Hadis Tarihi ve Usulü Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Riyazü’s-sâlihîn” isimli eserle ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
3000 adet hadis bulunmaktadır. |
Ayet ve hadisleri esas alarak fert, aile ve toplum planında uyulması gereken prensipleri ortaya koymayı amaçlamıştır. |
İyiliğe teşvik eden kötülüklerden sakındıran hadisleri bir araya getirmiştir. |
500 adet hadis bulunmaktadır. |
Zevâid türünde yazılmıştır. |
“Riyazü’s-sâlihîn” isimli eserde 1900 civarında hadis bulunmaktadır. Nevevî, bu kitabıyla âyet ve hadisleri esas alarak fert, aile ve toplum planında uyulması gereken prensipleri ortya koymayı amaçlamıştır.
2.Soru
Belli bir kitabı esas alarak yapılan ilk şerh çalışması hangi eser üzerinden yapılmıştır?
Buhârî’nin Sahih’i |
Ebu’l-Velîd el-Bâcî’nin el-Münteka’sı |
Aclûnî’nin Keşfu’lhafâ’sı |
Hâkim en-Nîsâbûrî’nin el-Müstedrek’i |
Beyhakî’nin Şuabu’l-imân ’ı |
Belli bir kitabı esas alan ilk şerh çalışması hicrî dördüncü asırda Hattâbî (ö. 388/998) tarafından Buhârî’nin Sahih’i üzerine yapılmıştır.
3.Soru
Buhârî ve Müslim’in Câmi’lerindeki hadisler ya senedleri olmaksızın alfabetik şekilde veya sahâbî râvilerine göre müsned tertibinde bir araya getirdikleri eserlere ne ad verilmiştir?
Müstahrec |
Zevâid |
Sahîhayn |
Kütüb-i erbaa |
Müstedrek |
Bu tür eserlerde Sahîhayn denilen Buhârî ve Müslim’in Câmi’lerindeki hadisler ya senedleri olmaksızın alfabetik şekilde veya sahâbî râvilerine göre müsned tertibinde bir araya getirilmiştir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hadisleri, Ravilerine göre gruplayan hadis kitap türündendir?
Müsnedler |
Cami’ler |
Muvatta’lar |
Tartışma ve Reddiye kitapları |
Meğazi ve Siyer kitapları |
Hadisleri, Ravilerine göre gruplandıran hadis kitapları şu üç türdür: Mu’cemler, Müsnedler ve Etraf Kitapları.
5.Soru
I. Eziyet etme anlamına gelir
II. Kuranın yaratılmış olduğu görüşü dayatılmıştır
III. Hanbeli Mezhebinin kurucusu işkenceden geçirilmiştir
IV. Abbasi Döneminde gerçekleşmiştir
V. Tasnif dönemi öncesidir
Hangisi Me’mun döneminde 218/833 tarihinde başlayıp 234/849’de Mütevekkil döneminde sona eren Mihne uygulaması ile ilgilidir?
Yalnız I |
I ve II |
yalnızca III |
I,II, II ve IV |
Hepsi |
Mihne, tam da tasnif döneminin en mükemmel eserlerinin verildiği sürece ve sonrasına denk gelir.
6.Soru
Hangisi hadisleri ezberlemek için yazmış, ezberledikten sonra ise yazdıklarını imha etmiştir?
Hâlid el-Hazzâ |
Abdullah b. Amr |
Yemen’li Ebû Şâh |
Yemen’li Ebû Hüreyre |
Enes b. Mâlik |
Hâlid el-Hazzâ, hadisleri ezberlemek için yazmış, ezberledikten sonra ise yazdıklarını imha etmiştir. Abdullah b. Amr, Yemen’li Ebû Şâh, Yemen’li Ebû Hüreyre ve Enes b. Mâlik ise genç sahâbîlerdendir.
