Halk Masalları Final 6. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Tarihî Coğrafi Fin Kuramının temel yaklaşımı düşünüldüğünde aşağıdakilerden hangisi söylenemez?

 


Kapsamlı bir inceleme için coğrafi alan geniş tutulabilir

 

İnceleme sonucu bir ur-form’a ulaşılabilir

 

İnceleme sonucu çeşitli varyantlar birleştirilebilir

 

Göçler masalları etkileyebilmektedir

 

Masalların oluşumunu ve yayılışını açıklayan belirli kurallar bulunabilir

 


2.Soru

1966 yılında Milliyet Gazetesi tarafından çıkarılan masal plaklarında aşağıdaki masallardan hangisi yer almamıştır?


Sihirli Davul

Tekir ile Bıdık

Tılsımlı Altınlar

Altın Yumurta

Keloğlan


3.Soru

Geleneksel masal anlatıcıları masallarını sonlandırırken ‘‘gökten üç elma düştü’’ ‘‘biri bana, biri bu masalı anlatana, biri de size’’ ifadelerini kullanırlar. Bununla amaçlanan aşağıdakilerden hangisidir?


Dinleyiciye masalı yaşat­mak için bu ifadeleri kullanır.

Anlatırken farklı giysiler kullanması ile izah edilebilir.

Hayal dünyasına seyahat eden dinleyiciyi gerçek dünyaya geri çağırmak için bu ifadeleri kullanır.

Masalcı, dinleyicileri masala çekmek için bu ifadeleri kullanır.

Masalı anlatırken dinleyicilerden bir davranış sergilemelerini beklediği için bu ifadeleri kullanır.


4.Soru

Somut olmayan kültürel mirası sözleşmesi temel amaçları arasında değildir ?

 


Somut olmayan kültürel mirası korumak

 

İlgili Toplulukların, grupların ve bireylerin somut olmayan kültürel mirasına saygı göstermek

 

Uluslararası iş birliği ve yardımlaşmayı sağlamak

 

Somut olmayan kültürel mirasın önemi konusunda yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde  duyarlılığı arttırmak ve karşılıklı sağlamak

 

Küreselleşmeyi desteklemek

 


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi somut olmayan kültürel mirasın en önemli alanlarından olan ve dil yoluyla aktarılan sözlü¨ kültür ürünlerinden biri olarak kabul edilemez?


Masal

 

Bilmece

 

Türkü

 

Fıkra

 

Ninni


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sinemaya uyarlanan Türk masallarındandır?


Alice Harikalar Diyarında

Pan’ın Labirenti

Güzel ile Çirkin

Keloğlan serisi

Kırmızı Başlıklı Kız


7.Soru

Tarihi – coğrafi fin kuramının temel eserlerinden değildir?

 


Kaarle Krahn ‘ Halk Bilimi yöntemi’

 

Axel olrik ‘ Halk yasaları’

 

Antti Aoarne ‘Masaların tip kataloğu’

 

Stith Thompson ‘ Masal Tip Katoloğu’

 

Stith Thompson ‘ Halk Edebiyatın Motif İndeksi

 


8.Soru

‘‘Hikâye Anlatıcısı: Nikolay Leskov’un Eserleri Üzerine Düşünceler’’ adlı makale kime aittir?


İlhan Başgöz

 

Walter Benjamin

 

Pertev Naili Boratav

 

Eflatun Cem Güney

 

Saim Sakaoğlu


9.Soru

Kim, masalcının pek çok masalı hafızasında tutabilmesi gerektiğini ve repertuarının kişisel bölümlerini uzun süre hafızasından anlatabilmesi gerektiğini söyler?


İlhan Başgöz

 

Linda Dégh

 

Pertev Naili Boratav

 

Walter Benjamin

 

Mark Azadovski


10.Soru

Kim, masalın herkes tarafından anlatılmayacağını, tüm masalları bilmenin ayrı bir şey iyi bir masal anlatıcısı olmanın ayrı bir şey olduğunu söyler?


