Hadis Tarihi ve Usulü Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hadis öğrenme ve öğretme adabı açısından öğrencilerin uyması gereken kurallardan biri değildir?
Öğrendiğiyle amel etmek |
Hocaya saygı göstermek |
Hadisi ehlinden almaya çalışmak |
Öğrendiklerini kimseyle paylaşmamak |
Hadis usulüne önem vermek |
Hadis öğrenme ve öğretme adabı açısından öğrencilerin uyması gereken kurallar yedi maddede şu şekilde sıralanabilir: (1) İhlas ve iyi niyet, (2)öğrendiğiyle amel etmek, (3) hadisi ehlinden almaya çalışmak, (4) hocaya saygı göstermek, (5) arkadaşlarıyla bilgi paylaşmak, (6)ilmi ve tedrici bir metot takip etmek, (7) hadis usulüne önem vermek. Buna göre öğrenen kişi öğrendiklerini arkadaşlarıyla paylaşmalıdır. Öğrendiklerini kimseyle paylaşmama kuralı yoktur.
2.Soru
Hangisi hadis tarihinde görülen uydurma sebeplerinden değildir?
İslam düşmanlığı |
Irk ve mezhep yanlılığı |
Maddi yarar elde etme hırsı |
İslama hizmet arzusu |
Devlet yalılığı |
Devlet yanlılığı hadis tarihinde görülen uydurma sebeplerinden değildir.
3.Soru
Seçeneklerin hangisi sahâbîyi tam manasıyla açıklayabilmektedir?
Hz. Peygamber zamanında yaşayan |
Hz. Peygamber’i mümin olarak gören |
Hz. Peygamber’i mümin olarak gören ve müslüman olarak ölen |
Hz. Peygamber’i gören |
Hz. Peygamber’i görüp müslüman olarak ölen |
Sahâbî demek Hz. Peygamber’i mümin olarak gören ve müslüman olarak ölen kişiye verilen bir sıfattır.
4.Soru
Buhârî ve Müslim’in el-Câmiu’s-sahîh’lerindeki hadisleri bir araya toplayan eserlerin ilk örneği aşağıda verilenlerden hangisine aittir?
Humeydî |
Berkânî |
İbn Mâce |
İbnü’l-Esîr |
Cevzakî |
Buhârî ve Müslim’in el-Câmiu’s-sahîh’lerindeki hadisleri bir araya toplayan eserlerin ilk örneği Cevzakî’ye (ö. 388/998) aittir.
5.Soru
Hz. Peygamber kendisini aşağıdakilerden hangisi olarak nitelendirmiştir?
Şifacı |
Öğretici |
Yol gösterici |
Yardımcı |
Öğrenci |
Hz Peygamber, “Ben ancak bir muallim olarak gönderildim” (İbn Mâce, Mukaddime, 17) buyurarak kendisini öğretici olarak nitelendirmiştir.
6.Soru
İslâm dünyasında 18. yüzyılın bir kısmı ile 19. yüzyılda hadis alanındaki çalışmalarıyla öne çıkan bölge aşağıdakilerden hangisidir?
Hint Alt Kıtası |
Orta Asya |
Batı Anadolu |
Batı Akdeniz Kıyıları |
Orta Avrupa Kıtası |
İslâm dünyasında 18. yüzyılın bir kısmı ile 19. yüzyılda hadis alanındaki çalışmalarıyla öne çıkan bölge, Hint Alt Kıtası diye isimlendirilen bölgedir.
7.Soru
- Serbest bırakılmış anlamına gelir
- Çok güçlü ve güvenilir hadistir
- Hz. Peygamber’den doğrudan nakledilmiştir
- Nakledilirken sahabe anlanmıştır
- Bağı çözülmüş anlamı da vardır
Hangileri mürsel hadisin özelliklerindendir hadislerdendir?
Yalnız I |
I ve II |
Yalnızca III |
I,III, IV, V |
I,II, III ve IV |
Mürsel hadis merdud hadislerden olup zayıf hadisler kategorisine girer.
