Hadis Tarihi ve Usulü Ara 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Hz. Peygamber’in -sallellahu aleyhi ve sellem- sahâbîleri arasında benden daha çok hadis bilen hiç kimse yoktu, Abdullah b. Amr hariç. Çünkü o yazdı, ben yazmadım” diyerek hadislerin yazılabileceğini gösteren sözü hangi sahâbî söylemiştir?
Râfi‘ b. Hadîc |
Abdullah b. Amr |
Ebû Şâh |
Hz. Ömer |
Ebû Hüreyre |
Abdullah b. Amr’ın bu haberini Ebû Hüreyre’nin şu sözü doğrular mahiyettedir: “Hz. Peygamber’in -sallellahu aleyhi ve sellem- sahâbîleri arasında benden daha çok hadis bilen hiç kimse yoktu, Abdullah b. Amr hariç. Çünkü o yazdı, ben yazmadım”..
2.Soru
Aşağıdaki alimlerden hangisi Buhari ve Müslimin Sahihlerini eleştirmiştir?
Hakim en Nisaburi |
İbnü’s Salah |
İbn Haldun |
İbn Hazm |
Mizzi |
Hicri dördüncü ve beşinci asırlarda bazı alimler Buhari ve Müslimin ravileri hakkında müstakil eserler yazmışlar bazıları müstedrek ve müstahrec telif etmişlerdir. Fakat Darekutni ve İbn Hazm gibi alimler ise Buhari ve Müslimin Sahihlerini eleştirmişlerdir.
3.Soru
Hadislerin öğrenim ve öğretiminde hanım sahabelerinde payı büyüktür. Aşağıdakilerden hangisi bu hanım sahabelerdendir?
Okumayı bilen hanımlar |
Yazı bilen hanımlar |
Hz. Peygamber’in hanımları |
Evli Hanımlar |
Bedir gazisi olan hanımlar |
Hadislerin öğrenim ve öğretiminde Hz. Peygamber’in hanımlarının payı büyüktür.
4.Soru
Hangisi tefsirle ilgili rivayetleri bir araya getirenlerdendir?
Muhammed b. Eyyûb el-Becelî |
Ebu Bekr b. Ebû Şeybe |
Zâide b. Kudâme |
Harâitî |
Abdullah b. el-Mübârek |
Zâide b. Kudâme, tefsirle ilgili rivayetleri bir araya getirenlerdendir. Harâitî, ahlâk ve âdâb kitapları yazmıştır. Ebu Bekr b. Ebû Şeybe, imanla ilgili kitaplar yazmıştır. Abdullah b. el-Mübârek, zühd kitapları yazmıştır. Muhammed b. Eyyûb el-Becelî ise fedâil kitapları kaleme almıştır.
5.Soru
Aşağıdakierden hangisi Muvatta Şerhleri arasında yer almaz?
et-Temhîd limâ fi’lMuvatta mine’l-meânî ve’l-esânîd |
el-Câmiu’s-sahîh |
el-İstizkâr |
et-Takassî li-hadîsi’l-Muvatta |
Şerhu’l-Muvatta |
E-Câmiu’s-sahîh Buhari tarafından yazılmıştır ve Buhari şerhleri arasındadır.
6.Soru
Hz. Peygamber’e Allah tarafından verilen görevlerin nihai amacı aşağıdakilerden hangisidir?
Peygamber’in kendisine indirilen kitabı, ümmetine açıklaması |
Peygamberin, ümmetini, ihtilaf ettikleri konularda aydınlatması |
Allah’tan almış olduğu vahyi eksiksiz olarak insanlara bildirme |
İnsanların kötülük ve günahlardan arındırılması |
Ümmetine davranışlarıyla örnek olması |
Sünnet kavramının, Hz. Peygamber’e Allah tarafından verilen görevler doğrultusunda değerlendirilmesi gerekir. Kur’an’ın bildirdiğine göre Hz. Peygamber’in temel görevleri; tebliğ, beyân ve tezkiyedir. Bu üç görev birbirinin devamı ve tamamlayıcısı niteliğindedir. Üçünün de en son amacı insanların arındırılmasıdır.
7.Soru
19520-1950 arasında Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından Murtezâ ez-Zebîdî’nin “Sahîh-i Buhârî Muhasarı” nı tercüme ve şerh ettirmekle görevlendirilen kişi kimdir?
