II. Abdülhamit Dönemi Türk Edebiyatı Ara 9. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Ali Ekrem’in Servet-i Fünûn dergisinde kullandığı takma ad aşağıdakilerden hangisidir?


Nazmi

Dahhâk-ı Mazlûm

Gâve-i Zâlim

Ayn Nadir

Ömer Senih


2.Soru

Muallim Naci’nin edebiyat sayfasını yönettiği ve Divan edebiyatı tarzında şiirler yayımladığı gazete aşağıdakilerden hangisidir?


Hürriyet 
Tercüman-ı Ahvâl
Tercüman-ı Hakîkat 
Sabah 
Tasvir-i Efkâr 

3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Kaplan’ın “Sosyal ve Politik Fikirler Devri” adını verdiği döneme damgasını vuranlardan değildir.


Şinasi

Abdülhak Hamit

Namık Kemal

Ziya Paşa

Ahmet Midhat


4.Soru

Halit Ziya Uşaklıgil'in realist romanın temsilcilerini ve eserlerini karşılaştırdığı eser aşağıdakilerden hangisidir?


Hizmet

Masalcılar

Roman'ın Hakikati

Hayaliyyun

Hakikiyyun


5.Soru

Halit Ziya Uşaklıgil’in Bir Ölünün Defteri romanında; kahramanın hayatı ölümle son bulduğu için romanın başında ve sonunda yazar-anlatıcı devreye girerek bir çerçeve oluşturur. Geri kalan kısımda ise sadece kahramanın sesi duyulur. Bu açıklamaya göre yazarın bu romanında kullandığı teknik aşağıdakilerden hangisine en uygundur?


Yansıtıcı Bilinç

Geriye Dönüş Tekniği

Kahraman Anlatıcının Bakış Açısı  

Ayrıntılı Mekân Tasviri

Üçlü Aşk Kalıbı


6.Soru

Hangisi Tanzimat’ın I. kuşağına mensup değildir?


Şinasi

Namık Kemal

Ziya Paşa

Ahmet Midhat

Recaizade Mahmut Ekrem


7.Soru

Halit Ziya’nın konusu açısından diğerlerinden farklı olan tek eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Valide Mektupları

Deli

Bir İzdivacın Tarih-i Muaşakası

Muhtıranın Son Yaprakları

Heyhat


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Muallim Naci’nin yanında yer alan şairlerdendir?


Menemenlizade Tahir

Ali Ferruh

Abdülhalim Memduh

Halil Edip

Mehmet Rüşti


9.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedîde’nin sanat anlayışının doğmasında ve oluşumunda etkili olmamıştır?


Tanzimat’ın II. kuşağına mensup Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hâmit’in bireyci sanat anlayışı
II. Abdülhamit dönemindeki baskı ve sansür 
Edebiyat-ı Cedîde şairlerinin içe dönük ve karamsar mizaçları 
Muallim Naci ile Recaizade Mahmut Ekrem arasında meydana gelen edebî tartışmalar
Tanzimat’ın I. kuşağının toplumcu sanat anlayışı

10.Soru

Tanzimat döneminde Batı’daki roman ve hikâyeyi esas almakla birlikte geleneksel anlatı türlerini de göz ardı etmeyen çizginin başında kim vardır?

 


Ahmet Midhat Efendi

Namık Kemal

Kemal Tahir

Ömer Seyfettin

Ahmet Haşim


11.Soru

Hangisi Cenap Şehabettin'in şiirlerinde en çok işlediği konulardan biridir? 


Aşk 

Kahramanlık

Vatan Sevgisi

Din 

Eğitim


12.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat dönemi ünlü şairi Namık Kemal’in oğludur?


Cenap Şehabettin

Tevfik Fikret

Ali Ekrem Bolayır

Hüseyin Suat Yalçın

Süleyman Nazif


13.Soru

Tevfik Fikret’in “Âveng-i Şühûr” başlıklı şiirleri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? 


“Âveng-i Şuhûr”, Sully Prudhomme’un “Les Mois” (Aylar)sının etkisiyle yazılmıştır. 
Tevfik Fikret, “Âveng-i Şuhûr” başlıklı dizi şiirde  Mart’tan Şubat’a kadar yılın aylarının doğal manzaralarını tasvir etmiştir. 
Tevfik Fikret, “Âveng-i Şühûr”da kimi şair ve yazarların portrelerini tasvir etmiştir. 
Tevfik Fikret, “Âveng-i Şühûr”da istibdat dönemini eleştirmiştir.
Tevfik Fikret, “Âveng-i Şühûr”da hakikatten kaçıp hayale sığınma temini işlemiştir. 

14.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Rauf tarafından yazılmış bir eser değildir?


Son Emel

Hanımlar Arasında

Balıkçılar

Kadın İsterse

Safo ile Karmen


15.Soru

  • Batı’daki roman ve hikâyeyi esas alır geleneksel anlatı türlerini de göz ardı etmemeleri
  • Dinlemeye alışmış kitleyi okumaya alıştırmak amaçlanması
  • Hikâye ve romanlarda vakaya önem verilmesi
Yukarıdaki koşullar dikkate alındığında Tanzimat Dönemi Türk popülist roman ve hikâyeciler ile ilgili aşağıdaki çıkarımlardan hangisine varılabilir?


Doğrudan aydın kesime hitap ettikleri

Eserlerinde sanatkârane söyleyişe yöneldikleri

Yeni imgeler kullanmaktan sakındıkları

İnsan psikolojisini öne çıkardıkları

Halkın bilgi ve kültürünü arttırmayı hedefledikleri 


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi II. Abdülhamit dönemi edebiyatı için doğru bir yargı değildir?


Sadece Edebiyat-ı Cedide olarak bilinir. 

Aynı dönemde edebiyat ve sanat anlayışı sahipleri de bulunur.

Devrin baskın edebî anlayışı Servet-i Fünun dergisi etrafında bir araya gelmiştir.

II. Meşrutiyet dönemine kadar sürmüştür.

Yazar ve şairler, toplumsal konulardan uzak durup bireysel temalara yönelmiştir. 


17.Soru

Halit Ziya’nın aile sorunlarını ele aldığı hikâyelerinde kadınların mağduriyetinin çok zaman sebebi hangisidir?


kocalar ve çocuklar

kocalar ve kaynanalar

kardeşler ve çocuklar

anne ve baba

mahalle


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Rauf'un Halas adlı romanının o güne kadarki diğer romanlarından farklı oluşunu doğru bir biçimde açıklamaktadır?


Romanda vatan sevgisi tematik olarak aşkın önündedir.

Roman Servet-i Fünun romancılarından biçem düzeyinde bir kopuşa tekabül etmektedir.

Romanda halk edebiyatının yapılarına yönelik bir eğilim mevcuttur.

Roman üslup düzeyinde divan edebiyatına bir öykünme içermektedir.

Romanda kurgu, diğer romanlara nazaran zayıf kalmaktadır.


19.Soru

Türk edebiyatında Batılı anlamda ilk uzun hikayeler -geçiş dönemi eserleri bir tarafa bırakılırsa- kim tarafından kaleme alınmıştır?


Cenap Şahabettin

Ahmet Midhat Efendi

Ahmet Rasim

Halit Ziya Uşakligil

Tevfik Fikret


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Celâl Sahir’in eserlerinden birisidir?


Muhabbet

Gönüllü Türküsü

Doksanbeşe Doğru

Menekşe

Kırmızı Fesler