II. Abdülhamit Dönemi Türk Edebiyatı Ara 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Halit Ziya’nın uzun hikayelerinin en önemli özelliği neredeyse hepsinin acıklı bir atmosfere sahip olmasıdır. Aşağıdaki eserlerinden hangisi iyimser bir atmosfere sahip olması bakımından bir istisna teşkil etmektedir?
Bu muydu? |
Bir Yazın Tarihi |
Deli |
Bir Muhtıranın Son Yaprakları |
Bir İzdivacın Tarih-i Muaşakası |
Halit Ziya’nın uzun hikayelerinin en önemli özelliği hepsinin acıklı bir atmosfere sahip olmasıdır. Bu açıdan Bir İzdivacın Tarih-i Muaşakası iyimser bir atmosfere sahip olması bakımından bir istisna teşkil eder. Hikaye esas olarak birbirini seven evli iki gencin evlenmeden önce birbirlerine yazdıkları mektupları yıllar sonra tekrar birbirlerine okumalarından oluşur.
2.Soru
Türk edebiyatında kısa hikayeler kimin eserleriyle ortaya çıkmıştır?
Mehmet Rauf |
Halit Ziya Uşaklıgil |
Tevfik Fikret |
Tevfik Nevzat |
Samipaşazade Sezai |
Türk edebiyatında küçük hikâye, Samipaşazade Sezai’nin yazdığı hikâyelerle gerçek kimliğine kavuşmuştur. Samipaşazade Küçük Şeyler adlı kitabında bir araya getirdiği kısa hikâyelerle bu türün önünü açmış; tür, Edebiyat-ı Cedide topluluğuna mensup yazarlar tarafından daha da geliştirilmiştir. Edebiyat-ı Cedide sanatçılarının hikâye türünü bu derece geliştirmelerinin sebepleri arasında bu sanatçıların batılı eserleri orijinalinden okuyacak kadar yabancı dil bilmeleri ve Ara Nesil mensuplarınca yapılan bu türe ait tercümelerdir. Doğru cevap E’dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Halit Ziya Uşaklıgil'in kısa hikayelerinden biri değildir?
Zevrak ile Ebru |
Zerrin’in Hikâyesi |
Ali’nin Arabası |
Köy Hatırası |
Balıkçılar |
Balıkçılar, Tevfik Fikret'in bir şiiridir.
4.Soru
- Nazım Hikmet Ran
- Recaizade Mahmut Ekrem
- Ziya Paşa
Yukarıdakilerden hangisi/hangileri Tanzimat'ın ikinci kuşağına ait edebi şahsiyetlerdir?
Yalnız I |
Yalnız II |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
Edebiyatımızın yenileşmesindeki en etkili iki isim, Tanzimat’ın II. kuşağına mensup olan Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hâmit’tir.
5.Soru
I. ŞinasiI II. Ziya Paşa III. Samipaşazade Sezai IV. Recaizade Mahmut Ekrem Yukarıdakilerden isimlerden hangisi/hangileri Tanzimat'ın I. kuşağına, yani yazar Mehmet Kaplan'ın “Sosyal ve Politik Fikirler Devri” adını verdiği döneme mensup şair ve yazarlardandır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
I ve IV |
III ve IV |
Tanzimat sonrası Türk edebiyatı, kendi içinde iki döneme ayrılır. 1860-1876 arasındaki ilk döneme Tanzimat’ın I. kuşağına mensup Şinasi, Namık Kemal, Ziya Paşa ve Ahmet Midhat gibi şair ve yazarlar damgasını vurmuştur. Mehmet Kaplan bu döneme “Sosyal ve Politik Fikirler Devri” adını verir. Bu dönem, yaklaşık olarak II. Abdülhamit’in tahta çıktığı yıllara kadar sürer. Abdülhamit tahta geçtikten sonra edebiyatta yeni bir dönem açılır. Bu dönemde, Recaizade Mahmut Ekrem, Abdülhak Hâmit ve Samipaşazade Sezai gibi Tanzimat’ın II. kuşağına mensup şair ve yazarların ağırlığı hissedilir.
6.Soru
1908’de İkinci Meşrutiyet’in ilân edilmesiyle Tevfik Fikret’in Hüseyin Cahit ve Hüseyin Kâzım’la birlikte çıkarmaya başladıkları dergi aşağıdakilerden hangisidir?
Servet-i Fünun |
Tanin |
Mektep |
Mirsad |
Malûmat |
Tevfik Fikret, 1908’de İkinci Meşrutiyet’in ilânıyla umutlandı, Hüseyin Cahit ve Hüseyin Kâzım’la birlikte Tanin dergisini çıkarmaya başladı.
