Halk Hikayeleri Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hurşit ile Mahımihri Hikâyesi hakkında aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Yerleşik hayata geçtikten sonra oluşturulmuştur.
|
Konusunu Tahir ile Zühre’den alır.
|
Sevgililer çamçırak taşı altına mektup bırakarak haberleşirler.
|
Türkiye ve Balkanlar’ın dışındaki ülkelerde bilinmemektedir.
|
Resmini görerek âşık olma motifi vardır.
|
2.Soru
Hazırlıksız olarak saz eşliğinde şiir söyleyen halk şairine verilen ad, aşağıdakilerden hangisidir?
Ozan
|
Aşık
|
Kıssahan
|
Karagözcü
|
Kuklabaz
|
3.Soru
Özbek anlatmasına göre Köroğlu çocukları ile ilgili hangi ifade doğrudur?
Ivaz Han oğlu olarak bilinir. |
Hasan bey adında oğlu vardır. |
Çocuğu olmadığı söylenir. |
Oğlunun adı Hasan’dır. |
Birden fazla çocuğu vardır. |
Köroğlu’nun çocuğu konusu da doğu ve batı varyantlarında farklılıklar gösterir. Özbek anlatmasında Ivaz Han Köroğlu’nun oğlu olarak bilinir. İstanbul rivayetinde ise Köroğlu’nun Nigar ile evliliğinden bir çocuğu olmuştur ve adı Hasan Bey’dir. Anlatmaların büyük bir kısmında bir yaşlının bedduası sonucunda Köroğlu’nun “zürriyetsiz” yani çocuksuz olduğundan söz edilir. Batı anlatmalarında, Köroğlu’nun Hasan adında bir oğlu vardır. Metin merkezli anlatmalarda kaynak şahıs dediğimiz anlatıcılar zaman zaman onun daha fazla çocuğu olduğunu söylerler.
4.Soru
Türkiye’deki üniversitelerin hangi bilim basamağında, halk hikâyeleriyle ilgili herhangi bir çalışma yapılmamıştır?
Doçentlik
|
Profesörlük
|
Bilim uzmanlığı (Yüksek lisans)
|
Yardımcı doçentlik
|
Ordinaryüs profesörlük
|
5.Soru
Kerem ile Aslı hikâyesine göre, âşık Kerem’in asıl adı aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Mirza
|
Ruşen Ali
|
Smayıl
|
Sofu
|
Yakup Han
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Meddah hikayelerinin özelliklerinden biridir?
Bu tür hika^yelerin konusu hayali^ ve fantastiktir. |
Anlatılanlarda süsleyici tasvirler vardır. |
Hika^yeler genelde iki kahraman etrafında gelişir. |
Mitolojinin izleri yok denecek kadar azdır. |
Anlatıcının aksesuarı sazıdır. |
Meddah Hika^yesi | Halk Hika^yesi |
1. Bu tür hika^yelerin konusu gerçekçidir. | 1. Bu tür hika^yelerin konusu hayali^ ve fantastiktir. |
2. Anlatıcıları profesyonel birer sanatçı gibidir. | 2. Ozanlar ve kopuzcuların dışında, halk hika^yecisi, meddah, heka^tçı dediğimiz kişiler tarafından anlatılır. |
3. Anlatmalarda süs unsuru yok denecek kadar azdır. | 3. Anlatılanlarda süsleyici tasvirler vardır. |
4. Hika^yelerin geniş bir kahraman kadro su vardır. | 4. Hika^yeler genelde iki kahraman etra fında gelişir. |
5. Hika^yelerde şehir kültürünün ağırlığı vardır. | 5. Anlatmalarda daha çok halk kültürü nün ağırlığı vardır. |
6. Mitolojinin izleri yok denecek kadar azdır. | 6. Mitolojik yönden zengindirler. |
7. Meddahın aksesuarı mendili ve sopa sıdır. | 7. Halk hika^yecisinin aksesuarı sazıdır. |
8. Meddah hika^yeleri genelde şiirsizdir. | 8. Halk Hika^yeleri büyük ölçüde nazım nesir karışımıdır. |
7.Soru
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi Dede Korkut el yazmalarının bulunduğu iki şehirdir?
