Görsel Estetik Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tek ışık kaynağı kullanılarak konunun üzerinde oluşturulmak istenen denetimlerden biri değildir?
Konunun üzerine gelen ışığın açısı yönlendirilebilir. |
Konu ve ışık kaynağı arasındaki mesafe ayarlanabilir. |
Işık şiddeti ayarlanabilir. |
Işığın filtreler yardımıyla renk ve kelvin derecesi değiştirilebilir. |
Konu ve ışık kaynağı arasındaki yön değiştirilemez. |
Tek ışık kaynağı kullanarak çekimi yapılacak olan konunun üzerinde oluşan etki, altı farklı şekilde denetlenebilir. Bunlar:
- Konunun üzerine gelen ışığın açısı yönlendirilebilir.
- Konu ve ışık kaynağı arasındaki mesafe ayarlanabilir.
- Konu ve ışık kaynağı arasındaki yön değiştirilebilir.
- Işık şiddeti ayarlanabilir.
- Konu üzerine gelen ışığın yumuşatılarak yayılması denetlenebilir.
- Işığın filtreler yardımıyla renk ve kelvin derecesi
değiştirilebilir.
Doğru cevap E'dir.
2.Soru
1826-27’de çekilmiş olan Pencereden Görünüm, Le Gras fotoğrafının hangi mucit çekmiştir?
1826-27’de çekilmiş olan Pencereden Görünüm, Le Gras fotoğrafının hangi mucit çekmiştir?
Niépce |
Schulze |
Wedgwood |
Daguerre |
Ibn Al-Haytam |
Fotoğrafın tarihsel bulunuş ve gelişim süreci içinde öne çıkan isim Fransız Joseph Nicéphore Niépce’dir. Niépce ışık yardımı ile görüntü elde eden ilk kişidir. Fotoğrafın tarihsel geli- şimi Fransız mucit Nicéphore Niépce (1765-1833) tarafından 1826-27’de çekilmiş olan Pencereden Görünüm, Le Gras en eski fotoğraftır.
3.Soru
Doğada birçok canlı ve cansız varlıkların yapılarında görülen ve onların parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllardır sanat ve diğer bilim alanlarında kullanılagelen, uyum açısından en etkileyici boyutları verdiği düşünülen geometrik ve sayısal ölçü bağlantısı nedir?
Pisagor Teoremi |
Fibonacci Değeri |
Altın Oran |
Euclid Elementleri |
Mükemmel Değer |
“Altın oran” doğada birçok canlı ve cansız varlıkların yapılarında görülen ve onların parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllardır sanat ve diğer bilim alanlarında kullanılagelen, uyum açısından en etkileyici boyutları verdiği düşünülen geometrik ve sayısal bir ölçü bağlantısıdır. Antikite’den beri kompozisyon kurgulamalarında kullanılagelmektedir. MÖ 300’lü yıllarda bile eski Yunan ve Mısır uygarlıklarında kullanılan ancak milattan sonra 1201 yılında Fibonacci’nin yazmış olduğu bir kitapla ünlenen ve yayılan bir sayı dizisidir. Fibonacci Sayıları: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144 diye uzar gider. Dizide de görüldüğü gibi, birden sonraki herhangi bir sayıyı ele aldığımızda o sayının sol tarafındaki iki sayının toplamı olduğu anlaşılmaktadır. Yine bu sayı dizisinin önemli bir özelliği de dizideki 13. sıradaki sonraki sayıdan sonra yer alan bütün sayılar kendinden önceki sayıya böldüğünüzde ortaya çıkan rakam 1,618 dir. İşte bu sayı “altın oran” olarak adlandırılır. Kompozisyon türleri konusunda önemi daha detaylı ele alınacaktır.
4.Soru
Seçeneklerden hangisi zamanı diğer kaynaklardan (para, insan gücü, ham madde vb.) ayıran özelliklerden biri değildir?
Geri getirilebilmesi |
İkame edilememesi |
Yenilenememesi |
Depolanamaması |
Sonrasında tüketilememesi |
- Zaman bir ham madde gibi gerektiğinde kullanılmak üzere depolanamaz yani zamanın ileride gereksinim duyulduğunda kullanılmak üzere depolanması olanaksızdır.
