Hadis Tarihi ve Usulü Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Klasik hadis eserlerinin önemli bir bölümünün yazıldığı dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Hicri ikinci yüzyılın ilk yarısından üçüncü yüzyıl sonlarına kadarki dönem |
Hicri birinci yüzyılın sonunda yedinci yüzyıl başına kadarki dönem |
Hicri ikinci yüzyılın başından dördüncü yüzyıl sonuna kadarki dönem |
Hicri üçüncü yüzyılın ikinci yarısından dördüncü yüzyılın ikinci yarısına kadarki dönem |
Hicri beşinci yüzyılın başından altıncı yüzyıl sonuna kadarki dönem |
Tasnif faaliyetinin hicretin ikinci yüzyılının ortalarına gelmeden başladığını tartışma götürmez bir şekilde görürüz. Tasnif işlemleri üçüncü asrın ortalarında olgunluk dönemine ulaşmış, sonlarına kadar devam etmiştir. Dördüncü asırda ise, az da olsa orijinal tasnif eserleri yazılmaya devam etmiştir. İkinci yüzyılın ilk yarısından üçüncü yüzyıl sonlarına kadarki bir buçuk asırdan biraz fazla sürede klasik hadis kitaplarının büyük çoğunluğu yazılmıştır.
2.Soru
Muhteva açısından hadisleri üç farklı gruba ayıran aşağıdakilerden hangisidir?
Zafer Ahmed Tehânevî |
Muhammed Abdülhayy Leknevî |
Fazlurrahman |
Muhammed Enver Şâh Keşmîrî |
Şah Veliyyullah |
Fazlurrahman muhteva açısından hadisleri üç farklı gruba ayırmıştır. Klasik hadis kaynaklarında rastlanmayan bu taksime göre hadisler, teknik hadis, tarihi/biyografik hadis ve dînî hadis diye sınıflandırılır.
3.Soru
Hz. Peygamber bazı mühim hükümleri savaş sıralarında açıklamıştı. Mut’a nikâhı ile bazı hayvan etlerinin haramlığı gibi hükümler hangi savaşta halka duyurulmuştur?
Bedir savaşı |
Uhud savaşı |
Hendek savaşı |
Hayber savaşı |
Mute savaşı |
Savaşların tarih boyunca milletlerin birbirlerinden bilgi ve tecrübe alışverişinde oynadıkları rol çok iyi bilinmektedir. İşte Hz. Peygamber de bazı mühim hükümleri savaş sıralarında açıklamıştı. Meselâ Hayber Savaşı’nda mut‘a nikâhı ile bazı hayvan etlerinin haramlığı, Mekke’nin fethinde cahiliye imtiyazlarının geçersizliği ve Mekke’nin harem oluşu gibi hükümler halka duyurulmuştu.
4.Soru
Resûlullah’ın hilye ve şemâilininde anlatıldığı Râmûzü’l-ehâdîs isimli hadis kitabının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Muhammed Zâhid el-Kevserî |
Ahmed Ziyâeddîn Gümüşhânevî |
Ahmed el-Ervâdî |
Yusuf Efendizâde |
İbn Kemâl |
Gümüşhânevî’nin hadis alanında yazdığı önemli eseri Râmûzü’l-ehâdîs son dönemin en çok okunan hadis kitaplarından birisi olmuştur. Eserin
içerdiği 7103 hadisin 6402’si kavlî ve fiilî merfû rivayetlere, 701’i Resûlullah’ın hilye ve şemâiline dairdir. Hadisle ilgili bu eseriyle Gümüşhânevî; zamanın ihtiyaçlarına göre yeni hadis kitapları tasnif etmek ve hadislerin sıhhat ve mânâ bakımlarından yeniden değerlendirmesini yapmak gibi iki önemli tavır sergilemiştir. Doğru cevap B'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hadisleri ilk tasnif edenlerin listesini veren hadis ailemlerinden biridir?
