Günümüz Fıkıh Problemleri Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilk çıkarıldıklarında/ihraçlarında şirketin bütün mal varlığına (aktif ve pasifine) ortaklığı ve ortakların şirketteki paylarını ifade eder?
Tahvil |
Hazine bonosu |
Çek |
İskonto |
Hisse senedi |
Hisse senedi, ilk çıkarıldıklarında/ihraçlarında şirketin bütün mal varlığına (aktif ve pasifine) ortaklığı ve ortakların şirketteki paylarını ifade eder. Doğru cevap "E" şıkkıdır.
2.Soru
Kişinin hisse senetlerinden zekat vermesi aşağıda verilen durumların hangisinin gerçekleşmesi neticesinde geçerli olur?
Ticaretini yaparak kazanç elde etmesi |
Yatırım maksadı taşımaması |
Kâr ve zarara açık olması |
Vadeli kredi alması |
Faiz artışının düşük olması |
Çağdaş fıkıh alimleri menkul kıymetler borsasında alınıp satılmak ve böylece ticareti yapılarak kazanç elde edilmek amacıyla işlem gören hisse senetlerinin türü ne olursa olsun, %2,5 oranında zekata tabi olacağında görüş birliği etmişlerdir. Yine sadece yatırım maksadıyla, yani hisselerin yıllık getirisinden yararlanmak amacıyla alınan hisse senetlerinin de zekata tabi olacağı ittifakla kabul edilmiştir. Bunların zekatı getirisinden ödenir.
3.Soru
Sulu yolum yönteminin, uzmanlar tarafından uygun olduğu ifade edildiği durumlarda kesilen hayvanın etini yemenin hükmü aşağıdakilerden hangisidir?
Haram |
Helal |
Mübah |
Günah |
Mekruh |
Uzmanlar, suyun sıcaklığı ve bekleme süresi dikkate alındığında, kan,
dışkı gibi necis şeylerle pislenmiş suyun ete işlemesinin mümkün olmadığını
ifade etmektedirler. Dolayısıyla sulu yolum yöntemi, fıkhen caiz olmaktadır.
Etin dış yüzeyinin pislenmesi ise, etin helalliğine zarar vermez. Yıkanarak
etin temizlenmesi ve yenmesinde herhangi bir sakınca yoktur.
4.Soru
Hanefî literatüründe Nevâzil türünden eserlerin bir kısmına verilen ad aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
El-Vâkıât |
Mukadderât |
Fetâvâ |
Mecelle |
Ve'l-havâdis |
Hanefî literatüründe bu özel terim anlamıyla nevâzil kelimesi yerine aynı anlamı taşıyan vâkıât ve havâdis terimleri de kullanılır. Bu üç kelimenin de tekil halleri "sonradan veya aniden meydana gelen" anlamını içerir. Nevâzil türünden eserlerin bir kısmına fetâvâ adının verildiğine de rastlanmaktadır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi evli çiftlerden birinin müslüman olması durumundaki Ebu Hanife'nin savunduğu görüştür?
Eşlerden hangisi önce müslüman olursa, diğerine müslüman olmasını teklif edilir. Kabul ederse evlilik akdi devam eder, reddederse kadının iddeti beklenmeden evlilik hayatı sona ermiş olur. |
Kadın müslüman olunca, nikah akdi kendiliğinden derhal bozulmuş olur. Bu yaklaşım tarzına göre erkekle kadın aynı anda müslüman olmadıkça evliliğin devamı mümkün gözükmemektedir. |
Taraflardan birisi müslüman olduğunda bu ihtida zifaf öncesi gerçekleşmişse, nikah akdi kendiliğinden son bulmuş olur. Şayet ihtida zifaf sonrası gerçekleşmişse, diğerinin ihtidası da kadının beklemekte olduğu iddet içerisinde meydana gelirse nikah akitleri devam eder, aksi halde iddetin sona ermesiyle birlikte evlilikleri kendiliğinden son bulmuş olur. |
Kadın müslüman olunca kocasının da müslüman olmasını bekler. Bu beklemenin bir süre sınırlaması yoktur. |
Daha önce bir akitle başlanmış olan evliliğin yeni bir evlilik akdine gerek olmadan sürdürülmesi uygundur. |
Eşlerden hangisi önce müslüman olursa, diğerine müslüman olmasını teklif edilir. Kabul ederse evlilik akdi devam eder, reddederse kadının iddeti beklenmeden evlilik hayatı sona ermiş olur. Bu Ebu Hanife tarafından savunulan görüştür. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Alimlere göre aşağıdakilerden hangisi tasvirin yasak olmasının nedenlerinden biri olamaz?
