Görsel Estetik Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dünyanın ilk ticari olarak satılan fotoğraf makinesini tasarlayan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Thomas Wedgwood |
Alphose Giroux |
Louis Jacques Mande Daguerre |
John William Draper |
Eadweard Muybridge |
Alphose Giroux, Daguerre tarafından geliştirilen daguerreotype kameraları dünyanın ilk ticari olarak satılan fotoğraf makinesini tasarlamıştır.
2.Soru
Gözün hangi kısmında göz bebeğini küçültüp büyüterek ışığın azlık ve çokluğuna göre görme için gerekli ışık miktarını ayarlamaya yarayan kas iplikçikleri bulunur?
Jel |
İris |
Lens |
Retina |
Kornea |
İris’te göz bebeğini küçültüp büyüterek ışığın azlık ve çokluğuna göre görme için gerekli ışık miktarını ayarlamaya yarayan kas iplikçikleri bulunur.
3.Soru
ISO hızı değerlerinin ışığa göre kullanım koşullarından hangisi yanlış verilmiştir?
ISO 50: Akşam ve az ışığın olduğu yerler veya çok hızlı çekimlerin geçerli olduğu koşullar. |
ISO 100:Parlak güneş ışığı, gündüz kapalı hava veya stüdyo ışığı. |
ISO 200:Gün ışığı, kapalı hava veya stüdyo ışığı. |
ISO 400:Dış mekân için, gün ışığı veya kapalı hava. İç mekân için, gün ışığı ve aydınlatma. |
ISO 800:Dış mekân için, çok kapalı hava veya hızlı çekimlerin geçerli olduğu koşullar. İç Mekân, hafif aydınlatma. |
ISO 50: Veya aşağısı, parlak güneş ışığı veya stüdyo ışığı.
ISO 100:Parlak güneş ışığı, gündüz kapalı hava veya stüdyo ışığı.
ISO 200:Gün ışığı, kapalı hava veya stüdyo ışığı.
ISO 400:Dış mekân için, gün ışığı veya kapalı hava. İç mekân için, gün ışığı ve aydınlatma.
ISO 800:Dış mekân için, çok kapalı hava veya hızlı çekimlerin geçerli olduğu koşullar. İç Mekân, hafif aydınlatma.
ISO 1600:Akşam ve az ışığın olduğu yerler veya çok hızlı çekimlerin geçerli olduğu koşullar.
4.Soru
Hiyeroglif ve benzeri yazı sistemlerinde bir kavramın karşılığı olarak kullanılan resimsel öge olarak tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Piktogram |
Uyarı |
İkaz |
Tabela |
Resim |
Temel iletişim ögelerinden piktogram, hiyeroglif ve benzeri yazı sistemlerinde bir kavramın karşılığı olarak kullanılan resimsel öge olarak tanımlanır. Günümüzde en iyi örnek trafik işaretleridir. Doğru cevap A'dır.
5.Soru
Hepimizin beğenisine hitap edecek, ortak estetik duyu (sensus communis aestheticus), yaratacak biçimde kompozisyonlar oluşturulabilir mi sorusu, modern çağların söylemleri içinde karşımıza çıkmaktadır. hangi filozof'a göre bu “ortak estetik duyu” bütün insanlarda vardır; beğeni yargılarının genel geçerliği herkesin ortak olduğu bu duyuya dayanır ?
Hegel |
Kant |
Rousseau |
Hume |
Kierkegaard |
Hepimizin beğenisine hitap edecek, ortak estetik duyu (sensus communis aestheticus), yaratacak biçimde kompozisyonlar oluşturulabilir mi sorusu, modern çağların söylemleri içinde karşımıza çıkmaktadır. Kant’a göre bu “ortak estetik duyu” bütün insanlarda vardır; beğeni yargılarının genel geçerliği herkesin ortak olduğu bu duyuya dayanır. Dolayısıyla cevap B şıkkıdır.
6.Soru
Maddelerden hangileri bir işin sanat olması veya bir nesnenin sanat eseri olabilmesi için gerekli koşullardandır?
I. Sanat, insan üretimidir, sanat eserini insan yaratır. Ne doğada ne de hayvanların yaptıkları işlerde (güzellik olsa bile) sanat olamaz.
II. Sanat eseri kalıcılık özelliği taşır.
III. Sanat bir biçim yaratır, kendini biçim (form) ile ifade eder. Biçim yoksa orada sanat da yoktur. Sanat ağırlıklı biçimlere dönüştürülebilen duygu ve düşünceler, karşımıza bazen bir tablo, bazen bir beste, bazen de bir fotoğraf veya sinema filmi olarak çıkabilir.
IV. Sanat bir eğlenme, oyalanma aracı ve bir lükstür.
V. Sanatın doğuşunda, kaynağında ve kökeninde oyunun bir yeri olduğu ileri sürülür. Ancak sanat, sonunda denge ve tutarlılık içinde bir evrensel bildiri taşır.