- Zaman ancak içinde bulunulan an tüketilebilir. Zaman gerektiğinde başkaları tarafından kullanılmak üzere devredilemez. Birinin zamanını başka biri onun adına kullanamaz. Zaman sadece kişinin kendisine bağlıdır.
- Zaman ikame edilemez. Zamanın ne diğer bir malzemeyle ne de daha ucuz bir zamanla ikâme edilmesi mümkün değildir.
- Zaman yenilenemez. Bir örgüt ürettiği mal, hizmet ve düşüncenin bir kısmını, tekrar kendisi için girdi olarak kullanır ancak kullanılan zamanın ne doğal yolla ne de üretim yoluyla yerine konulması, yeniden üretilmesi mümkün değildir.
- Zaman para gibi borç alınıp verilemez ancak bir işi para karşılığında başkasına yaptırmak da bir bakıma zamanın satın almak demektir.
Doğru cevap A'dır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde zamanı diğer kaynaklardan ayıran özellik doğru olarak verilmiştir?
Depolanabilir |
Devredilebilir |
İkame edilemez |
Yenilenebilir |
Borç alınabilir |
Zaman ikame edilemez. Zamanın ne diğer bir malzemeyle ne de daha ucuz bir zamanla ikâme edilmesi mümkün değildir. Doğru cevap C'dir.
6.Soru
"Sanat ortamında kullanılan bir kompozisyon yöntemidir. Fotoğraftaki kullanımında yapılması gereken, kadrajı 9 eşit dikdörtgene bölerek ilgi noktasını ortada yer alan dört kesişim noktasından birine yakın yerleştirmektir." aşağıdaki çerçeveleme yöntemlerinden hangisine aittir?
Altın Oran |
Baş Boşluğu |
Hareket Boşluğu |
Bakış Boşluğu |
Stotyboard |
Altın oran: Sanat ortamında kullanılan bir kompozisyon yöntemidir. Fotoğraftaki kullanımında yapılması gereken, kadrajı 9 eşit dikdörtgene bölerek ilgi noktasını ortada yer alan dört kesişim noktasından birine yakın yerleştirmektir. 1/3 kuralı olarak bilinen bu prensip düzgün görüntüler oluşturulmasını mümkün kılar. Genel itibariyle bu kurala uygun kadrajlar göze çok daha iyi görünür. Doğru yanıt A'dır.
7.Soru
Hareketsiz, sakin bir yapıya sahiptir. Bu özelliği ile göz hareketini kontrol ederek onu bakması gereken alana doğru yönlendirir, dikkati toplar, odaklar.
Yukarıda özellikleri verilen öğe kompozisyonun temel tasarım öğelerinden hangisidir?
Hareketsiz, sakin bir yapıya sahiptir. Bu özelliği ile göz hareketini kontrol ederek onu bakması gereken alana doğru yönlendirir, dikkati toplar, odaklar.
Yukarıda özellikleri verilen öğe kompozisyonun temel tasarım öğelerinden hangisidir?
Çizgi |
Doku |
Nokta |
Renk |
Oran |
Hareketsiz, sakin bir yapıya sahiptir. Bu özelliği ile göz hareketini kontrol ederek onu bakması gereken alana doğru yönlendirir, dikkati toplar, odaklar.
Yukarıda özellikleri verilen öğe kompozisyonun temel öğelerinden nokta'dır. Doğru cevap "c"dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi altın oranın özelliklerinden değildir?