7.Soru
1908'de İkinci Meşrutiyet'in ilanından sonra, çoğu şair gibi, bireyci sanat anlayışından koparak eserlerinde istibdat, hürriyet, vatan sevgisi ve savaş gibi temaları işlemeye başlayıp bu yolda ilk olarak Midhat Paşa ve Elhan-ı Vatan adlı eserlerini kaleme almıştır. Bunların dışında Abdülhak Hamit için yazdığı Şair-i Azama Mektup adlı bir manzum eseri bulunmaktadır. Bir ara Fecr-i Ati topluluğuna katılmış ve bu topluluğa bir süre başkanlık etmiş şair aşağıdakilerden hangisidir?
Faik Ali Ozansoy |
Celal Sahir Erozan |
Hüseyin Siret Özsever |
Süleyman Nazif |
Hüseyin Suat Yalçın |
Faik Ali, 1908'de İkinci Meşrutiyet'in ilanından sonra, çoğu şair gibi, bireyci sanat anlayışından koparak eserlerinde istibdat, hürriyet, vatan sevgisi ve savaş gibi temaları işlemeye başlayıp bu yolda ilk olarak Midhat Paşa ve Elhan-ı Vatan adlı eserlerini kaleme almıştır. Bunların dışında Abdülhak Hamit için yazdığı Şair-i Azama Mektup adlı bir manzum eseri bulunmaktadır. Şair, bir ara Fecr-i Ati topluluğuna katılmış ve bu topluluğa bir süre başkanlık etmiştir. 1896'dan 1950'ye değin pek çok şiir yazmasına rağmen başta Abdülhak Ha^mit olmak üzere, dönemin ünlü şairleri Tevfik Fikret ve Cenap’ın gölgesinde kalmaktan kurtulamamıştır.
Doğru cevap A'dır.
8.Soru
Edebiyat-ı Cedide topluluğunda ilk uzun hikâye yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Hüseyin Cahit |
Halit Ziya Uşaklıgil |
Mehmet Rauf |
Samipaşazade Sezai |
Recaizâde Mahmut Ekrem |
Edebiyat-ı Cedide topluluğunda uzun hikâye yazan ilk ismin Halit Ziya olduğu görülür. Halit Ziya’nın uzun hikâye olarak adlandırabileceğimiz altı eseri vardır: Bir Muhtıranın Son Yaprakları, Bir İzdivacın Tarih-i Muaşakası, Deli, Bu muydu?, Heyhat, Bir Yazın Tarihi, Valide Mektupları. Bunlardan Deli, yarım kalmış bir hikâyedir. Halit Ziya bu eserlerinin bazıları için “küçük roman” tabirini kullanır. Doğru cevap B’dir.
9.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Edebiyat-ı Cedide topluluğundan değildir?
Tevfik Fikret |
Cenap Şahabaettin |
Halit Ziya Uşaklıgl |
Menemenlizade Mehmet Tahir |
Namık Kemal |
Namık Kemal, Tanzimat Dönemi sanatçılarındandır.
10.Soru
Halit Ziya’nın romanlarında kullandığı realist tekniklerden biri, olayların gidişatını keserek ....................... metodunu kullanmasıdır. Böylece olayların ve kişilerin geçmişini anlatarak yaşanan zamandaki olayların sebepleri ortaya konur ki, bu realizmin en önemli ilkelerinden biri olan determinizmin ifadesidir.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Leitmotiv |
Bilinç Akışı |
Monolog |
Geriye Dönüş |
Montaj |
Halit Ziya’nın romanlarında kullandığı realist tekniklerden biri, olayların gidişatını keserek geriye dönüş metodunu kullanmasıdır. Böylece olayların ve kişilerin geçmişini anlatarak yaşanan zamandaki olayların sebepleri ortaya konur ki, bu realizmin en önemli ilkelerinden biri olan determinizmin ifadesidir.
11.Soru
Recaizade Mahmut Ekrem, Araba Sevdası adlı romanını hangi dergide tefrika ettirmiştir?
Servet-i Fünûn |
Genç Kalemler |
Ceride-i Havadis |
Tasvîr-i Efkâr |
Tercüman-ı Ahvâl |
Recaizade Mahmut Ekrem, öğrencisi Tevfik Fikret’i yanına alarak, yine eski öğrencisi Ahmet İhsan’ın çıkardığı Servet-i Fünun’u yenilikçi gençlerin dergisi haline getirmiştir. Daha da önemlisi Ekrem, bununla da kalmamış yıllar önce kaleme aldığı ve çok ses getirecek romanı Araba Sevdası’nı burada tefrika ettirmiştir.
12.Soru
Hangisi bir Hüseyin Suat eseridir?
Senden Sonra |
Nigah-ı Canan |
İstanbul'da Bir Ramazan |
Nisyan-ı Muğfel |
Şermin |
Nigah-ı Canan (Ali Ekrem), İstanbul'da Bir Ramazan (Cenap Şehabettin), Nisyan-ı Muğfel (Süleyman Nazif), Şermin (Tevfik Fikret). Doğru cevap A'dır.
