri içerisinde hangi şartlarda pozlama üçgenine destek olur:
-
Çok parlak veya çok karanlık sahneler
-
Yüksek anahtar (high key) portre pozlamaları
-
Karlı sahneler
-
Plaj, deniz yansıması olan sahneler
-
Büyük miktarda parlak gökyüzü içeren sahneler
-
Arkadan aydınlatmalı konular
-
Gece sahneleri
-
Manzara doku pozlamaları
8.Soru
SLR kameralar ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Tek lens refleks fotoğraf makinesi tek olan kamera merceğinden görüntüleyebilir. |
Tek lensli refleks fotoğraf makinesi (SLR) bir refleks ayna kullanımı ile başlar. |
Dijital tek objektifli refleks kamera, dijital görüntüleme sensörü ile optik ve tek lensli bir refleksi birleştiren bir dijital fotoğraf makinesidir. |
SLR’ler, 2000’li yıllarda film tabanlı DSLR’lerin yerini almıştır. |
Tek lens refleks fotoğraf makinesi bir ayna ve prizma sistemi kullanır. |
SLR’ler, 2000’li yıllarda film tabanlı DSLR’lerin yerini almıştır bilgisinin aksine DSLR’ler SLR’lerin yerini alır. Doğru yanıt D seçeneğidir.
9.Soru
Bir şirketin, ürünün, hizmetin veya oluşumun karakterini yansıtmak üzere tasarlanan grafik sembole ne ad verilir?
İm |
İmge |
Logo |
Marka |
Amblem |
Amblem bir şirketin, ürünün, hizmetin veya oluşumun karakterini yansıtmak üzere tasarlanan grafik bir semboldür. Logo, bir kurumu yazınsal olarak tanımlar, yazı karakterlerini onun güçlü yönlerinin ve kültürünün göstergesi olacak şekilde stilize eder. Marka ise bir ürünü, hizmeti veya kurumu rakiplerinden ayrıştıran ve tanımlayan bir sembol, işarettir. İmge, Türk Dil Kurumuna göre; zihinde tasarlanan ve gerçekleştirilmesi özlenen şey, hayal, hülya’dır. İkinci bir anlam olarak imge; genel görünüş, izlenim ve imaj olarak da tanımlanabilmektedir. İm (işaret), algılanmış bir olayı dile getirir. Örneğin uzakta bir yerde duman görürsek orada bir ateş yanmakta olduğunu anlarız. Bu gibi doğal bağlantıları biz doğal bir işaret (im) olarak algılarız.
10.Soru
Jacques Mande Daguerre, pozlama süresini ortalama 1-2 saate indirerek ilk fotoğrafını çekmiş ve buluşunu kendi adıyla ‘‘Daguerreotype’’ olarak tescil ettirmiştir. Buna göre ilk Daguerre portre çalışmaları ne zaman başlamıştır?
1826 |
1828 |
1830 |
1840 |
1848 |
1837 yılında Jacques Mande Daguerre, pozlama süresini ortalama 1-2 saate indirerek ilk fotoğrafını çekmiş ve buluşunu kendi adıyla ‘‘Daguerreotype’’ olarak tescil ettirmiştir. İlk Daguerre portre çalışmalarına 1840’ta ABD’nin doğu sahillerinde açılan ticari atölyelerde başlanır.
11.Soru
Seçeneklerden hangisi sayısal fotoğraf makinesinin ışık duyarlılığını kontrol eden teknik terimdir?
SLR |
LCD |
ISO |
PROS |
ASA |
ISO
12.Soru
1840 yılında fotoğraf tarihinin ilk portre fotoğrafını çeken kişi aşağıdakilerden hangisidir ?
John William Draper |
Dorothy Catherine Draper |
Robert Cornelius |
Alphose Giroux |
Hippolyte Bayard |
John William Draper (1811-1882) 1840’da fotoğraf tarihin ilk portre fotoğrafını çekmiştir.
13.Soru
Fotoğraf makinelerinin görüntü oluşturabilmesi için ihtiyaç duyulan ışık miktarı aşağıdakilerden hangisiyle ifade edilmektedir?
Kadraj |
Beyaz dengesi |
Netlik |
Pozlama |
Keskinlik |
Fotoğraf makinelerinin görüntü oluşturabilmesi için ihtiyaç duyulan ışık miktarına pozlama denmektedir. Fotoğrafçılığın temelini oluşturan pozlama, diyafram ve enstantane gibi değerlerle beraber düşünülürse daha etkili sonuçlara ulaşmak mümkün olabilir. Günümüzde kullanılan makinelerde otomatik ışık ölçerlerle diyafram, enstantane ve ISO değerleri ölçülmektedir. Bu değerler isteğe bağlı olarak otomatik ve manuel olarak kullanılabilir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi fotoğraf makinesini oluşturan bölümlerden biri değildir?