8.Soru
Hicrî birinci ve ikinci asırlarda en çok kullanılan edâ siğası “an” iken üçüncü yüzyılda aşağıda verilenlerden hangisi olduğu belirtilmektedir?
Semâ’ ve kırâat |
Vasıyyet ve vicâde |
İ’lâm, vasıyyet |
Haddesenâ ve ahberenâ |
Münâvele ve mükâtebe |
Rivâyet lafızlarının kullanımındaki yaygınlıkta tarihi süreçteki gelişimlerinin de önemli etkisi olmuştur. Hicrî birinci ve ikinci asırlarda en çok kullanılan edâ siğası “an” iken üçüncü yüzyılda “haddesenâ” ve “ahberenâ” olması da bu sebepledir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslamın ilk zamanlarında Müslümanları eğitme faaliyetlerinde önemli bir buluşma noktasıdır?
Daru’l-erkam |
Haceru’l-esved |
Tabiun |
Tedvin |
El-Muvatta |
Mekke’de gözden uzak bir yerde bulunan Dâru’l-erkam (Erkam’ın evi), İslâmın ilk zamanlarında belli bir gizlilik içerisinde yürütülen Müslümanları eğitme faaliyetinde önemli bir buluşma noktası idi.
10.Soru
Yüce Allah’a, Kur’an olmayarak nispet edilen söz ve işle ilgili hadise aşağıda verilenlerden hangisi olarak anılır?
Rabbânî Hadîs |
Mevkuf |
Eser |
Musannef |
Nesh |
Yüce Allah’a, Kur’an olmayarak nispet edilen söz ve işle ilgili hadise Kudsi denmektedir. Kudsî hadîs yerine rabbânî hadîs veya ilâhî hadîs de denir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tabiin tabakasında öne çıkmış isimlerden değildir?
Saîd b. el-Müseyyeb |
Kâsım b. Muhammed |
Üveys el-Karanî |
Urve b.Zübeyr |
Hârice b. Zeyd |
Üveys el-Karanî Muhadramun sahabelerindendir.
12.Soru
Başından sonuna kadar her tabakada, yalan söylemek üzere anlaşmaları aklen ve âdeten mümkün olmayacak kadar çok râvînin rivayet ettiği hadis çeşidi hangisidir?
Haber-i Vâhid |
Mütevâtir |
Makbûl hadisler |
Merdûd hadisler |
Munkatı’ |
Yukarıdaki soruda tanımlanan hadis, B seçeneğindeki Mütevâtir hadistir. Haber-i Vâhid, herhangi bir tabakada râvî sayısı, mütevatir hadisin râvî sayısına ulaşamayan hadistir. Makbûl hadisler, Hz. Peygamber’e ait olma ihtimali fazla olan hadislerdir. Merdûd hadisler, Hz. Peygamber’e ait olma ihtimali az olan hadislerdir. Munkatı’ ise hadis ilminde, senedinde sahabeden sonra bir veya peş peşe olmayarak, birkaç râvî atlanmış olan hadislerdir.
13.Soru
Hadiseteki şiddetli zayıflık nedir?
Râvînin yalancılığı, yalan söylemekle itham edilmesi, çok hata yapması, fıskı ve hadisin şâz olması aşırı cerh sebebi kabul edilmiş ve bu tür hadislerin zayıflığı şiddetli zayıflık olarak nitelendirilmiştir. |
Kendi ırkını veya mezhebini övmek, düşman gördüğü ırk veya mezhepleri yermek için de hadis uydurulmuş olması |
Hadisin râvîsinin cerh edilmesinden veya senedin kopuk olması |
Hadisin metnindeki kusurun onun sahihliğine zarar verme derecesindeki değişiklikler |
Senedde râvî düşmesinin az veya çok olması |
Râvînin yalancılığı (kezzâb), yalan söylemekle itham edilmesi (müttehem bi’l-kizb), çok hata yapması (fuhş-i galat), fıskı ve hadisin şâz olması aşırı cerh sebebi Kabul edilmiş ve bu tür hadislerin zayıflığı şiddetli zayıflık olarak nitelendirilmiştir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sahabiliğin tesbit yollarından değildir?