MÖ 300’lü yıllarda eski Yunan ve Mısır uygarlıklarında da kullanılmıştır. |
Fibonacci’nin yazmış olduğu bir kitapla ünlenen ve yayılan bir sayı dizisidir. |
Sayıları 0, 1, 1, 2, 3, 5, 10, 13, 21, 34, 55, 89, 144 diye uzar gider. |
Hem matematiksel olarak hem de doğada kendine geniş bir yer bulmuştur. |
1/3 kuralı uygulanıp asimetrik olarak yerleştirilen figürlerle altın kesim kompozisyon yapılabilir. |
“Altın oran” doğada birçok canlı ve cansız varlıkların yapılarında görülen ve onların parçaları arasında gözlemlenen, yüzyıllardır sanat ve diğer bilim alanlarında kullanılagelen, uyum açısından en etkileyici boyutları verdiği düşünülen geometrik ve sayısal bir ölçü bağlantısıdır. MÖ 300’lü yıllarda bile eski Yunan ve Mısır uygarlıklarında kullanılan ancak milattan sonra 1201 yılında Fibonacci’nin yazmış olduğu bir kitapla ünlenen ve yayılan bir sayı dizisidir. Kompozisyonda altın kesimin en basiti, kullanılan yüzeyi enine ve boyuna üçe bölmektir.1/3 kuralı olarak da bilinen bu üç parçaya bölmede, ikisini bir tarafa diğerini öbür tarafa aldığımız zaman altın kesime uygun parçalama yapmış oluruz ama simetrik değildir. Fibonacci Sayıları: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144 diye uzar gider. Dizide de görüldüğü gibi, birden sonraki herhangi bir sayıyı ele aldığımızda o sayının sol tarafındaki iki sayının toplamı olduğu anlaşılmaktadır. C seçeneğindeki dizide 5’ten sonra gelen sayının 10 değil, 3 ve 5’in toplamı olan 8 olması gerekir. Doğru yanıt C’dir.
9.Soru
Zamanın nesnel dünyadan kazanılmış bir şey olmadığını ancak insanın nesnel dünyayı algılamasının temel şartı olduğunu söyleyen düşünür kimdir?
Kant |
Bergson |
Platon |
Descartes |
Arisitoteles |
Kant, zamanın nesnel dünyadan kazanılmış bir şey olmadığını ancak insanın nesnel dünyayı algılamasının temel şartı olduğunu dile getirir. Kant’a göre zaman öznel ve idealdir
10.Soru
1. Düşünsel bir yanının olması
2. İkna etme gücünün olması
3. Tarihe tanıklık etmesi
4. Anlık olması
5. Yazıyla desteklemesi
Yukarıda verilen özellikler hangi fotoğraf çekim türüne aittir?
Stüdyo Fotoğrafçılığı |
Reklam Fotoğrafçılığı |
Sokak Fotoğrafçılığı |
Haber Fotoğrafçılığı |
Belgesel Fotoğrafçılık |
Haber fotoğraflarının bazı temel özelliklerini şu şekilde belirtebiliriz: 1. Düşünsel bir yanının olması 2. İkna etme gücünün olması 3. Tarihe tanıklık etmesi 4. Anlık olması 5. Yazıyla desteklemesi
11.Soru
İnsan gözünün duyarlılık bölgesinde yer alan 400-700 nanometre arasında değişen doğal veya yapay kaynaklı ışımaya ne ad verilir?
Renk |
Işık |
Yansıma |
Ses |
Görüntü |
Işık, insan gözünün duyarlılık bölgesinde yer alan 400-780 nanometre(nm.) arasında değişen doğal veya yapay kaynaklı ışımaya verilen addır. Doğru cevap B'dir.
12.Soru
Çekilen filmi veya görüntüyü bir sanat eseri haline getiren esas unsur aşağıdakilerden hangisidir?
Kamera |
Görüntü |
Kurgu |
Açı |
Çerçevelendirme |
Doğru cevap kurgu, C şıkkıdır.
13.Soru
Günümüz yaşam biçimine ve postmodern dünya görüşüne uygun düşen, hiçbir kural kabul etmeyen, tanımayan, uymayan kompozisyonların tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
Günümüz yaşam biçimine ve postmodern dünya görüşüne uygun düşen, hiçbir kural kabul etmeyen, tanımayan, uymayan kompozisyonların tanımı aşağıdakilerden hangisidir?
Simetrik kompozisyon |
Açık kompozisyon |
Serbest kompozisyon |
Üçgen kompozisyon |
Spiral Kompozisyon |
Serbest kompozisyon ise günümüz yaşam biçimine ve postmodern dünya görüşüne uygun düşen, hiçbir kural kabul etmeyen, tanımayan, uymayan kompozisyonların tanımıdır.
