Hadis Tarihi ve Usulü Ara 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye Cumhuriyetinde hadis ile ilgili yapılan çalışmalardan değildir?
Yüksek lisans tez çalışmaları |
Doktora tez çalışmaları |
Makaleler |
Kitap |
Hadislerin yeniden yazılması |
Yüksek lisans tez çalışmaları, Doktora tez çalışmaları, makaleler ve Hadis çevirileri Hadislerle ilgili Türkiye’de yapılan çalışmalardandır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi temel hadis kaynaklarının şerhlerinden değildir?
Muvatta Şerhleri |
Buhari Şerhleri |
Müslim Şerhleri |
Ebü Davüd Şerhleri |
Kütüb-i sitte Şerhleri |
Kütüb-i sitte Şerh değil Ravi çalışmasıdır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi üçüncü asırdan sonra temel hadis kaynaklarına dayanarak, hadislerin anlaşılmasına yönelik yapılan şerh çalışmalarından biri değildir?
Tahric Şerhleri |
Muvatta Şerhleri |
Buhârî Şerhleri |
Müslim Şerhleri |
Ebû Dâvûd Şerhleri |
Hadislerin tamamının râvilerine veya konularına göre kitaplara geçtiği üçüncü asırdan sonra hadislerin anlaşılmasına yönelik şerh çalışmaları genellikle kitaplar esas alınarak yapılmaya başlandı. Böylece temel hadis kaynaklarına dayalı birçok şerh yazıldı. Bunlar:
Muvatta Şerhleri
Buhârî Şerhleri
Müslim Şerhleri
Ebû Dâvûd Şerhleri
Tirmizî Şerhleri
Nesâî ve İbn Mâce Şerhleri olarak sıralanmaktadır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Müslümanların, Hz. Peygambere karşı sorumluluklarını ifade eden ayetlerden biridir?
Nahl, 16/44 |
Âl-i Imrân, 3/31 |
Mâide, 5/92 |
Mâide, 5/67 |
Âli İmrân, 3/20 |
Müslümanların Hz. Peygamber’e karşı sorumluluklarını ifade eden ayetlerden biri Âl-i Imrân, 3/31’dir. Diğer seçeneklerde verilen ayetler daha çok Peygamberin görevini ifade eden ayetlerdir.
5.Soru
Hatîb et-Tebrizî’nin Mişkâtü’lMesâbîh adlı eserinin ilk bölümü aşağıda verilenlerden hangisinden oluşmaktadır?
Begavî’nin sıhah dediği hadisler |
Begavî’nin hısan dediği hasen hadisler |
Begavî tarafından Mesâbîh’e alınmayan Hatîb et-Tebrizî’nin yaptığı ilâveler |
Mükerrer rivayetlere dayalı hadisler |
Sahih ve hasen hadislerin karşılaştırıldığı yorumlar |
Mesâbîhu’s-sünne İslâm dünyasında büyük şöhret kazanmış ve üzerine kırktan fazla şerh yazılmıştır. Bunlar arasında en tanınmışı Hatîb et-Tebrizî diye tanınan Muhammed b. Abdillah’ın (ö. 737/1336) Mişkâtü’lMesâbîh’idir. Hatîb et-Tebrizî bu eserinde Begavî’nin sahih ve hasen diye ikiye ayırdığı hadisleri yeniden düzenlemiştir. Onun hadisleri seçme şartlarını dikkate alarak esere üçüncü bir bölüm daha eklemiştir. Birinci bölüm Begavî’nin sıhah dediği hadisleri ihtiva etmektedir.
6.Soru
- Gerekli gördüğü yerlerde râvîler hakkında kısa açıklamalarda bulunurdu.
- Ümmet arasındaki ihtilaflı konulara itina gösterir, onlara tatmin edici izahlar getirirdi.
- Ders esnasında bahsi geçen bir kitabın ilmî tenkidini yapardı.
- Daha çok müşkil yerleri halletmeye çalışırdı.
Yukarıdaki maddelerden hangileri Keşmîrî’nin hadis okuturken takip ettiği genel usullerdendir?
I ve III |
II ve III |
III ve IV |
I, III ve IV |
Hepsi |
Keşmîrî’nin hadis okuturken takip ettiği genel usullerin dördü yukarıda verilmiştir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sağlam ve sağlam olmayan hadisleri bir araya getirmekle birlikte, hadislerin sıhhat durumu hakkında bilgi veren ve kendi kanaatlerini belirten alimlerden biridir?
