Hadis Final 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir hadis Keşfü'l-hafâ'da aşağıdakilerden hangisi yapılarak bulunur?
Hadisin hangi konuya ait olduğu tahmin edilerek
|
Sahabi ravisi bulunarak
|
İlk kelimesinden hareket edilerek
|
Son kelimesinden hareket edilerek
|
Hadisin herhangi bir kelimesinden hareket edilerek
|
2.Soru
Müslümanlar tarih boyunca öteki kültür ve medeniyet mensubu kimselerle karşılaşmaları bir çok kez tarih boyunca görülmüştür. Bu çerçevede son istila müslümanlara karşı hangi düşünce tarafından gerçekleşmiştir ?
Kolonyal ve oryantalist
|
Farisler
|
Yahudiler |
İsraioğulları
|
Batinilik |
Müslümanlar tarih boyunca öteki kültür ve medeniyet mensubu kimselerle karşılamışlardır. Bu çerçevede kolonyal ve oryantilist düşünce esaslı son istilâ olup Müslümanlara belki tarihte yaşanan en önemi bir kaç sarsıntıdan biri olmuştur.
3.Soru
Uhud ve Huneyn’de Resûl-i Ekrem’i koruyup gözeten cengâver sahâbî ...'nın en çok sevdiği, beğendiği ve güvendiği iki ahlâkî özellikten birincisi, kendini ilgilendirmeyen söze karışmamak, ikincisi ise kalbinde Müslümanlara karşı asla kötü bir duygu beslememek olduğu bilinir.
Yukarıdaki boşluğa hangi isim gelir cümle doğru tamamlanmış olur?
Hz. Ebû Dücâne |
Hz. Mus'ab bin Umeyr |
Hz. Hamza |
Hz. Vahşi |
Hz. Ali |
Uhud ve Huneyn’de Resûl-i Ekrem’i koruyup gözeten cengâver sahâbî Ebû Dücâne’nin en çok sevdiği, beğendiği ve güvendiği iki ahlâkî özellikten birincisi, kendini ilgilendirmeyen söze karışmamak, ikincisi ise kalbinde Müslümanlara karşı asla kötü bir duygu beslememek olduğu bilinir. Doğru yanıt A'dır.
4.Soru
İsnâdları ilk kez inceleme konusu edinmiş müsteşrik aşağıdakilerden hangisidir?
Henri Lammens |
Aloys Sprenger |
C. Snouck Hurgronje |
Josef Horovitz |
Ignaz Goldziher |
Goldziher sonrası dönemde onun hadislerle ilgili görüşlerini neredeyse tamamıyla benimseyen Henri Lammens (ö. 1937) gibi müsteşriklerin yanı sıra, daha ziyade sîretle alâkalı tarihî haberleri, kelâmî veya hukukî rivâyetleri kendisine ihtisas sahası seçen, mesailerini söz konusu alanlara yoğunlaştıran müsteşrikler de ortaya çıkmıştır. Bunlardan siyer sahasında çalışmaları ile tanınan Josef Horovitz (ö. 1931) Goldziher’den farklı olarak isnâdları ilk kez inceleme konusu edinmiş ve isnâdın hicrî 93 yılında vefat eden ‘Urve b. ez-Zübeyr’den önce kullanılmaya başlandığını kabul etmiştir.
5.Soru
"El-Câmi‘u’s-Sağîr" adlı eser kime aittir?
Celaleddîn es-Suyûtî |
Münâvi |
İbn Hibbân Sahîh |
İsmâil b. Muhammed el-Aclûnî |
Ebû Dâvûd |
"El-Câmi‘u’s-sağîr" Celaleddîn Suyûtî'nin eseridir.
6.Soru
Osmanlı alimleri tarafından hadislerin yerini tespit etmek amacıyla sıkça başvurulan kaynak hangisidir?
Riyazüs Salihin
|
Kütüb-ü Sitte |
el-Cami’u’s -Sahih |
Müsned-I Şihab
|
el-Cami’u’s-sağir |
Osmanli hadis alimleri tarafından hadislerin yerini tespit etmek amacıyla en çok kullanılan başucu kaynağı el-Cami’u’s-Sağir’dir.
