Hadis Tarihi ve Usulü Ara 24. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Arapça ’da yok etmek, ortadan kaldırmak, nakletmek anlamlarına gelen kelimedir?
Cem |
Telif |
Nesh |
Tevakkuf |
Muâraza |
Nesh Arapça ‘da yok etmek, ortadan kaldırmak, nakletmek anlamlarına gelir. İslâmî ilimlerde nesh’in tanımı: “Şer’î bir hükmün daha sonra gelen şer’î bir delille kaldırılması” şeklindedir.
2.Soru
Hadis tarihinde hicrî ilk dört asır öncekiler, öncüler dönemine ne ad verilir?
Mütekaddimûn Dönem |
Rivayet Dönem |
Nakli Dönem |
Tesbit Dönem |
Mütevekkil Dönem |
Hadis tarihinde hicrî ilk dört asır öncekiler, öncüler dönemi anlamına gelen Mütekaddimûn Dönemi olarak da isimlendirilir.
3.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi Meyâncî’nin Müteahhirûn Döneminde yazılan hadis usûlü kitaplarından biridir?
el-Muhaddisü’l-fâsıl beyne’r-râvî ve’l-vâî |
Ma‘rifetü ulûmi’l-hadîs |
el-Kifâye fî ilmi’r-rivâye |
Mâ lâ yese‘u’l-muhaddise cehlüh |
Ulûmü’l-hadîs |
Meyâncî’nin Müteahhirûn Döneminde yazılan hadis usûlü kitabı, “Mâ lâ yese‘u’l-muhaddise cehlüh” dür. “el-Muhaddisü’l-fâsıl beyne’r-râvî ve’l-vâî” isimli eser, er-Râmhürmüzî’ye aittir. “Ma‘rifetü ulûmi’l-hadîs”, Hâkim’e aittir. “el-Kifâye fî ilmi’r-rivâye” yi Hatîb el-Bağdâdî kaleme almıştır. “Ulûmü’l-hadîs” in yazarı İbnü’s-Salâh’tır.
4.Soru
Hadis tarihçisi Talat Koçyiğit Hicri üçüncü yüzyılını ne olarak nitelendirmektedir?
Tasnifin bitiş yılı |
Tasnifin en verimli cağı |
Tasnifin altın çağı |
Tasnifin başlandığı yıl |
Tasnifin doğuşu |
Hadis tarihçisi Talat Koçyiğit Hicri üçüncü yüzyılını “Tasnifin altın çağı” olarak nitelendirmektedir.
5.Soru
Hadislerin senet ve metinleri ile ilgili her türlü birikimi, yeteneği ve faaliyetlere ne ad verilir?
Tefsir |
Hadis |
Dirâyet |
Rivayet |
Tebliğ |
Rivayet daha çok hadis öğrenme, nakletme, derleme, hadisleri içeren kitaplar telif etme gibi faaliyetlerini kapsar. Dirâyet ise, hadislerin senet ve metinleri ile ilgili her türlü birikimi, yeteneği ve faaliyeti kapsar.
6.Soru
Er-Rıhle fî talebi’l-hadîs’in amacı nedir?
Hadisi Kur’ân ve önceden bildikleri hadislerle karşılaştırmak |
Hadisi mevcut en eski râvîsinden öğrenmek, böylece hata ihtimallerini azaltmak. |
Hadis rivayet edene yemin ettirmek |
Hadis rivâyet edenden şâhid istemek |
Hadisin râvîlerini incelemek. |
er-Rıhle fî talebi’l-hadîs ; Hadis öğrenimi için yapılan yolculuk demektir ve bu faaliyetlerde hadisi mevcut en eski râvîsinden öğrenmek, böylece hata ihtimallerini azaltmak gayesi vardı.
7.Soru
Dünyanın geçiciliğini vurgulayan, dünya hırsının zararlarını anlatan, ibadet, güzel ahlâk ve nefis terbiyesini teşvik eden hadisleri ve seleften gelen rivayetleri bir araya getirmeyi amaçlayan kitap grubu aşağıdakilerden hangisidir?