Râmhürmüzî |
Ma‘mer b. Râşid |
İbn Cüreyc |
Süfyân es-Sevrî |
İbn İshak |
Tirmizî (ö.279/892), Râmhürmüzî (ö.360/971) gibi hadis âlimleri ve İbnü’n-Nedîm (ö.385/998) gibi biyografi uzmanları, hadisleri ilk tasnif edenlerin listelerini vermektedir.
6.Soru
Osmanlı eğitim sisteminde kurulan hadis medresesine ne ad verilir?
Hadis okulu |
Dârulhadîs |
Alim medresesi |
Hadis müderrisi |
Hâşiye |
Osmanlı eğitim sisteminde de dârulhadîs denilen hadis medresesi kurulmuş bulunuyordu. Bundan sonraki dönemlerde de hadis eğitim kurumları bakımından İslâm tarihinin en sistemli ve en fazla hadis okulu açılmıştır.
7.Soru
Hadis râvîlerinin hayat hikâyeleri, güvenilir olup olmadıklarına dair yazılan kitaplara ne ad verilir?
Muvatta |
Sünenler |
Câmî |
Ricâl |
Zühd |
Hadis râvîlerinin hayat hikâyeleri, güvenilir olup olmadıklarına dair yazılan kitaplara ricâl kitapları denir. Bu konudaki kaynak ve temel kitaplar da Tasnif döneminde yazılmıştır. Fakat ricâl kitaplarının yazımı ileriki asırlarda da devam etmiştir.
8.Soru
Tasnif döneminin günümüze ulaşan ilk belge örneklerindendir. Konulara göre tasnif edilmiş hadisleri, sahâbe ve tâbiûn görüşlerini bir araya getiren ilk kitaplardan ve bu içeriğinden dolayı hem hadis, hem de fıkıh kitabı niteliğindedir. Hadis ve fıkıh ilmindeki etkisi ve önemi son derece geniş ve derindir. Sonraki kitaplar da ondan büyük ölçüde yararlanarak yazılmışlardır. Açıklaması verilen kitap türü aşağıdakilerden hangisidir?
Muvatta |
Müsned |
Mu‘cem |
Musannef |
Sünen |
Muvatta’ tasnif döneminin günümüze ulaşan ilk belge örneklerinden olması sebebiyle çok önemlidir. İbn Hacer, Muvatta’dan önceki muhaddislerin her konuda ayrı kitaplar yazdıklarını, Muvatta’ın konulara göre tasnif edilmiş hadisleri, sahâbe ve tâbiûn görüşlerini bir araya getiren ilk kitaplardan olduğunu belirtir. Bu içeriğinden dolayı hem hadis, hem de fıkıh kitabı niteliğindedir. Hadis ve fıkıh ilmindeki etkisi ve önemi son derece geniş ve derindir. Sonraki kitaplar ondan büyük ölçüde yararlanarak yazılmışlardır. Örneğin Buharî, Muvatta’da yer alan 300 hadisi Sahih’ine almıştır. İslam tarihinde üzerinde çok sayıda çalışma yapılmış olup günümüzde de önemli bir ilgi odağı olan nâdir kitaplardandır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hind alt kıtasında megazi ve siyer ilmiyle uğraşan hadis alimlerindendir?
Ebû Musa Necîh es-Sindi |
Hasan el-Basrî |
Ebu Cafer ed-Deybülî |
Şeyh İsmail |
Radıyyuddîn Hasan b. Muhammed el-Behmeni |
İkinci asır hadisçilerinden biri de Sind’e nisbetle bilinen Ebû Musa Necîh es-Sindî’dir. Hz. Peygamber’in hayatını ve şahsiyetini, tebliğ faaliyetlerini, siyasî ve askerî mücadelelerini konu alan bilim dalı olan meğâzî ve siyerle ilk uğraşanlardandır.
10.Soru
Halk arasında hadis olarak bilinen sözlerin gerçek durumlarını tespit etmek üzere çalışmalar yapılmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu çalışmalardandır?