Dresten ve Vatikan |
Berlin ve Dresten |
Berlin ve Vatikan |
Vatikan ve Mısır |
Mısır ve Berlin |
Eserin iki önemli yazması bulunmakta olup bunlar Almanya’nın Dresden şehrinde ve Vatikan’dadır. Bu nedenle yanıt A'dır.
8.Soru
Aşağıdaki şıklardan hangisinde Köroğlu’nun boyları ve boy sayıları doğru verilmiştir?
Kırgızistan: 10 |
Bulgaristan: 12 |
Türkmenistan: 14 |
Kazakistan: 5 |
İran: 20 |
Köroğlu hikâyesinin kol sayısı anlatıldığı coğrafyaya göre değişiklik göstermektedir. Hatta bu kolların sayısında sınırlama bile yoktur. Zaman zaman da Köroğlu ile ilgili yeni kollar bile tespit edilebilmektedir. Daha öncede belirttiğimiz gibi kol sayısındaki değişikliğin ana sebebi anlatıcıyla ilgilidir. Kol sayıları; Türkiye-Azerbaycan: 14-24; Özbekistan: 47; Türkmenistan: 14; Kazakistan: 65; Tacikistan: 50.
9.Soru
Dede Korkut'un, “Mecusiler hakîmi ve rahipleri olan bakşıların peygamberi” olarak gösterildiği eser aşağıdakilerden hangisidir ?
Câmiü’t-tevârih |
Dürerü’t-ticân |
Selçuknâme |
Tevârih-i cedîd-i mir’at-i cihan |
Târih-i Dost Sultan |
Târih-i Dost Sultan: Bu eserde Dede Korkut, “Mecusiler hakîmi ve rahipleri olan bakşıların peygamberi” olarak gösterilmiştir.
10.Soru
Saz çalmasını bilmeyen bu sebepten saz yerine bir değnek alıp ve onu saz çalar gibi yaparak türkülerini okuyan aşık aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Cihan |
Sadi Değer |
İsmail Cengiz |
İslam Erdener |
Hüseyin Yazıcı |
Ahmetce, saz çalmasını bilmemektedir, bu sebepten saz yerine bir değnek alır ve onun saz çalar gibi yaparak türkülerini okurdu. Doğru seçenek A' dır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk Edebiyatı’ndaki kahramanlık hikayelerinden değildir?
Köroğlu Hikayesi |
Kirmanşah Hikayesi |
Yaralı Mahmut Hikayesi |
Şah İsmail Hikayesi |
Keloğlan Hikayesi |
Köroğlu, Kirmanşah, Yaralı Mahmut ve Şah İsmail Hikayeleri kahramanlık hikayesi olup Keloğlan bir masal kahramanıdır.
12.Soru
Dede Korkut Kitabı kaç tane hikayeden oluşmaktadır?
12 |
10 |
9 |
15 |
6 |
Bir giriş ve on iki hikâyeden oluşan Dede Korkut hikâyelerinin konusu da çeşitlilik göstermektedir. Bunlardan birinci (Dirse Han Oğlu Boğaç Han) ve on ikinci (İç Oğuzun Dış Oğuza Asi Olup Beyrek’in Öldürülmesi) hikâyelerde Oğuzların kendi aralarındaki mücadeleler anlatılmaktadır. Basat’ın Tepegöz’ü Öldürdüğü Hikâye ile Duha Koca Oğlu Deli Dumrul Hikâyesi’nde ise Oğuzların olağanüstü güçlerle olan mücadelesi ele alınmıştır. Kalan sekiz hikâyede (Salur Kazan’ın Evinin Yağmalanması, Kam Püre Oğlu Bamsı Beyrek, Kazan Bey’in Oğlu Uruz Bey’in Esir Düşmesi, Kanlı Koca Oğlu Kan Turalı, Kazılık Koca Oğlu Yigenek, Begil Oğlu Emren, Uşun Koca Oğlu Segrek, Salur Kazan’ın Tutsak Olup Oğlu Uruz’un Kurtarması) ise Oğuzların komşuları ile olan mücadelelerini görmekteyiz.