7.Soru
Tâsnif ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Gelişigüzel bir araya getirilen hadisler sınıflandırılmıştır. |
Tedvîn faaliyeti tamamlandıktan sonra tasnif faaliyetlerinin başlanması uzun zaman almıştır. |
Alimler hadisleri gelişigüzel yazmayı bırakmıştır. |
Bir araya toplanan hadislerin belli bir sistematiğe göre gruplandırılması gereksiz görülmüştür. |
İslam geleneğinin saflığını bozma riski nedeniyle tercih edilmemiştir. |
Gelişigüzel bir araya getirilen hadisler sınıflandırılmıştır. Tedvîn faaliyeti sürerken tasnif faaliyetleri de başlamıştır. Tasnif faaliyetleri, tedvînin peşinden gelse de arada uzun bir zaman süreci yoktur. Aynı dönemde yaşayan bazı âlimler hadisleri gelişigüzel yazarken bazıları tasnif ederek, gruplandırarak yazmıştır. Bir araya toplanan hadislerin belli bir sistematiğe göre gruplandırılması gereği hissedilmiştir. İslam geleneğinin saflığının bozulabileceği riskini ortadan kaldırmak amacıyla tercih edilmiştir.
8.Soru
- Edirne Dârulhadîsi
- Abdullah Paşa Dârulhadîsi
- Süleymaniye Dârulhadîsi
Yukarıdakilerden hangisi yada hangileri Osmanlı döneminde kurulan hadis medreselerindendir?
I |
II |
I - II |
I - II - III |
III |
Seçeneklerin tamamı Osmanlı döneminde kurulan hadis medreselerindendir.
9.Soru
Belli bir kitabı esas alan ilk şerh çalışması hicrî dördüncü asırda Hattâbî (ö. 388/998) tarafından hangi eser için yapılmıştı?
Süyûtî’nin Tenvîrü’l-hevâlik’i |
İbn Hacer el-Askalânî’nin Fethu’l-Bârî bi şerhi Sahîhi’l-Buhârî’si, |
Ebû Bekir İbnü’l-Arabî’nin Ârizatü’l-ahvezî’si |
Mizzî’nin Tehzîbü’l-Kemâl fî esmâi’r-ricâl’ si |
Buhârî’nin Sahih’i |
Belli bir kitabı esas alan ilk şerh çalışması hicrî dördüncü asırda Hattâbî (ö. 388/998) tarafından Buhârî’nin Sahih’i üzerine yapılmıştır. Kütüb-i sitte’nin otoritesinin pekiştiği hicrî altıncı asırdan itibaren yapılan şerhler önemli ölçüde bu eserler çerçevesinde olmuştur. Hatta söz konusu şerhlerin önemli bir kısmının bu dönemde yapıldığı görülmektedir. Nitekim bir araştırmada Buhârî’nin el-Câmiu’s-sahîh’iyle ilgili 197 şerh çalışması yapıldığı tespit edilmiştir.
10.Soru
Süyûtî’ye ait iki eseri ile Ziyâdetü’l-Câmi’ adlı zeylindeki rivâyetleri fıkıh konularına göre alfabetik olarak düzenlediği hadis kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Kenzü’l-ummâl |
Mesâbîhu’s-sünne |
Cem’ul-fevâid |
Mecma’u’z- zevâid |
İthâfü’l-hıyere |
Kenzü’l-ummâl Ali el-Müttakî el-Hindî’nin (ö. 975/1567) Süyûtî’ye ait söz konusu iki eseri ile Ziyâdetü’l-Câmi’ adlı zeylindeki rivâyetleri fıkıh konularına göre alfabetik olarak düzenlediği hadis kitabıdır.
11.Soru
- Hadis geleneği diğer bölgelere oranla Anadolu’ya daha geç gelmiştir.
- Osmanlıda âlimler üzerindeki idârî motivasyon, diğer bölgelerden çok daha güçlüdür. Dolayısıyla hadisle meşgul olanlar bu alanda yeterliliklerini ispatlamaya yetecek tarzda çalışmalarla yetinmişlerdir.
