Halk Hikayeleri Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kerem ile Aslı hikayesinde adı geçen bir kahraman değildir?
Âdil Şah |
Keşiş |
Ahmet Mirza |
Hoca Maksud |
Kara Sultan |
A, B, C ve E şıklarındaki karakterler Kerem ile Aslı hikayesinde adı geçen karakterlerdir. Ancak D şıkkındaki Hoca Maksud, Aşık Garip hikayesinin karakteridir. Bu nedenle doğru cevap D şıkkıdır.
2.Soru
Aşağıda verilen Sevda konulu halk hikayelerinin hangisinde kavuşamayan sevdalılar doğru olarak verilmiştir?
Kerem-Aslı/ Arzu-Kamber/Tahir-Zühre |
Aşık Garip/Tahir-Zühre/Kerem-Aslı |
Ercişli Emrah-Selvi Han/Aşık Garip/Tahir-Zühre |
Arzu-Kamber/Karacaoğlan-İsmikan Sultan/Aşık Garip |
Karacaoğlan-İsmikan Sultan/Ercişli Emrah-Selvi Han/Aşık Garip |
Kavuşamayan ünlüler a şıkkında doğru olarak verilmiştir. Cevap A şıkkıdır.
3.Soru
Dede Korkut hikayelerinden yer alan "kırk ince belli kız" sözü neyi ifade eder?
Cariye |
Anne |
Düşman |
Sırdaş |
Aşık |
Kırk ince belli kız: Dede Korkut hikâyelerinde, beylerin yanında kırk yiğit, hatunların yanında da kırk ince belli kız vardır. Kırk yiğit ve kırk ince belli kız, beylerin ve hatunların sır ortağıdır, kader arkadaşıdır, silah arkadaşıdır.
4.Soru
İçerisinde Dede Korkut hikâyeleri ile ilgili bir Oğuznâme ve Tepegöz hikâyesinden söz edilen "Dürerü’t-ticân" adlı eserin yazarı kimdir ?
Ebû Bekr b. Abdullah b. Aybek ed-Devâdârî |
Reşidüddin |
Yazıcıoğlu Ali |
Tebrizli Hasan b. Mahmud Bayatî |
Ali Şir Nevâî |
Dürerü’t-ticân: Mısırlı tarihçi Ebû Bekr b. Abdullah b. Aybek ed-Devâdârî, Dede
Korkut hikâyeleri ile ilgili bir Oğuznâme ve Tepegöz hikâyesinden söz etmektedir
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kirmanşah hika^yesinin bilindiği ülkelerden biridir?
Kazakistan |
Azerbaycan |
Kırgızistan |
Özbekistan |
Türkmenistan |
Kirmanşah hika^yesi, Türkiye ve Azerbaycan’ın dışındaki Türk devlet ve topluluklarında bilinmemektedir. Hika^ye, sadece sözlü kaynaklarda anlatılmakta olup, Türkiye’nin Doğu Anadolu Bölgesi’nde yapılan bazı derlemelerde farklı anlatmaları tespit edilmiştir. Doğru cevap B’dir.
6.Soru
Aşık Abbas ve Gülgez peri aşağıdakilerden hangisine aittir?
Aşık Mıktat. |
Aşık Sümmani. |
İshak Kemali. |
Behçet mahir. |
Aşık Mevlüt İhsani. |
Aşık Sümmani. Cevap B'dir.
7.Soru
Ercişli Emrah'ın hamisi olan Şahoğlu Şah Abbas nerenin efendisidir?
Isfahan |
Van |
Erzurum |
Tebriz |
Şam |
Şahoğlu Şah Abbas Isfahan şahıdır ve Emrah Şahoğlu Şah Abbas’ın isteği üzerine önce Selvi Han’ın, bir hafta sonra da, Selâtin Peri’nin düğünleri yapılır.
8.Soru
Ercişli Emrah'ın kavuşmak için yolla çıktığı sevdalısı kimdir?
Selvi Han |
İsmikan Sultan |
Zühre |
Aslı |
Leyla |
Halk hikâyeleri üzerinde çalışanlar Ercişli Emrah ile Selvi Han hikâyesini sevda konulu hikâyeler (aşk hikâyeleri) içerisinde ele alırlar. Bu hikâye, Ercişli Emrah’ın, Selvi’ye kavuşmak için çektiği çileler yumağıdır. Emrah, Selvi’sinin aşkına yollara düşmüş, Şahoğlu Şah Abbas’ın huzuruna çıkmış; kendisinin badeli bir âşık olduğunu ispat etmiştir.