13.Soru
Dede Korkut Kitabı'nın iki önemli yazması hangi şehirlerde bulunmaktadır?
Ankara ve İstanbul |
Konya ve Ankara |
Dresden ve Vatikan |
Berlin ve Roma |
Londra ve Berlin |
Eserin iki önemli yazması bulunmakta olup bunlar Almanya’nın Dresden şehrinde ve Vatikan’dadır
14.Soru
Aşağıdaki şıkların hangisinde Köroğlu’nun mezarı doğru olarak verilmiştir?
Bursa |
Mezarı yoktur |
Kahramanmaraş |
Sivas |
Tokat |
Köroğlu’nun dünya üzerine mezarı yoktur. Bugün onun tipindeki kahramanlara pek çok yer ev sahipliği yapmak isterken Köroğlu için bunu söylememiz mümkün değildir. Köroğlu’nun kırklara karıştığı söylenir. Ölümsüzlük suyunu içen Köroğlu aramızda yaşamaya devam etmektedir.
15.Soru
Kitabî Mensur Realist İstanbul hikâyelerinde olaylar hangi Osmanlı Padişahının döneminde geçer?
|
IV. Murad |
III. Mehmed |
II. Mahmud |
III. Murad |
IV. Murad
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, hayatları etrafından halk hikâyesi oluşturulan âşıklardan biri değildir?
Âşık Ömer
|
Kurbanî
|
Ercişli Emrah
|
Âşık Tahir
|
Âşık Garip
|
17.Soru
A^şık Garip hika^yesinde aşılması zor engeller neyin/kimin yardımıyla aşılmıştır?
A^şık Garip hika^yesinde aşılması zor engeller neyin/kimin yardımıyla aşılmıştır?
Dua |
Hazreti Hızır |
Periler |
Rüyalar |
Kara vezir |
A^şık Garip hika^yesinde tayyi zaman ve tayyi mekan motifleriyle Hazreti Hızır’ın çok önemli bir yeri vardır. Aşılması zor engeller (Kızıldağ, Erzurum gediği, Kars dağları) Hazreti Hızır’ın yardımıyla geçilir. Doğru cevap B’dir.
18.Soru
Konusunu yaşamdan alan, bir sonuç çıkarma amacında olan, yoğun bir anlatıma sahip, güldürü unsurları içeren kısa düz yazı biçimindeki anlatıya ne ad verilir?
Fıkra |
Masal |
Hikaye |
Destan |
Anlatı |
Fıkra: Konusunu yaşamdan alan, bir sonuç çıkarma amacında olan, yoğun bir anlatıma sahip, güldürü unsurları içeren kısa düz yazı biçimindeki anlatı.
19.Soru
Karaca Oğlan neden yaşlı kadının bedduasını almıştır?
Bardağını kırdığı için |
Eşeğini çaldığı için |
Kızına aşık olduğu için |
Yaşlı kadına oyun oynadığı için |
Yemeğini beğenmediği için |
Günün birinde Karaca Oğlan çeşme başında yaşlı bir kadının “bardağını” kırar. Duruma üzülen kadın: “Çok güç bela çekesin de, keç muradına eresin.” diye beddua eder ve hikaye başlar.
20.Soru
Şükrü Elçin, halk hikâyelerini sınıflandırmıştır. Söz konusu sınıflandırmaya göre aşağıda verilen hangi seçenek yanlıştır?
Türk kaynağından gelenler.
|
Masal kaynağından gelenler.
|
Âşıkların hayatından kaynaklardan gelenler.
|
Efsane kaynağından gelenler.
|
Kirmanşah kaynağından gelenler.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