Halk Hikayeleri Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Dede Korkut hikâyelerinde gördüğümüz nazım bölümleri ile halk hikâyelerindeki manzum parçalar şekil itibariyle ele alındığında hece vezni bakımından hangi seçenekteki bilgiler doğru verilmiştir?
Halk hikâyelerinde hece vezninin 8, 11, 14, 15’li ölçüleri kullanılırken Dede Korkut hikâyelerinde serbest veznin ilk örnekleriyle karşılaşılmaktadır. |
Halk hikâyelerinde serbest vezin kullanılırken, Dede Korkut hikâyelerinde hece vezninin 8, 11, 14, 15’li ölçüleri kullanılır. |
Halk hikâyelerinde de, Dede Korkut hikâyelerinde de serbest vezin ile karşılaşılmaktadır. |
Halk hikâyelerinde de, Dede Korkut hikâyelerinde de hece vezninin 8, 11, 14, 15’li ölçüleri kullanılır. |
Halk hikâyelerinde de, Dede Korkut hikâyelerinde de aruz vezni ile karşılaşılmaktadır. |
Dede Korkut hikâyelerinde gördüğümüz nazım bölümleri ile halk hikâyelerindeki manzum parçalar şekil itibariyle daha farklıdır. Halk hikâyelerinde hece
vezninin 8, 11, 14, 15’li ölçüleri kullanılırken Dede Korkut hikâyelerinde belki de
serbest veznin ilk örnekleriyle karşılaşmaktayız.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Boratav'ın sınıflandırmasına göre yaşadığı kesin olan âşıklardan birinin hikâyesidir?
Âşık Garip |
Tahir Mirza |
Tufarganlı Abbas |
Kurbanî |
Karaca Oğlan |
Yaşadıkları muhakkak olanlar: Âşık Ali İzzet, Sümmanî, Gökçeli Ali Esker, Hasta Hasan, Dikmetaşlı Dede Kasım, Kara Gelin (Posoflu Fakirî’nin Maceraları), Karaca Oğlan, Vüdat-ı Hasta. Diğer seçeneklerde verilen şairler ise yaşadıkları rivayet olunanlardır. Bu nedenle yanıt E'dir.
3.Soru
Hem sözlü kaynakta anlatılan, hem de yazılı kaynakta nüshaları olan; Türkiye dışında Azerbaycan, Türkmenistan ve Balkanlarda da bilinen halk hikayesi aşağıdakilerden hangisidir?
Ercişli Emrah ile Selvi Han |
Karaca Oğlan ile İsmikan Sulatn |
Kerem ile Aslı |
Hurşit ile Mahımihri |
Arzu ile Kamber |
Hem sözlü kaynakta anlatmaları, hem de yazılı kaynaklarda nüshaları olan Ercişli Emrah ile Selvi Han hikâyesi, Türkiye’nin dışında; Azerbaycan, Türkmenistan ve Balkanlarda da bilinmektedir. Araştırıcıların büyük çoğunluğunun kanaatine göre hikâyenin doğuş yeri Doğu Anadolu Bölgesidir. Ercişli Emrah ile Selvi Han hikâyesi, XVII. yüzyılda yaşamış olan Ercişli Emrah ile Selvi Han’ın hayatı etrafında oluşmuştur.
Bu bilgiler doğrultusunda doğru cevap A şıkkıdır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bayındır Han'ın düzenlediği bir toy sırasında Dirse Han'ın kara çadıra oturtulma sebebidir?
Oğlu olmaması |
Kızı olmaması |
Oğlu veya kızı olmaması |
Toya gecikmesi |
Yaşının büyük olması |
Hanlar Hanı Bayındır Han’ın düzenlediği toy sırasında oğlu kızı olan ak çadıra, kızı olan kırmızı çadıra, oğlu kızı olamayan kara çadıra oturtulur. Toya davet edilen beylerden birisi de Dirse Han’dır. Dirse Han’ı karşılayanlar onu kara çadıra oturturlar, altına kara keçe sererler, önüne kara koyun yahnisi korlar. Bu nedenle yanıt C'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yaralı Mahmut hikâyesine konu olur?
