Halk Hikayeleri Final 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Vanlı âşıklar için söylenemez?
Van ilinin halk hikâyeciliği ile ilgisi Ercişli Emrah ile Selvi Han hikâyesinden kaynaklanmaktadır. |
Bölgenin İran’a yakın olması geçmişte İran Şahı Şahoğlu Şah Abbas’ın Erciş’ten Selvi Han’ı götürmesi bölge insanını etkilemiştir. |
Bölgenin iklim yapısı ve tabiat şartlarının zorluğu halk hikâyelerinin bölgede kök salmasının sebeplerindendir. |
Ahmet Poyrazoğlu Vanlı âşıklardandır. |
Vanlı âşıklar Barak hikayeleriyle ünlüdür. |
Daha çok Gaziantep ilimizin Nizip ilçesinde yaşayan Barakların göçleri, yerleştikleri bölgelerdeki komşularıyla olan kavgaları zamanla kısa hikâyeli türkülere konu olmuştur. Bu türkülü hikâyeler bölgede yetişen âşıklar arasında yayılmış daha sonra da Barak meclislerinde anlatılmıştır. Barak hikâyelerini, Değirmenci Recep, Sait Uzunarslan, Dertli İbrahim, Ümitcan İlhan, vb. anlatmaktadır.
2.Soru
Aşağıdaki araştırma yöntemlerinin hangisinde birbiriyle karşılaştırılarak, ilk metne ulaşmaya çalışılır?
Tarihi-Coğrafi Fin Yöntemi
|
Yapısalcı Halk Bilimi Yöntemi
|
İdeolojik Halk Bilimi Kuramı
|
Bağlam Merkezli Halk Bilimi Kuramları
|
hiçbiri
|
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi aşk maceraları içeren halk hikâyesidir?
Ali Şir Hikayesi |
Deli Yusuf Bey |
Kerem Bey |
Kaçak Nebi |
Kazar |
Doğru cevap A şıkkıdır. Ali Şir Hikâyesi, Gündeşlioğlu, Hasan ile Mihrican, Erzurumlu Hoca Fenayi’nin Oğlu Mahzunî, Yahudi Kızı, Namuslu Kız, Kamber’in Beyşehir’deki Macerası, Âşık Ömer’in Şair Olması, Abdullah Çavuş, Furkanî. Aşk maceraları içeren halk hikâyeleridir.
4.Soru
Aşıkların yetişme evrelerini belirleyerek usta âşık olmada epik şiirin veznine uygun doğaçlama yapma becerisinin kazanılması gerektiğini ileri süren kuram hangisidir?
Propp Metodu
|
Fin Metodu
|
Ulusal Halk Bilimi Kuramı
|
Sözlü Kompozisyon Teorisi
|
Hiçbiri
|
5.Soru
Aşağıdaki şıklarda verilen karakter/tiplerden hangisi Ercişli Emrah ile Selvi Han hikayesinin karakter/tiplerinden biri değildir?
Kara Vezir |
Yakup Han |
Şahoğlu Şah Abbas |
Smayıl |
Selatin Peri |
A, B, C ve E şıklarındaki karakterler Ercişli Emrah ile Selvi Han hikayesinin karakterleri iken; D şıkkındaki Smayıl Karaca Oğlan ile İsmikan Sultan hikayesinin karakteridir. Bu nedenle doğru cevap D şıkkıdır.
6.Soru
Kıssa anlatmayı meslek edinmiş kişilere verilen ad?
Ozan
|
Âşık
|
Karagözcü
|
Kıssahan
|
Garip
|
7.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisinin Dede Korkut hikayeleri hakkında bilimsel çalışma yaptığı söylenemez?
Şerif Çelebi |
Muharrem Ergin |
Güllü Yoloğlu |
Ali Duymaz |
İlhan Genç |
Dede Korkut hikâyeleriyle ilgili olarak Kilisli Muallim Rıfat, Orhan Şaik Gökyay, Muharrem Ergin, Saim Sakaoğlu, Osman Fikri Sertkaya, Semih Tezcan, Dursun Yıldırım, Keriman Üstünova, Güllü Yoloğlu, Ali Duymaz, İlhan Genç, İsmail Hakkı Aksoyak, Atabey Kılıç, Saadettin Özçelik, Selahattin Bekki, Ramiz Asker, Naile Asker, vb. bilimsel çalışma yapanlardan bazılarıdır. Şerif Çelebi ünlü meddahlardandır.
8.Soru
Şah İsmail hikayesine Kandehar padişahının çocuğu olması için yemesi gereken meyve aşağıdakilerden hangisidir?
Elma |
Armut |
Ayva |
Nar |
Üzüm |
Hikayede Kandehar padişahı elma yiyerek çocuk sahibi olur. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
Köroğlu’nun Bolu Beyi Kolunda anlatıldığı üzere Bolu Beyi' ni hapisten kurtaran kimdir?
Köroğlu’nun Bolu Beyi Kolunda anlatıldığı üzere Bolu Beyi' ni hapisten kurtaran kimdir?
Köroğlu |
Esebali |
Kırk Haramiler |
Keloğlan |
Dönek Sultan |
Bolu Bey' ine Köroğlunu yakalayarak özgür kalabileceğini bildiren ve bu amaçla ona yardım eden Keloğlan' dır. Doğru cevap D' dir.
10.Soru
Şükrü Elçin’in incelediği 1266 tarihli bir yazmada Kerem’in asıl ismi nedir?
