Günümüz Fıkıh Problemleri Ara 4. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi namaz vakitlerinin belirlenmesinde esas alınan durumlardan birisi değildir?


Güneşin doğması.

Gölge uzunluğu.

Ay’ın görünmesi.

Şafağın belirmesi ve kaybolması.

 Fecrin doğması.


2.Soru

"Bir kadın yanında kızıyla birlikte Allah Resulü’nün yanına geldi. Kızın
elinde altından iki büyük bilezik vardı. Hz. Peygamber kadına, “Bu
bileziklerin zekâtını veriyor musun?” diye sordu. Kadın “Hayır.” deyince,
Allah Resulü “Allah’ın kıyamet günü sana bu iki bilezik yerine, ateşten iki
bilezik takması hoşuna gider mi?" buyurdu (Ebû Dâvûd, “Zekât”, 4; Tirmizî,
“Zekât”, 12). Bu olay hangi malın zekatına işaret etmektedir?


Tarım

Emlak

Ziynet eşyası

Hayvanlar

Binek araçlar


3.Soru

Hastanın hayatının devamı için zorunlu olan tıbbî tedavinin durdurulması ve böylece ölüme terk edilmesi anlamına gelen kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Zorunlu harakiri

Aktif ötenazi

Pasif ötenazi

Aktif kamikaze

Pasif kamikaze


4.Soru

Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde haram maddelerle tedavi konusundaki görüşlere göre açıklamalar doğru şekilde sıralanmıştır? 1 Hanbelîler'e ve onlarla aynı görüşü paylaşan bazı bilginler 2 Zahirî bilginleri 3 İçinde Hanefî ve Şâfiîlerin de bulunduğu İslam bilginlerinin çoğunluğu a Haram maddelerle tedaviyi ilke olarak caiz görürler. b Haramla tedaviyi belli şartlarla caiz görürler. c haram maddelerle tedavi caiz değildir derler.


a b c

a c b

b c a

c a b

c b a


5.Soru

Kurban ibadetinin amacı aşağıdakilerden hangisidir?


Sosyal yardımlaşma

Fakirlere yardım

Emre itaat

Sadaka

Paylaşma


6.Soru

İslam bilginlerine göre hak dinin en geniş ve kapsamlı tanımı aşağıdakilerden hangisidir?


Din akıl sahibi insanları kendi tercihleriyle bizzat hayırlı olan şeylere götüren ilahî bir kanundur.

Dinin muhatabı akıl ve irade sahibi insanlardır.

Gerçek din özü itibariyle ilahî kaynaklı olup insanın kendi çabası ile ulaştığı beşeri bir olgu değildir.

Din kişisel irade ve sorumluluğa dayalı bir tercih konusudur.

Dinin aşkın ilahî gerçekliklere olan içsel ve bireysel inanç boyutunun yanında insan hayatını bütünüyle kuşatan bir davranış ve aksiyon boyutu da vardır.


7.Soru

Fıkıhta niteliği gereği değişmeye kapalı alanlarla ilke olarak değişmeye ve farklı biçimlerde yorumlanmaya müsait alanları birbirinden kategorik olarak ayırmak önem taşımaktadır. Aşağıdakilerden hangi tür hükümler fıkhın değişime kapalı alanlarını oluşturmaktadır?


Şer`î 

Tabbudî  

Ta`lîlî 

Muâmelât 

Ukâbât


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi otopsinin caiz olması için gerekli şartlardan biridir ?


Ölünün yakınlarının rızasının gözetilmemesi

Otopsinin uzman ttarafından yapılmaması

Otopsinin maddi bir menfaat karşılığında yapılmaması

Otopsi yapılacak kişinin ölümünün tam olarak gerçekleşmiş bulunmaması

Ölünün saygınlığını ihlal etmeyecek bir şekilde yapılmaması


9.Soru

Tahâret, namaz, oruç, zekât ve hac gibi bütün ibadetleri içine alan terim aşağıdakilerden hangisidir?


