Görsel Estetik Final 20. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi en yaygın kullanımı 1839-1850 yılları arasında olan ve en çok Amerika’da gelişen Daguerre’nin önemli sorunlarından biri değildir?
Poz süresinin kısa olması |
Tek kopya olması |
Renk ve ton aralığının olmaması |
Metal levhadan oluştuğundan dolayı ağır oluşu ve levhanın çizilir olması |
Oksitlenmeden etkilenmesi |
Daguerre’nin en yaygın dönemi 1839-1850 arasını kapsar ve Daguerre en çok Amerika’da gelişir. En önemli sorunları; poz süresinin uzun olması, tek kopya olması, renk ve ton aralığının olmaması, metal levhadan oluştuğundan ağır oluşu, oksitlenmeden etkilenmesi ayrıca metal levhanın çizilir olması biçiminde sıralandırılır.
2.Soru
I. Serbest
II. Spiral
III. Daire
IV. Z ekseni
V. Altın oran
Yukarıdakilerden hangisi asimetrik kompozisyon türevlerindendir?
II-V |
I-IV |
IV-V |
II-III |
I-III |
Bir fotoğraf çekiminde gökyüzü 8 yeryüzü 5 birim olarak planlanırsa (tıpkı Romantizim akımına bağlı resimlerde, insanoğlunun zayıf/cılız bir varlık buna karşın doğanın çok güçlü olduğunun vurgulanması için) yapılan bu kompozisyon türüne açık/asimetrik kompozisyon, yararlanılan ilkeye ise altın kesim oranı denir.Bir tasarıya ya da kompozisyona Z ekseninin yerleştirilmesi, görsel pozisyonu üç boyutlu algı sürecine yaklaştırır, derinlik yaratır, nesneler arasındaki uzaklık ve yakınlık ilişkisini kurulmasına yardımcı olur ve doğal olarak ön-arka ilişkisi yaratır. Üçgen, spiral, daire, dörtgen, elips, kompozisyon türleri, simetrik kompozisyonunun türevleridir. Doğru cevap C şıkkıdır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tek ışık kaynağı kullanarak çekimi yapılacak olan konunun üzerinde oluşan etkinin denetlenme şekillerinden biri değildir?
Konunun üzerine gelen ışığın açısı yönlendirilebilir. |
Güneşli bir gün tercih edilmelidir. |
Konu ve ışık kaynağı arasındaki mesafe ayarlanabilir. |
Konu ve ışık kaynağı arasındaki yön değiştirilebilir. |
Işık şiddeti ayarlanabilir. |
Tek ışık kaynağı kullanarak çekimi yapılacak olan konunun üzerinde oluşan etki, altı farklı şekilde denetlenebilir. Bunlar:
- Konunun üzerine gelen ışığın açısı yönlendirilebilir.
- Konu ve ışık kaynağı arasındaki mesafe ayarlanabilir.
- Konu ve ışık kaynağı arasındaki yön değiştirilebilir.
- Işık şiddeti ayarlanabilir.
- Konu üzerine gelen ışığın yumuşatılarak yayılması denetlenebilir.
- Işığın filtreler yardımıyla renk ve kelvin derecesi değiştirilebilir.
4.Soru
Daha çok kamusal alanlarda kullanılan ve genellikle evrensel karakterler taşıyıp yaşantımızda bazı kavramları basit sembollerle temsil eden aşağıdaki gibi işaretler, yönlendiriciler, bildirimler ve uyarılara ne ad verilir?
Amblem |
Logo |
Marka |
İmge |
Piktogram |
Piktogramlar, yaşantımızda bazı kavramları basit sembollerle temsil eden işaretler, yönlendiriciler, bildirimler ve uyarılar olup son derece önemlidirler. Bunların birçoğu evrensel karakterler taşır. Akılda kalıcı olması, kolay öğrenilip algılanması ve anlamlandırılabilmesi açısından yaşantımızı pratikleştirip kolaylaştırır. Daha çok kamusal alanlarda kullanılır. Örneğin trafikte, hava alanlarında, tehlikeli alanlarda, büyük marketlerde (AVM), ulaşım araçlarında ve eğitim kurumlarında sıkça görebiliriz. Doğru yanıt E’dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi stüdyo dışı, dekor amaçlı kullanılan yapay ışık kaynaklarındandır?
Mum |
Güneş |
Ay |
Şimsek |
Projektör |
Çekimler sırasında aydınlatma amaçlı kullanılan ışık kaynakları dışında, dekor ya da senaryodan kaynaklı kullanılan bazı ışık kaynakları da bulunmaktadır. Bu amaçla kullanılan yapay ışık kaynakları da şu şekilde sıralanabilir; mum, gaz lambası ve gemici feneri, şömine ateşi, kamp ateşi, akkor flamanlı lambalar, floresan lambalar, sokak lambaları, el feneri, kask feneri, akvaryum, araba farı, sinema veya projeksiyon perdesi, televizyon veya monitör, kaynak makinesi, gün ışığı projektörü, strop ışık, ayna ve reflektördür. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Işık şiddeti ve renk ısısının görüntü almaya çok uygun olduğu doğal ışık kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Güneş ışığı |
Ay ışığı |
Şimşek ışığı |
Ateş ışığı |
Projektör |
Güneş ışığı, çekimlerde en çok kullanılan doğal ışık kaynağıdır. Çünkü ışık şiddeti ve renk ısısı görüntü almaya çok uygundur. Doğru yanıt A'dır.