Türkmen Beyi’nden kız isteme |
Hindistan’a göç etme |
Hazreti Hızır |
Çamçırak taşları |
Billur-i ezeme |
Yaralı Mahmut Hikâyesi: Hikâye, daha çok masallarda rastladığımız geceleyin ortaya çıkarıldığı zaman etrafı aydınlatan “çamçırak” taşlarının Bağdat’tan alınarak İstanbul’a getirilmesi konusu etrafında oluşmuştur. Şamşırak taşlarıyla verilen mesaj yine hayal dünyamızla ilgilidir. Günün birinde enerji sıkıntısı çekilmeye başlandığında küçük bir taş belki de dünyayı aydınlatacaktır. Zaten gününüz dünyasının bilim adamları bu teknolojiyi geliştirebilmek için geceli gündüzlü çalışmalarına devam etmektedirler. Doğru cevap D’ dir.
6.Soru
Aşşağıdaki şıkların hangisinde Kirmanşah hikayesinin konusunu aldığı eser doğru olarak verilmiştir?
Dede Korkut Masalları |
Köroğlu Destanı |
Binbir Gece Masalları |
Manas Destanı |
Gılgamış Destanı |
Kirmanşah hikâyesinin konusu, Doğu dünyasının ünlü masal külliyatı Binbir Gece Masallarından alınmıştır.
7.Soru
Yaralı Mahmut hikâyesinde kahramanın peşine düştüğü, geceleyin ortaya çıkarıldığı zaman etrafı aydınlatan taşın adı aşağıdakilerden hangisidir?
Çıra
|
Çamçırak
|
Şimşir
|
Felsefe taşı
|
Elindril
|
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hazar Denizi’nin doğusundaki anlatmalarda mezarda doğmuş olma anlamında Köroğlu’na verilen addır?
Baç |
Gor |
Selçuk |
Nedim |
Kirman |
Hazar Denizi’nin doğusundaki anlatmalarda hamile kadının öldükten mezara gömülmesi, bebeğin mezarda dünyaya getirilmesi, daha sonra kısrak veya keçi tarafından emzirilmesi gibi mitolojik motişer batı varyantlarında yoktur. Doğu varyantlarında çocuk kor (gör, kur, gor: mezar)da doğduğu için ‘mezarın oğlu’ anlamına Gor (Gör, Gur, Kor)oğlu denilmiştir.
9.Soru
Vladimir Propp’un Yapısalcılık Yöntemini âşık hikâyelerinin yapısını çıkarmada kullanan araştırmacı kimdir?
Nerin Köse |
Umay Günay |
Ümral Kırman |
Seyfi Karabaş |
İlhan Başgöz |
İlhan Başgöz (1998: 85-91) de âşık hikâyelerinin yapısını bu yönteme göre çıkarmıştır.
10.Soru
Türkiye ile Balkanlar dışındaki coğrafyalarda bilinmeyen, göçebe hayatının izlerini taşıyan, kadın kahramanının yedi erkek kardeşe sahip olduğu hikâye aşağıdakilerden hangisidir?
Ferhat ile Şirin |
Arzu ile Kamber |
Kerem ile Aslı |
Aşık Garip |
Hurşit ile Mahımihri |
Türkiye ile Balkanlar dışındaki coğrafyalarda bilinmeyen, göçebe hayatının izlerini taşıyan, kadın kahramanının yedi erkek kardeşe sahip olduğu hikâye Hurşit ile Mahımihri'dir.
11.Soru
IV. Murat döneminin sayılı zenginlerinden Bedestanî Halil Efendi'nin ölümünden sonra güzellikte eşi bulunmayan oğlu Süleyman’ın etrafını çeviren birtakım serseriler onun bütün servetini kısa zamanda meyhane ve eğlence yerlerinde bitirirler. Baba dostu İbrahim Bey onu bedestendeki bir dükkâna yerleştirir. Ancak güzelliği ile dikkati çeken delikanlıyı bir gün zengin bir kadın görür ve ona âşık olur; Süleyman ise onun cariyesi Kamer’e âşıktır...