9.Soru
Köroğlu’nun ideolojisi göz önüne alındığında aşağıda yer alan batılı masal kahramanlarından hangisi ile benzerlikler görülür?
Pinokyo |
Don Kişot |
Peter Pan |
Robin Hood |
Küçük Prens |
Köroğlu ve Robin Hood, zalimin karşısında ve mazlumun yanında yer alan ve fakirlere yardım eden kahramanlardır. Doğru cevap D'dir.
10.Soru
Hangisi Hurşit ile Mahmihri hikayesinde geçen kahramanlardandır?
Kara Han |
Şah Abbas |
Yakup Han |
Selvi Han |
Prikaşçik |
Diğerleri Ercişli Emrah ile Selvi Han hikayesinin kahramanlarıdır. Cevap A şıkkıdır.
11.Soru
Şiirlerini saz (kopuz) eşliğinde söyleyen halk şairine ne ad verilir?
Ozan
|
Aşık
|
Karagözcü
|
Kıssahan
|
Garip
|
12.Soru
Dede Korkut hikâyelerinde hikâye karşılığı olarak kullanılan kelime şıklardan hangisidir?
Manzum |
Boy |
Selçuk |
Yug |
Kam |
Boy, Dede Korkut hikâyelerinde hikâye karşılığı olarak kullanılmıştır.
13.Soru
Türkiye’de hangi il Dede Korkut’a ev sahipliği yapmak istemektedir?
Bayburt |
Eskişehir |
Diyarbakır |
Ankara |
Erzurum |
Türkiye’de Bayburt ili de Dede Korkut’a ev sahipliği yapmak istemektedir. Bayburt sadece Dede Korkut’a değil aynı zamanda Bamsı Beyrek ve Tepegöz’e de sahip çıkmaktadır. Bu ilin sınırları içerisinde Bamsı Beyrek’in mezarının dışında Salhana Kayaları da bulunmaktadır. Dede Korkut’a ait olduğu ileri sürülen mezar da yine bu ilimizin sınırları içerisindedir.
14.Soru
XIV yüzyıldan günümüze aşıklık ve halk hikayeciliği geleneğinin en canlı oluğu yer aşağıdakilerden hangisidir?
Erzurum |
Ardahan |
Van |
Kars |
Çukurova |
XIV. yüzyıldan günümüze âşıklık ve halk hikâyeciliği geleneğinin en canlı olduğu yer Kars olmuştur. Doğru sçenek D' dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Köroğlu’na ölümsüzlük, kahramanlık ve aşıklık meziyetlerini veren mitolojik öğedir?
Altın kılıç |
Atı |
Babasının duası |
Üç köpük |
Kıyafeti |
Köroğlu hikâyelerinin batı anlatmalarında gördüğümüz abıhayatın (üç köpük) içilmesi motifi de Doğu anlatmalarında görülmemektedir. Bugün sözü edilen abıhayatın Bingöl ilimiz sınırları içerisinde olduğuna inanılmaktadır. Hatta Bingöl ilimizin adına bağlı olarak anlatılan efsane Köroğlu ile ilişkilendirilmektedir. Üç köpüğün Köroğlu’na verdiği meziyetler, ölümsüzlük, kahramanlık ve âşıklıktır.
16.Soru
"Milman Parry ve Albert Lord (1991, 2000) tarafından biçimlendirilen bu kuram, eski Yugoslavya’daki çoğunlukla Boşnak âşıkların müzik eşliğinde anlattıkları Homeros’un eserlerini incelenmesiyle ortaya çıkmıştır. Kuram, âşıkların yetişme evrelerini belirlemiş ve usta âşık olmada epik şiirin veznine uygun doğaçlama yapma becerisinin kazanılması gerektiğini ileri sürmüştür."
Yukarıda bahsi geçen teori aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Sözlü Kompozisyon Teorisi |
Performans Teorisi |
İdeolojik Teori |
Göstergebilim Teorisi |
Yapısalcı Teori |
Bahsi geçen teori sözlü performans teorisidir.