Et-Terğib ve’t-terhib |
Riyazü’s-salihin |
el-Makasidü’l-hasene |
İbnu Ebü Şeybe ve Musannef’i |
Ahmed b Hanbel ve Müsned’i |
Tam adı el-Makâsıdü’l-hasene fî beyâni kesîrin mine’l-ehâdîsi’l-müştehire ale’l-elsine’dir. Sahih, zayıf, hatta mevzû olmakla beraber halk arasında meşhur olan haberlerin bir araya getirilerek derlendiği en önemli kaynaklardan biridir.
11.Soru
Mut‘a nikâhı ilk kez kesin olarak aşağıdakilerden hangisinden sonra yasaklanmıştır?
Vedâ Haccı |
Hayber’in Fethi |
Akabe Biatları |
Tedvîn Dönemi |
Mekke’nin Fethi |
Mut‘a nikâhı, erkekle kadının zamanı belirlenen bir süreye kadar, yani geçici olarak aralarında kıyılan nikâha denir. İslâm’ın ilk yıllarında Hz. Peygamber buna izin vermiş, ancak Hayber’in fethinden sonra kesin olarak yasaklamıştır.
12.Soru
- Siyer
- Şemâil
- Delâil
- Meğâzî
Yukarıdakilerden hangileri Peygamberimizi konu edinen diğer İlimler içine girmektedir?
I ve III |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
III ve IV |
II, III ve IV |
Peygamberimizi konu edinen diğer İlimler: Siyer, Şemâil, Delâil, Meğâzî’ dir. Bu dört konunun müstakil bir ilim dalı sayılması tartışmalıdır. Bu konularda, başta İslam tarihinin erken dönemleri olmak üzere geçmişte çok sayıda müstakil kitap yazılmasından yola çıkılarak müstakil ilim dalı sayanlar olmuştur. Ama günümüzde artık meğâzî ve siyer İslam tarihinin, şemâil ve delâil ise hadis ilminin içinde bir çalışma alanı ve konusu olarak değerlendirilmektedir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde hadisler, hadisin ilk râvîsi olan sahâbîlere göre sıralanır?
Etrâf |
Ricâl |
Müsned |
mu‘cem |
Câmi |
Müsned türü eserlerde, hadisler, hadisin ilk râvîsi olan sahâbîlere göre sıralanmaktadır. Etrâf türünde hadislerin tamamı değil başından bir kısmı yani ucu verilip hadisin farklı isnadlarıyani değişik rivayet kanalları verilir. Ricâl, râvîlerinin hayat hikâyeleri, güvenilir olup olmadıklarına dair yazılan kitaplara verilen addır. Mu‘cem türünde ise hadisler hocalarının ismine göre gruplandırılır.Hakkında hadis olan her konuya yer veren Câmi ise ravilerine göre değil konularına göre düzenlenmiş hadis kitabı türüdür.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm’ın ilk yıllarında Hz. Peygamber tarafından izin verilmiş, ancak Hayber’in fethinden sonra kesin olarak yasaklamıştır?
Faiz |
Mekke’nin harem oluşu |
Akabe Bîatları |
Mütekaddimûn |
Mut‘a nikâhı |
Mut‘a nikâhı, erkekle kadının zamanı belirlenen bir süreye kadar, yani geçici olarak aralarında kıyılan nikâha denir. İslâm’ın ilk yıllarında Hz. Peygamber buna izin vermiş, ancak Hayber’in fethinden sonra kesin olarak yasaklamıştır.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kütüb-i Sitte’yi bir araya getiren çalışmalardan biri değildir?
el-Cem’ beyne’l-usûli’s-sitte |
Câmiu’l-usûl li ehâdîsi’r-Resûl |
Mesâbîhu’s-sünne |
İthâfü’l-hıyere |
Cem’u’l-cevâmi’ ve el-Câmiu’s-sağîr |
Kütüb-i Sitte’yi ve Diğer Bazı Kaynakları Bir Araya Getiren Çalışmalar:
el-Cem’ beyne’l-usûli’s-sitte
Câmiu’l-usûl li ehâdîsi’r-Resûl
Mesâbîhu’s-sünne
Cem’u’l-cevâmi’ ve el-Câmiu’s-sağîr
Kenzü’l-ummâl
Cem’ul-fevâid olarak sıralanmaktadır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Peygamberlerde bulunması zorunlu olan beş özellikten biri değildir?