Fedâil Kitapları |
Zühd Kitapları |
Meğâzî ve Siyer Kitapları |
Tefsirle İlgili Rivayetleri Bir Araya Getiren Kitaplar |
İmanla İlgili Kitaplar |
Fedail kitapları belli davranışların, şahısların, mekânların, zamanların faziletleri yani değerli oluşları ve üstünlükleri ile ilgili hadisler bir araya getirilir. Meğâzî ve Siyer kitaplarında Hz. Peygamber’in savaşları ve hayatı ile ilgili rivayetler bir araya getirilmiştir. Tefsirle ilgili rivayetleri bir araya getiren kitaplar hadisçilerin Hz. Peygamber ve sahâbeden gelen Kur’an tefsiri ile ilgili rivayetleri derledikleri kitaplardır. İmanla ilgili kitaplar nasıl iman edilmesi gerektiğini anlatan hadislerin toplandığı kitaplardır. Zühd kitapları ise dünyanın geçiciliğini vurgulayan, dünya hırsının zararlarını anlatan, ibadet, güzel ahlâk ve nefis terbiyesini teşvik eden hadisleri ve seleften gelen rivayetleri bir araya getiren kitaplardır.
8.Soru
I. Musannefler
II. Etrâf Kitapları
III. Müsnedler
IV. Mu‘cemler
Yukarıdakilerden hangileri râvilerine göre düzenlenmiş kitap türleri arasındadır?
I ve II |
II ve III |
III ve IV |
I, II ve III |
II, III ve IV |
Musannefler birden çok alt konu barındıran tek bir ana konuda yazılmış kitaplar kategorisine girer.
9.Soru
Hanbelî Mezhebinin kurucu imamı olan Ahmed b. Hanbel hangi tarihte doğmuştur?
164/780 yılında |
181/798 yılında |
255/869 yılında |
197/813 yılında |
353/964 yılında |
Hanbelî Mezhebinin kurucu imamı olan Ahmed b. Hanbel 164/780 yılında Bağdat’ta doğdu.
10.Soru
Hem Mehmed Sofuoğlu hem de Ahmed Davudoğlu tarafından Türkçeye tercüme edilen hadis kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Sahîh-i Buhârî |
Sahîh-i Müslim |
Sünen-i Ebû Dâvud |
Sünen-i Darimî |
e.Sünen-i İbn Mâce |
Sahîh-i Müslim hem Mehmed Sofuoğlu hem de Ahmed Davudoğlu tarafından Türkçeye tercüme edilen hadis kitabıdır.
11.Soru
Tasnif faaliyetlerinin yürütülmesindeki en temel amaç aşağıdaki şıkların hangisinde gösterilmiştir?
Hadislerin gelecek nesillere aktarılması |
Hadislerin ileride sağlam olanının olmayanından ayrılması |
Hadislerin korunması |
Hadislerin öğretilmesi |
Hadislerin yazıya aktarılması |
Sıra hadis malzemesinin tasnifine yani düzenlenmesine gelince, tedvi^n çalışmalarında olduğu gibi hadislerin korunması en temel amaç olmaya devam etmiştir.
12.Soru
“Onun bilmediği hadis, hadis değildir.”, “Gök kubbe altında ondan daha iyi hadis bilen yoktur.” sözleri aşağıdaki alimlerden hangisi için söylenmiştir?
Muhammed b. Yahyâ ez-Zühlî |
Ebu’l-Hüseyn Müslim b. Haccâc el-Kuşeyrî |
Ebû Abdullah Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Buhârî |
Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre et-Tirmizî |
Ebû Dâvud Süleyman b. Eş’as b. İshak es-Sicistânî |
Söz konusu övgüleri el-Fellâs ve İbn Huzeyme Buhari için söylemiştir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kütüb-i sitte’yi ve diğer bazı kaynakları bir araya getiren çalışmalardan biri değildir?
Cem’ul-fevâid |
Mesâbîhu’s-sünne |
El-Cem’ beyne’l-usûli’s-sitte |
El-Hıtta fî zikri’s- Sıhâhi’s-sitte |
Kenzü’l-ummâl |
Kütüb-i Sitte’yi ve Diğer Bazı Kaynakları Bir Araya Getiren Çalışmalar:
Cem’ul-fevâid
Mesâbîhu’s-sünne
El-Cem’ beyne’l-usûli’s-sitte
Kenzü’l-ummâl
Câmiu’l-usûl li ehâdîsi’r-Resûl
Cem’u’l-cevâmi’ ve el-Câmiu’s-sağîr
14.Soru
“el- Câmi‘i” isimli eser kime aittir?
