Görsel Estetik Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sinemanın tarihsel süreçte ilk kez zamanı ilk elden dondurma ve istenilen sıklıkta ve biçimde yeniden yansıtma olanağı tanıdığını belirtir?
Tarkovski |
Zettl |
Baker |
Bergson |
Gilles Deleuze |
Tarkovski (1992: 71) yalnızca teknik bir olay ya da görünür dünyanın yansıtılması olmanın yanı sıra estetiğin yeni bir ilkesi olarak doğan sinema sanatının, tarihsel süreçte ilk kez zamanı ilk elden dondurma ve istenilen sıklıkta ve biçimde yeniden yansıtma olanağı tanıdığını belirtir. Doğru yanıt A seçeneğidir.
2.Soru
Aşağıda verilen güneş ışığı ile aydınlatmalarda elde edilecek sonuçlardan hangisi doğru değildir?
Açık havada, gün ışığının renk ısısı yüksek ve rengi mavimsidir |
Bulutsuz bir günde, çekimi yapılacak olan konunun gölgede kalan tarafları fotoğrafta mavimsi bir renge bürünür. |
Gün ışığının çok yoğun olduğu zamanlarda aydınlatma zıtlığı artar |
Bulutlu bir günde aydınlatma zıtlığı artar |
Kapalı havalarda aydınlatma zıtlığı en aza iner ve gölgeler kaybolur |
Güneş ışığı ile aydınlatmalarda elde edilecek sonuçlar;
• Açık havada, gün ışığının renk ısısı yüksek ve rengi mavimsidir.
• Bulutsuz bir günde, çekimi yapılacak olan konunun gölgede kalan tarafları fotoğrafta mavimsi bir renge bürünür.
• Gün ışığının çok yoğun olduğu zamanlarda aydınlatma zıtlığı artar.
• Bulutlu bir günde aydınlatma zıtlığı azalır.
• Kapalı havalarda aydınlatma zıtlığı en aza iner ve gölgeler kaybolur.
3.Soru
I. Trafik işaretleri II. Amblem III. Kavram Yukarıdakilerden hangisi/hangileri görsel iletişim biçimlerindendir?
II ve III |
I ve II |
I, II ve III |
I ve III |
I |
Görsel iletişim, sembol ve işaretler aracılığıyla insanlar arasında söze gerek duymaksızın gerçekleştirilen iletişim türüdür. Trafik işaretleri ve amblem resimsel, grafiksel öğelerdir. Doğru yanıt B'dir.
4.Soru
Gestalt kuramı aşağıdaki hangi yasalardan oluşmaz?
Yakınlık |
Benzerlik |
Şekil-zemin ilişkisi |
Süreklilik |
Sonsuzluk |
Gestalt Almanca bir kelime olup; biçim, şekil, form gibi anlamlara gelmektedir. Gestalt kuramı algısal örgütleme yasaları ile ilgilenen bir psikoloji teorisidir. Şekil-zemin ilişkisi, yakınlık, benzerlik, süreklilik, tamamlama, devamlılık, basitlik yasaları,
algısal örgütleme yasalarından oluşur. Doğru cevap E'dir.
5.Soru
Aşağıdaki doku türlerinden hangisi bize bulundukları yerlerden daha uzaktaymış gibi algılanır?
Düz |
Pürüzlü |
Keskin uçlu |
Girintili-çıkıntılı |
Sert |
Pürüzlü, keskin uçlu, girintili-çıkıntılı olan sert dokular bize bulundukları yerlerden daha yakındaymış gibi algılanırken, pürüzsüz, düz ve keskin ucu olmayan yumuşak dokular, oldukları yerden çok daha uzakta gibi algılanırlar. Doğru yanıt A’dır.
6.Soru
Televizyon çekimlerinde aydınlatma ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır?
Aydınlatma olmadan sinema veya televizyon çekimindeki kare iki boyutludur. |
Aydınlatma ile birlikte derinlik algısı engellenir. |
|
Aydınlatma başarılıysa izleyicinin algısı ve ilgisi önemli bir konuya yönlendirilebilir. |
Aydınlatma ile birlikte derinlik algısı oluşur. |
Aydınlatma ile birlikte derinlik algısı engellenir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangileri kompozisyonun öğelerindendir?