14.Soru
Günümüz yaşam biçimine ve postmodern dünya görüşüne uygun düşen, hiç bir kural kabul etmeyen, tanımayan, uymayan kompozisyon türü aşağıdakilerden hangisidir?
Günümüz yaşam biçimine ve postmodern dünya görüşüne uygun düşen, hiç bir kural kabul etmeyen, tanımayan, uymayan kompozisyon türü aşağıdakilerden hangisidir?
Kapalı kompozisyon |
Açık kompozisyon |
Serbest kompozisyon |
Simetrik kompozisyon |
Asimetrik kompozisyon |
Günümüz yaşam biçimine ve postmodern dünya görüşüne uygun düşen, hiç bir kural kabul etmeyen, tanımayan, uymayan kompozisyon türü serbest kompozisyondur. Doğru cevap "c"dir.
15.Soru
Günün onaylanmış ve geçerli sanat anlayışlarını yadsıyan deneyci deneyci sanatçıları ve onların yapıtlarını niteleyen sanat türü aşağıdaki hangi şıkta belirtilmiştir ?
Fonetik sanat |
Avangard sanat |
Postmodernizm |
Güncel sanat |
Modern sanat |
Avangard sanat günün onaylanmış ve geçerli sanat anlayışlarını yadsıyan deneyci deneyci sanatçıları ve onların yapıtlarını niteler. Dolayısıyla cevap B şıkkıdır.
16.Soru
Çekime konu olan objelerin en etkili görülecek açıdan, derinliği olan görüntülerinin
oluşturulmasına ne denir?
Alttan bakış |
Öznel görüş açısı |
Nesnel görüş açısı |
Konunun büyüklüğü |
Konu açısı |
Konu açışı: Çekime konu olan objelerin en etkili görülecek açıdan, derinliği olan görüntülerinin oluşturulması amaçlanır.
17.Soru
Kişinin veya kişilerin bütün vücudu ile göründüğü, genel bilgi vermek, kişiyi tanıtmak için kullanılan çekim ölçeği hangisidir?
Uzak çekim |
Genel çekim |
Boy çekim |
Diz çekim |
Bel çekim |
Doğru cevap C'dir. Bu çekim ölçeği boy çekimidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kompozisyonu oluşturmadaki ilkelerden birisi değildir?
Tekrar |
Renk |
Zıtlık |
Egemenlik |
Denge ve Birlik |
Bauhaus öğretilerine göre temel tasarım ilkelerini tekrar, zıtlık ve egemenlik adı altında üç ana başlık da toplayabiliriz. Bunlara ek olarak denge ve birlikte bu ilkelerdendir. Doğru cevap B'dir.
19.Soru
Bir tasarıya ya da kompozisyona yerleştirilmesi, görsel pozisyonu üç boyutlu algı sürecine yaklaştırıp, derinlik yaratır, nesneler arasındaki uzaklık ve yakınlık ilişkisini kurulmasına yardımcı olan ve doğal olarak ön-arka ilişkisi yaratan eksen aşağıdakilerden hangisidir?
F Ekseni |
X Ekseni |
V Ekseni |
Y Ekseni |
Z Ekseni |
“Z’’ ekseni bir dik açının ortasından çizilen 45 derecelik eksenini oluşturur. Bir tasarıya ya da kompozisyona Z ekseninin yerleştirilmesi, görsel pozisyonu üç boyutlu algı sürecine yaklaştırır, derinlik yaratır, nesneler arasındaki uzaklık ve yakınlık ilişkisini kurulmasına yardımcı olur ve doğal olarak ön-arka ilişkisi yaratır. Önemli bir kompozisyon türüdür.
20.Soru
“Camera lucida, 1806 yılında …… ……… tarafından bulunan ve ressamların manzara sahnesini hatasız bir şekilde resmetmesine yardımcı olan optik bir aygıttır.”
Yukarıda boş bırakılan yerde bahsedilen kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Elizabeth Fulhame |
Thomas Wedgwood |
Carl Wilhelm Scheele |
Joseph Nicéphore Niépce |
Thomas Wollaston |
Camera lucida, 1806 yılında Thomas Wollaston tarafından bulunan ve ressamların manzara sahnesini hatasız bir şekilde resmetmesine yardımcı olan optik bir aygıttır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