Hadis Tarihi ve Usulü Final 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Ayakta su içmişsem, Resulüllah’ın da ayakta su içtiğini gördüğüm içindir. Oturarak su içmişsem yine Resullüllah’ın otururken su içtiğini gördüğüm içindir.” Sözü hangi halifeye aittir?
Hz. Ebu Bekir |
Hz. Ömer |
Hz. Osman |
Hz. Ali |
İbrahim bin Velid |
Hz. Ali de, ayakta su içmesine pek anlam veremeyenlere şöyle demişti. “Ayakta su içmişsem, Resûlüllah’ın da ayakta su içtiğini gördüğüm içindir.
Oturarak su içmişsem yine Resûlüllah’ın otururken su içtiğini gördüğüm içindir.”
2.Soru
İslâmın ilk zamanlarında belli bir gizlilik içerisinde yürüten Müslümanların eğitim faaliyetinde önemli bir buluşma noktası olan yer neresidir?
Kabeyi Mükerrem |
Hira Mağarası |
Mescidi Aksa |
Dâru’l-erkam (Erkam’ın evi) |
Yasak Kent (Lhasa) |
İslâm’da eğitim-öğretim faaliyetlerinin Hz. Peygamber’in tebliğ ve beyan görevi çerçevesinde nübüvvetle birlikte başladığı ifade edilmişti. Mekke’de gözden uzak bir yerde bulunan Dâru’l-erkam (Erkam’ın evi), İslâmın ilk zamanlarında belli bir gizlilik içerisinde yürütülen Müslümanları eğitme faaliyetinde önemli bir buluşma noktası idi.
3.Soru
I. Irk ve mezhep yanlılığı
II. İslam düşmanlığı
III. Sahabilerin örnek alınması
IV. Maddi yarar elde etme hırsı
V. İslam’a Hizmet etme arzusu
Hangisi hadisi tarihinde görülen uydurma sebeplerindendir?
Yalnız I |
I ve II |
I,III ve V |
I, III ve IV |
I,II, IV ve V |
Sahabilerin naklettiği hadislerden uydurma söz konusudur. Hadisler her ne kadar İslam’a hizmet etmeyi hedeflese de bazı cahil dindarlar halkı kötülüklerden uzaklaştırmak ve iyiliğe yöneltmek amacıyla hadis uydurmuşlardır.
4.Soru
Binden fazla hadis rivâyet etmiş sahâbîlere ne denir?
Müksirûn |
Mukıllûn |
Abâdile |
Bülûğ |
Tezkiye |
Bir şeyi çok yapanlar anlamına gelen müksirûn kelimesi, binden fazla hadis rivâyet etmiş sahâbîler için kullanılan bir terimdir.
5.Soru
Tasnifin erken dönemlerinde daha çok tek konulu eserler yazılmıştır. Hicri 2. yüzyılda yazılmış olan bu eserlerden Kitabü’l-menâkıb’ın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
ASüfyân es-Sevrî |
İbrahim b. Tahmân |
Zâide b. Kudâme |
İsmail b. Uleyye |
Abdullah b. el-Mübârek |
Tasnifin erken dönemlerinde daha çok tek konulu eserler yazılmıştır. Daha sonraları bu konular birleştirilerek ileride göreceğimiz birden çok konulu daha hacimli eserler ortaya çıkmıştır. Tek konudaki hadisleri toplama işi daha sonraki yıllarda hatta günümüze kadar devam etmiş olsa da tasnifin ilk yıllarının karakteristik özelliği bu tür kitaplardır. Bu eserlerin erken dönemde yani hicrî ikinci yüzyılda yazılanlarından bazıları:
Süfyân es-Sevrî (ö.161/777) Kitâbü’l-ferâiz,
Zâide b. Kudâme (ö161/777) Kitâbü’l-menâkıb,
İbrahim b. Tahmân (ö.163/779) Kitabü’l-menâkıb, Kitâbü’l-ıydeyn,
Abdullah b. el-Mübârek (ö.181/797) Kitabü’l-cihâd, Kitabü’l-birr ve’ssıla,
İsmail b. Uleyye (ö.193/808) Kitabü’t-tahâre, Kitabü’s-salât, Kitabü’lmenâsik, şeklinde sıralanabilir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi âhâd haberle amel etmeyi kabul etmeyen mezheplerden biridir?
Hanefîler |
Hâricîler |
Şâfiîler |
Mâlikîler |
Mâtûrîdîler |
Mutezile ve B seçeneğinde adı geçen Hâricîler dışında, A, C, D ve E seçeneklerinde bahsi geçen mezheplerde dahil olmak üzere bütün Ehl-i sünnet mezhepleri ister yakîn isterse zan ifade etsin âhâd haberle amel etmenin zarureti konusunda hemfikirdirler.
7.Soru
Bir râvînin rivâyetinin kabul edilebilmesi için âdil ve zâbıt olması şarttır. Buna göre verilenlerden hangisi zâbıt olması ile ilişkidir?
