Hadis Tarihi ve Usulü Ara 22. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Bir kimsenin bir hadisi, sözlü veya yazılı olarak ilk kaynaklarından alıp senediyle birlikte eserine almasına ne isim verilir?
Terğîb |
Terhîb |
Tahric |
Mevzû |
Şerh |
Tahric hadis ilminde iki farklı anlamda kullanılmıştır. Birincisi rivâyet dönemi olarak kabul edilen ilk dört asırda, “bir kimsenin bir hadisi, sözlü veya yazılı olarak ilk kaynaklarından alıp senediyle birlikte eserine alması” anlamına gelir. İkincisi ise sonraki dönemlerde, “bir hadisin veya bir kitaptaki hadislerin temel hadis kaynaklarındaki yerlerini tespit ederek de- ğişik açılardan tenkidini ve değerlendirmesini yapmak” mânâsında kullanımıdır.
2.Soru
Hadisler ilk olarak hangi dönemde yazıya aktarılmıştır?
Tedvin Dönemi |
Tasnif Dönemi |
Tesbît Dönemi |
Tevhid Dönemi |
Divan Dönemi |
Hadisler ilk olarak tesbit döneminde yazıya aktarılmıştır.
3.Soru
Hadislerin baş tarafından bir kısmı zikredilmek suretiyle sahabe adına veya hadis metinlerine göre alfabetik olarak düzenlenen eserlere ne ad verilir?
Müstahrec |
Etraf |
Tahric |
Zevaid |
Müstedrek |
Hadislerin baş tarafından bir kısmı zikredilmek suretiyle sahâbe adına veya hadis metinlerine göre alfabetik olarak düzenlenen eserler etrâf diye isimlendirilir. Etraf türü eserler hadislere ulaşımı kolaylaştırmak için yazılmış eserlerdir.
4.Soru
Muhammed Enver Şâh Hüseynî Keşmîrî hangi tarihte doğmuştur?
1313/1896 |
1323/1905 |
1352/1933 |
1292/1875 |
1163/1749 |
Muhammed Enver Şâh Hüseynî Keşmîrî, muhaddis, müfessir, fakîh, usûlcü, mütekellim, sûfî, edib ve muhakkik vasıflarına hakkıyla sahip olan bir âlimdir. 1292/1875’de Keşmîr’e bağlı Vodvân kasabasında doğdu. Beş yaşına geldiğinde Ku’rân-ı Kerîm okumaya başladı. Daha sonra babasından Farsça edebi eserler okudu. On yaşını doldurmamışken Farsça nazım ve nesir yazma seviyesine geldi. Keşmîrî, Keşmîr ve civarındaki âlimlerden ilim tahsilini bitirdikten sonra komşu Hezâre bölgesine gitti ve orada, üç yıl boyunca mantık, felsefe, kozmografya vb. ilimleri tahsil etti.
5.Soru
Önceki dönemdeki bir müellifin şartlarına uyduğu halde kitabına almadığı hadisleri toplamak suretiyle onun eksikliklerini tamamlayan kitaplara hangisi denmektedir?
Müstahrec |
Zevâid |
Kütüb-i erbaa |
Müstedrek |
Sahîhayn |
Müstedrek, Arapça’da ek, ilave, tamamlama, düzeltme gibi anlamlara gelir. Müstedrek türü eserler, önceki dönemdeki bir müellifin şartlarına uyduğu halde kitabına almadığı hadisleri toplamak suretiyle onun eksikliklerini tamamlayan kitaplardır. Müstedrekler esas aldıkları eserin sistemine göre telif edilirler. Dolayısıyla müstedrekler konu esaslı kitaplardır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hadis Usulü kitabıdır?
Tahâvî, Müşkilü’l-âsârİsnâd |
Tirmizî, el-İlelMuâraza |
Suyûtî, Tedrîbü’r-râvî |
Buhârî, el-Câmiu’s-sahîh |
İbn Sa‘d, Tabakât |
Tedrîbü’r-râvî İbnü’s-Salâh’ın Ulûmü’l-hadîs’ine Dayanarak Yazılan bir kitaptır.
7.Soru
Oryantalizmin ilk ortaya çıkışındaki en önemli etken nedir?
Hıristiyanlığı yayma (misyonerlik) isteği |
Sömürgecilik faaliyetlerine alt yapı hazırlama |
İslâm dininin kaynaklarını yakından tanıma |
Kültürel işbirliğinin geliştirilmesine katkı sağlama |
Dinler arası diyalog çalışmalarına hazırlık yapma. |
Oryantalizmin ilk ortaya çıkışındaki en önemli etken Dinler arası diyalog çalışmalarına hazırlık yapmaktır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dinin İman ve ahlak gibi ana konularında yazılan ve içinde çok sayıda alt konu içeren türe giren ahlak ve âdâb kitapları yazarlarındandır?
