Halk Hikayeleri Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Halk hikâyelerinin ilk örnekleri ne zaman görülmeye başlanmıştır?
XII. yüzyıl başları |
XIII. yüzyıl sonları |
XV. yüzyıl ortaları |
XVI. yüzyıl sonları |
XVIII. yüzyıl başı |
Halk hikâyelerinin ilk örnekleri XVI. yüzyılın sonlarında görülmeye başlanmıştır. Yaşamış ve yaşadığı sanılan âşıkların hayat hikâyeleri bu türün ortaya çıkmasında etkili olmuştur.
2.Soru
Aşağıdaki bilgilerden hangisi Ardahanlı olan Âşık Müdami(Sabit Ataman)’ye ait değildir?
Cilavuz Köy Enstitüsünde müzik öğretmenliği yapmıştır.
|
Yaşar Reyhanî ve Sadi Değer Hasretî’nin ustasıdır.
|
Pertev Naili Boratav onun bütün hikâyelerini derlemiştir.
|
Âşıklıkla ilgili bilgileri babası ile Şavşatlı Tevfik Usta’dan derlemiştir.
|
Leyla ile Mecnun hikâyesini Arapça, Farsça ve Türkçe olarak anlatabilmektedir.
|
3.Soru
A^şık Garip hikâyesinde görmeyen göz aşağıdakilerden hangisi ile tedavi edilmiştir?
A^şık Garip hikâyesinde görmeyen göz aşağıdakilerden hangisi ile tedavi edilmiştir?
Kuş tüyü |
Kan |
Toprak |
Anne sütü |
Şifalı bitki |
A^şık Garip’te Hazreti Hızır’ın atının ayağının altından alınan toprağın göze sürülmesi tedavide etkili olmuştur. Doğru cevap C’dir.
4.Soru
Fasıl kısmında halk şiirinin değişik türlerinin örnekleriyle karşılaşabiliriz. Söz konusu örneklere aşağıda belirtilen hangi seçenek uymaz?
Divan
|
Tecnis
|
Şiir
|
Tekerleme
|
Koşma
|
5.Soru
Rüyada içildikten sonra insanlara şiir söyleme yeteneğini kazandıran manevî bir içkinin adı nedir?
Bade |
Sude |
Tayyi mekan |
Buse |
Hale |
Bade: Rüyada içildikten sonra insanlara şiir söyleme yeteneğini kazandıran manevî bir içki. Âşıkların bir kısmı bunu ‘dolu’ olarak adlandırır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Türk halk müziğinde bir uzun hava çeşidi olup, Orta Anadolu’da abdalların, Çukurova’da daha çok Avşarların söyledikleri ezgileri" karşılayan terimdir?
oyun havası |
bozlak |
türkü |
barak |
şarkı |
Bozlak: Türk halk müziğinde bir uzun hava çeşididir. Orta Anadolu’da abdalların,
Çukurova’da daha çok Avşarların söyledikleri ezgilerdir.
7.Soru
Aşağıdakişıklardan hangisinde Köroğlu’nun giydiği kıyafet ve nedenlerinden birisi yanlış olarak verilmiştir?
Derviş kılığına girerek hakkında yazılan fermanları toplar. |
Seyis kılığına girerek Kırat’ı saklandığı yerden kurtarır. |
Tabip kılığına girerek Kırat’ı saklandığı yerden kurtarır. |
Aşık kılığına girerek keleşleri Kocabey ve Ayvaz’ı kurtarmaya gider. |
Bey kılığına girerek etrafındakilere gözdağı verir. |
Meddah ve âşıkların anlattığı metinlerde Köroğlu’nun keleşleri (delileri, koçakları, batırları, yiğitleri) sıkıştıklarında, yardımlarına Köroğlu yetişir. Ancak Köroğlu karşısındaki güç ile baş edemeyeceğini çok iyi bilmektedir, bu sebepten farklı kıyafetlere girme ihtiyacını duyar ve böylece de koçaklarını daha kolay kurtarma fırsatını elde eder. “E” şıkkı dışındakiler Köroğlu’nun bu amaca hizmet eden büründüğü kıyafetlerdir.
8.Soru
Hikâye etmenin en küçük unsuruna ne ad verilir?
Epizot |
Motif |
Bölüm |
Varyant |
Kısım |
Motif: Hikâye etmenin en küçük unsuruna verilen ad.
9.Soru
Kirmanşah hikâyesinin kaynağı aşağıdakilerden hangisidir?
Halk hikayeleri |
Türk destanları |
Efsaneler |
Binbir Gece Masaları |
Türk mitolojisi |
Kirmanşah hika^yesinin kaynağı Binbir Gece Masaları’dır. Hika^yede geçen yer adları (Yemen, Kaf Dağı) masal ülkesidir. Yine masal kahramanları arasında olan Ağ Dev Mahperi’yi Kaf Dağı’na kaçırmış ve mağarasına hapsetmiştir. Doğru cevap D’dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi realist İstanbul hikâyelerinden biri değildir?
Tayyarzade |
Cevri Çelebi |
Sansar Mustafa |
Hançerli Hanım |
Salur Kazan’ın Evinin Yağmalanması |
Tayyarzade, Cevri Çelebi, Sansar Mustafa, Hançerli Hanım, Tıflî ile İki Biraderlerin Hikâyesi adlarıyla bilinen hikâyelerin tamamı IV. Murat döneminde İstanbul’da oluşmuştur.
11.Soru
Türk edebiyatının en önemli eserlerinden Dede Korkut Kitabı’nda kaç hikaye vardır?
