Halk Hikayeleri Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Âşık Garip ve Tahir ile Zühre’yi bilimsel yöntemlerle inceleyen araştırmacı aşağıdakilerden hangisidir?
Fikret Türkmen |
Muhan Bali |
Saim Sakaoğlu |
Ali Berat Alptekin |
Nerin Köse |
Âşık Garip ve Tahir ile Zühre’yi bilimsel yöntemlerle inceleyen araştırmacı Fikret Türkmen'dir.
2.Soru
On beşinci yüzyılın sonundan itibaren Anadolu sahasında ozanlık geleneği yerini aşağıdakilerden hangisine bırakmıştır?
Aşıklığa |
Kıssahan |
Kuklabaz |
Karagözcü |
Meddah |
Bugünkü bilgilerimize göre on beşinci yüzyılın sonundan itibaren Anadolu sahasında ozanlık geleneği yerini âşıklığa; hikâye anlatıcısı kıssahan da yerini meddaha bırakmışlardır.
3.Soru
Kerem ile Aslı Hikâyesi Üzerinde Mukayeseli Bir Araştırma adlı doktora tezi hangi araştırmacıya aittir?
Ali Duymaz |
İlhan Başgöz |
Muhan Bali |
Pertev Naili Boratav |
Fikret Türkmen |
Ali Duymaz tarafından hazırlanan Kerem ile Aslı Hikâyesi Üzerinde Mukayeseli Bir Araştırma adlı doktora tezinde Kerem ile Aslı hikâyesinin Anadolu ve Türk dünyasından on dört varyantı; epizotları, şiirleri ve motifleri bakımından mukayese edilmiş; ayrıca hikâyenin halk ve aydınlar üzerindeki etkileri üzerinde durulmuştur.
4.Soru
Köroğlu'nun yaşadığı ileri sürülen illerden hangisi yanlıştır?
Tokat |
Bingöl |
Kars |
Sivas |
Van |
Köroğlu’nun Memleketi: Köroğlu’na gerek Türkiye içinde gerekse, Türkiye dışında pek çok yer ev sahipliği yapmak istemektedir. Türkiye’de Bolu ilinin Dörtdivan ilçesi, Erzincan ilinin Kemah ilçesi, Van ilinin Muradiye ilçesi, Kars ilinin Sarıkamış ilçesi ile Tokat ve Bingöl illeri bunlardan birkaçıdır. Türkiye dışında ise yukarıda da belirttiğimiz gibi; Türkmenistan’ın Daşoğuz ilçesinin Göroğlu köyünü sayabiliriz
5.Soru
Destan ve mitlerin, ayinlerin sözlü anlatım ve öğretim aracı olduğunu ileri süren kuramcı aşağıdakilerden hangisidir?
Claude Levi-Strauss |
Fin Julius Krohn |
Kaarle Krohn |
Lord Raglan |
Vladimir Propp |
Vladimir Propp
6.Soru
Köroğlu destanının halk ağzından ilk derlenmesi ilk ne zaman başlanmıştır?
15. yy. |
16. yy. |
17. yy. |
18. yy. |
19. yy. |
Köroğlu destanının halk ağzından ilk derlenmeleri, on dokuzuncu yüzyılda başlar. İ. Şopen XIX. yüzyılda Azerbaycanlı bir âşığın ağzından dinlediği destanını konusunu, Rusça’ya tercüme edip yayımlar. 1840’lı yıllarda A. Chodzko adlı Polonya asıllı bir Rus Azerbaycan ve Türkmen vadilerini dolaşarak on üç hikâyelik ilk önemli Köroğlu destanı metnini tespit eder ve Rusça’ya tercüme ederek bastırır.
7.Soru
Kirmanşah hikâyesinin kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Köroğlu hikâyesi |
Binbir Gece Masalları |
Tanrıça Kibele |
Kral Midas |
Şaman hikâyeleri |
Kirmanşah hikâyesinin kaynağı Binbir Gece Masaları’dır. Doğru cevap B’ dir.
8.Soru
Joseph Campel’in Kahramanın Sonsuz Yolculuğu çalışmasını Türkiye’de ilk uygulayan araştırmacı kimdir?
Tuba Saltık Özkan |
Umay Günay |
Ümral Kırman |
Seyfi Karabaş |
İlhan Başgöz |
Bu yöntemi Türkiye’de Tuba Saltık Özkan (2006), Bey Böyrek hikâyesine uygulamıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi batı varyantlarına göre Köroğlu’nun babasının isimlerinden biridir?
Ravşan |
Uruşan Baba |
Hazreti Ali |
Revşenbek |
Ravşanbek |
Doğu varyantlarında Köroğlu’nun babası Ravşan (Kazakistan), Revşenbek (Türkmenistan), Ravşanbek (Özbekistan), Hazreti Ali (Doğu Türkistan), vb. adlarla bilinmektedir. Batı varyantlarında ise Köroğlu’nun babası Uruşan (Rövşen, Ruşen) Baba; Yusuf, Deli Yusuf veya Ali’dir. Batı varyantlarında Köroğlu’nun babası hakkında fazla bilgi bulunmamaktadır.
