Hadis Tarihi ve Usulü Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangisi Selçuklular döneminde inşa edilmiştir?
Dârulhadîs Medresesi |
Molla Gürânî Dârulhadîsi Medresesi |
Çankırı Dârulhadîsi |
Mevlânâzâde Dârulhadîsi |
Süleymaniye Dârulhadîsi |
Çankırı Dârulhadîsi, Selçuklular döneminde inşa edilmiştir. Dârulhadîs Medresesi, Molla Gürânî Dârulhadîsi Medresesi, Mevlânâzâde Dârulhadîsi ve Süleymaniye Dârulhadîsi Osmanlı döneminde kurulmuştur.
2.Soru
Hadis ilminde, sened veya metnindeki kelime veya cümleler arasında yer değişikliği yapılmış olan hadîse ne denir?
Maklûb |
Metrûk |
Muzdarib |
Mu‘allel |
Müdelles |
Maklûb Arapça’da ters çevirilmiş, içi dışına çevirilmiş, yeri değiştirilmiş, bir şekilden başka bir şekle döndürülmüş gibi anlamlara gelir. Hadis ilminde, sened veya metnindeki kelime veya cümleler arasında yer değişikliği yapılmış olan hadîse denir.
3.Soru
Mütevâtirin çeşitlerinden bahseden ilk âlim kimdir?
Vâsıl b. Atâ |
İbnü’s-Salah |
İbn Hacer |
İsa b. Ebân |
Suyûtî |
Tespit edilebildiği kadarıyla mütevâtirin çeşitlerinden bahseden ilk âlim, D seçeneğindeki İsa b. Ebân’dır (ö. 221/835).
4.Soru
Eski adı Yesrib iken Hz. Peygamber’in hicretiyle birlikte yeniden imar ve inşa edilerek bir medeniyet merkezi haline dönüşen şehir hangisidir?
Basra |
Mekke |
Medine |
Kudüs |
İstanbul |
Eski adı Yesrib iken Hz. Peygamber’in hicretiyle birlikte yeniden imar ve inşa edilerek bir medeniyet merkezi haline dönüşen ve Medîne adını alan bu şehir, genel anlamda İslam’ın ilk merkezidir.
5.Soru
Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi hadis uydurmaya karşı hadis tarihi içinde alınmış önlemler arasında değildir?
El Mevzü’at adlı özel eserlerin yazılması |
Hadis ilminin her Müslümana öğretilmesi. |
Hadis senetlerinin tenkit süzgecinden geçirilmesi. |
Hadis metinlerinin incelenmesi. |
Cerh ve ta’dil ilminin gelişmesi. |
İslam alemine özgü olan isnad sistemi hadis tarihi içinde ortaya çıkan özel bir sorgulama sistemidir. Bu sistem içinde uydurma hadislerin ortaya çıkarılması için hadis senetleri tenkid süzgecinden geçirilir ayrıca hadis metinleri incelenir. Hadis uyduran ravilerin ortaya çıkarılması için yapılan incelemeler cerh ve ta’dil ilminin gelişmesini sağlamıştır. Bir başka önlem ise İslam alimlerinin mevzü hadisleri bir araya getirdiği eserler ortaya koymasıdır. Bu eserlerin genel adı el mevzü’at’tır. Hadis ilmi oldukça geniş ve derin bir çalışma alanı olarak her Müslümana öğretilmesi pratik bir uygulama olmayacaktır.
6.Soru
I. İslam
II. Akıl
III. Mürüvvet
IV. Bülûğ
Yukarıdaki maddelerden hangileri Adâletin unsurlarındandır?
Hepsi |
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
I, II ve IV |
Adâletin beş unsuru vardır. Dördü yukarıda verilmiştir.
