II. Abdülhamit Dönemi Türk Edebiyatı Ara 8. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Tevfik Fikret’in Osmanlı tarihini ve İslâm dinini eleştirdiği için Mehmet Âkif tarafından eleştirilere konu olan eseri aşağıdakilerden hangisidir? 


Rübâb-ı Şikeste
Şermin
Tarih-i Kadîm 
Halûk’un Defteri
Rübabın Cevabı

2.Soru

Tanzimat’ın I. kuşağına mensup şair ve yazarlar, eserlerinde ........... konulara yer verip, halkı eğitmeyi ve bilinçlendirmeyi amaçlamışlardır. Yukarıdaki cümlede boş bırakılan yeri aşağıdakilerden hangisi doğru şekilde tamamlar?


Toplumsal 

Aşkla ilgili

Doğayla ilgili 

Ölümle ilgili 

Felsefi


3.Soru

 Halit Ziya’nın ilk romanlarından itibaren kişilerin psikolojilerini -yazarın varlığını arka plana atarak- derinlemesine ortaya koymak için kullandığı ve roman boyunca süreklilik kazandırdığı bir yöntemdir.

  Halit Ziya'nın da kullandığı III. şahıs anlatıcının roman karakterinin içinden geçenleri aktardığı anlatım yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?


Bilinçakışı

Monolog

Diyalog

Yansıtıcı Bilinç

Leitmotiv


4.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedide romanının ilkelerini belirlemiştir?


Cenap Şahabeddin

Hüseyin Rahmi Gürpınar

Ahmet Midhat Efendi

Halit Ziya Uşaklıgil

Hüseyin Cahit Yalçın


5.Soru

Edebiyat-ı Cedide romancılarından olan Mehmet Rauf’un eserlerinden hangisi Edebiyat-ı Cedide döneminde yazılmış eser olarak örnek teşkil eder?


Bir Aşkın Tarihi

Menekşe

Define

Eylül 

Böğürtlen


6.Soru

Edebiyat-ı Cedide tarzıyla yazdığı tek eseri “Haristan ve Gülistan” olan yazar aşağıdakilerden hangisidir?


İbrahim Hilmi Çığıraçan

Mehmet Rauf

Müftüoğlu Ahmet Hikmet

Hüseyin Cahit Yalçın

Ahmet Midhat Efendi


7.Soru

Edebiyat-ı Cedide dönemi romanının ilkelerini belirleyen yazar, aşağıdakilerden hangisidir?


Cenap Şahabettin

Halit Ziya Uşaklıgil

Ahmet İhsan

Recaizade Mahmut Ekrem

Tevfik Fikret


8.Soru

Hüseyin Suat, Edebiyat-ı Cedide yıllarında genellikle aşk, tabiat ve ölüm gibi bireysel temaları işlemiştir. Şair, tabiat şiirlerinde ise, genellikle Edebiyat-ı Cedîde’nin tarzını sürdürür. Şiirlerinde hayalî bir tabiat tasvir eder. Şairin bu şekilde şiir yazmasındaki amaca aşağıdakilerden hangisi en uygundur?


Tabiat aracılığı ile kendi duygu ve düşüncelerini dile getirmek

Divan şiiri tarzında gazeller yazmak

Bir yakının ardından duyulan ferdî ıstırapları dile getirmek

Bir melâl şairi olarak tanınmak

Şekil ve dil itibariyle kuşağının anlayışını sürdürmek


9.Soru

"Araba Sevdası" "Maî ve Siyah" ve "Eylül" adlı eserler aşağıdaki edebi türlerden hangisine aittir?


Şiir

Roman

Hikaye

Kaside

Tercüme


10.Soru

Mehmet Rauf’un Ferda-yı Garam kitap olarak neşrinden önce hangi dergide tefrika edilmiştir?


Hazîne-i Fünûn

Mazbutatü'l-Fünûn

Mecmua-i Fünûn

Servet-i Fünûn

Ceride-i Havadis


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret’in Olgunluk döneminde şiirlerini yayımladığı dergilerden biridir?


Tanin

Mirsad

Tercümân-ı Hakîkat

Servet-i Fünun

Malûmat


12.Soru

Halit Ziya romanlarını kurgularken en fazla üçlü aşk kalıbını kullanmıştır. Ya bir kadın ve iki erkek ya da iki kadın bir erkek şeklindeki bu üçlü aşk kalıbı bir romanı hariç tüm romanlarında mevcuttur.

