Halk Masalları Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
“Somut Olmayan Kültürel Mirasın (SOKÜM) Korunması Sözleşmesi” hangi tarihte yürürlüğe girmiştir?
10 Nisan 2000 |
25 Haziran 2001 |
13 Ekim 2002 |
17 Ekim 2003 |
18 Mayıs 2004 |
UNESCO’nun 17 Ekim 2003 döneminde toplanan 32. Genel Konferansı sırasında, Somut Olmayan Kültürel Mirasın (SOKÜM) Korunması Sözleşmesi yürürlüğe girmiştir. Kırk maddelik Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi’nin UNESCO Genel Kurulu’nda kabulü, uzun bir hazırlık sürecinin ve çalışma takviminin sonucunda gerçekleşmiştir.
2.Soru
Gail Arlene De Vos’un “Folklor ve İnternet: Netlore” başlıklı yazısında netlore nasıl tanımlanmaktadır?
Netlore sözlü olup, yüz yüze iletilmeyen ve kuşaktan kuşağa aktarılmayan folklordur.
|
Netlore sözlü olmayan, yüz yüze iletilmeyen ve kuşaktan kuşağa aktarılan folklordur.
|
Netlore sözlü olup, yüz yüze iletilen ve kuşaktan kuşağa aktarılmayan folklordur.
|
Netlore sözlü olmayan, yüz yüze iletilmeyen ve kuşaktan kuşağa aktarılmayan folklordur.
|
Netlore sözlü olmayan, yüz yüze iletilen ve kuşaktan kuşağa aktarılmayan folklordur.
|
İnternetteki bu folklor üretimini, son zamanlarda türetilmiş bir terim olan “netlore” kavramı ile açıklamak da mümkündür. Gail Arlene De Vos’un “Folklor ve İnternet: Netlore” başlıklı yazısında netlore şu şekilde tanımlanmaktadır: “Netlore sözlü olmayan, yüz yüze iletilmeyen ve kuşaktan kuşağa aktarılmayan folklordur. Pek fazla varyasyon da sergilemez.
3.Soru
Karşılaştırmalı dilbilimi ve Hint filolojisi araştırmacısıdır. Ödünçleme, göç ve gezgin nesneler teorilerinin kurucusudur. Samaveda ve pançatantra'yı ayrıntılı bir biçimde yorumlamış ve yayımlamıştır. Göçün ilk kaynağı olarak Hint edebiyatını kabul etmiştir.
Yukarıda bahsedilen kuramcı kimdir?
Theodor Benfey |
Bedier |
Max Müller |
Jung |
Julius Krohn |
Özellikleri belirtilen kuramcı erken dönem masal kuramcılarından Theodor Benfey'dir. Cevap A şıkkıdır.
4.Soru
Fin okulunun çalışma yöntemlerinden değildir?
Yayınlama yönü
|
Temeller
|
Sonsöz
|
Analiz işlemi
|
Dönüşme yasaları |
Fin okulunun çalışma yöntemini şu şekilde belirtmişlerdir: Çalışma alanının sınırlanması, konunun seçimi ve etkinlik alanı, malzemenin elde edilmesi, malzemenin elenmesi,malzemenin düzenlenmesi, coğrafi sınırlandırmanın yapılması, analiz ı·şlemi, yanlış hatırlamanın etkisi, yayılma (genişleme) etkisi, dönüşme yasaları, ölçütler, epik yasalar, temel yapı, özdeşlik , ana vatan ve göç yayılma yönü, yayılma biçimi, çıkış zamanı, temeller (çekirdek yapı), son sözdür.
5.Soru
Batı merkezli masalların küresel anlamda kültür endüstrisini yönendirmesi sonucu oluşan durum Öcal Oğuz tarafından aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilmektedir.
Kültürel asimilasyon
|
Sanatsal emperyalizm
|
Mit yoksullaşması
|
Küresel tektipleşme
|
Küreselleşme yanılgısı
|
Belirtilen durumun, diğer kültürlerde bir mit yoksullaşmasına yol açtığı savunulmaktadır.