7.Soru
Hicrî 150’li yıllardan itibaren daha önce tedvin edilen hadisler konularına göre tasnîf edilmeye başlamasıyla kaleme alınan ilk eser aşağıdakilerden hangisidir?
el-Ümm’ü |
el-Âsâr |
el-Câmi’ |
el-Ümm’ü |
fıkhu’l Hadîs |
Hicrî 150’li yıllardan itibaren daha önce tedvin edilen hadisler konularına göre tasnîf edilmeye başlamıştır. Ma’mer b. Râşid’in el-Câmi’ adlı eseri bunun ilk örneği sayılır.
8.Soru
Sema ve kıraat olmaksızın hadis aliminin belirli şartlar dahilinde bütün veya bir kısım rivayetlerini öğrencisinin rivayet etmesine izin vermesine ne ad verilir?
İcazet |
Muciz |
Müsteciz |
Mücazün leh |
Mücazün bih |
İcazet veren hocaya muciz denir. Müsteciz ve mücahzün leh aynı anlama gelir veicazete konu olan ve rivayetine izin verilen hadistir. Mücazün bih ise sahife veya kitap demektir.
9.Soru
Sened veya metninde noktalama ve harekeleme hatası yapılmış olan hadise ne denir?
Müsned |
Müdrec |
Mutâbi‘ |
Muharref |
Musahhaf |
Sened veya metninde noktalama ve harekeleme hatası yapılmış olan hadise musahhaf, harf hatası yapılmış olan hadise ise muharref denir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi günümüze ulaşan İlel Kitaplarından biri değildir?
İlelü’l-Hadis |
Et-Tarih ve’l İlel |
el-İlel ve ma’rifetü’r-rical |
Nakdü’r-rical |
el-İlelü’s-sağır |
Nakdü’r-rical kitabı İlel değil Rical kitabıdır.
11.Soru
Öğrenilen hadislerin kaybolmasının engellenmesi için aşağıdaki yöntemlerden hangisi kullanılırdı?
Eda siğası |
Müzakere |
Müşafehe |
Hıfz |
Tahammül |
Sahabe hadisleri bizzat Hz. Peygamber’den işiterek (müşafehe), onun davranışlarını görerek (müşahede) veya diğer sahabiler vasıtasıyla öğrenmekteydi. Onlar öğrendiklerini genellikle ezberleme (hıfz) yoluyla muhafaza ediyor ve bunu pekiştirmek amacıyla da bazen aralarında müzakere ediyorlardı.
12.Soru
Hz. Peygamber’e peygamberlik görevi verilmesiyle (risâlet) birlikte oluşmaya başlayan .............., dinin ana kaynağı olan Kur’an’ın açılımı ve nebevî tefsiri olarak genel bir bilgi hazinesi konumunda daima ön planda tutulmasıdır. Yukarıda noktalı bulunan yerde anlatılmak istenen nedir?
Vaazın |
İmamın |
Sünnetin |
Kur'an'ın |
Kitabın |
Hz. Peygamber’e peygamberlik görevi veril-mesiyle (risâlet) birlikte oluşmaya başlayan sünnetin, dinin ana kaynağı olan Kur’an’ın açılımı ve nebevî tefsiri olarak genel bir bilgi hazinesi konumunda daima ön planda tutulmasıdır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi el-Mevzû‘ât’ı kaleme alan İslâm âlimidir?
Suyûtî |
İbn Arrâk |
Ali el-Kârî |
Şevkânî |
Ebu’l-Ferec İbnü’l-Cevzî |
“el-Mevzû‘ât”, E seçeneğinde adı geçen Ebu’l-Ferec İbnü’l-Cevzî’nin (ö. 597/1201) uydurma olduğu tespit edilen 1850 haberi fıkıh konularına göre bir araya getirdiği eserdir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kusurlu hadis anlamındadır?
Mu’allel |
Mu’allak |
Muzdarib |
Maklub |
Müdelles |
Hadis ilminde, ancak işin uzmanı âlimlerin fark edebileceği ve sahihliğe zarar veren gizli bir kusuru(illeti) bulunan hadise denir.
15.Soru
Sahâbede olduğu gibi tâbiîn de kendi içinde üç tabakaya ayrılır hangi şıkta bunlar doğru olarak verilmiştir?