- Osmanlıda egemen mezhep olarak Hanefîliğin kabul edilmesi ekoller arasındaki rekabetin oluşmasını ve tabiatıyla farklı eserlerin yazımını azaltmıştır.
Yukarıdaki maddelerden hangisi /hangileri Osmanlının hadis sahasında çok miktarda ve çok çeşitli eserler vermediklerinin sebepleri arasındadır?
Sadece I |
Sadece II |
II ve III |
I ve III |
Hepsi |
Osmanlı hadis müderrisleri incelendiği zaman, hadis sahasında çok miktarda ve çok çeşitli eserler vermedikleri görülür. Bu durumun Osmanlı eğitim sistemindeki fıkıh-kelâm merkezlilikten ve medrese mezunlarının ağırlıklı olarak idareciliğe hazırlanmasından kaynaklandığı söylenebilir.
12.Soru
Türkiye’de hangi tarihler arasında hadis çalışmaları büyük bir durgunluk yaşamıştır?
1960-1970 |
1980-1990 |
1990-2000 |
1920-1950 |
1970-1980 |
İslâmî ilimlerle ilgili çalışmalarda Cumhuriyetten sonra bir müddet hem nitelik hem nicelik bakımından bir duraklama ve gerileme oldu. Dinî eğitim açısından fetret devri olarak isimlendirilebilecek olan 1920-1950’li yılların hadis çalışmaları açısından da çok farklı olmadığı görülmektedir. Genel olarak değerlendirildiğinde Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan 1950’li yıllara kadar hadis çalışmaları açısından ciddi bir durgunluk yaşanmış, bu tarihten sonra ise yeni bir döneme girilmiştir. 1960-70’li yıllar telif ve tercüme açısından açılım yılları olarak görülebilir. 1980’lere gelindiğinde ise klasik hadis kitaplarının tercüme edilmesinin yanında bunların Arapça baskılan da gerçekleştirilmiştir. Bugün artık, ulusal ve uluslararası düzeyde de ciddi çalışmalar ve yayınlar yapılmaktadır.
13.Soru
Doksan sekiz hadisin fıkıh konularına göre tertip edilmiş şekilde vürud sebeplerini içeren eser aşağıdakilerden hangisidir?
el-Beyân ve’t-ta’rîf fî esbâbi vürûdi’l-hadîs |
Te’vîlü muhtelifi’l-hadîs |
İhtilâfü’l-hadîs |
en-Nihâye fî ğarîbi’l-hadîs’ |
el-Lüma’ fî esbâbi vürûdi’l-hadis |
Esbâbü’l-Vürûd geliş, ortaya çıkış sebepleri anlamına gelir. Tekili Sebebü’l-Vürûd’dur. Bu ilim dalı hadislerin söyleniş sebepleri, hangi ortamlarda, ne amaçla söylendiklerini araştırır. Bu ilim dalı çok önemli olmakla birlikte yeterince gelişmemiş ve fazla kitap yazılmamıştır. Bu konuda ilk müstakil kitabı Ömer b. İbrâhîm el-Ukberî’nin (ö.387/997) yazdığı kaynaklarda belirtilmekteyse de günümüze ulaşamamıştır. Bu konuda yazılıp günümüze ulaşan iki önemli eser vardır:
-Süyûtî’nin, el-Lüma’ fî esbâbi vürûdi’l-hadis’i. Doksan sekiz hadisin fıkıh konularına göre tertip edilmiş şekilde vürud sebeplerini içermektedir.
- İbn Hamza el-Hüseynî’nin (ö.1120/1708) el-Beyân ve’t-ta’rîf fî esbâbi vürûdi’l-hadîs isimli eseridir. 1154 hadisin vürûd sebebi geçmiş kaynaklardan derlenmiştir. Hadisler alfabetik olarak sıralanmaktadır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Müsned türü hadis kitabı yazan müelliflerden değildir?