Halit Ziya aşağıdaki romanlardan hangisinde üçlü aşk kalıbını kullanmamıştır?


Mai ve Siyah

Kırık Hayatlar

Sefile

Nemide

Bir Ölünün  Defteri


13.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hüseyin Cahit için söylenemez? 


Fenerci ve Ayna adlı hikayelerinde yasak aşkı anlatır.

Hikayelerini II. Meşrutiyet öncesi yazmıştır. 

Hikayelerini Malta sürgünü sonrası yazmıştır. 

Gazetecilikle uğraşmıştır. 

İyi bir gözlemcidir. 


14.Soru

Cenap Şehabettin, Avrupa’dan değişik bir tabiat görüşüyle dönmüş ve bunu şiirlerine yansıtmıştır. O, çoğu şiirinde tabiatı güzel bir tablo olarak ele alır. Bunun yanı sıra, kendi duyguları ile tabiat arasında bir münasebet arar. Onda tabiat, ölü bir manzara değil, ruhu ve duyguları olan bir canlı gibidir. Bu tür tabiat şiirlerinde akşam ve gece manzaraları dikkati çeker.Aşağıdakilerden hangisi şairin bu tür şiirleri kapsamında örnek teşkil eder?


Hyde Park’tan Geçerken

Ağlasam

Teşne-i Teb

Terâne-i Mehtâb 

İnkisâr-ı Bâziçe


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedidecilerin hikayelerine taşıdıkları özelliklerden biri değildir?


Romantizm ağır basar.

Kişileri, ferdî özelliklerinden ziyade hülyaları, maceraları ile ele alırlar.

Realist bir tavrı esas almışlardır.

Kişilerin hemen tamamı gençlerden ibarettir.

Olay örgüsünün geçtiği mekan genellikle İstanbul'dur.


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedide topluluğunun sanat ve edebiyat anlayışının ortak özelliklerinden biridir?


Edebiyatı, toplumu eğitme ve bilinçlendirme aracı olarak görmeleri

Toplumsal konulara ağırlık verilmesi

Dilde sadeleşme hareketinin kesintisiz devam etmesi

Aruzu hiç tercih etmemeleri

Aşırı duygusallık ifade eden ünlemlerin sıkça kullanmı


17.Soru

Aşağıda verilen edebî akım-yazar eşleşmelerinden hangisi doğrudur?


Recaizade Mahmut Ekrem- Romantizm

Namık Kemal- Realizm

Şemsettin Sami- Romantizm

Nabızade Nazım- Romantizm

Mizancı Mehmet Murat- Realizm


18.Soru

Meclis-i Mebûsân(Millet Meclisi) ne zaman açılmıştır?


31 Ağustos 1876

27 Haziran 1878

19 Mart 1877

21 Mart 1876

17 Nisan 1877


19.Soru

I. Saadet II. İmdâdü’l-midâd III. Teâvün-ı Aklâm IV. Risalei Hafî 1884’ten sonra Türk edebiyatı, Muallim Naci ve Recaizade Mahmut Ekrem ekseninde, yeni ve eski edebiyat taraftarları olmak üzere iki gruba ayrılır. Eski edebiyatın temsilcilerinden olan Muallim Naci'nin, Tercüman-ı Hakîkat adlı gazetede yazmaya başlamasıyla, kısa zamanda etrafında bir halka oluşmuş, gazetenin edebiyat kısmı eski tarzdaki nazirelerle dolmuştur. Bu eski tarz şiirlerden dolayı Tercüman-ı Hakikat’ten uzaklaştırılan Muallim Naci yanlıları, farklı gazete ve dergilerde toplanmaya başlamıştır. Buna göre, yukarıdakilerden hangisi/hangileri Muallim Naci yanlılarının toplandığı gazete ve dergilerdendir?


Yalnız I

I ve II

I, II ve III 

I ve IV

III ve IV


20.Soru

II. Abdülhamit Dönemi başlarındaki edebi hareketlilik, konuyla ilgili kaynaklarda aşağıdaki isimlerden hangisiyle anılmaktaydı?


Edebiyat-ı Cedide Topluluğu

Edebiyat-ı Fünun Hareketi

Tanzimat'ın Birinci Devresi

Tanzimat'ın İkinci Devresi

Tanzimat Sonrası Edebiyat