Ebu Bekr b. Ebû Şeybe |
Ahmed b. Hanbel |
ed-Derâverdî |
Süfyân es-Sevrî |
İbn Ebü’d-Dünyâ |
Ahlak ve Âdâb Kitapları:
Buhârî’nin el-Edebü’l-müfred isimli ahlâk hadislerini topladığı kitabı bu türün en güzel örneğidir. İbn Ebü’d-Dünyâ (ö.282/894), Harâitî (ö.327/938) ve Süleyman b. Ahmed et-Taberânî (ö.360/971) Mekârimü’l-ahlâk isimli kitaplar yazmışlardır. İbn Ebû Şeybe’nin de Kitabü’l-edeb isimli bir kitabı vardır.
9.Soru
Rûdânî diye tanınan Muhammed b. Muhammed elMağribî’nin İbnü’l-Esîr’in Câmiu’l-usûl’ü ile Heysemî’nin Mecma’u’z-zevâid’ine İbn Mâce ve Dârimî’nin es-Sünen’lerini ilâve etmek suretiyle on dört temel hadis kitabındaki hadisleri bir araya getirdiği eserin adı nedir?
Kenzü’l-ummâl |
Cem’ul-fevâid |
Cem’u’l-cevâmi |
el-Câmiu’s-sağîr |
Mesâbîhu’s-sünne |
Eserin tam adı Cem’ul-fevâid min Câmi’i’l-usûl ve Mecma’i’z-zevâid’dir. Eser Naim Erdoğan tarafından Büyük Hadis Külliyâtı adıyla Türkçe’ye tercüme edilmiştir.
10.Soru
Hadislerin baş tarafından bir kısmı zikredilmek suretiyle sahâbe adına veya hadis metinlerine göre alfabetik olarak düzenlenen eserlere ne ad verilir?
Etrâf |
Zevâid |
Müstedrek |
Müstahrec |
Derleme |
Hadislerin baş tarafından bir kısmı zikredilmek suretiyle sahâbe adına veya hadis metinlerine göre alfabetik olarak düzenlenen eserler etrâf diye isimlendirilmektedir.
11.Soru
- el-İlmâ‘ ilâ ma‘rifeti usûli’r-rivâye ve takyîdi’ssemâ
- Mâ lâ yese‘u’l-muhaddise cehlüh
- Ulûmü’l-hadîs
Yukarıdakilerden hangisi /hangileri Müteahhirûn Dönemi Hadis Usûlü Kitaplarındandır?
I,II ve III |
I ve II |
I ve III |
Sadece III |
Sadece II |
Üçü de Müteahhirûn Dönemi Hadis Usûlü Kitaplarındandır.
12.Soru
Farklı konularda yazılmış hadislerin kaynağını gösterme ihtiyacına binaen çıkan eserler aşağıdakilerden hangisidir?
Tahric |
Etraf |
Şerh çalışmaları |
Müstahrec |
Müstedrek |
Hadisin dindeki konum ve önemi başta akaid ve fıkıh olmak üzere birçok
ilim tarafından delil olarak kullanılmasını gerekli kılmıştı. Ancak rivâyet
döneminden uzaklaştıkça söz konusu ilimlerde isnad kullanımı azalmış
hadislerin kaynaklarına işaret etme geleneği terk edilmişti. Bu durum farklı konularda yazılan eserlerde bulunan hadislerin kaynağını gösterme ihtiyacını ortaya çıkardı. Aşağıda zikredilecek tahric türü eserler bu amaçla telif edildi.
13.Soru
İlk Osmanlı darülhadisinin hangi padişah döneminde ve hangi şehirde açıldığı kabul edilir?
II. Mehmet-Edirne |
Orhan Gazi-Bursa |
Yıldırım Bayezid-Söğüt |
I. Murad-İznik |
Fatih Sultan Mehmet-İstanbul |
İlk Osmanlı dârulhadîsinin I. Murad devrinde İznik’te Çandarlı Hayreddin Paşa (ö. 789/1387) tarafından yaptırıldığı kabul edilir. Bu asrın en önde gelen ismi İbn Melek diye tanınan İzzeddin Abdüllatif’tir (ö. 797/1394). Tire’de müderrislik yapan İbn Melek Osmanlı medreselerinde en çok okunan hadis kitaplarından olan Sâgânî’nin Meşâriku’l-envâr’ı üzerine Mebâriku’l-ezhâr isimli şerhini yazmıştır.
14.Soru
Fedail Kitaplarının özelliği nedir?
Hz. Peygamberin savaşlarını konu alan kitaplardır |
Ahlak hadislerinin toplanmasını amaçlayan kitaplardır |
Hz. Peygamber ve sahabeden gelen Kur’an tefsiri ile ilgili rivayetleri derlemek |
Belli davranışların, şahısların, mekânların, zamanların değerli oluşları ve üstünlükleri ili ilgili hadisler bir aradadır |
Dünyanın geçiciliğini vurgulayan, dünya hırsının zararlarını konu alan hadislerin bir araya getirilmesi amaçlanmıştır. |
Fedail kitaplarının özelliği belli davranışların, Şahısların, mekânların, zamanların değerli oluşları ve üstünlükleri ile ilgili hadisleri bir araya getirmesidir.