I, IV |
III, IV, V |
I, II, III, V |
I, II, III, IV |
I, II, III, IV, V |
Bir işin sanat olması veya bir nesnenin sanat eseri olabilmesi için hangi koşulların gerekli olduğunu belirlemeye çalışalım:
- Sanat, insan üretimidir, sanat eserini insan yaratır. Ne doğada ne de hayvanların yaptıkları işlerde (güzellik olsa bile) sanat olamaz. Zekâ düzeyi ne olursa olsun hayvanlar sanat yapamazlar.
- Sanat eseri kalıcılık özelliği taşır. Rastlantılar ve günlük kullanıma dönük nesnelerde çoğu zaman bu özellik yoktur.
- Sanat bir biçim yaratır, kendini biçim (form) ile ifade eder. Biçim yoksa orada sanat da yoktur. Sanat ağırlıklı biçimlere dönüştürülebilen duygu ve düşünceler, karşımıza bazen bir tablo, bazen bir beste, bazen de bir fotoğraf veya sinema filmi olarak çıkabilir.
- Sanat bir eğlenme, oyalanma aracı veya bir lüks değildir. Gerçi sanatın doğuşunda, kaynağında ve kökeninde oyunun bir yeri olduğu ileri sürülür. Ancak sanat, sonunda denge ve tutarlılık içinde bir evrensel bildiri taşır. Diğer bir deyişle, felsefi bir öz taşımayan sanat eseri bulmak güçtür. Yerine göre, çoğumuzun oldukça basit gördüğü bir natürmort bile, doğa’nın dinamik ve canlı çağrışımlarını dile getirir. O hâlde, belirli bir konu ve içerik taşımayan güzellik sanat sayılmaz. En genel çizgileriyle, bir sanat tanımı vermek gerekirse: “Sanat, belirli bir düşünme şekliyle duyguları harekete geçirmek ve ilgili sanat disiplininin araçlarıyla özgün ve yeni anlatımlarda bulunmak, yaşama ilişkin yeni şeyler önermek, sanatçı ve izleyici açısından ise estetik haz oluşturmaktır”.
7.Soru
Fotoğraf çekim tekniklerinde estetik yaratıcılık kapsamında hareketi dondurmanın yolu aşağıdakilerden hangisinden geçmektedir?
Çekim aralığı |
Yüksek enstantane hızı |
Diyafram |
Parlaklık histogramı |
Nesneye düşen sert ışık |
8.Soru
Yukarıdan bakıldığında yuvarlak, yandan bakıldığında ince uzun bir çizgi şeklinde görülen yassı bir cismin, nereden bakılırsa bakılsın daima bir tabak olarak algılanması aşağıdakilerden hangisi ile açıklanır?
Bütünleştirme ilkesi |
İç algı |
Dış algı |
Yanılsama |
İmgesellik |
Algılamada bütünün algılanması parçaların algılanmasından önce gelir. Algılama, ‘bütüncül ruhbilim öğretisi’ açısından bir bütünleşme, düzenleme, tamamlama işlevidir. Nesnelerin durumu, konumu, uzaklığı ve insanların bunlara bakış açısı değişse bile, bütünleştirme çevrenin değişmez biçimde algılanmasını sağlar. Böylece yukarıdan bakılınca çember, yandan bakılınca da dikdörtgen olarak görülen bir su bardağı, nereden bakılırsa bakılsın daima bardak olarak algılanır. Bütünleştirme ilkelerinden uzaklaştıkça algı bozulur. Doğru yanıt A’dır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Plotinus felsefesine ait kavramlardan biri değildir?
Bir |
Nous (akıl-zekâ) |
Ruh (Evren ve Dünya Ruhu) |
Mimesis (Taklit, yansıtma) |
Madde |
Plotinus felsefesi Bir, Nous (akıl-zekâ), Ruh (Evren ve Dünya Ruhu), Madde biçiminde sıralanır. Memesis bunlardan biri değildir. Doğru yanıt D'dir.
10.Soru
Seçeneklerden hangisi Kamera Obscura üzerine çalışma yapmamıştır?
Mo Ti |
İbn Al-Haytam |
Leonardo da Vinci |
Jackson Pollock |
Paolo Toscanelli |
Jackson Pollock
11.Soru
Fotoğraf çektiğiniz zaman makinemizin perdesi açılarak gerek gördüğümüz kadar ışığı içeri alır ve kapanır. Bu gerek gördüğünüz kadar açılma-kapanma
süresi aşağıdaki kavramlardan hangisi ile ifade edilir?
ISO Hızı |
Enstanane Hızı |
Deklanşör Hızı |
Perde Hızı |
Otomatik Odaklanma Hızı |
Fotoğraf çektiğiniz zaman makinemizin perdesi açılarak gerek gördüğümüz kadar ışığı içeri alır ve kapanır. Bu gerek gördüğünüz kadar açılma-kapanma süresine enstantane hızı denilir. Doğru seçenek B'dir.
12.Soru
Görsel iletişim bağlamında semboller/piktogramların hayatı en çok kolaylaştırdığı alan aşağıdakilerden hangisidir?