7.Soru
Bireylerin, zihinlerinde bir şey değişmediğinde ya da herhangi bir değişimi fark etmediklerinde zamanın da geçmediğini düşünen filozof kimdir?
Platon |
Isaac Newton |
Henri Bergson |
Sokrates |
Aristoteles |
Aristoteles, harekete bağlı bir zaman tanımı yapmıştır. Ona göre zaman, önce ve sonraya göre devinimin/hareketin sayısıdır. Bireylerin, zihinlerinde bir şey değişmediğinde ya da herhangi bir değişimi fark etmediklerinde zamanın da geçmediğini düşünmektedir.
8.Soru
Kişiler ve nesnelerin kamera karşısında dağınık bir şekilde yerleştirilmesiyle aşağıdakilerden hangi görsel etkinin artırılması sağlanmıştır?
Derinlik |
Birlik |
Denge |
Ölçü |
Ton |
Kişiler ve nesnelerin kamera karşısında dağınık bir şekilde derinlemesine yerleştirilmesi derinlik hissini artırabilir. Doğru yanıt A'dır.
9.Soru
Aşağıdaki dallardan hangisi "güzellik" konusunu incelememiştir?
Sanat felsefesi |
Arkeoloji |
Sanat tarihi |
Astronomi |
Estetik disiplinleri |
Sanatın en temel sorunlarından olan “güzellik” konusunu, sanat felsefesi veya estetik disiplinleri incelerken tarihsel süreç içerisinde insanların yaptığı eserler veya kullanım nesnelerini, arkeoloji ve sanat tarihi dalları inceliyor. Sanat psikolojisi ise sanatçı ve izleyicinin sanat eseri ile olan ilişkisini incelerken sanat sosyolojisi de toplumun sanatla olan etkileşimini araştırmaktadır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sinemanın tarihsel süreçte ilk kez zamanı ilk elden dondurma ve istenilen sıklıkta ve biçimde yeniden yansıtma olanağı tanıdığını belirtmiştir?
Tarkovski |
Zenon |
Bell |
Kumar |
Castells |
Tarkovski (1992: 71) yalnızca teknik bir olay ya da görünür dünyanın yansıtılması olmanın yanı sıra estetiğin yeni bir ilkesi olarak doğan sinema sanatının, tarihsel süreçte ilk kez zamanı ilk elden dondurma ve istenilen sıklıkta ve biçimde yeniden yansıtma olanağı tanıdığını belirtir. Bu sayede kaydedilmiş zamanın uzun süre metal kutularda saklanabilmesi mümkün olmuştur.
11.Soru
I- Horozların belli bir saatte ötmesi
II- Trenle Ankara’dan Eskişehir’e 1.5 saatte gelinmesi
III-Bir insanın her sabah aynı saatte uyanması
IV- Uçak korkusu olan birine yolculuğun vaktinden uzun gelmesi
V- Yakını ameliyatta olan birine 10 dk’nın 1 saat gibi gelmesi.
Seçeneklerden hangisi veya hangileri biyolojik zamana örnek olabilir?
II ve V |
I ve III |
IV |
II ve I |
V |
I- Horozların belli bir saatte ötmesi
III-Bir insanın her sabah aynı saatte uyanması
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir işin sanat veya bir nesnenin sanat eseri olabilmesi için gerekli koşullardan biri değildir?
Konu |
İçerik |
Biçim |
Rastlantısallık |
İnsan |
Bir işin sanat olması veya bir nesnenin sanat eseri olabilmesi için gerekli olan bazı koşullar söz konusudur. Öncelikle sanat insan üretimidir. İkincisi, sanat eseri kalıcılık özelliği taşır, rastlantılar ve günlük kullanıma dönük nesnelerde çoğu zaman bu özellik yoktur. Ayrıca sanat bir biçim yaratır, yani kendini biçim (form) ile ifade eder. Buna ek olarak, belirli bir konu ve içerik taşımayan güzellik sanat sayılmaz. Doğru cevap D’dir.
13.Soru
Saate ve/veya takvime bağlı olarak ölçülebilen ve gözlenebilen zamana ne ad verilir?
Objektif zaman |
Nesnel zaman |
Sosyolojik zaman |
Atom zamanı |
Sübjektif zaman |
Objektif zaman, saate ve/veya takvime bağlı (saat, gün, hafta, ay) olarak ölçülebilen, gözlenebilen, takip edilebilen zamandır. Doğru cevap A'dır.