Eğinli İbrahim Hakkı |
Babanzâde Ahmed Naim |
Kadıasker Hasan Efendi |
Alasonyalı Ali Zeynelâbidin |
Ahmed Ziyâeddîn Gümüşhânevî |
Babanzâde Ahmed Naim, 19520-1950 arasında Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından Murtezâ ez-Zebîdî’nin “Sahîh-i Buhârî Muhasarı” nı tercüme ve şerh ettirmekle görevlendirilmiştir. Ahmed Ziyâeddîn Gümüşhânevî 1893’de vefat etmiştir. Muhammed Zâhid el-Kevserî, İstanbul’daki Kadıasker Hasan Efendi Dârulhadîs’inde ders görmüştür ve Fatih Camii’nde Eğinli İbrahim Hakkı, Alasonyalı Ali Zeynelâbidin gibi hocalardan ders almıştır.
8.Soru
- Günah işlememleri
- Erdemli olmaları
- Seçilmiş olmaları
- Arap soyundan gelmeleri
Yukarıdaki özelliklerden hangileri peygamber özelliklerindendir?
I-II-III |
I-III-IV |
II-III-IV |
I-IV |
II-IV |
Cevap A'dır.
9.Soru
“Tasnîf” kelimesinin kelime anlamı nedir?
Sınıflandırma |
Sıralama |
Paketleme |
Faaliyet |
Dönüşüm |
Arapça kökenli bu kelime sınıflandırma, gruplandırma anlamına gelir.
10.Soru
Kavli Sünnet Nedir?
Hz. Peygamber’in filleri ve davranışları |
Hz. Peygamber’in sözleri |
Sahabe tarafından söylenen sözler |
Hz. Peygamber’in yasakları |
Kur’an’daki süreler |
Kavli Sünnet Hz. Peygamber’in Sözleridir.
11.Soru
- Meğazi
- Siyer
- Talip
- Şemail
- Delail
Hangisi müze Peygamberimiz konu eden diğer ilimler arasındadır?
I ve III |
I,II ve III |
I, II, III, IV |
I, III, IV, V |
Hepsi |
Talip Hadis öğrenen öğrencilere, hadis ilminde yolun başında olanlara denir. Talep eden, isteyen anlamına gelir.
12.Soru
Sahih, zayıf, hatta mevzû olmakla beraber halk arasında meşhur olan haberlerin bir araya getirilerek derlendiği en önemli kaynaktır. Halk arasında hadis diye meşhur olan 1356 söz alfabetik olarak incelenmektedir. Eserde her rivâyet, baş taraftaki sıra rakamını takip eden “hadis” kelimesiyle başlamaktadır.
Yukarıda bilgileri verilen halk arasındaki yaygın hadisleri toplayan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Avnü’l-ma’bûd |
El-Makâsıdü’l-hasene |
El-Hıtta fî zikri’s- Sıhâhi’s-sitte |
Kenzü’l-ummâl |
Tenvîrü’l-hevâlik |
Tam adı el-Makâsıdü’l-hasene fî beyâni kesîrin mine’l-ehâdîsi’l-müştehire ale’l-elsine’dir. Sahih, zayıf, hatta mevzû olmakla beraber halk arasında meşhur olan haberlerin bir araya getirilerek derlendiği en önemli kaynaklardan biridir. Eserde halk arasında hadis diye meşhur olan 1356 söz alfabetik olarak incelenmektedir. Eserde her rivâyet, baş taraftaki sıra rakamını takip eden “hadis” kelimesiyle başlamaktadır. Rivâyetin baş tarafından kısa bir bölüm alınmakta, metnin peşinden kaynakları zikredilmekte ve haberin durumu ile ilgili açıklamalar yapılmaktadır.
13.Soru
İkinci nesil Müslümanlar Hz. Peygamber’i görmüş olan ilk Müslümanlardan bilgi almak için onların bulunduğu yerlere gitmiş ve gördüklerini, duyduklarını yazılı ve sözlü olarak tespit etmeye gayret etmişlerdi. Aşağıdakilerden hangisi bu hadisçilerden biri değildir?
