Güzel Sanatlar Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangisi Romantik Dönem besteciler arasında ele alınmaz?
J.S. Bach |
Claude Debussy |
Maurice Ravel |
Eric Satie |
Niccolo Paganini |
Romantik Dönem’de izlenimci besteciler arasında Claude Debussy (1862- 1918), Maurice Ravel (1875-1937), Eric Satie (1866-1925) yer alır. Çağın keman virtüözü Niccolo Paganini (1782- 1840) ve piyano virtüözü Franz Liszt (1811-1886) besteci-yorumcular arasındadır.
2.Soru
Aşağıdaki ilkelerden hangisi, resmin içindeki bir veya birkaç elemanın, ilgi merkezi olarak belirlenmesi, izleyicinin hemen algılamasını sağlamak için öne çıkarılması olarak tanımlanır?
Denge |
Derecelendirme |
Tekrar |
Vurgu |
Zıtlık |
Vurgu, resmin içindeki bir veya birkaç elemanın, ilgi merkezi olarak belirlenmesi, izleyicinin hemen algılamasını sağlamak için öne çıkarılmasıdır.
3.Soru
Özellikle sanat alanlarında iki yılda bir yapılan toplantı ve kültürel etkinliklere ne ad verilir?
Festival |
Trienal |
Bienal |
Gösteri |
Sergi |
Bienal, (İtalyanca: Biennale) özellikle sanat alanlarında iki yılda bir yapılan toplantı ve kültürel etkinliklere verilen addır.
4.Soru
19. yüzyılda Yansıtmacı Kuram' ın bir başla türü olan kuram aşağıdakilerden hangisidir?
Eser Merkezli Yaklaşım |
Sanatçı merkezli Yaklaşım |
Sanatçı Merkezli Yaklaşım |
Marksist Estetik |
Alımlayıcı Merkezli Yaklaşım |
19. yüzyıldan sonra Yansıtmacı Kuram’ın bir başka türü olan Marksist Estetik gündeme gelir. Marksist Kuram’ı ilk defa bir estetik kuram haline getirmeye çalışan Plehanov; Marksist felsefenin temel fikri olan, olayları maddi ve ekonomik nedenlerle açıklamak ilkesini, sanat kuramına uyarlamıştır. Doğru cevap D' dir.
5.Soru
I. Modern sanatın sonu olarak ifade etmek mümkündür.
II. Belirli bir zaman diliminde gerçekleşen geleneksellik karşıtı yeni akımlar, yeni üslup ve anlayışlar silsilesidir.
III. Avangard akımlarla ortaya çıkan sanat düşünceler, yıllar içinde sanatçılar tarafından yeni boyutlara taşınmıştır.
IV. Çağdaş sanat bir anlamda modern sanat kavramının evrilmesidir.
Çağdaş sanatla ilgili yukarıdakilerden hangisi/hangileri doğrudur?
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
I, II, IV |
I, III, IV |
Çağdaş sanatı günümüzde modern sanatın sonu olarak da ifade etmek mümkündür. Çünkü modern sanat, belirli bir zaman diliminde gerçekleşen geleneksellik karşıtı yeni akımlar, yeni üslup ve anlayışlar silsilesidir. Çağdaş sanatta ise durum biraz daha farklıdır, çağdaş sanat, bir üslup’dan öte üslupların kullanım biçimlerine hitap etmektedir. Bazen “akımlar sonrası” sanat olarak da ifade edilir. Çağdaş sanat bir anlamda modern sanat kavramının evrilmesidir, bir sanat eserini üretme, yaratma sürecinin sorgulanmasıdır. Çağdaş sanatı en tartışmalı hâle getiren en önemli argümanların başında geleneksel sanatın ilerisinde olduğu düşüncesi gelmektedir.
Buna göre II. ifadede anlatılan modern sanattır.
6.Soru
Resim sanatında janra olarak adlandırılan, gündelik hayattan sahnelerin resmedilmesini, sıradan insanların günlük yaşam deneyimlerinin gerçekçi bir şekilde tasvir edilmesini ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Tür Resmi |
Portre |
Çıplak |
Ölü Doğa |
Tarih Resmi |
Resim sanatında janra yani tür terimi, gündelik hayattan sahnelerin resmedilmesi, sıradan insanların günlük yaşam deneyimlerinin gerçekçi bir şekilde tasvir edilmesini ifade eder.
7.Soru
Rönesans’ın Antik Yunan’dan gelen klasik kuralları katı şekilde kullanmasına karşı çıkan sanatçıların eserlerinde ince deformasyonlara yer vermeye başladığı dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Modern dönem |
Maniyerist dönem |
Barok dönem |
Rokoko dönemi |
Arkaik dönem |
Rönesans’ın Antik Yunan’dan gelen klasik kuralları katı şekilde kullanmasına karşı çıkan sanatçılar eserlerinde ince deformasyonlara yer vermeye başlamıştır. Bu hareket Maniyerist (Üslupçuluk) Dönemi olarak adlandırılmıştır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Antik Yunan Dönemi tragedya yazarlarından biri değildir?
