Halk Edebiyatına Giriş 1 Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Durak için aşağıdaki ifadelerden hangisi uygun değildir?
Mısralardaki tek düzeliği önler.
|
Anlatımı zenginleştirir.
|
Geleneksel bir düzenleri vardır.
|
Mısrayı iki parçaya böler.
|
Gerekirse hece bölünebilir.
|
Yanıt Açıklaması:
Mısraların duraklara ayrılmasında hece bölünmez, durak yapabilmek için mutlaka kelimenin bitmesi gerekir.
2.Soru
Halkbilimi çalışmalarının başlangıç tarihi sayılan ve 1812 yılında yayımlanan “Ev ve Çocuk Masalları” adlı masal kitaplarının yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
William John Thoms
|
Jacob ve Wilhelm Grimm
|
Ambrose Merton
|
Sedat Veyis
|
Ziya Gökalp
|
Yanıt Açıklaması:
Halkbilimi çalışmalarının başlangıç tarihi, yaygın olarak Almanya’da Jacob ve Wilhelm Grimm adlı iki kardeşin, “Ev ve Çocuk Masalları” adlı sözlü gelenekten derleyerek oluşturdukları masal kitaplarını yayınladıkları 1812 yılı kabul edilmektedir. Sorunun doğru cevabı B seçeneğidir.
3.Soru
Toplumunda kendini ayrıcalıklı gören tabakaya ne ad verilir?
Avam
|
Havas
|
Kamlık
|
Teatral
|
Suje
|
4.Soru
Türkiye’de Halk Edebiyatı çalışmalarını başlatanlar hangi akıma mensuptur?
İslâmcılık
|
Osmanlıcılık
|
Türkçülük
|
Batıcılık
|
Ümmetçilik
|
5.Soru
Türkiye’de folkloru tanıtan ilk yazı Ziya Gökalp tarafından kaleme alınmıştır. Bu yazının ve yayınlandığı derginin adı aşağıdakilerden hangisinde bir arada verilmiştir?
Halk Medeniyeti-I / Türk Yurdu Dergisi1
|
Türk Halkbilimi-I / Halkbilim Dergisi
|
Halk medeniyeti I-Başlangıç / Halka Doğru Dergisi
|
Türk Medeniyeti ve Halkbilimi / Halkbilgisi ve Haberleri Dergisi
|
Anadolu Halkbilgisi / Halkbilgisi Dergisi
|
6.Soru
Koşmalar yapılarına göre sınıflandırılır. Aşağıda yer alan yapılardan hangisi bu söz konusu sınıflandırma içerisinde yer almaz?
Bendli koşma |
Asıl koşma |
Koşma şark |
Musammat koşma |
Dedim-dedi’li koşma |
Yanıt Açıklaması:
Bendli koşma
7.Soru
Eski şairlerin biyografilerinin ve eserlerinden örneklerin verildiği kitaplara ne ad verilir?
Çönk
|
Tezkire
|
Mecmua
|
Davraz
|
Devriye
|
Yanıt Açıklaması:
Tezkire: Eski şairlerin biyografilerinin ve eserlerinden örneklerin verildiği kitaplara verilen ad.
8.Soru
Dini ayin veya tören amaçlı bir örnek üzere kalıplaşmış hareket.
Mit
|
Formel
|
Ağıt
|
Ritüel
|
Teatral
|
Yanıt Açıklaması:
Ritüel
9.Soru
“Halkbilimi ve Halk Edebiyatının ulus devlet kurma ve bu amaçla geniş kitleleri harekete geçirmedeki yer ve rolünden hareketle Halka Doğru şeklindeki aynı parolayı kullanarak Türkler arasındaki sözlü kültürü derlemeye ve oluşturmak istedikleri yeni ulusal kültürel sentezin kaynağı ve temeli yapmaya yönelirler.” Yukarıdaki ifadeler, hangi durumu açıklamak üzere kitabınızda yer almaktadır?
Halkbilimi ve halk edebiyatı çalışmalarının başlama nedeni
|
Ülkedeki siyasi ortamın niteliğini betimleme
|
Halk Doğru dergisinin yayın politikasını açıklama
|
Milli edebiyat geleneğinin keşfi
|
Türkçülük akımını açıklama
|
Yanıt Açıklaması:
Avrupa’da olduğu gibi Türkiye’de de halka doğru hareketi siyasi içerikli olup bu dönemde milli bir devlet yaratmanın aracı olarak kültüre bakılıp araştırılmıştır. Ülkede halkbilim ve halk edebiyatı çalışmaları da bu politika gereği başlamıştır. Kitabınızda bu ifadeler, ülkedeki bilim adamlarınca bilim dalının ilk uygulanma gerekçesi olarak yer almıştır.
10.Soru
Beğenilen şiir ve faydalı bilgilerin toplandığı defterlere ne ad verilir?