Muâmelât

İbâdât

Ukûbât

Uluhiyyet

Uhuvvet


10.Soru

Talak suresinde belirlenen, kadınlar için boşanma sonrası bekleme (evlenememe) süresi ne kadardır?


1 ay

2 ay

3 ay

4 ay

5 ay


11.Soru

Evlilik, karakteristik özellikleri itibariyle nasıl bir mahiyete sahip medeni sözleşmedir?


Ekonomik

İbadet

Kültürel

Siyasi

Kamusal


12.Soru

Açlıktan bunalıp çaresiz kalanların ihtiyaç miktarını aşmamak şartıyla haram olan şeyleri tüketebilmesinin hükmü aşağıdakilerden hangisidir?


Haram

Helal

Mekruh

Mübah

Vacip


13.Soru

"Fakihin şer`î-amelî bir meselenin hükmünü ilgili delillerden çıkarabilmek için olanca gayretini sarfetmesi” şeklinde tanımlanan kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Hayat

İbâdât

Tahâret

Muâmelât

İctihât


14.Soru

''Haramlarda asıl olan taabbudîliktir'' ifadesindeki ''taabbud'' kelimesi ne anlama gelmektedir?


Haram maddelerin tedavide kullanılma ilkesi.

İlahî talep ve yasakların Allah’a gönülden bağlılığın test edileceği kulluk sınavı mahiyeti taşıması.

Dinî bir belirleme bulunmadığı sürece yasaktan ve haramdan söz edilememesi.

Gıda ve bağımlılıklar konusundaki yasakların, fayda-zarar ilişkisi çerçevesinde ele alınması.

Gıdalarla ilgili haramların aklî gerekçelerinin bulunması.


15.Soru

Müslüman aile doğru yaşam için hangi referansı kullanır?


Anne ve baba

Öğretmen ve okul

Arkadaşlar ve dostlar

Allah ve Resulü

Kendiniz ve Tanrı


16.Soru

Hiçbir şeyin olmadığı bir dağda kaybolan ve açlıktan ölmek üzere olan bir kişi az ileride ölmüş bir hayvan görmüş ve bu hayvanın etinden hayatta kalacak kadar yemiştir. Bu durumda bu kişinin işlediği fiilin hükmü nedir?


Haram

Helal

Mekruh

Müstehap

Farz


17.Soru

Hayvan kesimi ile ilgili aşağıda verilenlerden hangisi yanlıştır?


İlahi kaynağa dayalı bir dine mensup olmayan birinin kestiği hayvanın eti yenmez.

Hristiyan kimsenin Allah adına kestiği hayvanın eti yenebilir.

Müslüman kimsenin Allah'tan başkası adına kestiği hayvanın eti haramdır.

Müslüman kimse kesim sırasında Alla'ı anmayı unutursa o hayvanın eti haram olmaz.

Yahudi kimse kesim sırasında Allah'ın adını anmayı unutursa o et haram hale gelir.


18.Soru

Hangi mezhebe göre yetişkin kızların velilerinden izin almadan evlenebilecekleri hükmü vardır?


Hanefi

Şafii

Maliki

Hanbeli

Zahiri


19.Soru

Domuz etinin haramlığı ayetlerde hangi kavramlarla ele alınmaktadır?


Fısk ve rics

İllet ve istihale

Li aynihi haram

Necis ve haram

Haram ve gazap


20.Soru

"Mecelletü Mecma‘i'l-Fıkhi'l-İslâmî" dergisini hangi kuruluş çıkarmaktadır?


Dünya İslam Birliği Fıkıh Akademisi

Avrupa Fetva ve Araştırma Kurulu

İslam Araştırmaları Akademisi

Türkiye Diyanet İşleri Başkanlığı Din İşleri Yüksek Kurulu

İslam Konferansı Teşkilatı Fıkıh Akademisi