Hadis Tarihi ve Usulü Ara 21. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdkailerden hangisi kütüb-i erbaa içinde yer alan sünenlerin yazarlarından biri değildir?
Ebû Dâvûd |
Tirmizî |
İbn Mâce |
Müslim |
Nesâî |
Ebû Dâvûd, Tirmizî, İbn Mâce ve Nesâî’nin Sünen’leri Kütüb-i erbaa (dört temel kaynak) olarak anılmaktaydı.
2.Soru
Hadisler hangi dönemde yazılmaya başlanmıştır?
Tebvîb Dönemi |
Tasnîf Dönemi |
Tevdîn Dönemi |
Tehzîb Dönemi |
Tesbît Dönemi |
Tesbît, sabitleme, kaydetme, bağlama, sağlama alma anlamlarına gelir. Bu dönemde hadislerin sözlü ve yazılı olarak öğretilmesi, öğrenilmesi, halk arasında yayılması, böylece hafızalarda ve değişik yazı malzemeleri üzerine kaydedilip koruma altına alınması söz konusudur.
3.Soru
Meğâzî kitapları hangi konudaki rivayetlerden oluşmaktadır?
Hz. Peygamber’in savaşları ile ilgili rivayetler |
Hz. Peygamber’in hayatı ile ilgili rivayetler |
surelerin faziletleri ile ilgili rivayetler |
dünyanın geçiciliği ile ilgili rivayetler |
belli bir bölgenin hadisleri |
Meğâzî kitapları, Hz. Peygamber’in savaşları ile ilgili rivayetlerden oluşmaktadır. Siyer kitaplarında ise Hz. Peygamber’in hayatı ile ilgili rivayetler bir araya getirilmiştir. Surelerin faziletleri ile ilgili rivayetlere fedail kitaplarında yer verilmiştir. Dünyanın geçiciliği ile ilgili rivayetlere zihd kitaplarında yer verilmiştir. Muvatta’lar ise belli bir bölgenin hadisleri ile ilgilidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi en çok hadis rivayet eden sahâbîden biri değildir?
Ebû Hüreyre |
Abdullah b. Ömer |
Enes b. Mâlik |
Hz. Âişe |
Ümmü Seleme |
Bir tespite göre en çok hadis rivayet eden sahâbîler arasında, Ebû Hüreyre, Abdullah b. Ömer ve Enes b. Mâlik’den sonra, 2210 hadis rivayetiyle 4. sırayı almış olan Hz. Âişe, Hz. Peygamber’den duyduğu şeyleri tam anlayıncaya kadar araştırmaktan geri durmazdı.
5.Soru
Arapça ’da ek, ilave, tamamlama, düzeltme gelen ve önceki dönemdeki bir müellifin şartlarına uyduğu halde kitabına almadığı hadisleri toplamak suretiyle onun eksikliklerini tamamlayan kitaplara ne ad verilir?
Tahric |
Müstahrec |
Sahîhayn |
Müstedrek |
Kütüb-i erbaa |
Müstedrek türü eserler, önceki dönemdeki bir müellifin şartlarına uyduğu halde kitabına almadığı hadisleri toplamak suretiyle onun eksikliklerini tamamlayan kitaplardır.
6.Soru
Ebû Bekir Ahmed b. Huseyn’in es-Sünenü’lkübrâ isimli kitabı Tasnif dönemi kitaplarından hangi gruba en güzel örnektir?
Muvatta’lar |
Sünenler |
Câmî’ler |
Zühd Kitapları |
İmanla İlgili Kitaplar |
Sünen, Arapça sünnet kelimesinin çoğuludur ve sünnetler anlamına gelir. Sünen kitaplarında Ahkâm hadisleri denilen, fıkhî içerikli hadisler yer alır. Dördüncü asırda yazılan iki meşhur sünen, Dârekutnî diye tanınan Ali b. Ömer’in (ö.385/995) Sünen’i ile Beyhakî diye meşhur olan Ebû Bekir Ahmed b. Huseyn’in (ö.458/1065) büyük sünen anlamına gelen es-Sünenü’lkübrâ isimli kitabıdır.
7.Soru
Ahkâm hadislerini toplamayı amaçlayan alim aşağıdakilerden hangisidir?
Ebû Dâvud Süleyman b. Eş’as b. İshak es-Sicistânî |
Ebû Abdurrahmân Ahmed b. Şuayb b. Ali en-Nesâi |
Ebû Abdullah Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî |
Ebu’l-Hüseyn Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî |
Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre et-Tirmizî |
Ebû Dâvud sünenini tanıtmak için Mekkeli âlimlere yazdığı mektubundaki (Risâle ilâ ehl-i Mekke) ifadelerine göre, kitabında fakihlerin delil olarak kullandıkları ahkâm hadislerini toplamayı amaçlamıştır.
8.Soru
Hadisler arasındaki ihtilafın giderilmesinde çelişen hadislerin her ikisini, birden çok ise hepsini bağdaştırarak, herhangi birini terk etmeden birlikte geçerli sayma yönetime ne ad verilmektedir?