Tasvir, zamanla Allah’tan başkasına tapınmaya ve putçuluğa götürmektedir. |
Yasağın sebebi, Allah’ın yaratma vasfına benzemeye çalışmaktır. |
Bir rivayete göre, sûretin olduğu yere Cebrail girmemiştir. |
Tasvirde müşriklerin tutumuna benzeme vardır. |
Tasvirin herkes tarafından yapılabilir olması. |
Tasvîri haram kabul eden alimler, bunun gerekçelerinde ihtilaf etmişlerdir. Onlara göre tasvirin yasak olmasının nedenleri şunlar olabilir:
Tasvir, zamanla Allah’tan başkasına tapınmaya ve putçuluğa götürmektedir.
Yasağın sebebi, Allah’ın yaratma vasfına benzemeye çalışmaktır.
Tasvirde müşriklerin tutumuna benzeme vardır. Yani tasvirde bir nevi kutsama vardır.
Bir rivayete göre, sûretin olduğu yere Cebrail girmemiştir.
7.Soru
Faizle ilgili ilk inen âyet, aşağıdakilerden hangisidir?
Nisâ, 160-161 |
Bakara, 275-276 |
Âl-i İmrân, 130 |
Rûm, 39 |
Bakara, 278-279 |
Faizle ilgili ilk inen âyetin meali şöyledir: "İnsanların malları içerisinde (faiz yoluyla) artsın diye verdiğiniz bir şey Allah katında artmaz, Allah'ın rızasını umarak verdiğiniz zekâta gelince, bunu yapanlar -sevaplarını ve mallarını- kat kat arttıranlardır." (er-Rûm, 30/39) Bu ayet Mekke döneminde inmiştir ve faizin kötü olduğunu ifade etmektedir. Ancak bu âyet-i kerîme, faize henüz tam bir yasaklama getirmemektedir. Doğru cevap D seçeneğidir.
8.Soru
İstihalenin kendiliğinden gerçekleşmesiyle iradeye bağlı olarak gerçekleşmesi arasında fark yoktur diyen içtihat için aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Bu içtihadı benimseyen müçtehidlerden birisi de Ebu Yusuf'tur |
İstihale, haramları helalleştirmenin meşru olmayan yöntemidir. |
Bu içtihadın en büyük savunucuları Şafii ve Hanbelilerdir |
Haramın hükmü bir şeyin mevcut yapısı ve özelliğiyle ilgilidir. |
İçinde bulunduğumuz zaman diliminde bu içtihadı savunan fıkıh alimi bulunmamaktadır. |
Soruda geçen içtihadı savunan bir kişinin bu görüşünü temellendirdiği ilke D şıkkında yer almaktadır
9.Soru
Ticarî şirketlerden yüzde kaç oranında zekat alınır?
%10 |
%5 |
%2,5 |
%4,5 |
%25 |
Ticari şirketlerden %2,5 oranında sınaî şirketlerden ise; bunların mal varlıklarından değil de gelirlerinden zekat verilir.
10.Soru
Bakara süresi 219. Ayet aşağıdakilerden hangisi ya da hangileriyle ilgili hükümleri içerir?
İçki içmek |
Kumar |
İçki ve kumar |
Eğlence |
Spor müsabakaları |
Kumar, Kur’ân ve Sünnet'teki açık delillerle yasaklanmıştır. Kur'ân-ı
Kerîm'de, "Sana şarap ve kumar hakkında soru soruyorlar: De ki: Her
ikisinde de büyük bir günah ve insanlar için birtakım faydalar vardır. Ancak
her ikisinin günahı/kötülüğü faydasından büyüktür" (el-Bakara, 2/219) âyeti
kerîmesi ile kumar kınanmakta, kabul edilemez olduğu vurgulanmaktadır. Bu
âyeti kerîme, daha sonra gelecek olan kesin kumar yasağına başlangıç
oluşturmaktadır. Doğru yanıt C'dir.
11.Soru
I. Ev
II. Hisse senedi
III. Hazine bonosu
IV. Tahvil
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri menkul kıymetlerdendir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II, III ve IV |
I, II, III ve IV |
Ev menkul kıymetlerden değildir.
12.Soru
Çek veya senedin ciro edilmesine İslam hukukunda ne ad verilir?
Havale |
Istılah |
Müdayene |
İbrâ |
Borç |
Çek veya senedin ciro edilmesine İslam hukukunda havale denir. Havale satış değil, bir kişideki alacağın bir başkasına devridir.
13.Soru
Hz. Peygamber'in zaman zaman bazı eğlenceleri seyretmesi, İslâm’ın ilkelerine aykırı olmamak koşuluyla izin vermesi aşağıdakilerden hangisiyle açıklanabilir?
Eğlence sünnettir. |
Eğlence mubahtır. |
Eğlence farzdır. |
Eğlence vaciptir. |
Eğlence mekruhtur. |
Fıtrî bir ihtiyaç olan eğlence, İslâm’ın ilkelerine aykırı olmamak koşuluyla
mubahtır. Hz. Peygamber’in hayatında düğün ve bayram gibi vesilelerle
çeşitli eğlenceler düzenlenmiştir. Hz. Peygamber döneminde başlıca eğlence
türleri ziyafetler, müzik, şiir, yarışmalar, mizah, çeşitli oyunlar ve sportif
faaliyetler olarak karşımıza çıkmaktadır.
