II. Abdülhamit Dönemi Türk Edebiyatı Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 13 Soru1.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisi "Edebiyat-ı Cedide" romancılarından biri değildir?
Halit Ziya Uşaklıgil |
Mehmet Rauf |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Hüseyin Cahit |
Safveti Ziya |
Recazide Mahmut Ekrem Tanzimat II.dönem santçısıdır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ali Ekrem Bolayır’ın ilk yazdığı şiirdir?
Yâd-ı Cânân |
Senin |
Eyliyor |
Güzelsin |
Kumru |
Ali Ekrem Bolayır’ın “Kumru” adlı ilk şiiri 9 Mayıs 1307/1891 tarihli Mirsad dergisinde çıkmıştır.
3.Soru
Mehmet Rauf tarafından “ilk eserim son üstadıma” ifadesiyle Halit Ziya’ya ithaf edilmiştir. Halit Ziya’nın olgunluk dönemi romanlarından sonra, Edebiyatı Cedide romanını en iyi temsil eden eserler arasında yer alması bakımından edebiyat tarihimizde önemli bir yere sahiptir. Hatta bu romana, yazarına şöhret kazandırmış bir eser olarak da bakabiliriz.
Yukarıda bahsi geçen Mehmet Rauf'un en ünlü romanın ismi aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Halas |
Harabeler |
Eylül |
Define |
Kan Damlası |
Eylül romanı Mehmet Rauf tarafından “ilk eserim son üstadıma” ifadesiyle Halit Ziya’ya ithaf edilmiştir. Halit Ziya’nın olgunluk dönemi romanlarından sonra, Edebiyatı Cedide romanını en iyi temsil eden eserler arasında yer alması bakımından edebiyat tarihimizde önemli bir yere sahiptir. Hatta bu romana, yazarına şöhret kazandırmış bir eser olarak da bakabiliriz.
4.Soru
Hangisi Halit Ziya’ya ait değildir?
Bir Ölünün Defteri |
Kırık Hayatlar |
Nemide |
Sefile |
Salon Köşelerinde |
Halit Ziya sanat hayatı boyunca dördü İzmir’de, dördü İstanbul’da olmak üzere sekiz roman yazmıştır. Bunlardan Sefile, Nemide, Bir Ölünün Defteri, Ferdi ve Şürekâsı İzmir döneminde, Mai ve Siyah, Aşk-ı Memnu, Kırık Hayatlar, Nesl-i Ahir İstanbul döneminde yazılmıştır.
İlk dört seçenekteki romanlar Halit Ziya'ya, E seçeneğindeki Salon Köşelerinde romanı ise Safveti Ziya'ya aittir.
5.Soru
Halit Ziya’nın diğer eserleri dikkate alındığında iyimser bir atmosfere sahip olması yönüyle bir istisna teşkil eden uzun hikâyesi hangisidir?
Bir Yazın Tarihi |
Bu muydu? |
Bir Muhtıranın Son Yaprakları |
Bir İzdivacın Tarih-i Muaşakası |
Valide Mektupları |
Halit Ziya’nın uzun hikâyelerinin en önemli özelliği hepsinin acıklı bir atmosfere sahip olmasıdır. Bu açıdan “Bir İzdivacın Tarih-i Muaşakası” iyimser bir atmosfere sahip olması bakımından bir istisna teşkil eder.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedide'ye yöneltilen eleştirilerden biridir?
İmgelerin sıradanlığı |
Sürekli toplumsal konuların işlenmesi |
Dilin ağırlaşması |
Öz Türkçeci olmaları |
Edebi dilde doğallık |
Kuşkusuz, getirdikleri yeni uslûp, alışılmamış imgeler, ağır dil ve sürekli bireysel temaları ele almaları yadırganmış, zaman zaman eleştirilmişlerdir.
7.Soru
- Tevfik Fikret’in aruzu ustalıkla kullanması
- Tevfik Fikret’in kafiye düzeninde yenilikler yapmış olması
- Tevfik Fikret’in diyaloglarla şiiri düz yazıya yaklaştırmış olması
Yukarıdaki koşullar dikkate alındığında Tevfik Fikret ile ilgili aşağıdaki çıkarımlardan hangisine varılabilir?
Müstezatı daralttığı |
Şairin Edebiyat-ı Cedide döneminde etkilerden sıyrılamadığını |
Yeni imgeler kullanmaktan sakındığı |
Mizacında hayale sığınma eğilimi olduğu |
Şairin kendine özgü şiir bulduğu |
Tevfik Fikret, Edebiyat-ı Cedîde döneminde, artık tüm etkilerden sıyrılmış, yeni, kendine özgü bir şiir bulmuştur. Aruzu ustalıkla kullanmakla beraber, kafiye düzeninde yenilikler yapmış, müstezatı genişletmiş, anjambman ve diyaloglarla şiiri düz yazıya yaklaştırmış ve yeni imgeler kullanmaya başlamıştır. Bu şiirlerde bireysel temalar ağırlıktadır. Doğru cevap E'dir.