Nesh |
Tercih |
Tevakkuf |
İhtilâfü’l-hadîs |
Cem‘ ve te’lîf |
Hadisler arasındaki ihtilâfın giderilmesinde dört temel yöntem vardır. Bunlardan biri hadislerin her ikisini, birden çok ise hepsini bağdaştırarak, herhangi birini terk etmeden birlikte geçerli saymak anlamına gelen Cem‘ ve te’lîf’tir.
9.Soru
Temel hadis kaynaklarındaki hadisleri âlî isnadla elde etmek ve onları daha güçlü kılmak amacını taşıyan eserlere ne ad verilmektedir?
Müstedrek |
Etraf |
Müstahrec |
Zevâid |
Muhtasar |
Müstahrec türü eserler temel hadis kaynaklarındaki hadisleri âlî isnadla elde etmek ve onları daha güçlü kılmak amacınını gerçekleştirmek için hazırlandılar.
10.Soru
- Cem‘ ve te’lîf
- Nesh
- Tercih
- Tevakkuf
Yukarıdakilerin hangisi yada hangileri Hadisler arasındaki ihtilâfın giderilmesinde kullanılan yöntemlerdendir?
Yalnız I |
I - II |
I - II - III |
Yalnız II |
I - II - III - IV |
Hadisler arasındaki ihtilâfın giderilmesinde dört temel yöntem vardır: Cem‘ ve te’lîf, Nesh, Tercih ve Tevakkuf’dur.
11.Soru
I. Oryantalistler salt akademik kaygılar ile araştırmalar yapmışlardır II. Modern oryantalizmin başlangıcı Fransız İnkılabı’ndan (1789) sonra olmuştur III. Oryantalistler sahâbîler tarafından pek az hadisin rivayet edildiğini ileri sürerler IV. Oryantalistler hadislerin bir kısmının Tevrat’tan, İncil’den ve eski hurafelerden derlendiğini iddia ederler Oryantalistler ile ilgili yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
Oryantalist araştırmalar salt akademik kaygılardan öte, özellikle sömürge döneminde, İslâm dünyasını daha yakından tanıyarak bu bölgelerde yürütülecek faaliyetlere malzeme sağlama amacına da matuftu. Farklı görüşleri benimseyenler olmakla birlikte oryantalistlerin önemli bir kısmı, Hz. Peygamber’in hadisleri yazmayı yasaklaması sebebiyle sahâbîler tarafından pek az hadisin rivayet edildiğini ve hadis külliyatını dolduran rivayetlerin çoğunun Hz. Muhammed’le ilgisinin bulunmadığını ileri sürerler. Onlara göre hadisler, ortaya çıkan yeni meselelere çözüm getirmek için II (VII) ve III. (IX). yüzyıllarda İslâm hukukçuları tarafından uydurulmuştur. Ayrıca hadislerin farklı görüşlere mensup kimseler tarafından ortaya atılması yüzünden birbiriyle çeliştiğini, esasen bir kısmının Tevrat’tan, İncil’den ve eski hurafelerden derlendiğini iddia ederler.Bununla birlikte modern oryantalizmin başlangıcı Fransız İnkılabı’ndan (1789) sonra olmuştur. Doğru cevap D'dir.
12.Soru
XVIII. asırda Osmanlı Anadolusunun en önde gelen hadisçisi aşağıdakilerden hangisidir?
Gümüşhaneli Ahmed Ziyâeddin |
Seyyid Ervâdî |
Kevserî |
İbn Kemâl |
Yusuf Efendizâde |
XVIII. asırda Osmanlı Anadolusunun en önde gelen hadisçisi, Amasya’da doğan Yusuf Efendizâde’dir (ö. 1167/1754).
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şerh çalışmaları içinde yer alan eser türlerinden birisi değildir?
Muvatta Şerhleri |
Buhârî Şerhleri |
Tirmizî Şerhleri |
el-Kütübü’s-sitte Şerhleri |
Ebû Dâvûd Şerhleri |
Ebû Dâvûd Şerhleri, Tirmizî Şerhleri, Buhârî Şerhleri ve Muvatta Şerhleri müellifler tarafından yazılmış şerh türlerinden olmakla birlikte altı kitabı içeren el-Kütübü’s-sittenin şerhleri yoktur.
14.Soru
Türkçe yazılan ilk Hadis Tarihi kitabı ne zaman yayınlanmıştır?
1921 |
1922 |
1923 |
1924 |
1925 |
Türkçe yazılan ilk Hadis Tarihi kitabı, İstanbul’da 1924 de yayınlanmıştır.
15.Soru
Tesbit Dönemi nedir?