15 |
17 |
11 |
12 |
14 |
Türk edebiyatının en önemli eserlerinden birisi 12 hikâyeyi içine alan Dede Korkut Kitabı’dır.
12.Soru
Dede Korkut hangi milletin/boyun hikayelerini yazmıştır?
Tatarlar |
Kıpçaklar |
Kumanlar |
Oğuzlar |
Avşarlar |
Hikâyelerin geçtiği coğrafi alan Hazar Denizi’nin doğusu ve batısıdır. Doğusunda geçen yerler arasında Kazılık Dağı, Ala Dağ, vb. yerler ilk aklımıza gelenlerdir. Hazar Denizi’nin batısında ise bu bölge Azerbaycan ve Türkiye’nin Kuzey
Doğu Anadolu Bölgesi’dir. Bu geniş coğrafya adı konulmasa da bir Oğuz ülkesidir.
Dede Korkut, Oğuzların akıl hocasıdır. O, Oğuz kavminin sorunlarını çözer,
yeni doğan çocuklara ad verir, evlenmek isteyenleri evlendirir. O aynı zamanda
kopuzun bulucusu ve ozanların piridir. Her hikâyenin sonunda yapılan şenliklerde kopuz çalar, destanlar söyler.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi masal-efsane kaynaklı halk hikâyelerinden biri değildir?
Kirmanşah |
Tapdıg |
Köroğlu |
Latif Şah |
Şah İsmail |
Köroğlu Türk kaynaklı halk hikâyelerindendir.
14.Soru
Yaralı Mahmut hikayesi aşağıda seçeneklerde verilen hangi coğrafi bölgemizde doğmuştur?
Ege Bölgesi |
Karadeniz Bölgesi |
Doğu Anadolu Bölgesi |
İç Anadolu Bölgesi |
Akdeniz Bölgesi |
Yaralı Mahmut Hikayesinin doğuş yeri olarak Doğu Anadolu Bölgesi gösterilmektedir. Doğru cevap C'dir.
15.Soru
İlk meddah hangi padişah döneminde çıkmıştır?
I.Bayezid |
II.Bayezid |
IV.Murad |
Sultan Beyazıd |
III.Mahmud |
İlk meddah I. Bayezid’in sarayında bulunan Kör Hasan’dır.
16.Soru
Aşağıdaki şıkların hangisinde Yaralı Mahmut hikayesinin simgesi haline gelen kıymetli taş doğru olarak verilmiştir?
Şamşırak |
Elmas |
Yakut |
Zirkon |
Kobalt |
Hikâye, daha çok masallarda rastladığımız geceleyin ortaya çıkarıldığı zaman etrafı aydınlatan “çamçırak” taşlarının Bağdat’tan alınarak İstanbul’a getirilmesi konusu etrafında oluşmuştur.
17.Soru
“At ayağı külünk, aşıh dili yürük, tez vurur, tez ulaştırır. İşte Kirman az zaman sonra Horasan’a gelir"
Yukarıdaki ifade kim tarafından yazılmıştır?
“At ayağı külünk, aşıh dili yürük, tez vurur, tez ulaştırır. İşte Kirman az zaman sonra Horasan’a gelir"
Yukarıdaki ifade kim tarafından yazılmıştır?
Çıldırlı Âşık Şenlik |
Ensar Aslan |
Âşık Laçin Aladağlı |
Âşık İlyas Kaya |
Âşık İslam Erdener |
Âşık Laçin Aladağlı’nın anlattığı hikâyelerde aynı kalıp ifadeyi bulmaktayız. Örnek olması açısından Kirmanşah Hikâyesi’nde tespit ettiğimiz kısmı aşağıya alıyoruz:
“At ayağı külünk, aşıh dili yürük, tez vurur, tez ulaştırır. İşte Kirman az zaman sonra Horasan’a gelir.” (Alptekin 1999: 284).
18.Soru
Aşağıdaki yabancı bilim insanlarından hangisi halk hikâyelerimiz üzerinde çalışmamıştır?
Ettore Rossi |
Hans August Fischer |
Wolfram Eberhard |
Otto Spies |
Ignác Kúnos |
Ettore Rossi
19.Soru
Cumhuriyet’ten sonra Türkiye’de sözlü kültürün derlenmesine başlanıldıktan sonra, hangi bölgeden ilk hikâye metinleri ve hikâye anlatıcıları hakkında da bilgi toplanarak, ilkel de olsa, koruma altına alınmaya çalışılmıştır?
Ege Bölgesi |
Marmara Bölgesi |
İç Anadolu Bölgesi |
Doğu Anadolu Bölgesi |
Güney Doğu Anadolu Bölgesi |
Cumhuriyet’ten sonra Türkiye’de sözlü kültürün derlenmesine başlanıldıktan sonra, Doğu Anadolu Bölgesi’nden ilk hikâye metinleri ve hikâye anlatıcıları hakkında da bilgi toplanarak, ilkel de olsa, koruma altına alınmaya çalışılmıştır.
20.Soru
Dede Korkut hikayelerinin tek yalancı karakteri aşağıdakilerden hangisidir ?
Kan Turalı |
Bamsı Beyrek |
Yaltacuk |
Deli Karçar |
Parasar |
Dede Korkut hikâyelerinde iki yüzlülük yoktur. Bütün beyler ve kadınlar merttirler. Yalan söylemezler, hikâyelerin tek yalancısı Yalancıoğlu Yaltacuk ise konu gereği Bamsı Beyrek hikâyesinde karşımıza çıkar.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