8.Soru
Edebiyat-ı Cedide adıyla bilinen hareketin aşağıdaki olaylardan hangisi ile başladığı kabul edilir?
Tevfik Fikret’in derginin başına geçmesiyle |
Cenap Şahabettin’in şiirlerinde yeni tamlama ve imgeler kullanmasıyla |
Bir gazetenin haftalık eki olarak ilgili şiirlerin basılmasıyla |
Topluluğun şiirlerini bir kitapta toplayarak bastırmasıyla |
Roman ve Hikaye türü şiirlere yer verilmeye başlanmasıyla |
Edebiyat tarihlerinde “Edebiyat-ı Cedîde” (veya bazı kaynaklarda Servet-i Fünûn) adıyla bilinen hareket de Tevfik Fikret’in derginin başına geçmesiyle başladı.
9.Soru
Edebiyat-ı Cedide topluluğunda uzun hikaye yazan ilk isim aşağıdakilerden hangisidir?
Ahmet Rasim |
Cenap Şahabettin |
Halit Ziya Uşaklıgil |
Mehmet Rauf |
Tevfik Fikret |
Edebiyat-ı Cedide topluluğunda uzun hikaye yazan ilk ismin Halit Ziya olduğu görülür. Halit Ziya’nın uzun hikaye olarak adlandırabileceğimiz altı eseri vardır: Bir Muhtıranın Son Yaprakları (1888), Bir İzdivacın Tarih-i Muaflakası (1888), Deli (1888), Bu muydu? (1896), Heyhat (1897), Bir Yazın Tarihi (1898). Valide Mektupları (1909). Bunlardan Deli, yarım kalmış bir hikayedir. Halit Ziya bu eserlerinin bazıları için “küçük roman” tabirini kullanır.
10.Soru
Hüseyin Cahit Yalçın aşağıda verilen romanlardan hangisini yazarak, eserlerinde kendisini gösteren Ahmet Midhat etkisinden ve romantizmden sıyrılıp realizme yönelmiştir?
Nadide |
Hakikat Pençesinde |
Hayal İçinde |
Olduğu Gibi |
Salon Köşelerinde |
Hüseyin Cahit, Nadide’den sekiz yıl sonra yazdığı Hayal İçinde romanında tamamen farklı bir anlayışla çıkar okuyucusunun karşısına. Ahmet Midhat etkisinden tamamen sıyrılmış, romantik tarzdan realist anlayışa dönmüştür. Teknik bakımdan ilk romanından çok öndedir.
11.Soru
Hangisi Cenap Şehabettin'in İttihatçıları eleştirdiği gazetedir?
Hürriyet |
İçtihat ve Hak |
Hadisat |
Kalem |
Tanin |
1918’de Süleyman Nazif’le beraber Hadisat gazetesini çıkarır. Gazetede, İttihatçıları şiddetle eleştirir. Doğru cevap C'dir.
12.Soru
Mehmet Rauf, Eylül romanını kitap olarak basılmadan önce hangi dergide tefrika ettirmiştir?
Ceride-i Havadis |
Genç Kalemler |
Servet-i Fünûn |
Tasvîr-i Efkâr |
Tercüman-ı Ahvâl |
Mehmet Rauf’un Eylül romanı ilk olarak topluluğun yayın organı durumundaki Servet-i Fünun dergisinde (nr.482-522; 7 Haziran 1900-14 Mart 1901) tefrika edilmiş, daha sonra kitap olarak basılmıştı.
13.Soru
Servet-i Fünun dergisinde yayımlanan Salon Köşelerinde adlı romanıyla tanınan orijinal bir üsluba sahip olmaktan çok Halit Ziya'yı taklitten öte gidemeyen ve ikinci sınıf bir romancı olarak nitelendiren yazarımız aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Mehmet Rauf |
Hüseyin Cahit Yalçın |
Ahmet Mithat Efendi |
Tevfik Fikret |
Safveti Ziya |
Servet-i Fünun dergisinde yayımlanan Salon Köşelerinde adlı romanıyla tanınan orijinal bir üsluba sahip olmaktan çok Halit Ziya'yı taklitten öte gidemeyen ve ikinci sınıf bir romancı olarak nitelendiren yazarımız Savfeti Ziya'dır.