II. Abdülhamit Dönemi Türk Edebiyatı Final 8. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Mehmet Rauf'un, diğer Edebiyat-ı Cedide anlatılarında olduğu gibi, başkişinin kendisiyle yüzleşmesi noktasında “ayna” imgesinin önemli bir işlev gördüğü eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Bu muydu?

Serap

Bir Muhtıranın Son Yaprakları

Garam-ı Şebab

Ferda-yı Garam


2.Soru

Eylül romanın da ruh dünyası en ayrıntılı şekilde tahlil edilen kahraman kimdir?


Necip

Suat

Süreyya

Hacer

Beyefendi


3.Soru

Romanlarının konularını çoğunlukla doğu-batı meselesi üzerine bina eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?


Hüseyin Rahmi Gürpınar

Ahmet Rasim

Mehmet Celal

Şair Nigar Hanım

Ali Kemal


4.Soru

Edebiyat-ı Cedide dönemi hangi yıllar arasını kapsamaktadır?


1850-1875

1870-1880

1878-1890

1880-1900

1895-1901


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi "Sahaif-i Hayatımdan" adlı şiir hakkında söylenebilir?


Şair, kendi ruh halinden toplumun ruh durumuna geçiş yapar.

Bu şiirin merkezinde “ben” vardır.

Hece vezniyle yazılmıştır.

Mecazlı anlatım yoktur.

Cenap Şahabettin'e aittir.


6.Soru

Edebiyatımızda mensur şiir kavramını ilk kullanan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?

 


Recaizade Mahmut Ekrem

Cenap Şahabettin

Mehmet Rauf

Halit Ziya Uşaklıgil

Hüseyin Cahit Yalçın


7.Soru

Şair Nigar Hanım için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?


Şiirde  vezin ve kafiye her zaman gerekli değildir, görüşündedir.

Aks-i Seda adında bir şiir kitabı vardır.

Romantizmin etkisinde kalmıştır.

Şiirlerinde Tanzimat edebiyatının izleri görülür.

Şiirleri teknik açıdan başarılıdır.


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedide hakkında söylenemez?


1895-1901 yılları arasındaki döneme verilen addır.

Parnasizm ve sembolizmin tesiri görülür.

Bu dönemde şiir, organik bütünlüğe sahiptir.

Tevfik Fikret ve Cenap Şahabettin başlıca şairleridir. 

Bu dönemde örnek alınan ülke İngiltere'dir. 


9.Soru

Bu soluk mevsim-i küdûretten
Dağılır bir vedâ-ı bî-kelimât,
Pek hayalî, rakîk bir “heyhât!” Bu şiirin vezni aşağıdakilerden hangisidir?


fe'ilâtün/mefâ'ilün/fe'ilün

fe'ilâtün/fe'ilâtün/fe'ilün

fâ'ilâtün/fâ'ilâtün/fâ'ilün

müstef'ilâtün/müstef'ilâtün

mef'ûlü/fâ'ilâtü/mefâ'îlü/fâ'ilün


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Servet-i Fünun Dönemi’nde mensur şiirin konu ve temaları arasında yer almaz? 


Acıma 
Kahramanlık
Merhamet
Yalnızlık
Ölüm

11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Ahmet Rasim'in eserlerinden biri değildir?


Şehir Mektupları

Muhabbet Tılsımı

Yine Gecelerim

Ömr-i Edebi

Osmanlı Tarihi


12.Soru

Gençlerin mensur şiire yönelmelerinde aşağıdakilerden hangisinin etkili olduğu söylenemez? 


Mensur şiirin kafiyesiz olması 
Mensur şiirin ölçüsüz olması 
Mensur şiirin şiirden daha üstün bir tür olarak kabul edilmesi 
Mensur şiirin, şiir gibi belirli bir şekle bağlı olmaması 
Mensur şiirin, şiir gibi teknik özelliklerinin olmaması 

13.Soru

Metnin kaleme alındığı dönemde geçerli olan zevk ve anlayışı ifade etmek için kullanılan terim aşağıdakilerden hangisidir?


Zihniyet

Şiir dili

Ahenk

Tema

Yapı


14.Soru

Realizmin şiirdeki yansıması olarak görülebilecek Parnasçılığa bir tepki olarak ortaya çıkan edebi akım aşağıdakilerden hangisidir?