6.Soru
Geleneksel masal anlatıcıları ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi doğrudur?
Usta çırak ilişkisine bağlı bir biçimde yetişmektedirler. |
Sadece senenin belli dönemlerinde masal anlatırlar. |
Sözlü gelenek içerisinde önce dinleyerek sonra da anlatarak masalları öğrenirler. |
Masal anlatıcılarının büyük bir çoğunluğu erkeklerden oluşur. |
Masal anlatıcısı olmak için tüm masalları bilmek yeterlidir. |
Masal anlatıcısı bir destancı, meddah ya da âşık gibi usta çırak ilişkisine bağlı bir biçimde yetişen kişiler değildir. Masalları anlatanlar sözlü gelenek içerisinde önce dinleyerek sonra da anlatarak masalları öğrenirler (Gültekin, 2013: 79).
7.Soru
Hangisi Propp'un masallarında karşılaşılan eylem alanlarından biridir?
Bağışçı |
Devler |
Hayvanlar |
Sihirbaz |
Hırsız |
Masalda şu eylem alanlarıyla karşılaşılır:
1. Saldırgan (Kötü kişi)
2. Bağışçı (Sağlayıcı)
3. Yardımcı
4. Prens ve babası (Aranan kişi)
5. Gönderen (Görevlendiren)
6. Kahraman
7. Sahte kahraman
Bu maddeler içinde a şıkkı vardır. Cevap A şıkkıdır.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Avrupa'da İncil'den sonra en çok basılan kitaptır?
Binbir Gece Masalları |
Kinder und Hausmarchen (Ev ve Çocuk Masalları) |
La Fontanie Masalları |
Tevrat |
Kuran |
Grimm Kardeşler Kinder und Hausmarchen (Ev ve Çocuk Masalları) adı altında Alman masallarını derlemişlerdir. Ev ve Çocuk Masalları adlı kitapları Avrupa’da İncil’den sonra en çok basılan kitap olmuştur ve gerçekten de en iyi çocuk kitaplarından biri olarak kabul görmüştür. Doğru yanıt B'dir.
9.Soru
William Bascom halk edebiyatı ürünlerin işlevlerden değildir?
İndeksler doluşturma işlevi
|
Eğlence- eğlendirme hoşça vakit geçirme işlevi
|
Toplumsal kurumlara ve törenlere destek verme işlevi
|
Eğitim ve kültürün genç kuşaklara aktarılması işlev
|
Toplumsal ve kişisel baskılardan kurtulma işlevi
|
William Bascom’ un masalın işlevleri, eğlenme, eğlendirme ve hoşça vakit geçirme işlevi, değerlere destek verme, eğitim ve kültürün genç kuşaklara aktarılması, toplumsal ve kişisel baskılardan kurtulma işlevi vardır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi masal anlatıcısının özelliklerinden biri değildir?
Masal anlatırken tekerlemeler kullanması |
Masalındaki motifleri değiştirebilmesi |
Güçlü bir hafızaya sahip olması |
Saz eşliğinde masalını anlatması |
Dinleyiciyi masalına katması |
Saz eşliğinde masalını anlatması
11.Soru
Kayıt/plak sektörünün masallara yönelmesinin en önemli sonucu aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?
Anlatımda usta çırak ilişkisinin artmasına
|
Masalların bilimsel anlamda daha çok incelenebilmesine
|
Yeni masalların üretiminin artmasına
|
Masal anlatım geleneğinin giderek azalmasına
|
Masallarda yerel unsurların kullanımının azalmasına
|
Kayıt sektörüyle birlikte masal anlatım geleneği giderek azalmıştır.
12.Soru
I. İletişimsel ürün/sunum ve kabulü düzenleyen karşılıklı münasebetlerin boyutlarını önemseyerek bütün sisteme tesir eden/sistemik bir tür anlayışı,
II. Esnek ve düzenlenebilir, araştırma çatıları olarak türlere bakan açık uçlu bir anlayış,
III. Sosyal hayatın idaresinde mantıki olarak sonuca varan uygulamaya odaklanan uygulama merkezli eğilim (Bauman, 2013: 111).