Sıdk |
Emanet |
Teblîğ |
İsmet |
İğfal |
Peygamberlerde bulunması zorunlu olan beş özellik şunlardır: 1- Sıdk:Doğruluk 2- Emânet: Güvenilirlik 3- Teblîğ: Allah’ın insanlara ulaştırmasını emrettiği şeyleri eksiksiz olarak ulaştırmak. 4- Fetânet: Zekâ ve ferâset. 5- İsmet: Günah ve hatalardan korunmuşluk.
17.Soru
Dünya hırsının zararlarını anlatan, ibadet, güzel ahlâk ve nefis terbiyesini teşvik eden hadisleri ve seleften gelen rivayetleri bir araya getirmeyi amaçlayan kitap türü aşağıdakilerden hangisidir?
Ricâl kitapları |
Sünenler |
Fedâil Kitapları |
Zühd Kitapları |
Ahlak ve Âdâb Kitapları |
Zühd kitaplarında dünyanın geçiciliğini vurgulayan, dünya hırsının zararlarını anlatan, ibadet, güzel ahlâk ve nefis terbiyesini teşvik eden hadisleri ve seleften gelen rivayetleri bir araya getirmek amaçlanmıştır. Daha sonraları tasavvuf adını alan dînî hareketin dayanakları olan hadisler ve rivayetler ilk defa bu kitaplarda derlenmişlerdir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hadisler arasında farklı anlamlara çıkması durumudur?
İhtilâfü’l-hadîs |
Sünen |
Sened |
Muhtelifü’l-hadîs |
Sadakat hadisleri |
Görüldüğü gibi hadislerin yazılıp yazılamayacağı konusunda birbirleriyle
çelişen haberler bulunmaktadır. Hadis usûlünde bu duruma İhtilâfü’l-hadîs, ilgili hadislere de Muhtelifü’l-hadîs (veya Muhtelefü’l-hadîs) denir. Gerçekte hadisler arasında çelişki yoktur, bu çelişki görünüştedir. Hz. Peygamber’in bu konudaki açıklamalarının farklı zamanlarda yapıldığı ve hadislerinin yazılmasını önce yasakladığı, sonra bu yasağı kaldırdığı anlaşılmaktadır.
19.Soru
Hind’de hadisin yayılmasında en çok kimin emeğinin geçtiği bilinmektedir?
Şeyh Abdülhak b. Seyfuddin elBuhârî ed-Dehlevî. |
Ali el-Muttakî |
Şeyh Muhammed Tahir el-Fettenî |
Seyyid Refîuddin es-Safevî eş-Şîrâzî |
Şeyh Nureddin Ahmed eş-Şîrâzî |
Hind’de hadisin yayılmasında en çok Şeyh Abdülhak b. Seyfuddin elBuhârî ed-Dehlevî’nin emeğinin geçtiği anlaşılmaktadır. Onun bu husuta “O, hadis ilmini Hind’de ilk yayan kimsedir!” denilecek kadar büyük hizmeti olmuştu. Şeyh Abdülhak 958/1551’de Delhi’de doğmuştu.
20.Soru
Hz. Peygamberin: “ Allah, benden bir söz işitip de onu başkasına ulaştırıncaya kadar muhafaza eden kimsenin yüzünü ağartsın! Zira (Sözümün ) ulaştırıldığı birçok kimse belki onu işitenden daha iyi koruyup yararlanabilir” ifadesi aşağıdakilerden hangisi ile ilişkilendirilebilir)
Hz. Peygamberin koruyucu, kollayıcı olması |
Hadislerin insanların yüzünü ağartması |
Hz. Peygamberin sözlerini sadece kendinde muhafaza etmesi |
Hadisleri naklinde sadece sözlü iletişimin kullanılması |
Hadislerin öğrenilip, öğretilmesini tavsiye edilmesi |
Hz. Peygamber göre ilim öğrenmek her Müslümana farzdır. Bilgi edinmek yeterli değildir. Öğrenilen bilinin gereğini yapmak ve onu başkalarına da öğretmek gerekir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