İmam Mâlik |
Abdürrezzâk b. Hemmâm |
İbnu Ebû Şeybe |
Ahmed b. Hanbel |
Ma‘mer b. Râşid |
Ma‘mer b. Râşid’in el-Câmi‘ isimli eseri, günümüze ulaşan en eski hadis kitaplarından olması sebebiyle hadislerin çok erken dönemlerden itibaren yazılı olarak ve sağlam bir şekilde intikal ettiğini ispatlayan önemli belgelerden biridir.
15.Soru
- Şüpheciler
- İsnad sistemini güvenilir bulmayanlar
- Orta yolu benimseyenler
Herbert Berg,” İlk Dönem İslâmî Yorumların Gelişimi” adlı eserinde müsteşrikleri hadis rivayetlerine ve isnada bakışları açısından üç gruba ayırır. Yukarıdaki maddelerden hangileri bu gruplardan biri /birileridir?
Sadece I |
Sadece II |
I ve II |
I ve III |
Hepsi |
Herbert Berg, “İlk Dönem İslâmî Yorumların Gelişimi” adlı eserinde müsteşrikleri hadis rivayetlerine ve isnada bakışları açısından üç gruba ayırır: 1. Şüpheciler 2. İsnad sistemini güvenilir bulanlar 3. Orta yolu benimseyenler.
16.Soru
Hadis öğrenen öğrencilere, hadis ilminde yolun başında olanlara ne denir?
Hafız |
Talip |
Muhaddis |
İmam |
Şeyhu’l-İslâm |
Talep eden isteyen anlamındadır Hadis öğrenen öğrencilere, hadis ilminde yolun başında olanlara Talip denir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mütekaddimûn Dönemi Hadis Usûlü Kitaplarındandır?
Hatîb el-Bağdâdî |
Kadı İyâd |
Meyâncî |
İbnü’s-Salâh |
İbn Kesîr |
Hatîb el-Bağdâdî diye tanınan büyük hadis âlimi Ebû Bekir Ahmed b. Ali el-Hatîb el-Bağdâdî’nin (ö.463/1071) el-Kifâye fî ilmi’r-rivâye isimli eseri. İsminden anlaşılacağı üzere müellif bu kitabı rivayet ilimlerinde yeterli bir kitap ortaya koyma amacıyla yazmıştır. A seçeneğinde belirtilen Hatîb el-Bağdâdî Mütekaddimûn Dönemi Hadis Usûlü Kitaplarındandır. B, C, D şıklarında ki kitaplar Müteahhirûn Dönemi Hadis Usûlü Kitaplarındandır. E seçeneği çeldirici olarak konulmuştur.
18.Soru
Hadislerin daha geniş kapsamlı ve bir “kitap/dîvân” içinde toplanmasını ilk olarak başlatan kişi kimdir?
Abdullah b. Abbâs |
Halîfe Ömer b. Abdülazîz |
Ebû Hüreyre |
Hz. Ali |
Hz. Ebû Bekir |
Böyle bir faaliyeti devlet eliyle ilk olarak başlatan kimse, Halîfe Ömer b. Abdülazîz (halifeliği h. 99-101) olmuştu. Bu âdil ve âlim halife, idaresi altındaki muhtelif bölgelerin yöneticilerine mektuplar göndererek bölgelerinde bilinen hadislerin yazılıp gönderilmesini emretmiş, bunun üzerine de hadisler defter defter yazılıp halifelik merkezine gönderilmişti.
19.Soru
Hz. Peygamber Hadislerin yayılması için gayret göstermiş ve teşvikte bulunmuştur. Hadis öğrenim ve öğretimi ne tür bir görevdir?
Dînî |
Vatanî |
Toplumsal |
Sosyal |
Bireysel |
Hz. Peygamber’in sünnetinin dindeki yeri ile onun öğrenilip öğretilmesi hususunda Hz. Peygamber’in gösterdiği gayretler, yaptığı teşvik ve tavsiyelerden hadis öğrenim ve öğretiminin dînî bir görev olduğu anlaşılmaktadır.
20.Soru
İlk Müslümanlar, özellikle sahabeler de meselenin şuurunda olarak hadis rivayetinde gereken titizliği göstermeye gayret etmişlerdi. Bunun için aşağıdaki hangi yolla başvurulmamıştır?
Hadis Rivayetini Azaltma |
Hadisleri Yerine Getirmeme |
Hadis Rivayet Edenden Şahit İsteme |
Hadis Rivayet Edene Yemin Ettirme |
Hadisi Kur’an ve Önceden bildikleri Hadislerle Karşılaştırma |
Hadisleri yerine getirmeme yoluna başvurulmamıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