Mecmua
|
Cönk
|
Dergi
|
Devriye
|
Şatiye
|
Yanıt Açıklaması:
Beğenilen şiir ve faydalı bilgilerin toplandığı defterlere mecmua adı verilir.
11.Soru
Halk Edebiyatı (Sözlü Edebiyat), birincil sözlü kültür döneminde hangi amaca yönelik olarak oluşturulmuştur?
Özü saklama
|
Sözü saklama
|
Sözü aktarma
|
Özü koruma
|
Sözü dinletme
|
12.Soru
Kendine özgü aruz kalıpları bulunan, dört mısralı tek bentlik bir nazım şekline ne denir
Ayak
|
Rübai
|
Kafiye
|
Vezin
|
Redif
|
Yanıt Açıklaması:
Rübai
13.Soru
Birincil Sözlü Kültür Ortamında dini ayin veya tören amaçlı kalıplaşmış hareketler nasıl adlandırılır?
Teatral
|
Gelenek
|
Animism
|
Ritmik dans
|
Ritüel
|
Yanıt Açıklaması:
"Ritüel: Dini ayin veya tören amaçlı bir örnek üzere kalıplaşmış hareket."
14.Soru
İnsanoğlunun diğer canlılardan farklı olarak dünyadaki her yere uyum sağlayıp yaşamını sürdürebilmesinde aşağıdakilerden hangisi etkindir?
Fiziksel gücü
|
Duyguları
|
Kültürü
|
Maneviyatı
|
Psikolojisi
|
Yanıt Açıklaması:
“İnsanın doğayla olan mücadelesinde maddi ve manevi olarak yaratıp doğaya eklediği fiziksel ve zihinsel her şey bir kültür ürünüdür.”
15.Soru
İki turnam gelmiş yolda yorulmuş Şahin vurmuş kanatları kırılmış O da benim gibi yardan ayrılmış Turnalar turnalar telli turnalar Benden yâre selam turnalar Yukarıdaki dizeler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Bir türküden alınmıştır.
|
Uyak düzeni, koşmanın ilk dörtlüğü gibidir.
|
Ayrılık, özlem gibi duygular dile getirilmiştir.
|
Son iki dize kavuştaktır.
|
İlk üç dize birbiriyle uyaklıdır.
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bentlerindeki mısra sayısına göre ad alan divan edebiyatı nazım şekillerinden biri değildir?
Muhammes
|
Gazel
|
Müseddes
|
Murabba
|
Elif-nâme
|
Yanıt Açıklaması:
Elif-nâme: Genellikle mısra başlarındaki ilk harflerin alt alta dizildiğinde eliften ye harfine kadar alfabetik tarzda düzenlenmesiyle oluşturulan şiirlere denir ve sorunun doğru cevabı E seçeneğidir.
17.Soru
Tekke ve Tasavvufi Halk Edebiyatı çalışmalarının temelini atarak bu yöndeki araştırma eğilimini belirlediği kabul edilen ilk eser ve yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Melamilik - Abdülkadir Gölpınarlı
|
Yunus Emre - Burhan Toprak
|
Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar – Fuat Köprülü
|
Altın Işık - Ziya Gökalp
|
100 Soruda Türk Halk Edebiyatı - Pertev Naili Boratav
|
18.Soru
Osmanlı Devleti döneminde “ulus devlet” kurma amacıyla ortaya çıkan düşünce akımı aşağıdakilerden hangisidir?
İslamcılık
|
Batıcılık
|
Türkçülük
|
Osmanlıcılık
|
Devletçilik
|
19.Soru
Nesnel, eleştiriye açık, sistemli, tutarlı, yöntemsel bilgiye ne ad verilir?
Geleneksel bilgi
|
Göreneksel bilgi
|
Bilimsel bilgi
|
Sosyal bilgi
|
Kültürel bilgi
|
20.Soru
Toplumda kendini ayrıcalıklı gören tabaka aşağıdakilerden hangisidir?
Avâm
|
Bürokrat
|
Halk
|
Havâs
|
Divan
|
Yanıt Açıklaması:
Türklerin İslâmiyeti kabul etmesiyle birlikte, şehir ve kasabalarda kurulan “medrese”lerde yetişen aydınlar, yeni dinin emrinde “İslâmi ilimler” ile ilgili bilginin nicelik ve niteliği bakımından geniş halk kitlelerinden farklılaşırlar. Bu yeni aydın grubu, “bürokrasi” başta olmak üzere toplumsal yapıda ön plana çıkar. Bu gelişmelerden dolayı üstünlük duygusuna kapılan medreseliler, o güne kadar çoğunluk itibarıyla göçerevli bir hayat süren ve çok farklı zümre ve sınıflara sahip olmayan Türk milletini Havâs ve Avâm olarak ikiye ayırıp sınıflandırırlar. Havâs toplumunda kendini ayrıcalıklı gören tabakadır ve sorunun doğru cevabı D şıkkıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