13.Soru
Mehmet Rauf'un "Bir Zambak'ın Hikayesi" adlı eseri aşağıdakilerden hangisini barındırmakla suçlanmış ve yazarının hapis yatmasına ve askerlikten atılmasına sebep olmuştur?
Siyasi içerikli mesajlar vermek |
Topluma aykırı sapkın aşk ilişkileri barındırmak |
Pornografik içerik barındırmak |
Dini değerleri reddeden ateist fikirler barındırmak |
Azınlıkları rencide eden ifadeleri barındırmak |
Bir Zambak’ın Hikâyesi, yayımlandığı dönemde pornografik olmakla suçlanmış, bu yüzden de yazarının hapiste yatmasına ve askerlikten atılmasına sebep olmuştur.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Cenap Şehabettin’in Servet-i Fünun dergisinde yayımlanan ilk şiiridir?
İnkisâr-ı Bâziçe |
Leyâl-i Zâhire |
Teşne-i Teb |
Şi’r-i Mahzûn |
Ağlasam |
Cenap Şehabettin’in Servet-i Fünun dergisinde yayımlanan ilk şiiri “İnkisâr-ı Bâziçe” başlığını taşır. Bu şiir, dergide 4 Nisan 1312/1896 tarihinde basılmıştır.
15.Soru
Hüseyin Sîret’in ilk kitabı olan “Leyâl-i Girîzân” 1904 yılında nerede basılmıştır?
İstanbul |
Londra |
Paris |
Selanik |
Kahire |
Hüseyin Sîret’in ilk kitabı olan “Leyâl-i Girîzân” 1904 yılında Paris'te basılmıştır. Doğru cevap C'dir.
16.Soru
-1876'da Diyarbakır'da doğmuştur
-İlk şiiri Muhabbet'tir
-İlk kitabı Fani Teselliler'dir
-Bazı şiirlerinde metafizik dünyaya açılmaya çalışmıştır
-Abdülhak Hamit için manzum bir eser yazmıştır
Yukarıda bazı özellikleri verilen şair hangisidir?
Faik Ali |
Tevfik Fikret |
Cenap Şehabettin |
Hüseyin Suat |
Celal Sahir |
Bahsedilen özellikler Faik Ali'ye aittir. Cevap A şıkkıdır
17.Soru
Hangi edebiyat-ı cedide şairi için edebiyat sözün ve lisanın musikisidir?
Tevfik Fikret |
Cenap Şehabettin |
Ali Ekrem |
Hüseyin Suat |
Süleyman Nazif |
Cenap Şehabettin şiirin kelimelerle resim yapma sanatı olduğu düşüncesindedir ve bu doğrultuda şiirle tablo yapmayı hedeflemiştir. Doğru cevap B'dir.
18.Soru
Hangisi Tevfik Fikret’in Osmanlı tarihini ve İslâm dinini kıyasıya eleştirdiği önemli şiirlerinden birisidir?
Tarih-i Kadîm |
Asker Geçerken |
Sabah Ezanında |
Eski Şeyler |
Krizantem |
Tevfik Fikret’in Türk edebiyatında derin yankılar uyandıran bir başka şiiri “Tarih-i Kadîm”dir. Şair, bu manzumesinde “Sis”teki olumsuz bakışını sürdürür; Osmanlı tarihini ve İslâm dinini kıyasıya eleştirir.
19.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi Edebiyat-ı Cedide topluluğunun şairlerinden biri değildir?
Faik Ali |
Hüseyin Siret |
Cenap Şehabettin |
Ali Ekrem |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Edebiyat-› Cedîde’nin en ünlü şairleri kuşkusuz ki, Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin’dir. Ali Ekrem, Hüseyin Sîret, Fâik Âli, Celâl Sahir, Süleyman Nazif, Süleyman Nesip ve Hüseyin Suat da Edebiyat-ı Cedîde topluluğunun diğer önemli şairlerindendir. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Edebiyat-ı Cedide döneminin Servet-i Fünun Edebiyatı olarak anılmasının eğitim-öğretim açısından kabul edilebilir olmamasının sebebi aşağıdakilerden hangisidir?
Bir dönemin bir dergi adıyla anılmasının uygun olmaması |
Servet-i Fünun Edebiyatıyla farklı özellikler barındırıyor olması |
Süreç içerisinde edebi bakış açısında değişiklikler yaşamış olması |
Servet-i Fünun Edebiyatı'nın siyasi bir oluşumda beslenmesi |
Farsça temelli bir ismin yerine Arapça temelli bir ismin kabul edilememesi |
Bu oluşumdan önceki dönem Tanzimat Dönemi Edebiyatı, sonrakilerse II. Meşrutiyet Dönemi Edebiyatı ve Cumhuriyet Dönemi Edebiyatı diye tanıtılırken sadece bu oluşumun hatta dönemin bir derginin adı ile anılması, eğitim öğretim açısından uygun görülmemektedir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