I. Nokta II. Çizgi III. Virgül
IV. Doku V. Biçim VI. Işık- Gölge
VII. Yön ve Hareket VIII. Oran- Orantı IX. Büyüklük- Küçüklük
I, II, VII, VIII, IX |
I, II, IV, V, VI, VII, VIII |
I, II, IV, V, VI, VII, VIII, IX |
I, II, III, IV, V, VI |
I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX |
Konuşma dili yazı dili gibi bir dil olarak değerlendirilen plastik sanat dili, ögelerin dizilişi açısından diğer dillerden ayrılır. Ögelerinin ardışık bir dizge oluşturma zorunluluğunun yanında izlenmesi ve algılanması belirli bir süre isteyen tüm diğer dillerden, çok farklı yönlerde, hareketlerde, ritimlerde, aralıklarda kullanılabilen ve çok karmaşık yapısal diziliş çeşitliliğinin yanında izlenme ve algılanması, anlık, hepsinin birden aynı anda yani eş zamanlı olması ile ayrılır. Bu ögeler temsil ettikleri yapısal bütünü oluşturma bağlamında işlevseldirler, işlevlerini kendi aralarında kurdukları bağlantılarla yerine getirirler. Tüm görsel anlatımlar var olmak için, nokta (benek), çizgi, leke, biçim(form), renk, doku, yön, ölçü, aralık, hareket, ışık- gölge ve değer olarak adlandırılan yapısal ve görsel ögeleri kullanırlar.
8.Soru
I. Tekrar
II. Hareket
III. Zıtlık
IV. Egemenlik
Yukarıdakilerden hangileri, kompozisyon oluşturmanın temel ilkeleridir?
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
I, II ve IV |
Hepsi |
Tasarım ilkelerindeki esas amaç tasarıdaki uyumu, birliği sağlamak, görsel ilgiyi ve anlamını pekiştirmektir. Bauhaus öğretilerine göre temel tasarım ilkelerini tekrar, zıtlık ve egemenlik adı altında üç ana başlık da toplayabiliriz.
9.Soru
- Tür
- Değer
- Chroma
Yukarıda verilenlerden hangileri Johannes Itten’e göre rengin değişken özelliklerindendir?
I ve II |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Yalnız III |
Bugün kullanılmakta olan renk kuramını; Aslında 1919 -1923 yılları arasında Bauhaus okulunda verdiği derslerde geliştiren, daha sonra kendi kurmuş olduğu tasarım okulunda öğreten Johannes Itten’e borçluyuz. Herhangi bir renkten bahsediyor isek biz o rengin üç değişken özelliğinden de bahsetmemiz gerekir. Bunlardan birincisi o rengin türüdür (cinsi) sarı, kırmızı, mavi gibi. İkinci değişken özelliği o rengin değeridir yani her rengin algılamada siyahla beyaz arasında bulunan bir ton değeri vardır. Örneğin; kırmızı ve yeşil gri değerdedir, sarı beyaza mor ise siyaha yakın bir gri değerdedir. Üçüncü değişken özelliği ise ‘chroma’ yani yoğunluğudur. Herhangi bir renk içerisine başka bir renk almadığı
sürece o renk kroması yüksek durumdadır ama içine başka renkler karışarak griye yaklaştıkça kroması düşer. Gri, Siyah ve Beyaz sıfır kromalı yani kromasız renklerdir. Açıksoluk bir mavi dediğimiz zaman biz o rengin üç değişkenini
de belirtmiş oluruz. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Hangi renge ait ışık bandı diğer renklere ait ışık bantlarından daha fazla yayılma özelliğine sahiptir?
Mavi |
Kırmızı |
Yeşil |
Mor |
Beyaz |
Elektromanyetik spektruma göre, beyaz ışığın oluşumunu sağlayan altı renge ait ışık bantlarının dağılma nicelikleri birbirinden farklılık gösterir. Mavi renge ait ışık bandı diğer renklere ait ışık bantlarından daha fazla yayılma özelliğine sahiptir.
11.Soru
Bir sanatçı çalışması aracılığıyla izleyici ile iletişime geçmek için öncelikle neye dikkat etmelidir?
Renklere |
Büyüklüğe |
Kompozisyona |
Malzemeye |
Tekniğe |
Görsel sanatların kendi dilinde, dil bilgisindeki söz dizimine denk düşen ve onu karşılayan kavrama kompozisyon diyoruz. Amacı, bir iletişim için bildirimde bulunma işlevini yerine getirmektir. Bu günkü yazı dilinin oluşmasından çok önce, ilkyazı
dillerinin resimsi sembollerden oluştuğunu ve sadece resimsi sembollerle sınırlı kaldığını hatırlayınız. Buna göre sanatçının dili eserindeki kompozisyon anlayışıdır. Diğer öğeler kompozisyona hizmet eder. Doğru cevap C'dir.