İmam Mâlik |
Buhârî |
İbn Huzeyme |
İbn Hıbbân |
Tirmizî |
Hadis kitapları, içerdikleri hadislerin sağlam veya zayıf olduklarına göre değil, yazılış ve düzenleniş yöntemlerine göre gruplandırılmışlardır. Bunlardan biri, sağlam ve sağlam olmayan hadisleri bir araya getirmekle birlikte, hadislerin sıhhat durumu hakkında bilgi verenler ve kendi kanaatlerini belirtenler. Tirmizî’nin el-Câmiu’s-sahîh isimli eseri buna örnektir.
8.Soru
Osmanlıda ilk dârulhadîs kimin zamanında kurulmuştur?
Osmangazi |
Orhangazi |
I. Murad |
II.Murad |
I. Mehmed |
Osmanlı dârulhadîsinin I. Murad devrinde İznik’te Çandarlı Hayreddin Paşa tarafından yaptırıldığı kabul edilir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Arapça tahdîs mastarının ismi olup sözlük anlamı; “haber verme”, “anlatılan, haber verilen husus”, “haber” ve “söz” anlamına gelen kelimedir?
Sahabe |
Hadis |
Eser |
İsnâd |
Senet |
Hadis ilminde, Hz. Peygamber’den gelen haber/haberler anlamına gelir.
10.Soru
İmam Gazzâlî’nin İhyâü ulûmi’d-dîn adlı eseri üzerine eseri üzerine Zeynüddin el-Irâkî’nin yaptığı çalışma aşağıda verilen hadis kitabı türlerinden hangisine bir örnektir?
Cem’ |
Tahrîc |
Zavâid |
Şerh |
Zühd |
Tanınmış tahric eserlerinden biri İmam Gazzâlî’nin İhyâü ulûmi’d-dîn adlı eseri üzerine Zeynüddin el-Irâkî’nin çalışmasıdır.
11.Soru
Osmanlı dârulhadîsi ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
İlk olarak Orhan Gazi devrinde kurulmuştur. |
Osmanlı’nın egemen olduğu her yere açılmıştır. |
Edirne Dârulhadîsi’ni Molla Gürânî yaptırmıştır. |
Murad devrinde Abdullah Paşa Dârulhadîsi yaptırılmıştır. |
Seydî Çelebi, burada en çok okunan hadis kitaplarından olan Sâgânî’nin Meşâriku’l-envâr’ı üzerine Mebâriku’l-ezhâr isimli şerhini yazmıştır. |
Osmanlı’nın egemen olduğu her yere açılmıştır. İlk Osmanlı dârulhadîsi I. Murad devrinde kurulmuştur. Edirne Dârulhadîsi’ni II. Murad yaptırmıştır. Abdullah Paşa Dârulhadîsi II. Beyezid devrinde yaptırılmıştır. İbn Melek burada en çok okunan hadis kitaplarından olan Sâgânî’nin Meşâriku’l-envâr’ı üzerine Mebâriku’l-ezhâr isimli şerhini yazmıştır.
12.Soru
Ara sıra ve gelişigüzel yapılan şeylere değil, adet niteliğinde, devamlı ve sürekli, aynı zamanda bilinçli davranışları ifade eder, tanımı hangi kavrama aittir?
Tasavvuf |
Sünnet |
Hadis |
Süre |
Tefsir |
Sünnet kelimesi Ara sıra ve gelişigüzel yapılan şeylere değil, âdet niteliğinde, devamlı ve sürekli, aynı zamanda bilinçli davranışları ifade eder.
13.Soru
Ma‘mer b. Ra^şid’in yazmış olduğu el-Câmi hadis kitabının aşağıdaki seçeneklerin hangisinde herhangi bir özelliğinden bahsedilmiştir
İçerisinde iki binin üzerinde hadis bulunmaktadır |
Yakın dönem hadis kitaplarından biridir |
Sadece tedvin döneminde yazılmıştır |
Konu içeriği bakımından çok zengin değildir |
Tasnif dönemine geçişin öncü kitaplarındandır |
el-Ca^mi‘, Abdürrezza^k’ın Musannef’inin sonunda 1972 de Beyrut’ta basılmıştır. İçinde 1614 hadis vardır. Hadisler ba^b isimli konu başlıkları altında tasnif edilmiştir. Tedvin döneminden Tasnif dönemine geçişin öncü kitaplarındandır. Kendinden sonraki eserleri hem içerik hem tasnif yöntemi açısından etkilemiştir.
14.Soru
I. Mecma’u’z- zevâid
II. el-Metâlibü’l-‘âliye
III. Cem’u’l-cevâmi
Yukarıdaki eserlerden hangisi /hangileri mukayeseli çalışmalar adı altında geçmektedir?