10.Soru
Köroğlu destanının halk arasından derlenmiş ilk Türkçe yayını kim tarafından yapılmıştır?
Selahaddin Eyyüb |
Köroğlu Hasan |
Mir Babaoğlu |
Piri Reis |
Abdullah Seyrani |
Köroğlu destanının halk arasından derlenmiş ilk Türkçe yayını Mir Babaoğlu Hasan Molla tarafından yapılmıştır.
11.Soru
Hangisi Türk âşıklık geleneği ile birlikte halk hikâyeciliğinin de en önemli merkezlerinden birisi olan Kars'a aittir?
Âşık Gülistan |
Âşık Müdamî |
Âşık Yaşar Reyhanî |
Âşık Torunî |
Âşık Mevlüt İhsanî |
Âşık Gülistan, Türk âşıklık geleneği ile birlikte halk hikâyeciliğinin de en önemli merkezlerinden birisi olan Kars'a aittir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi halk hikayelerinin Mensur kısmında yer alır?
Divan |
Tecnis |
Tekerleme |
Koşma |
Döşeme |
Divan, Tecnis,Tekerleme ve Koşma halk hikayelerinin Mansur kısmıdır. Döşeme Mensur kısmında yer alır. Doğru yanıt 'E'.
13.Soru
Türkiye’de halk hikâyelerini bilimsel yöntemlerle ele alıp değerlendiren araştırıcıların başında aşağıdakilerden hangisi gelir?
Halil Vedat Fıratlı |
Pertev Naili Boratav |
İlhan Başgöz |
Mehmet Kaplan |
Fikret Türkmen |
Türkiye’de halk hikâyelerini bilimsel yöntemlerle ele alıp değerlendiren araştırıcıların başında Pertev Naili Boratav gelir.
14.Soru
Karaca Oğlan hikayeye göre nerelidir?
Belgrad |
Sofya |
Edirne |
Selanik |
Bosna |
Karaca Oğlan Belgratlı, İsmikan Sultan’ın babası ise Tunalıdır. Belgratlı ve Tunalı gençlerin murat alıp vermesi için kırk gün kırk gece düğün yapılır.
15.Soru
Şah İsmail hikâyesinde görmeyen göz nasıl tedavi edilir?
Toprakla |
Kanla |
Kuş yardımıyla |
Ejderha yardımıyla |
Kaplan yardımıyla |
Görmeyen gözün tedavi edilmesi genelde toprak ve kanladır. Ancak burada babası tarafından gözleri çıkarılan Şah İsmail’in gözlerinin yerine konulması ve tekrar görmesinde bir kuş yardımcı olmaktadır. Gözlerin yerine konulması ve kuşların bıraktığı tüyün göze sürülmesiyle göz tekrar görmeye başlar. Doğru cevap C’ dir.
16.Soru
Hangisi Dede Korkut hikayelerindendir?
Arzu ile Kamber |
Ferhat ile Şirin |
Kerem ile Aslı |
Bamsı Beyrek |
Aşık Garip |
Bamsı Beyrek, Dede Korkut hikayeleri içinde yer almaktadır.
17.Soru
Türk halk hikâyelerinde adaletsizliği, haksızlığı temsil eden ve genellikle Gence’de oturan kişilik hangisidir?
Kara Vezir |
Gence Hanı |
Yakup Han |
Şah Abbas |
Ercişli Emrah |
Türk halk hikâyelerinde adaletsizliği, haksızlığı temsil eden ve genellikle Gence’de oturan kişilik Kara Vezir'dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir bozlağın Karacaoğlan'a ait olduğunu gösterir?
Bozlağın "aheyy, eyy"le başlaması. |
Bozlağın "aydost"la başlaması. |
Bozlağın "vay vayy"la başlaması. |
Bozlağın "aheyy, aydost"la başlaması. |
Bozlağın "of off"la başlaması. |
Çukurova yöresinde bozlak okumada öne çıkan kalıp sözler bozlağın kime ait olduğunu belirlemede bir ölçüdür: Bozlaklar; Ahey, Eyy’le başlarsa Karaca Oğlan’a, Aydost’la başlarsa Dadaloğlu’na ve Heyhey’le başlarsa Köroğlu’na aittir.
19.Soru
Fütüvvetnâme’de meddahlar kaça ayrılır?
2 |
3
|
4 |
5 |
6 |
4
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ercişli Emrah ile Selvihan hikayesinde Selâtin Peri’nin kurduğu viran bahçenin adıdır?
Isfahan |
Şahlar Bağı |
Sahat Çukuru |
Veran Bağları |
Selvi Han Bağı |
Emrah ve babası Selvi Han'ı ararken Selâtin Peri adlı genç bir kıza Pir Dede üç bade sunar. Bu badelerden üçüncüsü Emrah’ın aşkına içilmiştir. Pir Dede ertesi gün Selâtin Peri’nin rüyasına da girer ve viran yerde bir bahçe kurmasını, adını da “Veran Bağları” koymasını söyler. Selâtin Peri, yedi yıl bağların meyve vermesini bekleyecek; o zaman da Emrah gelecektir. Selâtin Peri aynı rüyayı ikinci kez görünce ertesi gün bahçenin dikimine başlar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