Bilim ve endüstriyel tasarım alanlarında |
Okullarda, eğitim sistemi içinde |
Ev yaşantımızda |
Sadece teknoloji kullanımında |
Havaalanı, sinema, trafik gibi kamusal alanlarda |
Havaalanı, sinema, trafik gibi kamusal alanlarda
13.Soru
Henry Fox Talbot’un Kalotip baskı tekniğinin Dagerotip baskı tekniğinden üstünlüğü aşağıdakilerden hangisidir?
Işığa daha duyarlı olması |
Sayısız çoğaltılabilmesi |
Düz olması |
Daha net görüntü vermesi |
Görüntünün daha kısa sürede kaydedilmesi |
Doğru cevap B'dir. Sayısız çoğaltılabilmesidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi iyi bir pan tekniği için yapılması gerekenlerden değildir?
1/15, 1/60 enstantene hızları ayarlamak. |
Hareketli nesnenin yoluna paralel olacak şekilde yerleşmek. |
Döner başlıklı tripod kullanmak. |
Çekim tamamlandıktan sonra kamerayı sabit tutmak. |
İzlemeyi makineden yapmak. |
İyi bir pan tekniği için deklanşörü serbest bıraktığınızda, çekim tamamlandıktan sonra konuyla birlikte harekete kaydırma yapmaya devam edin.
15.Soru
Sanatın doğuşunun asıl nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Doğayı anlama ve anlatma kaygısı |
Estetik haz yaratma isteği |
İnsanoğlunun varoluş kaygısı |
Ölümsüzlüğe ulaşma isteği |
Para ve ün kazanma isteği |
Doğayı anlama ve anlatma kaygısı sanatın doğuşunun asıl nedenidir.
16.Soru
At yarışlarını birden çok kamerayla, birden çok açıdan fotoğrafladı ve atı hareket ettirmek için bu görüntüleri birleştiren fotoğrafçı aşağıdakilerden hangisidir?
William Henry Fox Talbot |
Nicéphore Niépce |
Thomas Wedgwood |
Louis Jacques Mande Daguerre |
Eadweard Muybridge |
Eadweard Muybridge (1830-1907) birçok fotoğraf ekipmanıyla yaptığı hareket çalışmalarıyla tanınan İngiliz doğumlu bir fotoğrafçı. Muybridge, at yarışlarını birden çok kamerayla birden çok açıdan fotoğrafladı ve atı hareket ettirmek için bu görüntüleri birleştirdi.
17.Soru
Portre fotoğraflarında yazılım desteğiyle yaratıcı denemeler yapmak ve fotoğrafları işleyebilmek için aşağıdaki çekim dosya modlarından hangisi önerilir?
GIF |
TIFF |
RAW+BMP |
RAW+JPG |
PNG |
Portre fotoğraflarınızda çekim dosya modu olarak RAW+JPG önerilir. Bu sayede fotoğraflarınız üzerinde yazılım desteğiyle oldukça yaratıcı denemeler yapabilir, fotoğraflarınızı işleyebilirsiniz. Doğru seçenek D'dir.
18.Soru
Mevcut nesnel gerçekliğin fiziksel değerlerle ya da ölçümlerle örtüşmeyen, farklı algılanan durumlarına ne denir?
Algı değişmezliği |
Algıda seçicilik |
Algı yanılsaması |
Çoklu algı |
Nesnel algısallık |
Algıladığımız an ya da durum ile gerçek durum arasındaki farklılıklara, değişkenliklere algı yanılsaması denir. Bu durum bir çeşit optik illüzyon olarak da bilinir. Mevcut nesnel gerçekliğin fiziksel değerlerle ya da ölçümlerle örtüşmeyen, farklı algılanan durumlarıdır. Doğru cevap C'dir.
19.Soru
Kameranızda çekim yaparken kameranızın dahili ölçer tarafından seçilen pozlama değerlerini ayarlamanızı sağlayan özellik aşağıdakilerden hangisidir ?
Diyafram |
Diyafram öncelikli mod |
ISO (duyarlılık) hızı |
Enstantane hızı |
Poz telafisi |
Kameranızda çekim yaparken kameranızın dahili ölçer tarafından seçilen pozlama değerlerini ayarlamanızı sağlayan özellik poz telafisidir.
20.Soru
İnsan yaşadığı sürece bulunduğu ortamlarda iletişim ve etkileşim sürecinde biyolojik tepkiler veren bir organizmadır. Görsel iletişimin gerçekleşmesinde etken olan görme ve bakmaya ilişkin aşağıdakilerden hangileri doğrudur?
I. Bakmak irademiz dışında istemsizce gerçekleşen bir durumdur.
II. Görme eylemi sadece gözün işleyişiyle alakalıdır.
III. Görmekte bilinç vardır.
IV. Bakmak, seçme eylemi/becerisi neticesinde ortaya çıkan bir görme olayıdır.
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
I, III ve IV |
Hepsi |
Görme eylemini sadece gözün işleyişiyle açıklamak yeterli değildir. Bu nedenle görmeyi gerektiren, görmeyi tetikleyen ya da etkileyen birçok biyolojik, fizyolojik ve psikolojik faktör vardır. Doğru cevap D' dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