Diyafram |
Objektif |
Vizör |
Deklanşör |
Obtüratör |
Fotoğraf makinesi; obtüratör, diyafram, vizör ve objektiften oluşur.
15.Soru
Fotoğrafta net görülen bölgeyi tanımlayan ifade hangisidir?
Pozlama (Exposure) |
Keskinlik |
Kadraj |
Alan derinliği |
Objektif |
Alan derinliği, odaklama yapılan noktanın önü ve arkasını da kapsayan, net görülen bölgedir. Doğru cevap D'dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi mimari yapıların dar mekanlarını fotoğraflarken kullanılması önerilen lenstir?
50mm f/1.4 lensler |
24x70 mm f2.8 lensler |
35mm altında geniş açı lensler |
85 mm f1.2 lensler |
Telefoto lensler |
Geniş açı veya balık gözüne yakın lensler darmekânlarda etkili sonuçlar almanızı sağlar. Aynı zamanda mimari yapıların bütünü üzerinde bir hiyerarşik abartı ve görkem sağlamanızı mümkün kılar. Doğru cevap C'dir.
17.Soru
İnsan, duyu organları ile çevresinden etkilenerek farklı uyarılar alır. Bu uyarıcıların algılanması ve aktif hâle gelmesi karmaşık bir sürecin sorucunda gerçekleşir. Bu duyu organlarından hangisi yaşamımızın en önemli, en etkin duyularından biridir?
İşitme |
Görme |
Tat alma |
Dokunma |
Koku alma |
Bu duyu organlarından görme duyusu yaşamımızın en önemli, en etkin duyularından biridir. Yaşamın gerçeklerini görerek yaşamayla ve görerek kurulan iletişimle hem etrafımızda yaşananları daha kolay anlayabiliriz hem de bu olaylara tepkimizi kolayca şekillendirerek kendimizi anlatabiliriz. Çevremizde yaşananları, olayları öncelikle görerek tanımlar ve anlamaya çalışır, sonra tepki veririz. Bu bakımdan görme duyusu insanın yaşamını biçimleyen en önemli duyusal araçlardan birisidir.
18.Soru
Sanatın, mutlak bir tanımını yapmak bu kavramın anlaşılması açısından olabilecek en güzel durum olabilir ancak bazı sanatçıların ve felsefecilerin, sanat ile ilgili düşüncelerine bakarsak sonsuza dek sanatın tek bir tanımının olmayacağını anlaşılmaktadır. Sanatın tanımı olarak, güzeli açıklayan sanata vurgu yaparak gerçekliğin taklit edilmesidir diyen felsefeci aşağıdaki hangi şıkta belirtilmiştir ?r
Kant |
Platon |
Aristoteles |
Hegel |
Goethe |
Aristoteles sanatın tanımı olarak; güzeli açıklayan sanata vurgu yaparak gerçekliğin taklit edilmesidir, demiştir. Dolayısıyla cevap C şıkkıdır.
19.Soru
Kör nokta ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Kör nokta, günlük yaşantımızda kolaylıkla fark edilemez. |
Bazı durumlarda kör noktayı algılayabiliriz. |
Ağ tabakada ışık duyargalarının bulunmadığı noktadır. |
Sinirlerin göz küresinden çıkış noktasında görsel alıcı hücreler yoktur. |
Genellikle kalıtımsal ve biyolojik bir problemdir. |
Görme sinirleri bir araya toplanarak göz küresini terk eder. Sinirlerin göz küresinden çıkış noktasında görsel alıcı hücreler yoktur. Bu nedenle, iki gözümüzde de bir kör nokta (blind spot) vardır. Günlük koşullar altında, göz sürekli ufak hareketler yaptığından, kör noktanın farkına varamayız. Fakat bazı koşullarda kör noktayı algılama olanağı vardır. Özetle ifade edilecek olunursa kör nokta, ağ tabakada ışık duyargalarının bulunmadığı noktadır. Biyolojik bir problem değildir. Doğru cevap E şıkkıdır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi el boyaması olmayan ilk renkli fotoğrafı üretmeyi başarmıştır?
Oskar Barnack |
Stephen Henry Horgen |
Roger Fenton |
James Clark Maxwell |
Hippolyte Bayard |
1861’de James Clark Maxwell, el boyaması olmayan ilk renkli fotoğrafı üretmeyi başarmıştı.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