7.Soru
Sika bir ravinin kendisi gibi Sika olan raviden almak suretiyle senedin başından sonuna kadar muttasıl bir şekilde şaz ve illetli olmaksızın naklettiği hadise ne ad verilir?
Sahih hadis |
Ahad hadis |
Hasen hadis |
Mu'dal hadis |
Mürsel hadis |
sahih hadisin tanımı da ortaya çıkmaktadır. Buna göre “Sahih hadis, sika bir ra^vinin kendisi gibi sika olan ra^viden almak suretiyle senedin başından sonuna kadar muttasıl birşekilde şaz ve illetli olmaksızın naklettiği hadistir”.
8.Soru
Osmanlı hadisçilerinin Molla Gürani'nin Buhari şerhinin adı hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Necahu'l Kari |
Umdet'ul Kari |
el Kevseru'l Cari |
Fethu'l Bari |
el-Kevkebu's-Sari |
Fatih Sultan Mehmed’in hocası ve S¸eyhülisla^mı Molla Güra^ni^ (893/1488), Mısır’daki ilmi^ birikimi İstanbul’a taşımıştır. OnunEdirne Da^ru’l-Hadi^si’nde tamamladığı ve el-Kevseru’l-Ca^ri^ adını taşıyan Buha^ri^ şerhi vardır.
9.Soru
Hangi ahlak felsefecisine göre kişinin yerleşik temel karakteri anlamında ahlâkî yapısı değişmemekle beraber, bu yapının sonucu olarak ortaya çıkan fiil ve davranışları eğitimle değişebilir.?
Nevevi |
Buhari |
Râgıb el-İsfahânî |
ibn-i Haldun |
Hallac-ı Mansur |
Meşhur ahlâk felsefecisi Râgıb el-İsfahânî’ye göre, kişinin yerleşik temel
karakteri anlamında ahlâkî yapısı değişmemekle beraber, bu yapının sonucu
olarak ortaya çıkan fiil ve davranışları eğitimle değişebilir. Ona göre, iyi
ahlâkın temeli, nefsin/ruhun ilim öğrenerek temizlenmesi, iffet, sabır ve
adaletin uygulanmasıdır. Neticesi ise hikmet, cömertlik, hilim ve ihsan ile
donanmasıdır. Doğru yanıt C'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerin hangisi Ceva^mi‘u’l-kelim programının S¸a^mile programına üstünlüklerinden biridir?.
Daha fazla kitap içermesi
|
Bir kitabın birden çok baskısının bulunması
|
Kitapların pdf’sinin programla uyumlu hale getirilebilmesi
|
Kitapların muhakkiklarinin hadis değerlendirmesine kısa da olsa yer vermesi
|
İsnadlarda geçen ra^vilerin kimlikleri ve cerh-tadil durumları hakkında doğrudan bilgi edinme imkanı sunması
|
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “isnad”ın kelime anlamıdır?
İftira etmek
|
İddia etmek
|
İnkâr etmek
|
Nispet etmek
|
İtiraz etmek
|
12.Soru
Celaleddin es-Suyûti’nin eseri aşağıdakilerden hangisidir?
el-Cami’u’s-sağir
|
Müsned-I Şihab
|
el-Cami’u’s -Sahih
|
Kütüb-ü Sitte |
Riyazüs Salihin |
Celaleddin es-Suyûti’nin eserinin adı el-Cami’u’s-Sağir’dir.
13.Soru
Hadis ve sünnete göre, devletin yönetimi ve siyasetin yürütülmesi aşağıdaki işbirliklerinden hangilerine dayanmaktadır?
- Beden-ruh
- Akıl-gönül
- Madde-mana
I |
II |
I-II |
II-III |
I-II-III |
Öncelikle işaret edilmelidir ki, toplumun sağlık, güvenlik gibi ihtiyaçlarının karşılanması, onların düzenlenmesi ve denetlenmesi için bir kurum olarak devlet gerekir. Bir milletin veya ümmetin örgütlenmiş şekli demek olan devleti ayakta tutan unsurların yönetim, adalet, maliye, âlimler-aydınlar ve ordu olduğu bilinen bir husustur. Hadis ve sünnete göre, devletin yönetimi ve siyasetin yürütülmesi, beden-ruh, akıl-gönül, madde-mana işbirliği temeline dayanır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangileri insanı toplumsal ahlak kurallarına muhtaç kılar?