Pertev Naili Boratav

 

Mark Azadovski

 

Mark Azadovski

 

Walter Benjamin

 

Saim Sakaoğlu


11.Soru

Aşağıdaki kuramlardan hangisi metnini doğal çevresinden, metni icra eden kişiden ve onu dinleyenlerden ayırmayarak bütünsel bir ilişkiler ağı olarak değerlendirir?


Feminist Kuram

İşlevsel Kuram

Yapısal Kuram

Bağlamsal Kuram

Tarihi-Coğrafi Fin Kuramı


12.Soru

Amosa göre masal incelenirken üç yapıdan bahsedilmektedir, bu yapılardan hangisi toplum içinde büyüyen kişinin halk bilgisini kullanırken değişen kimliği temsil eden hangi boyutu kapsamaktadır?

 


Bireysel boyut

 

Sosyal boyut

 

Söz boyutu

 

Çalışma boyutu

 

İletişim boyutu

 


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Jung’un bahsettiği dört arketipten biri değildir?


Anne Arketipinin Psikolojik Yönleri

Yeniden Doğuş Üzerine

Masal Kahramanlarının Vasıfları Üzerine

Masallarda Ruhun Fenomenolojisi Üzerine

Hilebaz Figürünün Psikolojisi Üzerine


14.Soru

Kim internetin eğitim düzeylerinden ya da coğrafi mesafelerin yarattığı zorluklardan ötürü geleneksel müze, kütüphane ve arşiv kaynaklarına ulaşamayan kesimlere alternatif bir erişim yolu sunarak kültürel mirasın daha küresel bir anlamda yaşatılmasına yardımcı olabildiğini söylemektedir?

 


Laura Solanilla

 

Gail Arlene De Vos

 

Günseli Güleç

 

Nebi Özdemir

 

Agah Özgüç

 


15.Soru

  1. Ur-form,
  2. Motif,
  3. Oikotypes.

Yukarıdakilerden hangisi / hangileri Tarihi-Coğrafi Fin Kuramının temel kavramları arasında yer almaktadır?


Yalnız I

I ve II

Yalnız III

Hiçbiri

Hepsi


16.Soru

En önce sözlü kültürde var olmuş, sonrasında yazılı kültüre aktarılmış, ardından radyoda kendine yer bulmuş ve nihayetinde sinema filmi olarak karşımıza çıkmış olan hangi masalların yolcuğu bir türün sözlü kültürden kültür endüstrisine yaptığı yolculuğa örnektir?


Keloğlan

Ayşecik

Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler

Sindirella Kül Kedisi

Ali Baba ve Kırk Haramiler


17.Soru

Hangisi yapısalcı kuramı masallar üzerinde uygulayarak kendine has bir yöntem geliştiren halk bilimcidir?


Vladimir Propp

Sydow 

Stith Thompson

Julius Krohn

Axel Olrik


18.Soru

Ali Teyzesinin anlattığı masallarda kişilerin değişmesine karşın sahtekarlık ya da kahramanlık gibi ögeler açısından ortaklık bulunduğunu fark etmiştir. Bu durumda Ali Aşağıda verilen kuram ve anahtar ifadelerden hangisini keşfetmiştir

 


Yapısal Kuram/ fonksiyon

 

Fin Ekolü/ uform

 

Mitolojik Kuram/ güneş

 

Psikanalatik yaklaşım/ arketip

 

Mitlerin Meteorolojik Gelişimi Kuramı/ Fırtına

 


19.Soru

Türkiye’de masallara cinsiyet bağlamında yaklaşan araştırmacılardan hangisi “Mekânında Kadın Olmak” adlı eserinde masalların toplumsal cinsiyete bağlı kodlarını çözümlemiştir?


Bilge Seyidoğlu

Evrim Ölçer Özünel

Gülin Öğüt Eker

Esma Şimşek

Dilek Türkyılmaz


20.Soru

Kırmızı Başlıklı Kız masalında, toplumsal olarak bekaretin ve kadının kabul edilebilir cinselliğin dışına çıkması durumunda cezalandırılacağı yaklaşımının olduğunu savunan kuramcı Aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?

 


Jung

 

Fromm

 

Freud

 

Dorson

 

Wundt