Hadis Tarihi ve Usulü Final 17. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Râvî tabakaları denildiğinde daha çok rivâyet asırları olarak bilinen ilk üç asırdaki râvîler anlaşılır. Hadis tarihinde ilk dönem veya mütekaddimûn dönemi denilen bu asırlarda yaşamış kaç râvî tabakası vardır?


Bir

İki

Üç

Dört

Beş


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisinde eğitim sırası (öğreten sıralamasına göre) doğru verilmiştir?


Sahâbe – Tâbiûn - Etbâu’t-tâbiûn

Sahâbe - Etbâu’t-tâbiûn – Tâbiûn

Etbâu’t-tâbiûn – Sahâbe – Tâbiûn

Tâbiûn – Sahâbe - Etbâu’t-tâbiûn

Etbâu’t-tâbiûn – Tâbiûn – Etbâu’t-tâbiûn


3.Soru

Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi hadislerin metin özelliklerine göre sınıflandırılmalardan bir tanesi değildir?


Kudsi

Merfü

Mevküf

Muttasıl

Muhkem


4.Soru

“Hadis Istılahları Sözlüğü” kime aittir?


Talat Koçyiğit

M. Yaşar Kandemir

Mücteba Uğur

Mehmet Sofuoğlu

Abdullah Aydınlı


5.Soru

İsnadlarıyla nakledildiği hadis kitaplarının nakil döneminde yaygınlaşan öğrenim ve öğretim metotları hangisinde doğru verildiği söylenebilir?


Semâ’-kırâat

İcâzet-vicâde

Münâvele-mükâtebe

Semâ’-münâvele

İ’lâm-vasıyyet


6.Soru

Temel hadis kitapllarını birbiriyle mukayese eden eserlere ne ad verilmektedir?


Cem’

Tahrîc

Zavâid

Şerh

Zühd


7.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Müksirûn Sahâbîler’inden değildir?


Câbir b. Abdullah

Ebû Saîd el-Hudrî

Ebu’t-Tufey Âmir b. Vâsile el-Leysî

Enes b. Mâlik

Ebû Hureyre


8.Soru

Dâru’l-hadîsi’n-Nûriyye nerede kurulmuştur?


Bağdat

Nîşâbur

Kahire

Basra

Dımaşk


9.Soru

Râvîlerin, aralarında müşterek bir nokta olan çeşitli hükümleri veya bilgileri ayrı ayrı lafızlarla nakletmeleri şeklinde meydana gelen ortak manaya ne denir?


Haber-i infirâd

Lafzî Mütevâtir

Haberu’l-vâhid

Ma‘nevî mütevâtir

Haberu’l-âhâd


10.Soru

I. Râvî senedi bitirdikden sonra, metne geçmeden önce metinle ilgili bir söz söyleme gereği duyması
II.Garib bir kelimenin izahı veya diğer bazı
çıklamalar yapılması.
III. Râvî Hz. Peygamber’in hadisini rivayet etmeyi bitirdikden sonra kendi sözüne geldiğinde onu dinlemekte olanlardan bazısı hadisin devam ettiğini zannedip râvînin sözünü hadise eklemesi.
IV. Herkes aynı şekilde rivayet ederken bir râvînin biraz farklı rivayet etmesi gibi belli bir açıdan tek kalması
Hangisi metne yapılan eklemeler sebebi değildir?


II

III ve IV

I

III

IV


11.Soru

Bir hadisin mütevâtir olması için önerilen en düşük sayı neden dört olarak düşünülmüştür?


Zina günahının ispatı ve cezalandırılması için dört şahit istendiğine bakılarak önerilmiştir

Üçten az olmamak kaydıyla belirli bir rakam verilmemesi olduğunun söylenmesi

Kanaatin kuvvetlenmesi

Bedir harbine katılanların sayısı

Bedir harbine katılmayanların sayısı


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi hadis/sünnet mirasını asırlar ötesinden günümüze taşıyan asıl sır olarak anılmaktadır?


Sahâbe toplumunun değişik sosyal kesimlerden oluşması

Hz. Peygamber’in huzurundayken ve onu dinlerken sessiz, sâkin, dikkat ve ciddiyet içinde olmaları

Her türlü sorunun çözümünde bizzat başvurulan yegâne otoritenin Hz. Peygamber olması

Hz. Peygamber’in inen âyetleri söz ve uygulamalarıyla açıklaması

Sahabilerin, Hz. Peygamber’in vefatından sonra sünnetine uymayı Kur’an’a uymak olarak kabul etmesi


13.Soru

İmlâ’ yönteminde talebelere hadisleri yazdıran hocaya ne ad verilmiştir?


Müstemlî

Mübelliğ

Mümlî

Mücîz

Müstecîz


14.Soru

Hangisi mütavatir hadisleri konu eden eser yazan ilk kişidir?


Muammed b. Cafer el-Kattani

Şafii

Suyuti

İbn Hibban

Münavi


15.Soru

Sahâbe kelimesi, sözlükte bir arada bulunmak, dost ve arkadaş olmak anlamına gelen hangi kökten türetilmiş bir isim-i mensûb olup sahâbî kelimesinin çoğuludur?


Sahacı

Suhbet

Sohbet

Ashap

Sahip


16.Soru

Hadislerin senet ve metinleri ile ilgili her türlü birikimi, yeteneği ve faaliyeti kapsayan hadis faaliyeti aşağıdakilerden hangisidir?


Râvî

Mervî

Dirâyet

Rivâyet

Vech


17.Soru

Hadislerin aslına uygun nakli için ilk üç yüzyılda en uygun görülen eğitim-öğretim metotları aşağıdakilerden hangisi olduğu söylenebilir?


İcâzet-mükâtebe

Semâ’-kırâat

İ’lâm-vasıyyet

Münâvele-icâzet

Mükâtebe-münâvele


18.Soru

Hicrî 150’li yıllardan itibaren genişleyen İslâm coğrafyasının başta Irak ve Hicaz olmak üzere farklı bölgelerinde değişik fıkhî ekoller ortaya çıkmış ve her ekol kendi fıkhî yaklaşımı doğrultusunda hadisleri yorumladığı fıkhu’lhadîs türünde eserler ortaya koymuştur. Aşağıdakilerden hangisi bu tür eserlerden biridir?


Kavâid fî ‘ulûmi’l-hadîs

Garâibü’l-ehâdîs

Silsiletü’l-ehâdîsi’s-sahîha

el-Muvatta

Ulûmu’l-hadîs


19.Soru

Kimler ister yakîn isterse zan ifade etsin, âhâd haberle amel etmenin zarureti konusunda hemfikirdir?


Ehl-i sünnet mezhepleri

Hâricîler

Mutezile

İslam Alimleri

Vâsıl b. Atâ


20.Soru

Sahih hadisin bütün niteliklerini taşıdığı halde râvîlerinden birinin veya bir kaçının zabt sıfatı tam olmayan hadis türüne ne ad verilir?


Sahih li-gayrih

Mütevâtir

Hasen Hadîs

Merdûd

Mürsel