Hadislerin kitap haline getirilmesidir |
Hadislerin sözlü ve yazılı olarak öğretilmesi, öğrenilmesi, halk arasında yayılması, böylece hafızalarda ve değişik yazı malzemeleri üzerine kaydedilip koruma altına alınmasıdır. |
Hadisler tarihi sıra itibariyle önce yazılı ve sözlü olarak koruma ve kayıt altına alınmasıdır. |
Hadislerin yazılması ve sınıflandırılmasıdır |
Hadisin dindeki yeri ve önemini tartışmaktır. |
Tespit Dönemi hadislerin sözlü ve yazılı olarak öğretilmesi, öğrenilmesi, halk arasında yayılması, böylece hafızalarda ve değişik yazı malzemeleri üzerine kaydedilip koruma altına alınması söz konusudur.
16.Soru
Türkçe yazılan ilk Hadis Tarihi kitabı hangi yılda yayınlanmıştır?
1524 |
1624 |
1724 |
1824 |
1924 |
Türkçe yazılan ilk Hadis Tarihi kitabı, İstanbul’da 1924 de yayınlanmıştır. Hadis Tarihi isimli bu ilk kitap, o günlerde adı Dârülfünun olan İstanbul Üniversitesi’nin İlahiyat Şubesi hocalarından, İzmirli İsmail Hakkı tarafından ders kitabı olarak okutmak üzere yazılmış ve Talebe Cemiyeti tarafından yayınlanmıştır.
17.Soru
Peygamberimizin savaşlarını konu edinen ve İslam tarihinin erken dönemlerinde oluşmuş ilimin adı nedir?
Meğâzî |
Siyer |
Şemâil |
Delâil |
Huccetü’l-İslâm |
Meğâzî: Bu isim Arapça savaş anlamına gelen (ğ-z-v) kökünden türemiş bir kelimedir. İslam tarihinin erken dönemlerinde oluşmuş bir ilim dalıdır. Peygamberimizin savaşlarını konu edinir.
18.Soru
Kavlî Sünnet ( القولية السنة) ne anlama gelmektedir?
Hz. Peygamber'in davranışları |
Hz. Peygamber'in hadiseleri |
Hz. Peygamber'in sözleri |
Hz. Peygamber'in tavırları |
Hz. Peygamber'in yasakları |
1- Kavlî Sünnet ( القولية السنة)Hz. Peygamber’in sözleridir. 2- Fiilî Sünnet (الفعلية السنة) Hz. Peygamber’in filleri ve davranışlarıdır. 3- Takrîrî Sünnet (التقريرية السنة) Hz. Peygamber’in huzurunda veya bilgisi dâhilinde olmak şartıyla, sahâbe tarafından söylenen sözleri ve yapılan davranışları onaylaması veya karşı çıkmamasıdır. Bu üçüncü şıkkın sünnet olmasının gerekçesi, Hz. Peygamber’in Allah tarafından kendisine verilen ileriki satırlarda ele alacağımız görevleri gereği, dînî açıdan uygun olmayan ya da Allah’ın yasakladığı söz ve eylemleri onaylamayacağı veya böyle durumlar karşısında sessiz kalmayacağıdır.
Doğru cevap C'dir.
19.Soru
Zühd kitaplarında dünyanın geçiciliğini vurgulayan, dünya hırsının zararlarını anlatan, ibadet, güzel ahlâk ve nefis terbiyesini teşvik eden hadisleri ve seleften gelen rivayetleri bir araya getirmek amaçlanmıştır. Aşağıdakilerden hangisi Zühd yazan tanınmış âlimlerdendir?
Nesaî |
İbn Şihâb ez-Zührî |
Ebû Hâtim er-Râzî |
Ahmed b. Hanbel |
İbrahim b. Tahmân |
Zühd kitaplarında dünyanın geçiciliğini vurgulayan, dünya hırsının zararlarını anlatan, ibadet, güzel ahlâk ve nefis terbiyesini teşvik eden hadisleri ve seleften gelen rivayetleri bir araya getirmek amaçlanmıştır. Daha sonraları tasavvuf adını alan dînî hareketin dayanakları olan hadisler ve rivayetler ilk defa bu kitaplarda derlenmişlerdir. Ebû Musa b. İbrahîm (ö.121/738), Zâide b. Kudâme (ö.161/777) Abdullah b. el-Mübârek (ö.181/797), Vekî’ b. el-Cerrâh (ö.197/812), Ahmed b. Hanbel (ö.241/855), Hennâd b. Serî et-Temîmî (ö.243/857), Ebû Zür‘a er-Râzî (ö.264/877), Ebû Hâtim er-Râzî (ö.277/890) Kitabü’z-zühd başlıklı eser yazan tanınmış âlimlerdendir.
20.Soru
Tedvin Dönemi nedir?
Hadislerin koruma altına alındığı dönemdir |
Hadisleri öğretildiği dönemdir |
Hadislerin okunup anlaşıldığı dönemdir |
Hadislerin sınıflandırıldığı dönemdir |
Hadislerin kitaplar (divanlar) halinde toplandığı dönemdir |
Hadislerin kitaplar haline getirildiği döneme tedvin dönemi denir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