Aşağıdakilerden hangisi yukarıda giriş bölümü verilen İstanbul hikayesidir?
Tıflî İle İki Biraderler Hikâyesi |
Cevri Çelebi |
Sansar Mustafa |
Tayyarzade Hikâyesi |
Hançerli Hanım |
Yukarıda giriş bölümü verilen İstanbul hikâyesi Hançerli Hanım'dır. Bu nedenle yanıt E'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kitabî mensur realist İstanbul hikâyeleri üzerinde çalışma yapan araştırmacılardan biri değildir?
Özdemir Nutku
|
Mustafa Cemiloğlu |
Saim Sakaoğlu |
Şükrü Elçin |
Pakize Aytaç |
Mustafa Cemiloğlu
13.Soru
Karacaoğlan ile İsmikan Sultan hikayesinin tek anlatması hangi araştırıcıya aittir?
Wilhelm Radloff |
Muhan Bali |
Saim Sakaoğlu |
Nerin Köse |
Esma Şimşek |
Wilhelm Radloff'a aittir. Cevap A şıkkıdır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Dede Korkut hikayelerinden değildir ?
Salur Kazan’ın Evinin Yağmalanması |
Kam Püre Oğlu Bamsı Beyrek |
Kazan Bey’in Oğlu Uruz Bey’in Esir Düşmesi |
Kanlı Koca Oğlu Kan Turalı |
Satuk Buğra Han Destanı |
Satuk Buğra Han destanı Dede Korkut hikayelerinden değildir.
15.Soru
Köroğlu’nun babası Ruşen Ali Bolu Beyi’nin sarayında ne olarak hizmet vermektedir?
Aşçı |
Seyis |
Marangoz |
Demirci |
Yazıcı |
Köroğlu’nuun babası Ruşen Ali (Ürüşan Baba), Bolu Beyi’nin yanında at bakıcısıdır. Hikaye de Beyin kendisinden özel atlar istemesiyle başlar.
16.Soru
- Bayezid döneminde yaşayan meddahlık geleneğinin bilinen ilk temsilcisi aşağıdakilerden hangisidir?
Kör Hasan |
Kör Hafız |
Nakkaş Hasan |
Derviş Mehmet |
Hasan Efendi |
Kör Hasan
17.Soru
Aşağıdaki araştırmacılardan hangisi Kerem ile Aslı hikayesi üzerine Türkiye'de yayınlar yapmıştır?
Saim Sakaoğlu |
Şükrü Elçin |
Ali Saracoğlu |
Muhan Bali |
Ali Berat Alptekin |
Kerem ile Aslı hikâyesi üzerinde Türkiye’de özellikle Şükrü Elçin (1949, 1999) ve Ali Duymaz (2001) çalışmıştır.
Bu bilgi doğrultusunda doğru cevap B şıkkıdır.
18.Soru
Türk edebiyatının en önemli eserlerinden birisi Dede Korkut Kitabı kaç hikayeden oluşmaktadır?
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
Türk edebiyatının en önemli eserlerinden birisi 12 hikâyeyi içine alan Dede Korkut Kitabı’dır
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk halk hikâyeleriyle ilgili akademik çalışma yapanlardan biri değildir?
Pertev Naili Boratav |
İlhan Başgöz |
Saim Sakaoğlu |
Muhan Bali |
Nevzat Gözaydın |
Nevzat Gözaydın
20.Soru
Claude Levi-Strauss’un Yapısalcı Yöntemini Türkiye’de Dede Korkut hikâyelerine uygulayan araştırmacı kimdir?
Nerin Köse |
Umay Günay |
Ümral Kırman |
Seyfi Karabaş |
İlhan Başgöz |
Türkiye’de bu yöntem Ümral Kırman (Deveci) tarafından Dede Korkut hikâyelerine uygulanmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