Yukarıdakilerden hangisi Bauman' a göre Eski devirlerin atomistik ve nesnel yaklaşımından belirgin bir şekilde farklı olarak yeni tür konseptinin içeriğinden biridir?
Yalnızca I |
I ve II |
I ve III |
I, II, III |
II ve III |
Bauman, türlerin sadece kültürel objelerin organizasyonu için sınıflandırma kategorisi olarak değil, sunum işaretlerinin üretim ve yorum yollarının organizasyonu için de yönlendirici bir çerçeve çalışması olduğunu söyler. Çağdaş “tür” düşüncesi gelişmeye devam etmiş ve bu uygulama ve gösterim merkezli görüşleri de içine almıştır. Eski devirlerin atomistik ve nesnel yaklaşımından belirgin bir şekilde farklı olarak I, II, ve III şıkları yeni tür konsepti içerir.
13.Soru
Fin Okulu’nun takipçilerinden olup, masal anlatanı incelemek gereğini duyarak masal anlatıcılarını “aktif gelenek taşıyıcıları” ve “pasif gelenek taşıyıcıları” olarak ikiye ayıran, masal anlatıcısını da masal çalışmalarının içinde gören görüş kime aittir?
Carl Wilhelm von Sydow
|
Linda Dégh
|
Alan Dundes
|
Mark Azadovski
|
Otto Rank |
İlhan Başgöz, masal anlatıcısı masalını içinde bulunduğu kültürel bağlama göre her anlatışta yeniden yaratmaktadır der. Ona göre daha sonraki yıllarda Fin Okulu’nun takipçilerinden von Sydow da bu gerçeği gördüğü¨ için masal anlatanı incelemek gereğini duyarak masal anlatıcılarını “aktif gelenek taşıyıcıları”, “pasif gelenek taşıyıcıları” olarak ikiye ayıracaktır. Sydow için masal anlatıcısı da masal çalışmalarının içindedir. Masal anlatanın önemine vurgu yapan bu görüş, Rus halk bilimcileri tarafından daha da ileri götürülecek ve bu çalışmalarda masalcının kendisi dikkatleri üzerine çekecektir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çocuklara belirli bir saatte yatma alışkanlığını vermek ve onlara bir şeyi görmeden, sadece duyarak akılda tutma, hayalde canlandırma yeteneğini kazandırmak amaçlı yapılmaktadır?
CD |
Hikaye kitapları |
Çizgi film |
Fıkra |
Radyo masalı |
Görüşmede
Güleç’e bu masal programının amacının ne olduğu sorulmuştur. Güleç bu soruya:
“Masal Saati’nin iki gayesi var. Biri çocuklara belirli bir saatte yatma alışkanlığını
vermek. İkincisi ve daha önemlisi ise onlara bir şeyi görmeden, sadece duyarak akılda
tutma, hayalde canlandırma yeteneğini kazandırmak.
15.Soru
Kültür endüstrisi olumsuz anlamda aşağıdakilerden hangisine yol açmaktadır?
Yapıtları bağlamından koparmaktadır
|
Metin merkezli yaklaşımları azaltmaktadır
|
İcracı ile izleyen etkileşimini yönlendirmektedir
|
Sanatın gelişimini kısıtlamaktadır
|
Yerel metinlerin kaybolmasına yol açmaktadır
|
Kültür endüstrisinin en önemli olumsuzluklarının birisi, anonim eslerleri icracı, izleyen ve ortam gibi bağlamsal faktörlerden soyutlayıp, metin merkezli bir duruma getirmesidir. verilmiştir.
16.Soru
Dorson Masalların ilk versiyonlarının bilinçli üretilişini savunmaktadır. Bu görüş aşağıdakilerden hangisini desteklemektedir?