14.Soru
Aşağıda verilen şıklardan hangisinde hisse senedinin sahibine sunmadığı bir imkan paylaşılmıştır?
Şirket yönetiminde oy hakkı |
Şirket kârından pay alma hakkı |
Rüçhan hakkı |
Tasfiyeden pay alma hakkı |
Ortaklığın tek taraflı fesih hakkı |
Hisse senedi bir ortaklık senedi olduğu için sahibine şu hakları sağlar: Şirket kârından pay alma hakkı, şirket yönetiminde oy hakkı, rüçhan hakkı (sermaye artırımında yeni sermayeden eldeki hisseler oranında yeni hise alma hakkı), tasfiyeden pay alma hakkı ve şirket faaliyetlerini takip etme hakkı.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi eğlence kavramının kapsamı dışındadır?
Oyun |
Yarış |
Müzik |
Folklor |
Alışveriş |
Eğlence kelimesi Türkçe’de vakit geçirmek, oyalanmak ve durup dinlenmek gibi anlamlara gelir. Kavram olarak eğlence “neşeli ve hoşça vakit geçirten şey” demektir. Oyun, yarış, müzik ve folklor gibi hoşça vakit geçirmeye yarayan şeyler eğlence kavramı kapsamındadır.
16.Soru
Faizsiz bankacılık/katılım bankacılığı uygulaması, aşağıdaki ülkelerin hangisinde başlatılmıştır?
Mısır |
Katar |
Suudi Arabistan |
İran |
İsviçre |
İslâm, faizi yasakladığından, Müslümanlar arasında özellikle XX. yüzyılın ortalarından itibaren faizsiz ekonomik model ve faizsiz banka arayışları hızlanmıştır. Bu anlamda faizsiz bankacılık/katılım bankacılığı uygulaması 1963 yılında Mısır’da başlatılmıştır. Doğru cevap A seçeneğidir.
17.Soru
Prim karşılığında cana veya mala karşı oluşan risklerin zararlarını
tazmin etme güvencesi anlamına aşağıdakilerden hangisi gelmektedir?
Garar |
Sigorta |
Kaparo |
Hava parası |
Vade farkı |
Sigorta, prim karşılığında cana veya mala karşı oluşan risklerin zararlarını
tazmin etme güvencesi anlamına gelmektedir.
18.Soru
Aşağıda Menkul kıymetlerle ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Sabit gelirli ya da değişken gelirli olabilirler. |
Sahibine ortaklık ve alacaklılık imkânı sunmaktadırlar. |
Belirli bir meblağı temsil eden kıymetli evraktırkı temsil eder. |
Her kıymetli evrak menkul kıymet olabilir. |
Çok sayıda ve seri halinde çıkarılırlar. |
Menkul kıymet, sahibine ortaklık veya alacaklılık sağlayan ve belirli bir meblağı temsil eden kıymetli evraktır. Menkul kıymet, aynı zamanda, yatırım aracı olarak kullanılabilir, çok sayıda ve seri halinde çıkarıldığı için mislî (birbirinin aynı) nitelikle olur ve üzerinde aynı ibareler bulunur. Her kıymetli evrak menkul kıymet değildir. Menkul kıymetler sabit gelirli ya da değişken gelirli olabilir.
19.Soru
İslam Dinine göre resim bulunan yerde namaz kılmayla ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Resim bulunan yerde namaz kılmak mekruhtur. |
Resim namaz kılanın kıble tarafında ise sakıncalıdır. |
Para gibi üzerinde resim bulunan küçük cisimlerle namaz kılmak caizdir. |
Canlılara ait olmayan resimlerin bulunduğu odada namaz kılmada sakınca yoktur. |
Resim bulunan yerde namaz kılmak mubahtır. |
Resim bulunan yerde namaz kılmak mekruhtur. Resim namaz kılanın kıble
tarafında ise Hanefî mezhebine göre bu daha sakıncalıdır. Küçük olması ve
yüceltme amacı taşımadığı için para gibi üzerinde resim bulunan şeylerle namaz kılmak caiz görülmüştür. Bunlar aynı zamanda cep gibi kapalı yerlerde taşınırlar. Doğru yanıt E'dir.
20.Soru
İnsanın Allah'la ilişkisini düzenleyen ve konuluş gerekçesi ve biçimleri akılla anlaşılmayan hükümlerdendir.
Yukarıdaki tanım aşağıdakilerden hangisine aittir?
İbadetlerle ilgili hükümler |
İnançla ilgili hükümler |
Miktarlarla ilgili hükümler |
Mukadderâtla ilgili hükümler |
Muamelâtla ilgili hükümler |
İbadetlerle ilgili hükümler: Bunlar insanın Allah'la ilişkisini düzenleyen ve konuluş gerekçesi ve biçimleri akılla anlaşılmayan hükümlerdendir. Dinin aslından kabul edilen bu hükümlerin Allah nasıl emretmişse o şekilde yerine getirilmesi gerekir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