- Akıl sahibi olması
- Diğergam olması
- Sosyal olması
I |
II |
I-II |
I-III |
II-III |
İnsan tabiatı itibariyle sosyal bir varlıktır. Diğer varlıklardan farklı olarak, onun akıl sahibi, özgür, benmerkezci ve bütün bunlarla beraber insanlarla bir arada yaşamaya mecbur bir sosyal kişilik olması, onu toplumsal ahlâk kurallarına muhtaç kılar.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hadis bulmada kullanılan bir programdır?
el-Mektebetü’ş-Şâmile |
Keşfü’l-hafâ
|
Concordance
|
el-Câmi‘u’s-sağîr |
İbn Mace’nin Sünen’i |
Hadis âlimleri bir hadisin sahih yani sağlam ve kabul edilebilir bir rivâyet olabilmesi için yukarıdaki unsurlar dışında şaz ve illetli olmamasını da şart koşarlar. Şaz, hadisin sened veya metin açısından diğer rivâyetlere aykırılık taşımasıdır. İllet ise hadisin sened veya metninde bulunan ve ancak hadis ilminde uzman olanların görebileceği gizli bir kusurdur. Görüldüğü gibi bu iki şart hadisin iki temel unsuru olan sened ve metin arasında ortaktır.
16.Soru
Hadise göre, İslam ümmetinin ortaya çıkab kötülüklere karşı aşağıdaki tepkileri hangi sırasıyla göstererek mücadele etmesi gerekmektedir?
- Aktif fiili tedbir
- Sözlü uyarı
- Pasif psikolojik direniş
I-II-III |
I-III-II |
II-I-III |
II-III-I |
III-II-I |
Hadise göre, İslâm ümmetinin, ortaya çıkan kötülüklere karşı sırasıyla aktif-fiilî tedbir, sözlü uyarı ve pasif-psikolojik direniş şeklinde tepki göstererek mücadele etmesi, irşad ve ıslah faaliyetlerini kesintisiz olarak sürdürmesi gerekir.
17.Soru
Kur'an'ın Hz. Peygamber'İn ortaya koyduğu yaşayış tarzına göre anlaşılması hangi açıdan zorunludur?
Dinin aslına uygun biçimde yayılması |
Dinin aslına uygun biçimde yaşanması |
Dinin aslına uygun biçimde anlaşılması |
Dinin aslına uygun biçimde aktarılması |
Dinin aslına uygun biçimde korunması |
Dinin aslına uygun biçimde korunması açısından Kur'an'ın Hz. Peygamber'in ortaya koyduğu yaşayış tarzına göre anlaşılması zorunludur.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm dünyasında çağdaşlaşma teşebbüslerinin ilk kez görüldüğü bölgedir?
Hint alt kıtası
|
Anadolu
|
Orta Asya
|
Orta Doğu
|
Kuzey Afrika
|
19.Soru
“Hased” kavramına ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
- Kıskanma anlamına gelir
- Başkasının maddi imkanının yok olmasını istemektir
- Başkasının manevi imkanının yok olmasını istemektir
I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Kıskanma, kıskançlık ve çekememek mânasına gelen hased, hem masdar hem de isim olarak kullanılır. Haset, başkasının sahip olduğu maddî veya manevî imkânın yok olmasını istemek demektir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi namaz esnasında kıraat edilen vahiy anlamına gelmektedir?
Vahy-i hafi
|
Vahy-i gayri metluv
|
Sadık haber
|
Vahy-i metluv
|
Medeni sure |
Hz. Peygamber’in (s.a.v.) Kur’ân dışında vahiy alıp almadığı konusu bazı ilim adamları tarafından tartışılıyor olmakla birlikte Müslüman âlimlerin pek çoğu Hz. Peygamber’in (s.a.v.) Kur’ân dışında da Allah’tan vahiy aldığı konusunda hemfikirdir. Onlar genel olarak vahyi ikiye ayırmışlar, Kur’ân vahyine, namaz esnasında kıraat edilen vahiy anlamında vahy-i metluv; bunun dışındaki vahye ise kendisi namazda okunmayan anlamında vahy-i gayri metluv demişlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