Sofu |
Şah Gülşen |
Hızır |
Adil |
Keşiş |
Şükrü Elçin’in incelediği 1266 tarihli yazmada, Aslı’nın asıl adı Meryem, Kerem’in ise Şah Gülşen’dir. Sofu Kerem’in arkadaşı; Hazreti Hızır; Kerem ve Sofu’ya birçok yerde yardım eden kişi; Âdil Şah, Isfahan şehrinin Şahı, Keşiş ise hazinedarıdır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Köroğlu destanının halk arasından derlenmiş ilk Türkçe yayını yapan kişi yer almaktadır?
Mir Babaoğlu Hasan Molla |
Ali Berat Alptekin |
Pertev Naili Boratav |
Nalbant İshak Kemali |
Zekeriya Karadavut |
Köroğlu destanının halk arasından derlenmiş ilk Türkçe yayını Mir Babaoğlu Hasan Molla tarafından yapılmıştır. Doğru cevap A'dır.
12.Soru
“Meh-Mah”, “Hurşit ile Mahımihri” gibi hikâyelerde olduğu gibi “astral” (gök cisimleriyle ilgili) eserlerin sonradan folklorlaşmış varyantları olan hangi hikayedir?
Aşık Garip
|
Tahir ile Zühre
|
Karacaoğlan ve İsmikhan
|
Kerem ile Aslı
|
Hiçbiri
|
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Köroğlu’nun hikaye içinde girdiği kılıklardan bir tanesi değildir?
Seyis |
Dilenci |
Derviş |
Padişah |
Tabip |
Nedim Bakırcı (2009) tarafından hazırlanan bir bildiride Köroğlu’nun hangi kıyafetlere girdiği ve niçin kıyafet değiştirmek zorunda kaldığı on beş başlık altında değerlendirilmiştir. Bunlar arasında derviş, sağdıç, aşık, dilenci, tabip ve seyis kılığına girer.
14.Soru
Hangi şık meddah hikayelerinin özelliklerinden değildir?
Anlatıcıları profesyonel birer sanatçı gibidir. |
Bu tür hikayelerin konusu gerçekçidir. |
Hikayelerin geniş bir kahraman kadrosu vardır. |
Mitolojik yönden zengindirler. |
Aksesuvarı mendili ve sopasıdır. |
“Mitolojik yönden zengindirler.” Halk hikayesini özelliklerindendir. Meddah hikayelerinde mitolojinin izleri yok denecek kadar azdır.
15.Soru
Köroğlu' nun yaşadığı rivayet edilen ütopik memleket aşağıdakilerden hangisidir?
Kaf Dağı |
Yemen |
Tercan |
Çamlıbel |
Karaz |
Köroğlu' nun Çamlıbel adlı bir memlekette yaşadığı rivayet edilir, Doğru cevap D' dir.
16.Soru
Arzu ile Kamber hikayesi göçebe hayatının hangi izini taşımamaktadır?
Kızların çeşmeden su doldurmaları |
Kızın gelin giderken ata bindirilmesi |
Koyunların köy çeşmesinden sulanması |
Kahramanın koyun çobanı olması |
Ocaklık taşı altına mektup bırakılması |
Arzu ile Kamber hikâyesi göçebe hayatın izlerini taşıması bakımından son derece önemli bir hikâyedir. Kamber’in koyun çobanı olması, koyunların köy çeşmesinden sulanması, kızların su doldurmak için çeşmeye gelmeleri, dayısının atları, Arzu’nun gelin giderken ata bindirilmesi gibi unsurlar göçebe hayatın izleridir. Göç sırasında ocaklık taşı altına mektup bırakılması, Hurşit ile Mahımihri’nin hikayesinde görülen göçebe hayatın bir izidir.
17.Soru
Aşağıdaki şıkların hagisinde “Binbir Gece Masallarının kaynağı olan hikaye doğru olarak verilmiştir?
Köroğlu |
Kirmanşah |
Şah İsmail |
Keloğlan |
Yaralı Mahmut |
Kirmanşah hikâyesinin kaynağı Binbir Gece Masaları’dır. Hikâyede geçen yer adları (Yemen, Kaf Dağı) masal ülkesidir. Yine masal kahramanları arasında olan Ağ Dev Mahperi’yi Kaf Dağı’na kaçırmış ve mağarasına Mahperi’yi hapsetmiştir.
18.Soru
Hangisi konusu sevgi olan halk hikayeleri arasında yer almaz?
Kerem ile Aslı |
Arzu ile Kamber |
Tahir ile Zühre |
Hançerli Hanım |
Ercişli Emrah ile Selvi Han |
Hançerli Hanım gerçekçi hikayeler grubunda yer almaktadır.
19.Soru
Aşağıdaki araştırıcılardan hangisi halk hikâyelerini sınıflandıran bir kültür tarihçisidir?
Nail Tan
|
Tuncer Baykara
|
Bahattin Ögel
|
Necdet Sakaoğlu
|
Nebi Özdemir
|
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi halk hikayelerinden olan Şah İsmail’in evlendiği hanımlardandır?
Senem |
Arapüzengi |
Peri |
Selvi Han |
Mahperi |
Bilindiği gibi kavuşanların başında Âşık Garip ile Senem, Ercişli Emrah ile Selvi Han ve Şah İsmail ile Gülizar . gelmektedir. Bunlardan, Garip, Senem ile; Emrah, Selvi Han ve Selatin Peri ile; Şah İsmail ise, Gülizar, Gülperi ve Arapüzengi ile evlenir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