14.Soru
Zamanın nesnel dünyadan kazanılmış bir şey olmadığını ancak insanın nesnel dünyayı algılamasının temel şartı olduğunu dile getiren, zamanın öznel ve ideal olduğunu söyleyen düşünür kimdir?
Kant |
Descardes |
Aristoteles |
Platon |
Sokrates |
Zaman konusunda görüş bildiren bir diğer dü- şünür olan Kant ise, zamanın nesnel dünyadan kazanılmış bir şey olmadığını ancak insanın nesnel dünyayı algılamasının temel şartı olduğunu dile getirir. Kant’a göre zaman öznel ve idealdir. Doğru cevap A'dır.
15.Soru
Aşağıdaki zamanla ilgili özelliklerden hangisi doğru değildir?
Durağan bir şeydir. |
Bir birikimdir. |
Bir büyük gelişme sürecidir. |
Yaratıcıdır. |
Metafiziğin aslıdır. |
Zaman bir birikim, bir büyük gelişme süreciyken, sadece akıp giden bir şey değildir, aynı zamanda yaratıcıdır. Akıp giden zaman, gerçekliğin geçmişini ortaya çıkarırken, geçmişin içinde şekillendiği anı da yaratmış olur. Bu yolla süre evrimsel gelişimin temelini oluştururken, metafiziğin de aslıdır.
16.Soru
Deleuze, Bergson’dan süre ve sezgi kavramlarını ödünç alarak zaman-imge kavramını geliştirmiştir. Bu yaklaşıma göre gündelik hayata ait zaman uzamsaldır ve nicel yöntemlerle ölçülebilir. Süre ise öznenin içsel zamanına göre akan, duran, geri ve ileri gidebilen esnek bir bütünlüktedir.
Deleuze'ün bu yaklaşımına göre aşağıdakilerden hangisi süre'nin özelliklerinden olamaz?
Süre içinde cisimler sıkışmakta, zaman genişlemektedir. |
Niceliksel sıfatlarla ilişkilendirilebilir. |
Şimdi, geçmiş ve gelecek bir bütün olarak sezilmektedir. |
Zaman imge, varlığın belirlenimini sinemasal bir sezgiyle anlamaktır. |
Varlığın kendinde hâlini, izleyicinin içsel zamanıyla buluşturmaktır. |
Süre ise öznenin içsel zamanına göre akan, duran, geri ve ileri gidebilen esnek bir bütünlüktedir. Yoğunluğu sürekli olarak değişebilir, bu nedenle niceliksel sıfatlarla ilişkilendirilemez. Süre içinde cisimler sıkışmakta, zaman genişlemektedir. Şimdi, geçmiş ve gelecek bir bütün olarak sezilmektedir. Zamanimge, varlığın belirlenimini sinemasal bir sezgiyle anlamaktır. Varlığın kendinde hâlini, izleyicinin içsel zamanıyla buluşturmaktır (Yüzüncüyıl & Buluş, 2016, s. 470-475).
17.Soru
Fiziki yapılarından dolayı insan üzerinde birtakım anlamlar ve duygular uyandırarak görsel etkiyi artırmaya yarayan yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Renkler |
Denge |
Sadelik |
Çizgiler |
Birlik |
Çizgiler
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ile birlikte sadece dinsel tarih anlayışı dışında nesnel bir zaman akışının var olduğu düşüncesinin yanına bireyin, sanatçının iç dünyasına ait bir zaman akışının da var olduğu düşüncesi eklenmiştir?
Modernizm |
Rönesans |
Endüstri Devrimi |
Kübist Devrim |
Romantizm Akımı |
Romantizm akımı ile birlikte ise sadece dinsel tarih anlayışı dışında nesnel bir zaman akışının var olduğu düşüncesinin yanına bireyin, sanatçının iç dünyasına ait bir zaman akışının da var olduğu düşüncesi eklenmiştir. Sanatçının, iç dünyasına ait öznel zamanı yansıtma arayışına girmesi de modern sanata özgü üslupların ortaya çıkmasını sağlamıştır.
19.Soru
Bulutsuz bir günde aydınlanma oranı nedir?
1/3 |
1/4 |
1/5 |
1/6 |
1/7 |
Bulutsuz bir günde, çekimi yapılan konunun aydınlıkta kalan bölgeleri ile gölgede kalan bölgeleri arasındaki matematiksel oran aydınlanma oranını (aydınlanma zıtlığını) verir. Bu oran böyle bir günde 1/7’dir.
20.Soru
Kameranın çekim konusunu görüntülemek için yukarı doğru doğrultulduğu her türden çekimlere aşağıdakilerden hangisi denir?
Nesnel görüş açısı |
Üstten bakış |
Öznel görüş açısı |
Alttan Bakış |
Eğik bakış |
Alttan bakış: Kameranın çekim konusunu görüntülemek için yukarı doğru doğrultulduğu her türden çekimdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