Ahmed b. Hanbel |
Alkame b. Kays |
Mu‘âze el-Adeviyye |
Urve b. Zübeyr |
Sa‘îd b. el-Müseyyeb |
Sahâbîler Hz. Peygamber’in vefatından sonra her yerde ve her fırsatta doğal olarak ondan bahsetmiş, onun söz ve işlerini nakletmeye çalışmışlardı. Onların içinde, Abdullah b. Abbas ve Ebû Hüreyre gibi, kendisini sadece bu işe verenler vardı. Diğer taraftan Hz. Peygamber’i görememiş olan Müslümanlar da onun hakkında bilgi almak için büyük bir arzu içinde idiler. Bu durum hadislerin öğrenilip öğretilmesi ve yayılması yönünde olağanüstü bir hareketliliğe yol açmıştı. İkinci nesil Müslümanlar Hz. Peygamber’i görmüş olan ilk Müslümanlardan bilgi almak için onların bulunduğu yerlere gitmiş ve gördüklerini, duyduklarını yazılı ve sözlü olarak tespit etmeye gayret etmişlerdi. Bu nesil içinde bu yöndeki çalışmalarıyla tarihe geçen yüzlerce hadisçi arasından örnek olarak şu isimler zikredilebilir: Alkame b. Kays, Abîde es-Selmânî, Şakîk b. Seleme, Mu‘âze el-Adeviyye, Ümmü’d-Derdâ ed-Dımeşkıyye, Urve b. Zübeyr, Sa‘îd b. el-Müseyyeb, İbrâhim en-Nehaî, Amra bt. Abdurrahman, Tâvûs b. Keysân, Hind bt. el-Hâris, Mücâhid b. Cebr, Şa‘bî, İkrime, Ebû Kılâbe el-Basrî, Muhammed b. Sîrîn, Hasan el- Basrî, Nâfî.
14.Soru
Hayber savaşında hangi hüküm halka duyurulmuştu?
Bazı hayvan etlerinin haram olduğu. |
Muta nikâhının yapılmasına. |
Yalan söylememek. |
Ganimete dokunmamak. |
Hadis yazım yasağı. |
Hayber Savaşı’nda mut‘a nikâhı ile bazı hayvan etlerinin haramlığı, Mekke’nin fethinde cahiliye imtiyazlarının geçersizliği ve Mekke’nin harem oluşu gibi hükümler halka duyurulmuştu.
15.Soru
Hadis İlmindeki anlamı ele alındığında aşağıdakilerden hangisi sünnet kavramıyla örnek olabilir?
Allah’ın varlığına ve birliğine inanmak |
Hz. Peygamber’in doymadan yemekten kalkması |
Abdest alırken yüz yıkamak |
Beş vakit namaz kılmak |
Harama bakmamak |
Halis ilmine göre sünnet Hz. Peygamberin sözleri, davranışları ve onaylarıdır. Yani onun yolu, hayat tarzı, sürekli ve devamlı davranışlarıdır. Diğer seçenekler farzları oluşturur.
16.Soru
Buhârî’nin el-Edebü’l-müfred isimli kitabı Tasnif dönemi kitaplarından hangi gruba en güzel örnektir?
İmanla İlgili Kitaplar |
Ahlak ve Âdâb Kitaplar |
Zühd Kitapları |
Fedâil Kitapları |
Meğâzî ve Siyer Kitapları |
Buhârî’nin el-Edebü’l-müfred isimli ahlâk hadislerini topladığı kitabı bu türün en güzel örneğidir. İbn Ebü’d-Dünyâ (ö.282/894), Harâitî (ö.327/938) ve Süleyman b. Ahmed et-Taberânî (ö.360/971) Mekârimü’l-ahlâk isimli kitaplar yazmışlardır. İbn Ebû Şeybe’nin de Kitabü’l-edeb isimli bir kitabı vardır.
17.Soru
Hz. Peygamber’in sözlerini ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Fiilî Sünnet |
Takrîrî Sünnet |
Ehlî Sünnet |
Kavlî Sünnet |
Sahabî Sünnet |
Sünnet’in, Hadis İlmi’ndeki anlamı ise, Hz. Peygamberin (Allah’ın selâmı üzerine olsun) sözleri, davranışları ve onaylarıdır. Sünnet, Hz. Peygamber’den gelmesi bakımından üçe ayrılır. Bunlardan biri, Hz. Peygamber’in sözlerini ifade eden Kavlî Sünnet’tir.
18.Soru
Hadisler arasındaki ihtilâfın giderilmesinde kullanılan ve “şer’î bir hükmün daha sonra gelen şer’î bir delille kaldırılması” şeklinde ifade edilen yöntem aşağıdakilerden hangisidir?