Ergin |
Fısktan uzak |
Lâfızların manasını bilen |
Mürüvvet sahibi |
Âdil olması, |
Zâbıt olması, uyanık/dikkatli olmak, ezberden naklediyorsa hadisini ezberlemiş olmak, kitabından rivâyet ediyorsa, kitabını iyi korumuş olmak, mana ile rivâyet ediyorsa kullandığı lâfızların manasını bilmekle gerçekleşir.
8.Soru
Allah Resûlü’nün hadislerinin güvenilirlik açısından en alt düzeyi aşağıdakilerden hangisidir?
Mütevâtir |
Mevzû |
Âhâd |
Hasen |
Sahih |
Allah Resûlü’nün hadislerinin güvenilirlik açısından zirvesi mütevâtir hadis, en alt düzeyi ise mevzû hadistir. Aslında mevzû Hz. Peygamber adına tamamen uydurulduğu için hadis bile değildir. Şekil açısından bir sened ve metni olması ve gerçek hadismiş gibi sunulması nedeniyle böyle bir isimlendirme almıştır.
Âhâd hadis veya haber-i vâhid, mütevâtir dışındaki sahih, hasen ve zayıf bütün hadis çeşitlerini konu alır. Doğru cevap B’dir.
9.Soru
Hadis ilmi’nde, belli usullere göre hadisi alıp (tahammül), bu usullere uygun rivâyet lâfızları kullanarak başkalarına nakleden (eda) kimseye denir. Aşağıdakilerden hangisi verilen ifadeyi tanımlamaktadır?
Ruvât |
Sened |
Metin |
Râvî |
Racül |
Arapça’da revâ-yervî fiilinden ism-i fâil olan râvî kelimesi, sözlükte sulamak, taşımak, nakletmek, iletmek gibi anlamlara gelir. Kavram olarak geniş anlamıyla rivâyet eden demektir. Hadis ilmi’nde, belli usullere göre hadisi alıp (tahammül), bu usullere uygun rivâyet lâfızları kullanarak başkalarına nakleden (eda) kimseye denir. Çoğulu “ruvât”tır. Nâkil (çoğ. “nekale”) ve racül (çoğ. “ricâl”) kelimeleri de aynı anlamda kullanılır.
10.Soru
Hangisi Semâ’ ve Kırâat Metotlarının amacıdır?
Yazı hatalarını düzeltme, hadisin yorumu, rivâyet edene aidiyetini ve sıhhatini öğretmek |
Hadislerin muhafaza ve naklinde yazmaktan çok ezberlemeye önem verilmesi |
Hadis âliminin belirli şartlar dahilinde bütün veya bir kısım rivâyetlerini öğrencisinin rivâyet etmesine izin vermesi |
Hadislerı şifahî olarak nakletmek |
Hadislerin genellikle müzakere yoluyla hâfızalarda korunması. |
Hadislerin muhafaza ve naklinde yazmaktan çok ezberlemeye önem verilmesi, hadislerı şifahî olarak nakletmek ve hadislerin genellikle müzakere yoluyla hâfızalarda korunması birinci asırda kullanılmış bir yöntemdir. Hadis âliminin belirli şartlar dahilinde bütün veya bir kısım rivâyetlerini öğrencisinin rivâyet etmesine izin vermesi icâzettir. Semâ’ ve Kırâat Metotlarını birinci asır sonunda ikinci asır başlangıcınden itibaren uygulanmaya başlanmıştır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hadis öğrenim ve öğretiminde ahlâk ve terbiye kurallarına göre uyulması gereken yerleşik esaslar, günümüz tabiriyle bilimsel etik kuralları demektir?
İhlas |
Amel |
Adap |
Saygı |
Sevgi |
Güzel ahlâk, hayâ, nezâket, zerâfet, yol, yordam gibi anlamlara gelen edep kelimesinin çoğulu olan âdâb, hadis öğrenim ve öğretiminde ahlâk ve terbiye kurallarına göre uyulması gereken yerleşik esaslar, günümüz tabiriyle bilimsel etik kuralları demektir.
12.Soru
Metin içerisinde tespit edilen noksanlıkların yazının okunmasını engellememesi için kitabın kenarına ilave edilmesine ne denir?
Mahv |
Lâhak |
Keşt |
Belağa |
Asl |
Metin içerisinde tespit edilen noksanlıklar yazının okunmasını engellememesi için kitabın kenarına ilave edilir. Lâhak diye ifade edilen bu ilave kitabın sağ veya sol kenarına yazılır.
13.Soru
Aşağıda verilen seçeneklerin hangisinde uydurma hadislerin olumsuz yanlarından bahsedilmemektedir?
Kişiyi İslam dininden soğutmak |
Dini hükümleri yok etmek |
Ayrımcılığın başlaması |
Bireye sorgulamayı dayatmak |
Müslümanları yanlışa ve tembelliğe sürüklemek |
Bireye sorgulamayı dayatmak uydurma hadislerin olumsuz yanlarından biri değildir.
14.Soru
Çocuk ve gençlerden ilk Müslüman sahâbî aşağıdakilerden hangisidir?