Abdullah b. El-Mübarek |
İshak b. Rahüye |
Halife b. Hayyat |
Ahmed b. Amr el-Bezzar |
Ebu’l-Kasım Süleyman b. Ahmed et-Taberani |
Mu‘cem türü hadis kitapları arasında en meşhur olanları Taberânî diye meşhur olan Ebu’l-Kâsım Süleyman b. Ahmed et-Taberânî’nin (ö.360/970) büyük, orta ve küçük mu‘cem olmak üzere hazırladığı üç mu‘cemidir. Yani Ebu’l-Kasım Süleyman b.Ahmed et-Taberani Mu’cem türü eser yazmıştır.
15.Soru
Hangisi Hz. Peygamber’in vefatından sonra yazılmıştır?
İmtiyaznameler |
Dine çağrı mektupları |
sadakât hadîsleri |
Medine Sözleşmesi |
es-Sahîfetu’s-sahîha |
Hüreyre’ye nisbet edilen “es-Sahîfetu’s-sahîha” isimli hadis kitapçığı Hz. Peygamber’in vefatından sonra Sahâbe döneminde yazılmıştır. İmtiyaznameler, dine çağrı mektupları, sadakât hadîsleri, Medine Sözleşmesi ve Yahudilerle yapılan sözleşmeler ise Hz. Peygamber döneminde yazılmıştır.
16.Soru
Hz. Peygamber’in sünnetlerinin yaptırım gücü ve bağlayıcılığı, aşağıda verilenlerden hangisinin konusudur?
Tefsir |
Tezkiye |
Fıkıh |
Kelam |
Takrir |
Hz. Peygamber’in sünnetlerinin yaptırım gücü ve bağlayıcılığı kişilere ve ortama göre değişebilir. Örneğin Peygamberimizin devlet başkanı olarak yaptıkları herkesi değil sadece idarecileri bağlar. Savaş halinde, barış durumunun sünnetleri uygulanmaz. Sünnetlerin bağlayıcılığı konusunu belirlemek fıkıh ilminin alanına girer.
17.Soru
Hz. Peygamber’in savaşları ile ilgili hadislerin bulunduğu kitap türü aşağıdakilerden hangisidir?
Siyer kitapları |
Meğâzî kitapları |
Reddiye Kitapları |
Muvatta’lar |
Sünenler |
Meğâzî kitaplarında Hz. Peygamber’in savaşları ile ilgili rivayetler bir araya getirilmiştir.
18.Soru
İmkânların kıtlığı ve şartların zorluğuna rağmen çeşitli Arap ülkelerinden, Afrika’ya, Hint Alt Kıtasından Özbekistan’a, Türkiye’den Avrupa ve Amerika’ya kadar pek çok ülkeye ilmi seyahatler yapan hadis âlimi kimdir?
Ziyadetü’l-Cami |
Muhammed Fuad Abdülbaki |
Abdülfettah Ebû Gudde |
Muhammed b. Ca‘fer el-Kettânî |
Muhammed Habibullah eş-Şinkiti |
İmkânların kıtlığı ve şartların zorluğuna rağmen çeşitli Arap ülkelerinden, Afrika’ya, Hint Alt Kıtasından Özbekistan’a, Türkiye’den Avrupa ve Amerika’ya kadar pek çok ülkeye ilmi seyahatler yapan hadis âlimi Abdülfettah Edü Gudde‘dir.
19.Soru
Hadisin ilk râvîsi olan sahâbîlere göre sıralanmasına ne denir?
Ricâl |
Etrâf |
Müsned |
Mevkuf |
Sahîhân |
Hadisin ilk râvîsi olan sahâbîlere göre sıralanmasına müsned denir.
20.Soru
Hz. Peygamber’in Kur’an’ın bildirdiğine göre temel görevlerinden değildir?
Tebliğ |
Beyan |
Eser |
Tebyin |
Tezkiye |
Kur’an’ın bildirdiğine göre Hz. Peygamber’in Temel Görevleri; Tebliğ, Beyan/Tebyin, Tezkiye ’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