Euripides |
Aristophanes |
Aristotales |
Sophokles |
Aeschylus |
1000 yıllık Yunan tiyatro tarihinde yazılmış binlerce oyundan sadece 46 tanesi günümüze gelebilmiştir. Tragedya ve komedya türünün en büyük yapıtları 5. yüzyılda yazılmıştır. Oyunların çoğu dört oyun yazarına aittir. Bu yazarlardan
Aeschylus’un yedi, Sophokles’in yedi, Euripides’in on sekiz ve Aristophanes’in on bir eseri günümüze ulaşmıştır.
9.Soru
Sanat üretimi, doğası gereği nelerle ilişkilidir?
toplumsal biçimlendirmelerle ilişkilidir
|
bireysel unsurlarla ilişkilidir
|
toplumdan topluma değişmelerle ilişkilidir
|
dönemden döneme değişmelerle ilişkilidir |
toplumsal biçimlendirmelerle, bireysel unsurlarla, toplumdan topluma, dönemden döneme değişmelerle ilişkilidir |
10.Soru
I. Biçimlendirme
II. Yontma
III. İnşa
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri heykelin malzemesine göre değişiklik gösteren teknik özelliklerin arasında yer alır?
Yalnız III |
I ve II |
I, II ve III |
II ve III |
I ve III |
Malzemenin fiziksel yapısı ile bitmiş heykel arasındaki ilişki uygunluğuna göre görsel bir etki sağlar. Malzemeye göre değişiklik gösteren teknikler; biçimlendirme, yontma (oyma) ve inşa (yapılandırma) olmak üzere üçe ayrılmaktadır.
11.Soru
‘Biçimcilik’ olarak da adlandırılan, bir sanat eserine özgünlüğünü, bireyselliğini, iç bütünlüğünü kazandıran bütün ögeleri biçimsel olarak açıklayan, sanat eserinin estetik olarak kavranmasını sağlayan etkenin, biçim olduğunu savunan yaklaşım aşağıdakilerden hangisidir?
Sanatçı Merkezli |
Eser Merkezli |
Alımlayıcı Merkezli |
Toplum Merkezli |
Materyal Merkezli |
Eser Merkezli Yaklaşım
Eseri; biçim, düzen ve kurgu ögeleriyle değerlendiren bu yaklaşımın merkezinde sanatçı değil, eser yer alır. Fransız düşünürler Saussure, Lévi-Strauss ve Barthes ile İsviçreli sanat tarihçisi Wölfflin; sanatta anlam üretiminin kaynağını biçim olarak görmüştür. ‘Biçimcilik’ olarak adlandırılan bu anlayışa göre bir sanat eserine özgünlüğünü, bireyselliğini, iç bütünlüğünü kazandıran bütün ögeler biçimseldir. Sanat eserinin estetik olarak kavranmasını sağlayan etken, biçimdir.
12.Soru
Osmanlı döneminde çağdaş ve yeni eğilimlere açık bir eğitim anlayışıyla heykel sanatını soyut anlatıma doğru yönlendiren heykeltıraşlar aşağıdakilerden hangisidir?
Nurullah Berk ve Zeki Faik izer |
Elif Naci ve Cemal Tollu |
Cemal Tollu ve Abidin Elderoğlu |
Şadi çalık ve Rudlf Belling |
Ali Hadi Bara ve Zühtü Müridoğlu |
Ali Hadi Bara ve Zühtü Müridoğlu’nun akademide hocalık yapmaya başlamasıyla heykel bölü- mündeki eğitim anlayışı değişmiştir. Bara ve Müridoğlu, çağdaş ve yeni eğilimlere açık bir eğitim anlayışıyla heykel sanatını soyut anlatıma doğru
yönlendirmişlerdir.
13.Soru
İspanya/Madrid'de yer alan ve Picasso’nun Guernica’ adlı en ünlü eserinin koleksiyonunda yer
veren müzenin adı aşağıdakilerden hangisidir?
Prado Müzesi |
Guggenheim Müzesi |
Centro de Arte Reina Sofia Müzesi |
Thyssen-Bornemisza Müzesi |
Salvador Dali Müzesi |
İspanya/Madrid’de çok sayıda müze vardır. Bu müzelerden en önemlisi “Centro de Arte Reina Sofia” Müzesidir. Bu müzeyi önemli kılan Picasso’nun Guernica’ adlı en ünlü eserinin koleksiyonda yer almasıdır. Müzenin web sayfasında Guernica’nın tasarım sürecine ilişkin özgün, çizim (desen) çalışmalarını görebilirsiniz.
14.Soru
Kitap yazısı olarak kamış kalemle sağdan sola yazılan ve dik hatlara sahip ilk Arap yazısına ne ad verilir?