12.Soru
Çok yakındaki bir objeyle uzaktaki objenin aynı netlikte görülebilmesine ne ad verilir?
Eş görüntü |
Uzamsal görüntü |
Derinlemesine görüntü |
Net görüntü |
Degrade görüntü |
Derinlemesine görüntü işlemi çok yakındaki bir objeyle uzaktaki objenin aynı netlikte görülebilmesidir. Bu da özel yapıdaki mercekler, diyaframın küçülmesi ve iyi bir aydınlatma ile mümkündür. Doğru cevap C'dir.
13.Soru
".............yüzey organizasyonunda, iki boyutlu bir düzlemde üçüncü boyut yani derinlik yanılsaması vermek için kullanılan tekniktir." Boşluğa aşağıdaki kavramlardan hangisi gelmelidir?
Modernizm |
Kompozisyon |
Degrade |
Perspektif |
Altın oran |
Perspektif, yüzey organizasyonunda, iki boyutlu bir düzlemde üçüncü boyut yani derinlik yanılsaması vermek için kullanılan tekniktir. Kesin geometrik kurallara ve orantılara bağlıdır. Bugün çizgi perspektifin tek, iki ve üç kaçar noktalı çizim yöntemlerin yanında hava perspektifi de kullanılmaktadır.
14.Soru
Filmde bir karakterin koltuktan kalkarak mutfağa gitme süreci aşağıdakilerden hangisi ile uyumlu olur?
Kurgusal zaman |
Reel zaman |
Hayali zaman |
Geçmiş zaman |
Süjesel zaman |
Reel zaman, filmde geçen sürenin gerçek zamanla uyum ha^linde olduğu zaman türüdür. O¨rneğin; filmde bir karakterin koltuktan kalkarak mutfağa gitme süresi gerçek zamanla bire bir uyum ha^linde olur.
15.Soru
Yıldırım’a göre bir nesne ya da olayı algılamanın en kolay yolu aşağıdakilerden hangisidir?
Parçaları bütün haline getirmek |
Tekrar etmek |
Zihinde canlandırmak |
Görsel uyarıcıları etkin hale getirmek |
Estetik haz alabilmek |
Yıldırım’a göre bir nesne veya olayı algılamanın en kolay yolu onu zihinde canlandırmaktır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi uzaklık ve derinlik algısı yaratmada kullanılan ilkeler arasında değildir?
Etkili Çevre |
Kayma |
Örtme |
Ölçü derecelemesi |
Saydamlık |
Uzaklık ve derinlik algısı yaratmada kullanılan ilkeler ise şunlardır; Etkili çevre, Örtme, Saydamlık, Ölçü derecelemesi, Ton derecelemesi ve Koram ki bunların hepsi Figür/Şekil elde etme yöntemleridir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi uzun pozlama tekniklerinden biri değildir?
Yıldız pozlama |
Şelale pozlama |
Ters Işık pozlama |
Işık izi pozlama |
Mavi zaman pozlama |
Doğru cevap C'dir. Ters Işık pozlama adı verilir.
18.Soru
Fotoğraf çekiminde makine değerine ilave olarak fazla ve az pozlama ile birlikte 3 kare birden çekilen yönteme ne ad verilir ?
Merkezi Ölçüm |
Spot |
ISO |
Pozlama |
Bracketing (Basaklama) |
Basamaklama (Bracketing) yöntemi ile makine değerine ilave olarak seçtiğiniz fazla ve az pozlama ile birlikte 3 kare birden çekilir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bazı kameraların bir fotoğrafik görüntünün kırmızı, yeşil ve mavi renk kanallarının tek tek histogramlarının görüntülenmesi ve birleşik histogramla birbiriyle ilişkili olarak üçünü göstermesi olanak tanımlanır?
Hareketi dondurma |
RGB histogramı |
Luminance Histogramı |
Yıldız pozlama |
Mavi zaman |
RGB histogramı, bazı kameralar bir fotoğrafik görüntünün kırmızı, yeşil ve mavi renk kanallarının tek tek histogramlarının görüntülenmesine ve birleşik histogramla birbiriyle ilişkili olarak üçünü göstermesine olanak tanımaktadır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kamera açısı tiplerinden biri değildir?
Üstten bakış |
Dosdoğru bakış |
Eğik bakış |
Öznel görüş açısı |
Nesnel görüş açısı |
Üstten bakış, Alttan bakış, Eğik bakış, Öznel görüş açısı, Nesnel görüş açısı
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