Sembolizm

Akmeizm

Fütürizm

Sentimentalizm

Gerçekçilik


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın eserlerindeki dil ve anlatım özelliklerinden biri olamaz?

 


Günlük konuşma dilini, sokağın dilini eserlerinde kullanmıştır.

Halk deyimlerine, argoya, mizaha geniş yer vermiştir.

Eserlerinde batılılaşmanın yanlış anlaşılması, mahalle hayatı, toplumdaki aksaklıklar ve milli mücadele gibi konuları işlemiştir.

Eserlerinde karakterlerin birbirleriyle diyaloglarına sıkça yer verir.

Realist – natüralist bir anlayışla eserlerini kaleme almıştır.


16.Soru

Edebiyat-ı Cedide şiirinde karşımıza çıkan çağrışım ve telkine zemin hazırlayan duygu hallerinin ifadesi olgusunun Edebiyat-ı Cedide'nin şiir diline yönelik etkileri aşağıdaki önermelerden hangisinde doğru tarif edilmiştir?


Edebiyat-ı Cedide şiiri, dilde sadeleşme ve halk diline yaklaşma yanlısı bir eğilim benimsemiştir.

Edebiyat-ı cedide şiirinde dil sesler üzerinden düşünülmüştür.

Edebiyat-ı Cedide şiirinde yeni terkiplere, kelimelere ve ifade kalıplarına ihtiyaç duyulmuştur.

Edebiyat-ı Cedide şiirinde dil, içe kapanık ve melankolik bir ritme sahiptir.

Edebiyat-ı Cedide şiirinde divan edebiyatının dil geleneğine geri dönülmüştür.


17.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Edebiyat-ı Cedide şiirinin etkisi altında kaldığı akımları gösterir?


Parnasizm - Naturalizm
Naturalizm - Realizm
Parnasizm - Sembolizm
Sembolizm - Realizm
Sembolizm - Naturalizm

18.Soru

Recaizade Mahmut Ekrem şiirde vezin ve kafiyenin varlığını hafifletmek isteyenlere karşı Takdir-i Elhan’da ‘Bendenizce kafiyesiz şiir yazmaktansa nesr-i muhayyel yolunda tasvir-i merâm etmek evlâ ve efdaldir şeklinde düşüncelerini ifade etmesi aşağıdakilerden hangisi yazarla ilgili söylenebileceklere en uygundur?


Divan şiirlere yöneldiği

Şiir ile romanı birleştirdiği

Şairin mensur şiirin yolunu açtığı    

Şiirde tasvirin önemsiz olduğunu vurguladığı

Hayal şiirleri önemsediği


19.Soru

Paris’e gönderilen Cenap Şehabettin 1893’e kadar burada kalır ve çağdaş Batı şiirini yakından tanıma imkânı bulur. Kendisi, Fransa’da kaldığı dönemde hangi şair ve yazarlarla münasebette bulunduğuna ilişkin şu bilgileri verir: “O zaman bir taraftan Fransa’da natüralistlerin modası idi. Bir taraftan da Verlaine, Mallarmé modası idi. Mallermé’yi çok iyi anlayamıyordum. Verlaine’i çok sevmiştim. Fransız şairlerinin genç yaşlılarıyla münasebette bulundum. Ezcümle Charles Guérin ile çok beraber bulundum. Sonra Türkiye’ye avdet ettim.”Yukarıdaki duruma göre Cenap Şehabettin ile ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Şair şiirlerinde Batı tarzında toplumsal temaları işler

Fransa’da iken şiirde empresyonist ve sembolist şairleri okumuştur 

Batı kültüründeki şiirleri benimseyememiştir

Şairin şiir anlayışında divan şiiri tarzına yöneldiği görülür

Alışılmamış kelime ve imgelerle şiirlerinden övgüyle bahsettirebilmiştir


20.Soru

Günlük yaşayışı içerisinde tesadüfen karşılaştığı küçük hayat sahnelerini konu edinen, metni genellikle çarpıcı bir sonla bitiren, çevreye ve tabiat varlıklarına duyarlı yaklaşımıyla lirik söyleyişe ulaşan, şairâne söyleyişin yerini küçük hikâyeyi hatırlatan anlatım tekniği kullanan mensur şiir şairlerine örnek teşkil eder?


Mustafa Reşit 

Halit Ziya

Ali Nusret

Mustafa Fehmi

İsmail Safa