Masallar ile ekonomik koşullar ilişkisini savunan kuramları
|
Masalların bastırılmış toplumsal arzular olduğu yaklaşımını
|
Hayvanlarda olduğu gibi insanlarda da ortak korkuların ortak mitler oluşturduğu görüşünü
|
Sistematik bir araştırma sonucunda bir ur-form’a ulaşılabileceği yaklaşımını
|
Masalların özünde yazılı geleneğin bir ürünü olması görüşünü
|
Eğer masallar belirli bir zamanda bilinçli üretilmişse, masalların ilk biçimlerine yani Ur-form’a ulaşmak mümkündür.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinlenen masallara örnek olarak verilebilir?
Türk sinemasında masallar
|
Dünya sinemasında masallar
|
Televizyonda masallar
|
Plak/ Kayıt sektöründe masallar
|
İnternette masallar
|
Dinlenen masallar, Plak/ Kayıt sektöründe masallar ve Radyoda masallar olarak iki alt başlıkta incelenir.
18.Soru
Somut olmayan kültür mirasının korunmasına yönelik kanun türkiyede hangi tarihte yıl yürürlüğe girmiştir?
1996
|
1999
|
2002
|
2006
|
2012
|
“Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun” 21 Ocak 2006 Cumartesi tarihli ve 26056 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
19.Soru
Aşağıdakilerin hangisi masalların yaşatılması ve gelecek kuşaklara aktarılması için günlük ve dönemsel çalışmalar yapan Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesi’nin faaliyetlerinden değildir?
Masal anlatıcısı yetiştirmek için dönemsel projeler yürütülmektedir. |
Masalların ziyaretçilere aktarımı için özel olarak oluşturulmuş masal odası bulunmaktadır. |
Eğitimler sadece modern masal anlatıcıları tarafından verilir. |
Gelen ziyaretçilerde isteğe bağlı olarak da masallar anlatmaktadırlar. |
Deneyimli masal anlatıcıları tarafından masallar anlatılmaktadır. |
Bu projelerden “Masal Anlatıcılığı Eğitimi”; “Judith Liberman’la Somut Olmayan Kültürel Miras Hazinesinden Masallar-1 ve 2” adlı projelerdir. Ankara Somut Olmayan Kültürel Miras Müzesinin ev sahipliği yaptığı, Somut Olmayan Kültürel Miras Enstitüsünün akademik katkıları ile düzenlenen eğitim, UNESCO Türkiye Milli Komisyonu tarafından da desteklenmiştir. Profesyonel masal anlatıcıları ve geleneksel masal anlatıcıları tarafından verilen eğitimlere farklı üniversitelerden masalcı adayları katılmışlardır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Özbek geleneğindeki “aktarıcı masal anlatıcı”larının özelliklerinden biridir?
Masal anlatıcılığını meslek olarak icra edişleri
|
Duydukları masalları değiştirerek anlatışları
|
Bir usta anlatıcının yanında eğitim görüşleri
|
Masal anlatımına hevesli ve yetenekli oluşları
|
Amatör birer masal anlatıcısı oluşları |
Selami Fedakâr, Özbek Millî Ansiklopedisi’ndeki sınıflandırmaya göre masal anlatıcılarının iki başlık altında toplanmasının uygun olacağını belirtir. Birincisi “yaratıcı masal anlatıcıları”, ikincisi ise “aktarıcı masal anlatıcıları”. Yaratıcı masal anlatıcılarının Özbek geleneğinde masal anlatıcılığını meslek olarak seçen ve masalları her defasında yeniden üretmeyi ustalıkla başarabilen kişiler olduğunu söyleyen Fedakâr, bu tarz kişilerin masal anlatmaya hevesli ve yetenekli olan ve bir usta anlatıcının yanında belirli bir süre eğitim için duranlardan oluştuğunu aktarır. Fedakâr, aktarıcı masal anlatıcılarının ise bunu bir meslek olarak icra etmeyen daha amatör olan ve bildikleri, duydukları masalları hiç değiştirmeden anlatan kişiler olduğunu söyler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