15.Soru
Müstahrec türü eserlerin hadisler açısından sağladığı önemli faydalar bulunmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi bunlardan biri değildir?
Her hangi bir hadis kitabındaki hadislerin Müstahrec müellifi tarafından farklı isnadları tespit edildiğinden dolayı asıl kitap ve içindeki hadisler kuvvet kazanır ve rivâyete olan güven artar. |
Müstahrec müellifi tarafından hadisler farklı lafızlarla da rivâyet edileceği için asıl müellifin rivâyetindeki eksiklikler ve hatalar ortaya çıkar. |
Müstahrec müellifinin farklı rivâyetiyle esas alınan eserdeki hadisin metin veya senedine yapılan ilaveler (müdrec veya güvenilir râvinin ilave ettiği kısımlar) tespit edilir. |
Müstahrec müellifi tarafından hadisler bir sonraki nesle daha kolay aktarılmıştır |
Esas alınan eserde kusurlu (illetli) rivâyet edilen herhangi bir hadis, müstahrec müellifinin farklı rivâyetiyle bu illetten kurtarılmış olur. |
Müstahrec türü eserlerin hadisler açısından sağladığı faydalar içerisinde hadislerin bir sonraki nesle aktarımının kolaylığından bahsedilmemektedir.
16.Soru
Hadisleri bir araya getiren hadis kitapları yazılış yöntemlerine göre iki ana gruba ayrılır, konularına göre düzenlenmiş olanlar Arapça’da hangisi ile adlandırılır?
Ale’lebvâb |
Ale’rricâl |
Ale’sünnet |
Ale’hadis |
Ale’bid |
Hadisleri bir araya getiren hadis kitapları yazılış yöntemlerine göre iki ana gruba ayrılır:
Konularına göre düzenlenmiş olanlar. Bunlara Arapça’da Ale’lebvâb kitaplar denir. Ebvâb Arapça’da kapı veya konu başlığı anlamına gelen bâb kelimesinin çoğuludur. Ale’l-ebvâb ifadesi konulara göre demektir.
Râvîlerine göre düzenlenmiş olanlar. Bunlara Arapça’da Ale’rricâl kitaplar denir. Ricâl, Arapça’da adam, kişi anlamlarına gelen racül kelimesinin çoğuludur. Burada adamdan maksat hadis râvîleridir. Ale’r-ricâl ifadesi râvîlere göre demektir.
17.Soru
Nevevî’nin, âyet ve hadisleri esas alarak fert, aile ve toplum planında uyulması gereken prensipleri ortaya koymayı amaçladığı eseri hangisidir?
Riyâzü’ s-sâlihîn |
et-Terğîb ve’t-terhîb |
Müsned’ |
Sahîh |
et-Terğîb ve’t-terhîb |
Riyâzü’ s-sâlihîn, Nevevî’nin, âyet ve hadisleri esas alarak fert, aile ve toplum planında uyulması gereken prensipleri ortaya koymayı amaçladığı eseridir. Diğer şıklardaki et-Terğîb ve’t-terhîb ise Münzirî’ye, Müsned’ Ebû Ya’lâ’ya, Sahîh İbn Hibbân’a, et-Terğîb ve’t-terhîb ise Ebu’l-Kâsım el-Isbahânî’ ye aittir.
18.Soru
Hangisi hadis rivayetinden kaçınan ilk Müslümanlardan ve aşere-i mübeşşere’dendir?
Sa‘îd b. Zeyd |
Ebû Hüreyre |
Abdullah b. Ömer |
Enes b. Mâlik |
Hz. Âişe |
Sa‘îd b. Zeyd, hadis rivayetinden kaçınan ilk Müslümanlardan ve aşere-i mübeşşere’dendir ve neredeyse hiç hadis rivayet etmediği nakledilmektedir. Ebû Hüreyre, Abdullah b. Ömer, Enes b. Mâlik ve Hz. Âişe ise en çok hadis rivayet eden sahâbîlerdendir.
19.Soru
Türkiye’de akademik hadisçiliğin başlatıcısı kimdir?
M. Tayyip Okiç |
Raşit Küçük |
İsmail Lütfi Çakan |
Nebi Bozkurt |
Kemal Sandıkçı |
Türkiye’de akademik hadisçiliğin başlatıcısı M. Tayyip Okiç’tir. Raşit Küçük, İsmail Lütfi Çakan, Nebi Bozkurt, Kemal Sandıkçı İlâhiyat Fakültelerinde hâlen görev yapan, hadis sahasında akademik kariyere sahip öğretim üyelerindendir
20.Soru
Hadis öğrenen öğrencilere, hadis ilminde yolun başında olanlara ne ad verilir?
Muhaddis |
Hâfız |
İmâm |
Tâlib |
Huccetü’l-İslâm |
Hadis ilmi ile ilgilenenler tarihte değişik unvanlarla anılmışlardır. Hadis öğrenen öğrencilere, hadis ilminde yolun başında olanlara Tâlib denir. Talep eden isteyen anlamındadır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