Tevatür |
Şöhret |
Şahitlik |
Mezhep |
İkrar |
Sahabiliğin tesbit yollarında mezhep yer almamaktadır.
15.Soru
“Bir kitap yüz defa bile mukabele edilse yine de tamamıyla hatadan kurtulamaz” diyen hadis alimi aşağıdakilerden hangisidir?
Amr b. Dinar |
Haccat b. Ertat |
Ma’mer b. Raşid |
Nafi |
Eyyüp es-Sahtiyani |
Dönemin önde gelen hadis alimlerinden Ma’mer b. Raşid (ö. 152/778)’dir.
16.Soru
Sahâbe genelinde en son vefat eden sahabe 110/728 yılında vefat etmiştir. Bu sahabe aşağıdakilerden hangi-sidir?
Ebu’t-Tufeyl Âmir b. Vâsile el-Leys |
Ebuzer el-Gifari |
Mus’ab bin Umeyr |
Salman-ı Farasi |
Bilal,i Habeşi |
Konuya genel ve özel diye iki açıdan bakmak mümkündür: Sahâbe genelinde en son vefat eden kişi 110/728 yılında Mekke’de vefat eden Ebu’t-Tufeyl Âmir b. Vâsile el-Leysî’dir.
17.Soru
Hadis ilminde bir hadisin farklı isnad zincirleriyle gelen her bir kanalına ne denir?
Tarîk |
İsnâd |
Sahâbî |
Sened |
Ahbâr |
Hadis İlminde bir hadisin farklı isnad zincirleriyle gelen her bir kanalına tarîk (طريق (veya vech (الوجه (de denir. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi hadis uydurmaya karşı hadis tarihi içinde alınmış önlemler arasında değildir?
El Mevzü’at adlı özel eserlerin yazılması |
Hadis ilminin her Müslümana öğretilmesi. |
Hadis senetlerinin tenkit süzgecinden geçirilmesi. |
Hadis metinlerinin incelenmesi. |
Cerh ve ta’dil ilminin gelişmesi. |
İslam alemine özgü olan isnad sistemi hadis tarihi içinde ortaya çıkan özel bir sorgulama sistemidir. Bu sistem içinde uydurma hadislerin ortaya çıkarılması için hadis senetleri tenkid süzgecinden geçirilir ayrıca hadis metinleri incelenir. Hadis uyduran ravilerin ortaya çıkarılması için yapılan incelemeler cerh ve ta’dil ilminin gelişmesini sağlamıştır. Bir başka önlem ise İslam alimlerinin mevzü hadisleri bir araya getirdiği eserler ortaya koymasıdır. Bu eserlerin genel adı el mevzü’at’tır. Hadis ilmi oldukça geniş ve derin bir çalışma alanı olarak her Müslümana öğretilmesi pratik bir uygulama değildir.
19.Soru
Haber-i vahîd hadisler kendi içinde kaç gruba ayrılırlar?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Haber-i vahîd hadisler kendi içinde, meşhur, azîz, ferd ve garîb şeklinde D seçeneğinde verildiği gibi dört kısma ayrılırlar.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hz. Peygamber’e ait olma ihtimali fazla olan hadislerdendir?
Müdelles |
Munkatı' |
Mu‘dal |
Sahih li-zâtihi |
Mürsel |
Mütevâtir hadîs dışındaki hadisler Hz. Peygamber’e ait olup olmama ihtimaline göre başlıca iki kısma ayrılırlar: Makbûl Hadisler, Merdûd Hadisler. Hz. Peygamber’e ait olma ihtimali fazla olan hadislere makbûl, az olanlara ise merdûd denilir. Makbûl hadîsler sahîh ve hasen diye ikiye ayrılırlar. Sahih hadisler iki kısma ayrılırlar: Sahih li-zâtihi ve Sahih li-gayrih.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