Sülüs |
Kûfi |
Nabati |
Şami |
Nesta |
Kitap yazısı olarak kamış kalemle sağdan sola yazılan ve dik hatlara sahip ilk Arap yazısı, Kûfe şehrinde kullanıldığı için, Kûfi yazı olarak adlandırılmıştır. Doğru yanıt B’dir.
15.Soru
Doğada her nesnenin yüzeyinde, onun karakterini anlamamızı sağlayan kendine özgü yapı tekrarını yansıtan görsel ve dokunsal özellikler nasıl adlandırılır?
Doku |
Renk |
Çizgi |
Leke |
Boyut |
Doku
Doğada her nesnenin yüzeyinde, onun karakterini anlamamızı sağlayan kendine özgü yapı tekrarını yansıtan görsel ve dokunsal özellikleri vardır ve bunlar doku olarak adlandırılır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hümanizm akımının bir özelliği değildir?
Antik Yunan ve Latin sanat ve edebiyatı örnek alınmıştır. |
İnsanı sanatın konusu olarak görür. |
Kaynak olarak yerel tarih ve kültüre yönelir. |
Üslup ve biçim özelliklerine önem verir. |
Eserler aristokların beğenisine uygun hazırlanmıştır. |
Hümanist sanat/edebiyat veya Rönesans Dönemi sanat ve edebiyatının temel ilke ve niteliklerini şu şekilde sıralamak mümkündür:
- Antik Yunan ve Latin Sanat ve Edebiyatını Örnek Alma: Hümanistler, Batı medeniyetindeki her alanın temelinde Yunan ve Latin kültürlerinin yer aldığını göz önünde bulundurarak bu kültürlerin yaşatılmasını istemişlerdir.
- İnsanı Sanatın Konusu Yapma: Hümanistler dünyayı ve insanı Hıristiyan bakış açısından kurtararak, yeteneklerini yüceltmek yoluyla, onu doğada özgür ve yarınını daha iyi kuracak, kendini eğitebilecek biçimde güçlü bir varlık saymaya başlarlar.
- Evrensel Olma: Hümanistler millî değil, evrenselcidir.
- Aristokrat Olma: Hümanist sanat ve edebiyat, büyük ölçüde aristokrattır.
- Dil, Üslup ve Şekil Endişesi: Hümanist sanat ve edebiyat oldukça tumturaklı ve yapay bir dil kullanmıştır.
Kaynak olarak yerel tarih ve kültüre yönelmek Romantizm’in bir özelliğidir.
17.Soru
Aşağıdaki Türk Beşlerinden hangisi kanun konçertosu yazmıştır?
Ahmet Adnan Saygun |
Cemal Reşit Rey |
Hasan Ferid Alnar |
Necil Kazım Akses |
Ulvi Cemal Erkin |
Hasan Ferid Alnar, kanun konçertosu, viyolonsel konçertosu ve orkestra eserleri yazdı.
18.Soru
Karakteri yüceltmek ve üstün durumunun altını çizmek için tercih edilen kamera açısı hangisidir?
Alt açı |
Üst açı |
Normal açı |
Çapraz açı |
Öznel açı |
Kameranın normal açısının, bakış açısının, altındaki bir konuma indirilmesi durumunda yapılan çerçeve düzenlemeleri alt açı olarak tanımlanır. Karakteri yüceltmek ve üstün durumunun altını çizmek için tercih edilen bir yöntemdir
19.Soru
- Mekân, boşluk ya da alan olarak da adlandırılır.
- Hem dış mekân hem de iç mekân anlamına gelir.
- Nesneler arasında, etrafında, üstünde, altında veya içinde yer alan boşluk veya alana işaret eden elemandır.
Yukarıda resmin elemanlarından hangisine ait özellikler verilmiştir?
Doku |
Form |
Şekil |
Renk |
Espas |
Espas; mekân, boşluk ya da alan olarak da adlandırılır. Espas hem dış mekân hem de iç mekân anlamına gelir. Espas, nesneler arasında, etrafında, üstünde, altında veya içinde yer alan boşluk veya alana işaret eden elemandır.
20.Soru
I. Sanatçı Merkezli
II. Eser Merkezli
III. Alımlayıcı Merkezli
IV. Toplum Merkezli
V. Materyal Merkezli
Yukarıdakilerden hangileri sanatın ve sanat eserinin doğasını ve niteliğini açıklamaya çalışan geleneksel kuramlardandır?
IV, V |
I, II, IV, V |
I, II, V |
I, II, III, IV |
I, II, III, IV, V |
Sanatın ve sanat eserinin doğasını ve niteliğini açıklamaya çalışan geleneksel kuramları; Sanatçı Merkezli, Eser Merkezli, Alımlayıcı Merkezli ve Toplum Merkezli Yaklaşım olmak üzere dört ana grupta inceleyebiliriz. Bunların hepsinden beslenen ve aynı zamanda bu kuramları eleştirerek sanatla ilgili yeni tartışmalar başlatan yaklaşımları da ‘Çağdaş Sanat Kuramları’ başlığı altında görelim.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