I ve II |
I ve III |
II ve III |
Sadece II |
Sadece III |
Mukayeseli çalışmalar adı altında üç eser vardır. Mecma’u’z- zevâid, el-Metâlibü’l-‘âliye ve İthâfü’l-hıyere.
15.Soru
Aşağıdaki eylemlerden hangisi kişi öldükten sonra da amel defterinin kapanmamasını sağlayan üç amelden biridir?
Birisini Müslüman yapmış olmak |
Geride faydalı ilim bırakmak |
Namaz kılmış olmak |
Zekat vermiş olmak |
Öğretmenlik yapmak |
Genel olarak ilim öğrenme veöğretmenin önemine dikkat çekmiş ve bunlara teşvikte bulunmuştur. Hz. Peygamber’in bu konudaki adislerinden öğreniyoruz ki, ilim öğrenmek her Müslüman’a farzdır. Kişi üstünlüğünü ilmiyle sürdürebilir. Geriye bırakılan faydalı ilim, ölümünden sonra insanın amel defterinin açık kalmasına sebep olan üç şeyden biridir. İnsan ilim öğrenme yolunda olduğu sürece Allah yolunda demektir.
16.Soru
Türkiye’de akademik hadisciliğin başlatıcısı kimdir?
M. Tayyib Okiç |
İbrahim Canan |
Ahmet Demirci |
Ali Yardım |
M. Yaşar Kandemir |
Türkiye’de akademik hadisçiliğin başlatıcısı, aslen Bosnalı olup uzun yıllar başta Ankara İlâhiyat Fakülte’si ve Erzurum İslâmî İlimler Fakültesi’nde dersler veren M. Tayyip Okiç’tir. Mehmed Said Hatiboğlu ve Talat Koçyiğit Ankara İlâhiyat Fakültesi’nde onun yetiştirdiği iki hadis profesörüdür.
17.Soru
Delhi’de el Medresetu’l-Emîniyye ismiyle, kısa zamanda meşhur olan bir okul açan kimdir?
Şah Veliyyullah |
Nezîr Hüseyin |
Ahmed Rıza Han |
Muhammed Enver Şâh Hüseynî Keşmîrî, |
Ahmed b. Abdülahad es-Serhendî |
Diyobend’deki Dâru’l-Ulûm Medresesi’ne gitti. Burası Hindistan’ın Ezher’i gibi idi. Oranın Rabbânî âlimlerinden, öncekilere ilâveten, sahih ilim, isabetli görüş, sünnete ittiba aşkı, ahlâk ve edeb güzelliği kazandı. Bu medresede birçok hadis ve fıkıh kitabı okudu ve 1313/1896’da buradan mezun oldu. Mezuniyetinden sonra bir müddet Delhi’de hocalık yaptı. Orada elMedresetu’l-Emîniyye ismiyle, kısa zamanda meşhur olan bir okul da açtı.
18.Soru
Aşağıdaki kitaplardan hangisi el-Usûlü’l Hamse’nin dışında kalır?
Buhârî’nin Câmi’i |
Ebû Dâvûd’un Süneni |
Nesaî’nin Süneni |
Müslim’in Câmi’i |
İmam Mâlik’in Muvatta’ı |
el-Usûlü’l Hamse Buhârî ve Müslim’in Câmi‘leri ile Ebû Dâvûd ve Nesaî’nin Sünen’leri ve Tirmizî’nin Câmi‘inden oluşur.bu eserlere Mâlikî Mezhebini benimseyen Endülüslü ve Kuzey Afrikalı âlimler İmam Mâlik’in Muvatta’ını eklerler ve böylece bu kaynaklar toplu olarak el-Kütübü’s-Sitte adını alır. Dolayısıyla İmam Mâlik’in Muvatta’ı el-Usûlü’l Hamse’de yer almaz.
19.Soru
Cem’u’l-cevâmi’ adlı eseri kim yazmıştır?
Süyûtî |
Hüseyin b. Mes’ûd |
İbn Mâce |
İmam Mâlik’in el-Muvatta |
Ali el-Müttakî el-Hindî |
Cem’ul-cevâmi’ Süyûtî’nin bütün hadisleri toplamak üzere kaleme aldığı
eserdir. Fakat bu eseri tamamlayamadan vefat etmiştir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hadisin değeri hakkında tartışma çıkarmıştır?
Hz. Peygamber |
Hz. Ebu Bekir |
Zeyd b. Sabit |
Hariciler |
Ebü Hüreyre |
Hariciler, Kur’an’da hüküm verme yetkisinin sadece Allah’a ait olduğunu belirten bazı ayetlere bakarak Kur’an’da yer almayan hükümler taşıyan hadisleri kabul etmemeye başladılar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