17.Soru
Köroğlu hikayesine göre, Ruşen Ali Bolu beyinin yanında ne iş yapmaktadır?
Uşaklık |
At bakıcısı |
Hayvanlarla ilgilenmektedir. |
Çiftçilik |
Aşçılık |
Ruşen Ali (Ürüşan Baba), Bolu Beyi’nin yanında at bakıcısıdır. Beyin isteği üzerine Ruşen Ali Anadolu coğrafyasında at aramaya çıkar. Günler süren yolculuktan sonra Erzincan ilinin Tercan ilçesine gelir ve orada iki çelimsiz kulunu satın alır. Çünkü bu kulunlar sudan çıkan aygır ve kısrağın birleşmesi sonucunda doğmuşlardır. Bu sebepten cılız olmalarına rağmen çok değerlidir.
18.Soru
Aşağıdaki şıkların hangisinde Köroğlu’nun Türkiye’deki memleketi olarak varsayılan yerlerden birisi doğru olarak yer almıştır?
Gaziantep/Nizip |
Şanlıurfa/Birecik |
Elazığ/Maden |
Mardin/Midyat |
Kars/Sarıkamış |
Köroğlu’na gerek Türkiye içinde gerekse, Türkiye dışında pek çok yer ev sahipliği yapmak istemektedir. Türkiye’de Bolu ilinin Dörtdivan ilçesi, Erzincan ilinin Kemah ilçesi, Van ilinin Muradiye ilçesi, Kars ilinin Sarıkamış ilçesi ile Tokat ve Bingöl illeri bunlardan birkaçıdır.
19.Soru
I- Doğu varyantlarında çeşitli adlarla anılmaktadır.
II- Batı varyantında hakkında bilgi bulunmaz.
III- Bazı anlatmalarda hamile iken ölen anne mezarda bebeğini doğurmuş, emzirmiştir.
Yukarıdaki ifadelerden hangisi/hangileri Köroğlu’nun annesi ile ilgili doğru bilgi içermektedir?
Yalnız I |
I-II |
I-III |
II-III |
I-II-III |
Köroğlu’nun annesi; Doğu varyantlarında anne Akanay (Kazakistan), Bibi Hilal (Türkmenistan), Hilalay (O¨zbekistan), Zulper Ayım (Doğu Türkistan), vb. adlarla bilinmektedir. Oysa batı varyantlarında anne ile ilgili hiçbir şey bilinmemektedir. Türkmenistan, Kazakistan, O¨zbekistan, vb. anlatmalarda hamile iken ölen anne mezarda bebeğini doğurmuş, emzirmiştir. Doğu kaynaklarında mezarda doğum, kısrak tarafından emzirilme, ölüp dirilme, bebeğin ağzında dişiyle doğması, hamileliğin normalinden uzun sürmesi, bebeğin doğar doğmaz konuşması, vb. özellikleri normal karşılanırken, batı varyantlarında bu hususlara yukarıda da belirttiğimiz gibi pek itibar gösterilmemiştir. Doğru cevap E’dir.
20.Soru
Köroğlu hakkındaki aşağıdaki ifadelerden hangisi doğru değildir?
Deli Yusuf Köroğlu' nun babasına Doğu varyantlarında verilen isimlerden biridir. |
Mezarda doğum Batı varyantlarında yer almaz. |
Köroğlu Batı varyantlarında tek eşlidir. |
Batı anlatmalarında, Köroğlu halk hika^yelerinin genelinde Köroğlu’nun Hasanadından bir çocuğu vardır. |
Osman Paşa’nın komutasında sefere katılan ordu şairi Köroğlu ile halk hika^yesi kahramanı Köroğlu aynı kişidir. |
Başlangıçta Evliya C¸elebi’nin, daha sonra da Fuad Köprülü’nün ortaya attığı, O¨zdemiroğlu Osman Paşa’nın komutasında sefere katılan ordu şairi Köroğlu ile destan / halk hika^yesi kahramanı Köroğlu aynı kişi değildir. Ordu şairi Köroğlu olsa olsa, gerçek Köroğlu’nun ününden yararlanmak isteyerek bu mahlası almış olabilir. Doğru cevap E' dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