Büyük tâbiîler, orta yaşlı tâbiîler, genç tâbiîler |
Çok tâbiîler, daha az tâbiîler, Az tâbiîler |
Uzun tâbiîler, orta uzun tâbiîler, kısa tâbiîler |
Şeyh tâbiîler, Müritı tâbiîler, Öğrenci tâbiîler |
Öğretmen tâbiîler, Öğrenen tâbiîler,Uygulayıcı tâbiî-ler |
Sahâbede olduğu gibi tâbiîn de kendi içinde büyük tâbiîler, orta yaşlı tâbiîler, genç tâbiîler diye üç alt tabakaya ayrılır.
16.Soru
Râvîlerin, aralarında müşterek bir nokta olan çeşitli hükümleri veya bilgileri ayrı ayrı lafızlarla nakletmeleri şeklinde meydana gelen ortak manaya ne denir?
Haber-i infirâd |
Lafzî Mütevâtir |
Haberu’l-vâhid |
Ma‘nevî mütevâtir |
Haberu’l-âhâd |
Ma‘nevî mütevâtir, Râvîlerin aralarında müşterek bir nokta olan çeşitli hükümleri veya bilgileri ayrı ayrı lafızlarla nakletmeleri şeklinde meydana gelen ortak manaya denir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi zayıf olduğu hakkında hadis âlimleri arasında ittifak bulunmayan, bazılarına göre zayıf ve bazılarına göre de zayıf olmayan olarak ifade edilen hadis türüdür?
Garîb |
Ferd |
Azîz |
Muzaʻaf |
Muennen |
Soruda tanımı yapılan hadis, D seçeneğindeki Muzaʻaf hadistir. A seçeneğinde Garîb, herhangi bir yönden farklılık gösteren veya tek kalan hadis demektir. B seçeneğindeki Ferd, senedinin bir veya birkaç yerinde (tabakasında) râvî sayısı bire düşen hadis demektir. C seçeneğindeki Azîz, her nesilde (tabakada) en az iki râvî tarafından rivayet edilmiş olan hadis demektir. E seçeneğindeki Muennen, senedindeki iki veya daha çok râvî arasında bulunan hadistir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi lk Müslüman sahâbîlerden biridir?
Câbir b. Abdullah |
Enes b. Mâlik |
Abdullah b. Ebî Evfâ |
Zeyd b. Hârise |
Ürs b. Amîra |
İslâm bilginleri, bakış açılarına göre bu konuda farklı sıralamalar yapmışlarsa da, en uygun ve kapsayıcı gözüken sıralama şöyledir: Hür erkeklerden Hz. Ebû Bekr, hür hanımlardan Hz. Hatice, çocuk ve gençlerden Hz. Ali, âzadlı kölelerden Zeyd b. Hârise ve kölelerden Bilâl-i Habeşî ilk Müslüman sahâbîlerdir.
19.Soru
Hadis ilminde, belli usullere göre hadisi alıp, bu usullere uygun rivayet lâfızları kullanarak başkalarına nakleden kimseye ne denir?
Sened |
Bülûğ |
İsnat |
Ravi |
Tabaka |
Hadis ilmi’nde, belli usullere göre hadisi alıp), bu usullere uygun rivâyet lâfızları kullanarak başkalarına nakleden kimseye ravi denir.
20.Soru
Hadisin kalabalık bir topluluk tarafından rivayet edilmesi ve bu topluluğun her nesilde tevatür sayısının altına düşmemesi. Bu kalabalığın yalan üzerine birleşmelerinin aklen ve âdeten mümkün olmaması. Haberi nakleden kişilerin o haberi bizzat kaynağından işitmeleri veya olayı kendi gözleriyle görmeleri.
Yukarıda hangi tür hadislerin özellikleri verilmiştir?
Mu’allak hadisler |
Müsned hadisler |
Musahhaf hadisler |
Mütevâtir hadisler |
Muharref hadisler |
Soruda verilen özellikler mütevâtir hadislere aittir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