Cem‘ ve te’lîf |
Tercih |
Tevakkuf |
Nesh |
Mensûh |
Hadisler arasındaki ihtilâfın giderilmesinde dört temel yöntem vardır: Bu yöntemlerden nesh; Arapça’da yok etmek, ortadan kaldırmak, nakletmek anlamlarına gelir. İslâmî ilimlerde nesh’in tanımı: “Şer’î bir hükmün daha sonra gelen şer’î bir delille kaldırılması” şeklindedir. Yürürlükten kaldırılan önceki hükme mensûh, öncekini yürürlükten kaldıran sonraki hükme nâsih denir. Nesh konusu değişik problemleri olan geniş bir konudur. Detaylarında âlimler arasında tartışmalar vardır. Sadece hadis ilmini değil, tefsir ve fıkıh ilmini de ilgilendirir. Hadiste nesh konusu muhaddisler tarafından müstakil kitapların yazıldığı çok önemli bir konudur. Bu nedenle hadis ilminin alt dalı sayılabilir. Fakat İhtilâfü’l-hadîs ilmi içinde değerlendirilmesi daha doğrudur.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi oryantalistlerin hadis ilmine bakış açısını yansıtmaz?
İslamiyette rivayet edilen hadislerin büyük çoğunluğunu sahih hadisler oluşturmuştur. |
Muhammed hadislerin yazılmasını yasaklamıştır bu da rivayet edilen hadis sayısını azaltmıştır. |
Hadisler ortaya çıkan meseleleri çözmek için sonraki yüzyıllarda İslam hukukçuları tarafından uydurulmuştur. |
Hadislerin bir kısmı Tevrat ve İncil ve eski hurafelerden derlenmiştir. |
Hadislerin cerh ve ta’dil kriterleri yeterli değildir. |
Farklı görüşleri benimseyenler olmakla birlikte oryantalistlerin önemli bir kısmı, Hz. Peygamber’in hadisleri yazmayı yasaklaması sebebiyle sahâbîler tarafından pek az hadisin rivayet edildiğini ve hadis külliyatını dolduran rivayetlerin çoğunun Hz. Muhammed’le ilgisinin bulunmadığını ileri sürerler. Onlara göre hadisler, ortaya çıkan yeni meselelere çözüm getirmek için II (VII) ve III. (IX). yüzyıllarda İslâm hukukçuları tarafından uydurulmuştur. Ayrıca hadislerin farklı görüşlere mensup kimseler tarafından ortaya atılması yüzünden birbiriyle çeliştiğini, esasen bir kısmının Tevrat’tan, İncil’den ve eski hurafelerden derlendiğini iddia ederler. Özetle Müslümanların hadis kaynaklarına yaklaşımını ön yargılı bulmak ve onların otorite kabul ettikleri kaynaklara eleştirel yaklaşmak, cerh ve ta‘dîl kriterlerini yeterli görmemek, hadisleri değerlendirmede hadis dışı kaynakları kullanmak gibi hususlar oryantalist bakış açısının temel özelliklerindendir. Oryantalistler çoğu zaman yaptıkları çalışmalarda Arapça metinleri tam anlayamadıkları için hep menfi sonuçlara ulaşmışlardır. Bu nedenle de genelde olumsuz düşünme yoluna gitmişlerdir.
20.Soru
Orientalistlerin ve bazı Müslüman hadis araştırmacılarının tedvin ve tasnif süreçleriyle ilgili eleştirilerinin nedenidir?
Tasnif sürecinin tadvin sürecinden daha erken başlaması |
Tedvin sürecinin çok uzun sürmesi |
Tasnif süreci eserlerini, tedvin eserleri gibi algılayarak veya kasıtlı olarak öyle göstererek, hadislerin çok geç yazıya geçirilmesi |
Tasnif faaliyetlerinin müstakil kitaplar şeklinde yazıya geçirilmiş olması |
Tedvin ve tasnif faaliyetlerinin iç içe geçmesi |
Arapça’da müsteşrik, batı dillerinde orientalist isimiyle anılan batılı doğubilimciler tasnif sürecinin olgunluk dönemi eserlerini, hadislerin ilk defa derlendiği tedvin eserleri gibi algılayarak veya kasıtlı olarak öyle göstererek, hadislerin çok geç yazıya geçirildiğini savunmuşlardır. Tedvin ve tasnif iç içe süreçler olsa da bir önceki ünitede gördüğümüz gibi tedvînin başlangıcı kesinlikle tasniften öncedir. Müslüman hadis araştırmacıları tarafından öteden beri eleştirilen bu görüş son dönemlerde batıda yetişmiş bazı hadis araştırmacıları tarafından da eleştirilmeye başlanmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