Hz. Hatice |
Bilâl-i Habeşî |
Hz. Âişe |
Hz. Ali |
Câbir b. Abdullah |
İlk Müslüman Sahâbîler: İslâm bilginleri, bakış açılarına göre bu konuda farklı sıralamalar yapmışlarsa da, en uygun ve kapsayıcı gözüken sıralama şöyledir: Hür erkeklerden Hz. Ebû Bekr, hür hanımlardan Hz. Hatice, çocuk ve gençlerden Hz. Ali, âzadlı kölelerden Zeyd b. Hârise ve kölelerden Bilâl-i Habeşî ilk Müslüman sahâbîlerdir.
15.Soru
Zayıf hadisler birbirini takviye ederek hangi dereceye yükselirler?
Merfûd |
Mevkuf |
Te‘addü’t-turuk |
Hasen li-gayrihî |
Muhkem |
Çözüm: Zayıf hadisler birbirini takviye ederek hasen li-gayrihî derecesine yükselirler. Fakat bütün zayıf hadisler birden çok isnadla (te‘addü’t-turuk) rivayet edilmek suretiyle zayıflıktan kurtulmazlar.
16.Soru
Hadis ilminde ise, senedinde başından sonuna kadar râvî düşmesi bulunmayan, isnad zinciri kesintisiz olarak devam eden hadîslere ne ad verilmektedir?
Mu’an’an |
Muasır |
Munkatı |
Muttasıl |
Lika |
Muttasıl, Arapça’da bağlı, bitişik, devamlı, kopuk olmayan anlamlarına gelir. Hadis ilminde ise, senedinde başından sonuna kadar râvî düşmesi bulunmayan, isnad zinciri kesintisiz olarak devam eden hadîs demektir. Buna göre merfû, mevkuf ve maktû hadisler muttasıl olabilir. Ancak maktu muttasıl tamlaması yerine senedi muttasıl olan maktû ifadesi kullanılır. Çünkü maktu muttasıl ifadesi kesik bitişik gibi çelişik bir mana taşır. Senedinde hangi türden olursa olsun herhangi bir kopukluk ve kesinti olmayan bütün hadisler muttasıldır.
17.Soru
Hangisi hadis uydurmaya karşı yapılan mücadeledir?
Genel olarak tenkide uğramış râvîleri, özel olarak da hadis uyduran veya bununla suçlanan kimseleri tespit edip tanıtmak ve uydurma hadisleri tanıtmak |
Metinde görülen dil ve özellikleri tespit etmek |
Metnin rivayet asrında yazılmış hadis kitaplarında olmadığının tespiti |
Bazı cahil dindarlar ise halkı kötülüklerden uzaklaştırıp iyiliklere yöneltmek maksadıyla hadis yazdıklarının tespiti |
Metinde görülen dil ve özellikle de, mana bozuklukları ile ölçüsüz ifadelerin düzeltilmesi |
Genel olarak tenkide uğramış râvîleri, özel olarak da hadis uyduran veya bununla suçlanan kimseleri tespit edip tanıtmak ve uydurma hadisleri tanıtmak uydurmaya karşı yapılan mücadeledir. Diğerleri uydurma hadisler tespitidir.
18.Soru
Hadis metinlerinin içerisinde tespit edilen noksanlıkların yazının okunmasını engellememesi için kitabın kenarına yapılan eklemelere ne ad verilir?
İcâzet kaydı |
Lâhak |
Sahha |
Belağa |
Mukabele |
Hadis metinlerinin içerisinde tespit edilen noksanlıkların yazının okunmasını engellememesi için kitabın kenarına yapılan eklemelere lâhak adı verilir.
19.Soru
Hadis usulü ilminin gayesi nedir?
Bir haberin Hz. Peygamber’e ait olup olmadığını tespit etmeye yarayan kuralları belirlemek ve ilgili haberlere bunları uygulamaktır. |
Hadis alma ve nakletme yöntemleri |
Râvî sayılarını belirlemek |
Hadis kitapları yazmak |
Hadislerin sened ve metinlerinde yapılan değişiklikler bazen bir kimseyi imtihan etmek. |
Hz. Peygamber’den sonraki nesiller, günümüze gelene kadar bu konuda olağan üstü çalışmalar yapmışlar ve ellerinden gelen her türlü fedakârlığa katlanmışlardır. Hz. Peygamber’e ait olup olmadığını tespit etmeye yarayan kuralları belirlemek ve ilgili haberlere bunları uygulamak için çalışmışlardır.
20.Soru
Nakil dönemi ne zaman başlamıştır?
V. (XI.) ve VI. (XII.) asırlarda |
V. (XII.) Asırda |
IV Asırda |
III. Asırda |
II. Asırda |
Hadis rivâyetinin sona ermesiyle “Nakil Dönemi” olarak da isimlendirilebilecek olan bir dönem başlamıştır. V. (XI.) ve VI. (XII.) asırlarda medrese ve dârülhadislerin kurulması sonrasında hadislerin rivâyeti değil hadis kitaplarının nakli ve okunması söz konusu olmuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